تاریخ انتشار : شنبه 26 مهر 1399 - 11:53
کد خبر : 22131

عرضه اولیه ها را تا کی نگه داریم؟

عرضه اولیه ها را تا کی نگه داریم؟

عرضه اولیه ها یکی از بخش های جذاب بازار سرمایه می باشند و سهامداران به خصوص سهامدارانی که تازه به بازار سرمایه وارد شده اند بسیار پیگیر اخبار عرضه اولیه ها می باشند. به طور کلی عرضه اولیه سهام (به انگلیسی: Initial Public Offerings) که به اختصار با IPO نشان داده می‌ شود، عبارتست از

عرضه اولیه ها یکی از بخش های جذاب بازار سرمایه می باشند و سهامداران به خصوص سهامدارانی که تازه به بازار سرمایه وارد شده اند بسیار پیگیر اخبار عرضه اولیه ها می باشند.

به طور کلی عرضه اولیه سهام (به انگلیسی: Initial Public Offerings) که به اختصار با IPO نشان داده می‌ شود، عبارتست از اولین فروش سهام یک شرکت خصوصی که طی آن به یک شرکت عمومی تبدیل می‌ شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، عرضه اولیه ها از آن جهت برای سهامداران جذاب هستند که اولاً در کوتاه مدت می توانند یک سود حداقلی ۵۰ درصدی را برای آن ها به ارمغان بیاورند، ثانیاً معمولاً با پول های اندک می توان در عرضه اولیه ها شرکت کرد و اقدام به خرید سهام نمود و ثالثاً خرید و فروش در آن ها به دلیل سود قطعی که دارند نیازمند تحلیل و بررسی و دانش خاصی نیست.

در سال جاری، تاکنون ۲۰ شرکت سهام خود را برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه کرده اند. اولین عرضه اولیه در ۲۳ فروردین ماه سال جاری و به نام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با نماد صبا به ثبت رسید و آخرین عرضه اولیه نیز در ۳۰ شهریورماه سال جاری و به نام شرکت سرمایه‌ گذاری گروه مالی سپهر صادرات با نماد وسپهر ثبت شد. در این ۲۰ نماد عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا به عنوان بزرگترین عرضه اولیه سال جاری لقب گرفت که در مقایسه با سایر نمادهای عرضه اولیه شده سال ۹۹ نیز بیشترین بازدهی را برای سهامداران داشته است.

همان گونه که عنوان شد بسیاری از عرضه اولیه ها در یک بازه کوتاه مدت حداقل یک ماهه، بازدهی ۵۰ درصدی را برای خریداران به ارمغان می آورند اما پرسش بسیاری از سهامداران این است که این سهام عرضه اولیه شده را تا چه زمانی نگهداری کنند؟ آیا نگهداری بلندمدت نمادهای عرضه اولیه شده (مقصود نگهداری بیش از یک سال عرضه اولیه ها) به نفع سهامداران است یا به ضررشان؟

برای پاسخ به این پرسش نیاز است تا بازدهی نمادهای عرضه اولیه شده در این چند سال اخیر را مورد بررسی قرار دهیم. به همین منظور بازدهی نمادهایی که از ابتدای سال ۹۷ تاکنون عرضه اولیه شده اند، را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بازدهی ۲۱ نماد عرضه اولیه شده در سال ۹۷ تاکنون

در سال ۱۳۹۷، بیست و یک نماد سهام خود را برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه کردند. نمودار زیر بازدهی این ۲۱ نماد را تاکنون نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می گردد در بین نمادهای عرضه اولیه شده در سال ۱۳۹۷، سهام شرکت زراعت و کشاورزی بینالود با نماد زبینا دارای بیشترین بازدهی بوده است و در این مدت ۳۶۱۷ درصد بازدهی برای سهامداران خود از روز عرضه اولیه تاکنون به ارمغان آورده است. کمترین بازدهی هم در بین نمادهای عرضه اولیه شده سال ۱۳۹۷ تاکنون متعلق به سهام شرکت کشت و دامداری فکا با نماد زفکا با بازدهی ۴۱۳ درصد می باشد.

بنابراین بازدهی نمادهای عرضه اولیه شده در سال ۱۳۹۷ تاکنون، حداقل ۴۱۳ درصد و حداکثر ۳۶۱۷ درصد بوده است.

11 14 اقتصاددان نوشته

بازدهی ۲۳ نماد عرضه اولیه شده در سال ۹۸ تاکنون

در سال ۱۳۹۸ نیز ۲۳ نماد عرضه اولیه شدند. بیشترین بازدهی در بین این نمادها تاکنون، متعلق به سهام شرکت دارویی ره آورد تامین با نماد درهآورد بوده است. این نماد توانسته است برای سهامداران خود در این مدت بازدهی ۸۵۳ درصدی را به ارمغان آورد. همچنین کمترین عرضه اولیه متعلق به سهام شرکت صنعتی دوده فام با نماد شصدف بوده است که با گذشت حدود ۸ ماه از عرضه اولیه آن ۷۷ درصد بازدهی داشته است. این نماد افزایش سرمایه هم داشته است.

بنابراین بازدهی نمادهای عرضه اولیه شده در سال ۱۳۹۸ تاکنون، حداقل ۷۷ درصد و حداکثر ۸۵۳ درصد بوده است.

12 12 اقتصاددان نوشته

بازدهی ۲۰ نماد عرضه اولیه شده در سال ۹۹ تاکنون

همان گونه که عنوان شد در ۶ ماه نخست سال جاری سهام ۲۰ شرکت برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه شده است. در این بین شستا که بزرگترین عرضه اولیه سال جاری لقب گرفته است دارای بیشترین بازدهی بوده است و توانسته است بازدهی ۳۱۸ درصدی را داشته باشد. همچنین سهام شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس با نماد بپیوند با بازدهی ۱۹ درصدی دارای کمترین بازدهی در بین عرضه اولیه های سال ۹۹ تاکنون بوده است.

البته اشاره به این نکته ضروری است که برخی از این عرضه اولیه ها کمتر از یک ماه است که سهامشان مورد معامله قرار می گیرد.

بنابراین بازدهی نمادهای عرضه اولیه شده در سال ۱۳۹۹ تاکنون، حداقل ۱۹ درصد و حداکثر ۳۱۸ درصد بوده است.

13 11 اقتصاددان نوشته

همان گونه که ملاحظه می گردد بازدهی نمادهای عرضه اولیه شده با مدت زمان نگهداری آن ها رابطه تقریباً مستقیمی دارد و نگهداری نمادهای عرضه اولیه شده در بلندمدت به نفع سهامداران می باشد و برخی نمادها حتی بازدهی بیش از ۳۶۰۰ درصدی را داشته اند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....