تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 15:45
کد خبر : 69631

عمق فاجعه؛ امرار معاش در سالهای اخیر!

عمق فاجعه؛ امرار معاش در سالهای اخیر!

عمق فاجعه؛ امرار معاش در سالهای اخیر!!! چند شب گذشته، ۱۰ آذرماه سال ۱۴۰۰ شاهد گفت و گوی زنده تلویزیونی رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف، به مناسبت روز مجلس بودم، صحبت از همه جا بود، از عملکرد بودجه سال جاری و پیش بینی بودجه ۱۴۰۱ گرفته تا وضعیت مسکن ملی، اشتغال بیکاران، قیمتگذاری خودرو، اوضاع بازار

عمق فاجعه؛ امرار معاش در سالهای اخیر!!!
چند شب گذشته، ۱۰ آذرماه سال ۱۴۰۰ شاهد گفت و گوی زنده تلویزیونی رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف، به مناسبت روز مجلس بودم، صحبت از همه جا بود، از عملکرد بودجه سال جاری و پیش بینی بودجه ۱۴۰۱ گرفته تا وضعیت مسکن ملی، اشتغال بیکاران، قیمتگذاری خودرو، اوضاع بازار سهام و … .
در میان تمام اتفاقات ناگوار، نکته ای که بیش از همه نظرم را جلب کرد از این قرار بود که در گذشته ۷۰ درصد از درآمد خانوار کارگری با یک شیفت کار، صرف اجاره بهای مسکن میشده و در حال حاضر متاسفانه ۱۰۰ درصد درآمد خانوار کارگری با ۲ شیفت کار صرف اجاره بهای مسکن میشود و این یعنی عمق فاجعه!!! بنابراین در یک خانواده کارگری افراد باید سه شیفت کار کنند تا بتوانند امرار معاش کنند و یا اگر رک بگویم زنده بمانند. در برخی از خانوارها زنان، پا به پای مردان برای امرار معاش خانواده تلاش میکنند.
سوالی که مطرح میشود اقشار اقتصاد ایران و در راس آن دهکهای کم درآمد ایرانی تا چه زمانی باید تاوان تلخ این نقدینگی سرکش را که از دولت‌های گذشته در جهت رفع کسری بودجه به جا مانده، باز پس دهند. این چنین که نقدینگی بیشتر از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومانی، روزی در دست مافیای مسکن قرار بگیرد و قیمت یک مترمربع زمین را به آسمان هفتم برساند و روزی در اختیار نهنگ‌های بازار ارز قرار بگیرد و دود این سفته بازی و سوداگری غولهای ارزی، روزگار مردم را سیاه کند. و اما روزی هم که وارد بازار بورس که نماد فعالیت اقتصادی و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور است، میشود، به علت سو مدیریت، ضربه آخر را محکمتر میزند و پس از استراحتی کوتاه، دوباره از نو در کمین بازارهای مالی می نشیند.

م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....