تاریخ انتشار : یکشنبه 6 مهر 1399 - 12:29
کد خبر : 20012

عملکرد اقتصادی دولت مردم را سردرگم کرده است

عملکرد اقتصادی دولت مردم را سردرگم کرده است

پاک فطرت، نماینده مردم شیراز در مجلس با تأکید بر ضرورت توجه مجلس به نظارت بر اجرای قوانین بیش از قانونگذاری، خواستار پاسخگویی و ارائه گزارش عملکرد هر ۶ ماه یکبار از سوی رئیس جمهور به صحن مجلس شد. به گزارش اقتصاددان  به نقل از خانه ملت، علیرضا پاک فطرت در جلسه علنی صبح امروز

پاک فطرت، نماینده مردم شیراز در مجلس با تأکید بر ضرورت توجه مجلس به نظارت بر اجرای قوانین بیش از قانونگذاری، خواستار پاسخگویی و ارائه گزارش عملکرد هر ۶ ماه یکبار از سوی رئیس جمهور به صحن مجلس شد.

به گزارش اقتصاددان  به نقل از خانه ملت، علیرضا پاک فطرت در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه، ششم مهرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه ۴ ماه از مجلس یازدهم گذشته است، گفت: مجلس انقلابی باید انقلابی بودن را از خود شروع کند و متأسفانه در حال حاضر سیاست های اقتصاد مقاومتی را دنبال نمی کنیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اگر اوضاع مجلس با این روند پیش رود مردم از آن ناامید می شوند، عنوان کرد: علیرغم اینکه در این مجلس افراد دلسوز، جوان و انقلابی زیاد هستند، به خاطر ساختار مجلس که نشأت گرفته از آیین نامه داخلی مجلس است که سال ها قبل نگاشته شده نمی توان انتظار تحول داشت لذا اگر آیین نامه اصلاح نشده و اداره جلسات تغییر نکند این مجلس نیز راندمان مفید نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند این مجلس نقطه امید مردم است چرا که مردم در شرایط سخت اقتصادی پای صندوق رأی آمدند، اظهار داشت: از این رو برای اینکه شرمنده رهبری و مردم نباشیم باید جایگاه قانونی خود را پیدا کنیم لذا باید مشخص شود ۴ ساعت وقت مجلس در صحن به چه می گذرد در حالی که باید بیش از دو سوم وقت خود را به نظارت بر اجرای قوانین بگذارد.

پاک فطرت در ادامه با ابراز تأسف از اینکه مجلس در به تصویب رساندن یک طرح تلاش می کند اما در دولت اجرا نمی شود، عنوان کرد: برنامه ششم توسعه که برای سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بوده و شامل ۱۲۴ ماده و ۱۲۸ تبصره است اجرا نمی شود در حالی که اگر دولت تنها یک ماده آن(ماده ۴۶) را درباره رونق تولید و سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا می کرد، شرایط متفاوت بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه همین ماده قانونی دولت را ۱۰ بار مکلف کرده است عنوان کرد: مجلس باید تکالیف دولت را بررسی کند چرا که اگر همین یک ماده اجرا می شد اوضاع اقتصادی کشور اینگونه نبود همچنین قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال ۹۰ یکی از بهترین قوانین مجلس در آن سال بود که باید بررسی شود طی ۹ سال گذشته دولت در این باره چه کرده است و از آنجایی که تنها یک چهارم قانون اجرا نه دولت و نه مجلس به وظیفه خود عمل نکرده اند.

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور بیان داشت: اقتصاد به چه سمتی می رود که عملکرد دولت مردم را سردرگم کرده است لذا معتقدیم این رفتار با اقتصاد عادی نیست و به دولت اعتماد نداریم چرا که به نظر نمی رسد اقتصاد ایران تا این حد ناتوان باشد که ارزش پول ملی را از دست بدهد پس شاید عمدی در کار باشد که حداقل شواهد اینگونه نشان می دهد.

پاک فطرت ادامه داد: رئیس جمهور در فروردین سال گذشته به معاون اول دستور داد تا مردم دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند که همین تصمیم بلای عظیمی سر اقتصاد کشور آورد همچنین مردم به یاد دارند رئیس جمهور در سال ۹۷ اعلام کرد هرکس به هر تعداد سکه می خواهد با قیمت معین بخرد که همین تصمیم خزانه کشور را خالی کرد در صورتی که روحانی می دانست قدرت های استکباری برای این کشور دسیسه کرده اند.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس در ادامه خطاب به روحانی هشدار داد که مواظب مشاوران اقتصادی خود باشد و افزود: هم اکنون در جنگ اقتصادی هستیم که به مراتب از جنگ نظامی سخت تر است از این رو دولت مرکزی باید کارهای خرد را به دولت های محلی و استان ها واگذار کرده و صرفا به مسائل کلان بپردازد.

وی افزود: در ۸ سال دفاع مقدس همه استان ها با کمک هم با راه اندازی تیپ ها و لشگرها توانستند از کشور دفاع کنند پس اکنون نیز باید به استان ها اجازه نفس کشیدن بدهید تا ۶ ماه بعد نتیجه آن را ببینید.

پاک فطرت در ادامه با تأکید بر اینکه دولت باید بر اساس بودجه مصوب عمل کند، بیان داشت: نظام بودجه ریزی باید عادلانه اصلاح شود ضمن اینکه معتقدیم یکی از پیش شرط های شکوفایی اقتصادی و خروج از بحران، ثبات پولی و مالی است که باید بستر مناسب برای اجرای سیاست های نظام پولی و مالی فراهم شود.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق آمار شاخص سهولت  کسب و کار در سال ۲۰۲۰، بین ۱۹۰ کشور در جایگاه ۱۱۷ قرار داریم، عنوان کرد: این به معنای بی توجهی در همه حوزه ها است که رئیس جمهور را ملزم به پاسخگویی به مجلس و مردم می کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه رئیس جمهور باید هر ۶ ماه سیاست های اقتصادی را شفاف به مردم اعلام کند، خاطرنشان ساخت: برای معیشت مردم پنهان کاری نشود و حتی همه مردم باید بدانند برنامه سالانه دولت برای اقتصاد چیست که این موضوع نیازمند در نظر گرفتن یک الگوی عملی برای اقتصاد و حمایت از تولید داخلی و اقتصاد ملی است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....