تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 - 11:34
کد خبر : 35166

عوامل صعودی شدن قیمت سکه و طلا در بازار

عوامل صعودی شدن قیمت سکه و طلا در بازار

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت کار خود را با روندی نزولی آغاز کرد اما تحولات مهم سیاست خارجی در روز یکشنبه، این روند را معکوس کرد تا جایی که در پایان هفته، دلار بازار آزاد با افزایش قیمت هزار و ۸۰۰ تومانی مواجه شد.بازار ارز در هفته‌ای که گذشت برای پنجمین بار در شش‌ماه

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت کار خود را با روندی نزولی آغاز کرد اما تحولات مهم سیاست خارجی در روز یکشنبه، این روند را معکوس کرد تا جایی که در پایان هفته، دلار بازار آزاد با افزایش قیمت هزار و ۸۰۰ تومانی مواجه شد.بازار ارز در هفته‌ای که گذشت برای پنجمین بار در شش‌ماه گذشته قیمت دلار را در کانال ۲۵ هزار تومان و یورو را در کانال ۳۰ هزار تومانی تجربه کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل،   کانال‌هایی که با توجه به روند حاکم بر بازار در روزهای پایانی هفته، پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده ثابت و پایدار نماند. قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی افزایش یافته است. براساس آخرین اخبار بازار ارز و طلا دلار به ۲۶۰۵۰ تومان، سکه ۱۲ میلیون و ۴۰ هزار تومان رسیده و دلار و سکه در کانال‌های جدید قرار گرفته‌اند. براین اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۷۳ هزار، مظنه مثقال طلا ۵ میلیون و۸۳ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار، ربع سکه ۴٫۴ میلیون و سکه گرمی ۲٫۵ میلیون تومان معامله شده است.  روز پنج شنبه نیز قیمت دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت یورو ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان و درهم امارات ۷ هزار و ۹۰ تومان اعلام شد.در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۹ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شده است.

    رشد قیمت دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی

همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۹۱۸ تومان و قیمت فروش آن ۲۵ هزار و ۱۶۷ تومان است.علاوه بر این، نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۵۲۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۸۲۵ تومان اعلام شد.

براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی سه‌شنبه، هر یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰ تومان و هر دلار ۲۳ هزار و ۷۱۷ تومان فروخته شد.  همچنین در سامانه سنا روزسه‌شنبه، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۲۷۵ تومان معامله شد همچنین حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۹۵۱ تومان دادو ستد شد. قیمت دلار که در هفته‌های گذشته با توجه به افزایش امیدواری در زمینه صادرات نفت و دسترسی به منابع مالی کاهشی شده بود، در روزهای اخیر دوباره نوسان پیدا کرده است.

   قیمت سکه بهار آزادی افزایش یافت

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز پنج‌شنبه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل (سه‌شنبه) به قیمت ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان و هر مثقال طلا به پنج میلیون و ۴۰ هزار تومان رسید، اونس جهانی طلا نیز  یک‌هزار و ۸۴۴ دلارو ۲۸ سنت فروخته شد.

نایب رییس اتحادیه سکه و جواهر تهران، افزایش قیمت اونس جهانی، افزایش نرخ ارز در داخل که خود سبب بزرگ‌تر شدن حباب سکه نیز شد، را عوامل تاثیرگذار در افزایش حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی هر قطعه سکه و ۶۰ هزار تومانی هر گرم طلای ۱۸ عیار دانست و گفت: حباب سکه که تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود، طی یک هفته اخیر مجدد رو به بزرگ شدن گذاشته و تا حدود ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

محمد کشتی‌آرای ، در تشریح وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: سه عامل تاثیرگذار در صعودی شدن قیمت سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت در این بازار مشهود بود؛ بدین صورت که قیمت جهانی طلا علیرغم اینکه در طول هفته نوسانات جزئی داشت اما به‌طور متوسط ۲۴ تا ۲۷ دلار نسبت به ابتدای هفته افزایش قیمت پیدا کردکه علت آن نیز به سبب تغییرات سیاسی بود که در امریکا صورت گرفت و این تغییرات سبب نوسانات اونس جهانی و افزایش سهام شد.

نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در بازار داخلی نیز باتوجه به بحث‌های سیاسی که در کشور وجود داشت، تاثیرگذار در نرخ ارز بوده و در حالی که انتظار می‌رفت قیمت ارز کاهش پیدا کند اما دلار به عنوان شاخص قیمت ارزها در کشور از کانال ۲۳ هزار تومان به کانال ۲۵ هزار تومان صعود کرد. این صعود حدود ۱۱۰۰ تومانی قیمت دلار، سبب شد که قیمت سکه و طلا نیز سیر صعودی پیدا کند؛ به‌طوری‌که هر قطعه سکه به‌طور متوسط یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر مثقال طلا حدود ۳۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۶۵ الی ۷۰ هزار تومان در طول هفته اخیر افزایش قیمت داشته است.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت سکه و طلا، سبب افزایش حباب سکه، در نتیجه افزایش تقاضا شد که همین افزایش تقاضا در سایه افزایش حباب، عامل سوم صعودی شدن قیمت‌ها بوده است. ضمن اینکه در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی سال هستیم و هرساله در این ایام، معمولا تقاضاهایی در بازار ایجاد می‌شود؛ بنابراین افزایش تقاضا، باعث شد حباب سکه که تا هفته گذشته تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود، مجدد بزرگ شده و این هفته حباب سکه تا حدود ۵۵۰ هزار تومان افزایش یابد.

این مقام صنفی تقاضا برای خرید نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های گرمی را یکی از نکات قابل توجه بازار هفته اخیر دانست و اظهار کرد: طبیعتا با توجه به کاهش قدرت خرید، تقاضا برای این قطعات بیشتر ایجاد شده است. همچنین نکته دیگری که طی این هفته مشهود بود، افزایش تقاضا برای کارت‌های بانکی بوده است. در سال‌های گذشته بسیاری از شرکت‌ها و موسسه‌ها در روزهای پایانی سال، اقدام به خرید انواع سکه‌ها برای کارمندهای خود می‌کردند اما طی سال‌های اخیر به‌ویژه در سال جاری، با توجه به افزایش قیمت سکه و طلا، بیشتر به سمت‌وسوی کارت‌های هدیه بانکی رفته‌اند. کشتی‌آرای در رابطه با بازار مصنوعات طلا نیز گفت: همچنان بازار مصنوعات طلا با رکود همراه است. این در حالی است که ماه‌های رجب و شعبان را در پیش داریم و اکثر مراسم‌های جشن در این ماه‌ها و پیش از ماه رمضان صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود که بازار خوب و پررونقی برای خرید مصنوعات طلا داشته باشیم؛ اما هنور نشانه‌هایی از این موضوع دیده نمی‌شود و هنوز تقاضایی اینچنینی شکل نگرفته است. امیدوار هستیم که روزها و هفته آینده این تقاضا ایجاد شود. وی افزود: البته به دلیل افزایش قیمت طلا و کاهش قدرت خرید، این روزها شاهد این هستیم که زوج‌های جوان به‌جای خرید حلقه و سرویس‌های طلا، اقدام به خرید بدلیجات‌ می‌کنند که نگران‌کننده است. توصیه ما این است که به‌جای خرید این بدلیجات که هیچگونه ارزش ریالی و ذاتی برای آینده آنها ندارد، طلا با وزن هرچند پایین خریداری کنند که می‌تواند سرمایه‌ای برای آینده آنها نیز باشد.  نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌ها در بازار سکه و طلا، اظهار کرد: در حال حاضر هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد همان‌طور که اشاره شد، نسبت به اوایل هفته به‌طور میانگین یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت دارند. کشتی‌آرای ادامه داد: همچنین هر مثقال طلا با ۳۵۰ هزار تومان افزایش قیمت در طول هفته اخیر، پنج میلیون و ۸۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افزایش ۶۵ تا ۷۰ هزار تومانی، یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارند. همچنین آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز ۱۸۱۸ دلار است.

     نگاه فعالان بازار ارز به تحولات برجامی

رفتار فعالان بازار ارز در ماه‌های اخیر نشان داده است شیب نمودار قیمت‌های در این بازار بر اساس اخبار پیرامون برجام تنظیم می‌شود. هر زمان اخبار و تحولاتی رخ دهد که احتمال احیای برجام را تقویت کند، شیب قیمت‌ها نزولی شده و در حالت بالعکس، با افزایش قیمت ارز در بازار مواجه می‌شویم. توجه فعالان بازار ارز به برجام درحدی است که دیگر تحولات مهم عرصه اقتصاد را کاملا به حاشیه برده است. بر همین اساس عدم تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی نیز نتوانست تغییر خاصی را در روند معاملات بازار ارز ایجاد کند. این در حالی بود که اگر کلیات لایحه تغییر یافته در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شد، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی به دلیل دو مولفه تعیین نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار دولتی همچنین دو برابر شدن نرخ یارانه نقدی، شاخص‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۰ تحولات بنیادین پیدا می‌کرد. اما گویا از نگاه فعالان بازار ارز، در حال حاضر هیچ عاملی توان هماوردی با عامل برجام در آینده اقتصاد ایران را ندارد. بر همین اساس فعالان بازار ارز که هفته پیشین در پی پیشنهاد برجامی محمدجواد ظریف و همچنین ارایه گزارش عبدالناصر همتی در خصوص افزایش فروش نفت و پیشرفت‌هایی برای آزادسازی ارزهای بلوکه شده، میل کاهشی پیدا کرده بودند، اما در هفته‌ای که گذشت به دلیل اتخاذ دو موضع مهم برجامی از سوی ایران و امریکا، عملکرد خود را در معاملات تغییر دادند. مهم‌ترین اتفاق رخ داده در خصوص برجام در این هفته اعلام موضع قطعی ایران در موضوع برجام بود. موضعی که به دلیل عهدشکنی طرف امریکایی و بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در گذشته، بازگشت به تعهدات برجامی از سوی ایران را موکول به رفع تمامی تحریم‌های امریکایی و راستی‌آزمایی این مساله از سوی ایران کرد. این واکنش قاطع از سوی جمهوری اسلامی ایران، در رفع ابهامات و شفاف شدن روند تحولات برای فعالان بازار ارز بسیار موثر بود. در سوی دیگر نیز رییس‌جمهوری امریکا که دولت آن کشور سابقه عدم اجرای تعهدات برجامی را داراست و از این پیمان‌نامه بین‌المللی خارج هم شده است، روز یکشنبه طی اولین اعلام موضع خود پس از قرار گرفتن در کاخ سفید برای بازگشت این دولت به برجام پیش شرط‌هایی را مطرح کرد. این دو موضع‌گیری سیاسی مهم از سوی دو طرف اصلی مساله برجام، باعث شد تا فعالان بازار با نگرانی‌ای بیشتر، به سرانجام روند احیای برجام بنگرند. نگرانی که تاثیر خود را در افزایش قیمت ارز نشان داد. البته به اعتقاد کارشناسان، همچنان فعالان این بازار در انتظار رسیدن موعد دوم اسفندماه هستند و از انجام معاملات کلان در بازار خودداری می‌کنند. تاریخی که بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی اگر دولت جدید امریکا تا آن زمان تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران را لغو نکرده باشد، دولت ایران نیز مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

در نتیجه این تحولات کارشناسان اقتصادی روزهای پر التهابی را برای بازار ارز در هفته آینده پیش‌بینی می‌کنند. التهابی که بیش از هر عامل دیگری تحت تاثیر اتفاقاتی است که پیرامون موضوع برجام رخ خواهد داد.

   کاهش نرخ هر اونس طلا به ۱۸۲۲ دلار

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۵ درصد کاهش به ۱۸۲۲ دلار و ۹۰ سنت رسید.

به گزارش رویترز، در حالی که تضعیف رشد نرخ تورم امریکا اشتها برای خرید طلا را کم کرده است، قیمت طلا امروز شاهد اندکی کاهش بود هرچند که تضعیف دلار و افت سوددهی اوراق خزانه‌داری امریکا مانع از افت بیشتر قیمت‌ها شد.

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....