تاریخ انتشار : یکشنبه 29 فروردین 1400 - 11:14
کد خبر : 43354

فتح بورس با ارزهای دیجیتال

فتح بورس با ارزهای دیجیتال

برای نخستین‌بار در تاریخ، یک استارت‌آپ حوزه رمزارز وارد بورس مشهور نزدک شده تا ارزهای دیجیتال بیشتر از هر زمان دیگری برای جهان جدی شوند. به گزارش اقتصاددان به نقل از منیبان،   ارز دیجیتال که روزگاری به‌عنوان ابزاری برای مجرمان یا حتی با اصطلاحاتی مثل کلاهبرداری مدرن، مورد تمسخر خیلی‌ها ازجمله کارشناسان اقتصادی و بورسی

برای نخستین‌بار در تاریخ، یک استارت‌آپ حوزه رمزارز وارد بورس مشهور نزدک شده تا ارزهای دیجیتال بیشتر از هر زمان دیگری برای جهان جدی شوند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از منیبان،   ارز دیجیتال که روزگاری به‌عنوان ابزاری برای مجرمان یا حتی با اصطلاحاتی مثل کلاهبرداری مدرن، مورد تمسخر خیلی‌ها ازجمله کارشناسان اقتصادی و بورسی قرار می‌گرفت، حالا به جریان اصلی اقتصاد وارد شده است. به گزارش نیویورک‌تایمز، بانک‌های سنتی حالا به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا پول خود را در صندوق‌های رمزارز قرار دهند. شرکت‌هایی مانند تسلا و اسکوئر در حال احتکار بیت‌کوین هستند و افراد مشهور با استفاده از فناوری موسوم به NFT (رمز غیرقابل معاوضه) پیشگامان هنر دیجیتال شده‌اند. اما در اتفاقی تاریخی که رمزارزها را جدی‌تر از همیشه مطرح می‌کند یک استارت‌آپ این حوزه وارد بورس آمریکا شده است.

از حباب تا بورس

زمانی از رمزارزها به‌عنوان حباب و سرمایه پوشالی نام برده می‌شد اما روز چهارشنبه ارزهای دیجیتال بزرگ‌ترین قدم خود را در جهت پذیرش گسترده‌تر برداشتند. این هم‌زمانی در شرایطی رخ داد که استارت‌آپ «کوین‌بیس» (Coinbase) که به مردم امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را می‌دهد، به بورس عمومی رسید. سهام این استارت‌آپ با قیمت ۳۸۱دلار شروع به معامله کرد که ۵۲ درصد بیشتر از قیمت مرجع ۲۵۰ دلار است و در نهایت با ۳۲۸دلار و ۲۸سنت بسته شد. این ارزش ارزیابی ۸۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلاری شرکت را براساس کلیه سهام برجسته خود به‌دست آورد؛ چیزی بیش از ۱۰ برابر آخرین ارزیابی خصوصی کوین‌بیس. علاقه‌مندان به فهرست کوین‌بیس در نزدک تحت نماد «COIN» به‌عنوان نقطه عطفی برای ارزهای دیجیتال نگاه می‌کنند. یان لی از سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال گفت: «امروز یک لحظه مهم بود. رمزارز، آینده مالی است.»

این داستان را باید مهمانی نمایان‌شدن رمزارزها نامید. کوین‌بیس که دفتر مرکزی آن در شهر سانفرانسیسکو واقع شده، نخستین شرکت بزرگ ارزهای دیجیتال است که در بورس سهام ایالات متحده عرضه عمومی می‌شود. این کار در یک ارزشگذاری انجام شد که  رقبایش عرضه عمومی Airbnb و فیسبوک بود. اکنون بسیاری از طرفداران ارزهای دیجیتال انتظار دارند که این فناوری بتواند سیستم مالی کنونی جهانی را متوقف کند و این رویداد را به‌عنوان اثبات اعتقاد دیرینه خود به توانایی‌های‌شان جشن می‌گیرند.

 

تأیید بر واقعی بودن

ورود کوین‌بیس به بورش احتمالا به این پرسش پاسخ می‌دهد که «آیا رمزارز یک چیز واقعی است؟» بردلی تاسک، یک سرمایه‌گذار در حوزه‌های مخاطره‌آمیز می‌گوید که شرکت او از کوین‌بیس حمایت کرده است. او گفت: «هر صنعتی که بتواند I.P.O (عرضه اولیه سهام) در این ابعاد راه‌اندازی کند، بدون شک یک چیز واقعی و توسط بازار ثابت شده است.» همچنین این فهرست به سرمایه‌گذاران اصلی که ممکن است از خرید مستقیم ارزهای دیجیتال نگران باشند، توانایی مالکیت سهام در مشاغل مورد تأیید کمیسیون بورس و اوراق بهادار را می‌دهد که معاملات را تسهیل می‌کند. در عین حال دنیای مالی نگاهی می‌اندازد به سودهای سالم کوین‌بیس؛ چیزی که اکثر استارت‌آپ‌های دارای فناوری بسیار با ارزش از آن بی‌بهره‌اند. کوین‌بیس که ۱۷۰۰ کارمند و ۵۶ میلیون کاربر ثبت شده دارد، سود خالص تخمینی ۷۳۰ تا ۸۰۰ میلیون دلاری را در ۳‌ ماه اول سال گزارش کرده است. در این دوره، این استارت‌آپ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده که نسبت به سال قبل ۹ برابر افزایش داشته است.
موفقیت‌های بزرگ رمزارزها، این روزها خیلی‌ها را وارد بازار آن کرده، اما چیزی که مشخص بوده این است که ارزهای دیجتال عمدتا وسیله‌ای برای حدس و گمان مالی و تجارت بوده‌اند. به‌عنوان مثال افراد کمی می‌خواهند از بیت‌کوین برای خریدهای روزمره مانند قهوه استفاده کنند، زیرا قیمت آن بسیار بی‌ثبات است. همچنین به‌دلیل اینکه در فناوری آن از مقدار بسیار زیادی قدرت محاسباتی و برق استفاده می‌شود، استخراج آن برای محیط‌زیست به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است.

جولان آلت‌کوین‌ها؛ پادشاهای دوج

آلت‌کوین (Altcoin)، ارزهای دیجیتال دیگری هستند که بعد از موفقیت بیت‌کوین ایجاد شده‌اند، مانند: اتریوم، دوج‌کوین، ترون و… پنجشنبه و به‌دنبال جدیدترین توییت ایلان ماسک درباره دوج‌کوین، این ارز دیجیتال با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو شد و ارز آن به بیش از ۲برابر افزایش یافت. ماسک در توییت خود از دوج‌کوین به‌عنوان بیت‌کوین بعدی یاد کرد. این مهم درست پس از رکوردشکنی عجیب بیت‌کوین و اتریوم رخ داد. طرفداران ماسک بر این باور هستند که علاقه او به دوج‌کوین موجب افزایش روز افرون ارزش این رمزارز خواهد شد. به همین دلیل هجوم آنها برای خرید آن، باعث رشد قیمتش در بازار ارزهای دیجیتال شده است.

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....