تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 شهریور 1401 - 12:08
کد خبر : 99074

علل گرانی تورهای جام‌جهانی برای ایرانیان

علل گرانی تورهای جام‌جهانی برای ایرانیان

چگونگی اختصاص بلیت‌های جام جهانی ابهام دارد در جام جهانی قطر برخلاف جام‌های جهانی پیشین صرفا افرادی می‌توانند به کشور میزبان سفر کنند که بلیت شرکت در مسابقه را داشته باشند. همین امر سبب شده که فیفا سهمیه‌ مشخصی برای فروش بلیت مسابقه در نظر بگیرد وسهمیه بلیت‌ها را برای فروش در اختیار فدراسیون‌های فوتبال

چگونگی اختصاص بلیت‌های جام جهانی ابهام دارد

در جام جهانی قطر برخلاف جام‌های جهانی پیشین صرفا افرادی می‌توانند به کشور میزبان سفر کنند که بلیت شرکت در مسابقه را داشته باشند. همین امر سبب شده که فیفا سهمیه‌ مشخصی برای فروش بلیت مسابقه در نظر بگیرد وسهمیه بلیت‌ها را برای فروش در اختیار فدراسیون‌های فوتبال کشورها بگذارد.
براساس اعلام سفیر ایران در قطر، ایران ۳۱ هزار سهمیه بلیت جام جهانی دارد. نحوه اختصاص بلیت‌های مسابقات توسط فدراسیون فوتبال ایران اما شائبه‌هایی را در خصوص قیمت فروش این بلیت‌ها به وجود آورده است.
براساس شایعات نقل شده در فضای مجازی و خبری کشور بخشی از این بلیت‌ها به دست سازمان‌های دولتی و نهادهای خاص رسیده و بخشی دیگر را نیز آژانس‌های هواپیمایی با قیمت‌های مورد نظر خود می‌فروشند و رقم فروش تور جام جهانی تا بیش از ۸۰۰ میلیون تومان (برای سه بازی مرحله گروهی ایران) عنوان شده است. این در حالی است که تعدادی از این بلیت‌ها را ایران به رایگان از فیفا گرفته است.

نحوه اختصاص بلیت‌های جام جهانی

برای نخستین بار برخلاف سایر جام‌های جهانی صرفا افرادی می‌توانند در کشور میزبان جام جهانی حاضر شوند که بلیت حضور در ورزشگاه را داشته باشند. بنابراین برخلاف سایر جام‌های جهانی که فرد می‌توانست بدون تهیه بلیت مسابقه ویزا گرفته و به کشور میزبان جام جهانی سفر کند و به فعالیت‌های تجاری و یا فرهنگی بپردازد در جام جهانی قطر اگر فرد بلیت ورزشگاه را نداشته باشد امکان حضورش در جام جهانی منتفی است.
در همین خصوص حمیدرضا دهقانی سفیر ایران در قطر خرداد ماه سال‌جاری اعلام کرد: باتوجه به برنامه‌ریزی فیفا هر فدراسیون از فدراسیون‌های شرکت‌کننده در مسابقات ۸ درصد از بلیت‌های هر مسابقه را در اختیار دارد که می‌توانند در کشور خود به فروش برسانند. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران نیز برای سه مسابقه‌ای که در جام جهانی دارد برای هر مسابقه ۸ درصد بلیت‌ها را در اختیار دارد که باتوجه به برگزاری مسابقات در ورزشگاه‌های ۴۰ هزار نفری در هر بازی ۳۲۰۰ بلیت در اختیار فدراسیون قرار می‌گیرد که می‌تواند بفروشد و مابقی از طریق فیفا و سایت‌هایی که فیفا معرفی کرده فروخته می‌شود و تعداد محدودی بلیت هم در اختیار اسپانسرهای بازی‌های جام جهانی قرار می‌گیرد. اگرچه با نظر به این گفته‌ها می‌توان اینطور برداشت کرد که صرفا ۹۶۰۰ بلیت به ایران اختصاص یافته اما در تیر ماه امسال سفیر ایران در قطر، با اشاره به ادامه رایزنی‌هایش با مسوولان برگزارکننده جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در صفحه توئیتر خود نوشت: در چند ملاقات با مسوولان برگزارکننده جام جهانی در مورد برگزاری مراسم‌های فرهنگی و باستانی و معرفی فرهنگ و تمدن ملت بزرگ ایران و هتل و بلیت و… به تفاهمات خوبی رسیده‌ایم. با احتساب ۲۰ هزار بلیت قبلی و ۱۱ هزار بلیت اخیر، سی (و یک) هزار بلیت در اختیار فدراسیون فوتبال کشورمان قرار دارد.»
طبیعتا انتظار می‌رفت که بلیت‌های بازی‌های جام جهانی توسط فدراسیون فوتبال به صورت عادلانه‌ای در اختیار مردم ایران قرار گیرد و تسهیلاتی فراهم شود که از آن میزان سهمی که در اختیار فیفا است نیز مردم ایران بتوانند بلیت خریداری کنند اما نگاهی به وضعیت فروش بلیت‌های جام جهانی گویای وضعیتی آشفته بوده و بازه قیمتی ارائه‌شده توسط آژانس‌ها بسیار گسترده است. براساس برآورد ها در حال حاضر قیمت تورهای جام جهانی در کشور از ۱۶۵ میلیون تومان تا بیش از ۸۰۰ میلیون تومان برای تماشای سه بازی مرحله گروهی ایران را شامل می‌شود.

تناقض در آمار بلیت‌ها

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  روابط عمومی فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده ایران تاکنون حدود ۱۷ هزار بلیت جام جهانی سهمیه دریافت کرده است و از این تعداد، ۱۶ هزار بلیت از طریق سایت فدراسیون فوتبال ایران به فروش رفته است.
این در حالی است که سینا کلهر معاون فرهنگی وزارت ورزش اعلام کرده: «در سه مرحله، بلیت جام جهانی به ایران اختصاص پیدا کرد. مرحله اول، هشت درصد ظرفیت ورزشگاه‌ها و معادل ۹ هزار و ۶۰۰ بلیت بود. در مرحله دوم با رایزنی ایران، ۹ هزار و ۶۰۰ بلیت دیگر به ایران اختصاص دادند. مرحله سوم، قطر ۲ هزار بلیت دیگر به ایران داد که ان‌شالله در اختیار هواداران قرار دهیم.»
به این ترتیب حدود ۴ هزار و ۲۰۰ بلیت اختلاف رقم با آمار فدراسیون و ۹ هزار و ۸۰۰ اختلاف رقم با آمارهای اعلامی سفیر ایران در قطر، روایاتی متناقض از رویدادی ارائه می‌کند که بسیاری منتظر آن بودند. از سوی دیگر اگرچه روابط عمومی فدراسیون فوتبال، اختصاص سهمیه بلیت جام جهانی به سازمان‌ها و نهادهای خاص در این دوره از رقابت‌ها و دوره‌های قبلی را تکذیب کرد اما وزارت ورزش اختصاص سهمیه بلیت به این گروه‌ها را تایید می‌کند.
ابهام‌ها در خصوص بلیت‌های جام جهانی اما به همین جا ختم نمی‌شود محمد میرانی، عضو هیات مدیره اتاق ایران و قطر در خصوص تعداد بلیت‌های فروخته شده گفته است: در مرحله اول قرعه‌کشی، پنج هزار بلیت هم به مردم تعلق نگرفته است. مرحله دوم و فروش آنلاین هم که سایت فدراسیون اختلال داشت و بسیاری از علاقه‌مندان موفق به خرید بلیت نشدند. زیرا از ۲۴ ساعت فقط چند ساعت سایت باز بود. حتی اگر سهمیه ایران ۱۷ هزار بلیت اعلامی فدراسیون باشد، نصف این بلیت‌ها هم به دست مردم نرسیده است که فدراسیون باید در این مورد شفاف‌سازی کند. برخی از شایعات مطرح‌شده این شائبه را ایجاد می‌کند که بلیت‌های ارائه‌شده توسط فیفا به فدراسیون فوتبال ایران در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار گرفته و با قیمت بالاتر در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

ابهام‌ها در خصوص بلیت‌های سهمیه‌ای

معاون فرهنگی وزارت ورزش می‌گوید: «از بلیت‌های دو مرحله اول به ورزشکاران و جامعه ورزشی، سهمیه بلیت تعلق گرفت. در مرحله سوم اولویت سهمیه‌بندی بخش فرهنگی است از جمله خبرنگاران، فعالان فرهنگی و صنایع دستی.» کلهر می‌گوید: «به ۱۲ وزارتخانه از جمله وزارت ارشاد نامه فرستادیم تا نام افرادی که می‌خواهند به جام جهانی بفرستند را به ما معرفی کنند. مثلا نام بازیگر یا موسیقیدان مورد نظر.» او ادامه می‌دهد: «سقف عددی که برای سهمیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در نظر گرفته‌ایم، ۱۱۰ بلیت است. در این میان حضور برخی از سازمان‌ها تاکنون قطعی است که تقاضای بلیت کرده‌اند. مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات که تقاضای ۴۰۰ بلیت دارد. میراث فرهنگی و گردشگری تقاضای ۵۰۰ بلیت جام جهانی دارد. برخی از شبکه‌های تلوزیونی در صداوسیما نیز برای اختصاص بلیت تقاضا کرده‌اند.» البته لیست همه این سازمان‌ها که سهمیه بلیت دارند در دست نیست و کلهر می‌گوید تا شنبه هفته دیگر مشخص می‌شود. در این میان مشخص نیست مجلس و نهاد ریاست‌جمهوری چقدر سهمیه دارند. کلهر درباره سهمیه مجلس می‌گوید: «سقف و کف سهمیه اختصاصی به برخی از نهادها را واحد دیگری تصمیم می‌گیرد. سهمیه مجلس فعلا مشخص نیست.»

مشکل بی‌ارزش بودن پول ایران

مجموعه مسائلی که موجب شده هزینه بلیت مسابقات جام جهانی برای ایرانیان تا این میزان گران شود فقط محدود به تخلفات احتمالی صورت‌گرفته در زمینه عرضه بلیت‌ها نیست. واقعیت آن است که تفاوت نرخ ارز و بی‌ارزش شدن ریال ایران باعث شده که سفر به جام جهانی که در کشور همسایه برگزار می‌شود هم برای ایرانیان شبیه به یک رویای دست‌نیافتنی باشد. سیدمحمد‌کاظم خلدی‌نسب کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری در خصوص مساله قیمت بلیت‌های جام جهانی به «جهان‌صنعت» گفت: در خصوص مساله قیمت‌گذاری باید این امر را در نظر بگیرید که هر کشوری هم که باشد باتوجه به حجم سرمایه‌گذاری لازم برای جام جهانی تلاش می‌کند که بازگشت سرمایه و سودی مناسبی را بتواند کسب کند. از سوی دیگر کشور ما نیز به سبب آنکه نرخ تبدیل ارز آن در قیاس با ارزهای خارجی ارزشش را از دست داده است با مشکلات زیادی رو‌به‌رو است اما نباید این موضوع را به حساب مشکل داخلی و یا از سوی طرف خارجی بگذاریم. وی افزود: به نظرم باید در راستای افزایش میزان ارزش پولی و اقتصادی کشور خودمان تلاش کنیم. یعنی تلاش ما باید بر افزایش تولید ناخالص داخلی باشد. در مورد کشور قطر سرانه این کشور به حدود ۱۰۱هزار دلار رسیده که بهترین آمار در جهان است و در قیاس با کشور ما که سرانه آن نهایتا ۴۵۰۰هزار دلار است تفاوت از زمین تا آسمان است. این نکته بسیار مهمی است و ما باید در راستای توسعه اقتصادی کشور خودمان و پیدا کردن جایگاه خودمان در اقتصاد بین‌المللی اقدام کنیم. این کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری در خاتمه خاطرنشان ساخت: به نظرم حل این مساله نیازمند آن است که تعاملی میان وزارت گردشگری و وزارت راه‌وشهرسازی صورت گیرد تا سازمان بنادر بتواند از طریق راه‌اندازی تور و کشتی اقدام کرده و هزینه‌های سفر به جام جهانی قطر تا حدودی کاهش یابد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....