تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 - 23:02
کد خبر : 24040

عذرخواهی وزیر صنعت بابت تولید خودرو

عذرخواهی وزیر صنعت بابت تولید خودرو

انحصار خودرو را می‌شکنیم علیرضا رزم حسینی گفت: با ممنوعیت واردات خودرو به کشور، دو شرکت داخلی تولیدکننده خودرو هرگونه که خواسته‌اند خودرو تولید و با هر قیمتی که مدنظرشان بوده، خودرو وارد بازار کرده‌اند که بنده به نیابت از مسئولان قبلی از مردم عذرخواهی می‌کنم. به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا ،  علیرضا رزم

انحصار خودرو را می‌شکنیم

علیرضا رزم حسینی گفت: با ممنوعیت واردات خودرو به کشور، دو شرکت داخلی تولیدکننده خودرو هرگونه که خواسته‌اند خودرو تولید و با هر قیمتی که مدنظرشان بوده، خودرو وارد بازار کرده‌اند که بنده به نیابت از مسئولان قبلی از مردم عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا ،  علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، شامگاه پنجشنبه ۱۵ آبان ماه در حاشیه سفر به استان کرمان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه براساس قانون، تنظیم بازار به عهده وزارت صمت است، اظهار کرد: در بحث محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی در سال ۹۲ مصوب شد تنظیم بازار این حوزه در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز شود و مدت‌ها این کار در این وزارتخانه ادامه داشت اما با تشدید تحریم‌ها و محدود شدن دسترسی به درآمد نفتی شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم، که در همین راستا مجددا بحث تنظیم بازار به وزارت صمت سپرده شد.

وی افزود: ۲۵ درصد از تولیدات کشور وابسته به مواد اولیه است و در حوزه نهاده‌های دامی ۸۵ درصد وابستگی داریم که تاثیر مستقیم بر سفره مردم دارد که با این شرایط (تشدید تحریم‌ها و نرخ ارز) سران قوا تصمیم گرفتند اختیار تنظیم بازار مجددا را به وزارت صمت بدهند.

رزم حسینی تصریح کرد: هر هفته ستاد تنظیم بازار در وزارتخانه تشکیل و سعی می‌شود کنترل، نظارت و قیمت گذاری کالاهای مشمول قیمت گذاری توسط ستاد صورت بگیرد و در پی فرمایش مقام معظم رهبری که دغدغه درستی بود، ستاد تنظیم بازار را عصر سه‌شنبه هفته جاری برگزار کردیم.

وزیر صمت بیان کرد: سیاست‌های جدیدی در هفته گذشته در حوزه صادرات و واردات در پیش گرفته و از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد و سیاست وزارتخانه بر فراوانی کالا در بازار است و باید تلاش کنیم عرضه کالا در بازار افزایش یابد.

وی اظهار کرد: شبکه توزیع نهاده‌های دامی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و قرار شد اختیارات به این وزارتخانه داده شود و صادرات و واردات محصولات کشاورزی را به عهده بگیرد تا در صورت بروز مشکل و نیاز، از صادرات برخی کالاها جلوگیری کرده یا در زمان لازم، صادرات را انجام بدهد.

رزم حسینی با اشاره به اینکه ماهیانه ۱۰۸ میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور داریم، تصریح کرد: برای تولید، اشتغال و امنیت غذائی این سیاست در پیش گرفته شد.

وی با بیان اینکه ۹۰۰ هزار تن تولید گوشت قرمز ایران است و ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن واردات گوشت قرمز داریم، افزود: ذخیره گوشت قرمز خوب است و مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی نسبت به عرضه گوشت اقدام کند و با عرضه مرغ و تخم مرغ در هفته پیش رو قیمت برخی اقلام کاهش پیدا می‌کند.

ترخیص ۲۵ هزار تن برنج از گمرکات کشور طی ۲ روز

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ترخیص کالاها از گمرک گفت: میلیون‌ها تن کالاهای اساسی چند ماه به دلایل مختلف در گمرکات رسوب کرده و ترخیص نشده بود که با دستور رئیس جمهور بلافاصله جلسه‌ای برگزار و دستور ترخیص داده شد و طی دو روز ۲۵ هزار تن برنج ترخیص شده و کار ادامه دارد و به دنبال فراوانی کالا هستیم و مواد اولیه کارخانجات نیز دارد ترخیص می‌شود.

وی اظهار کرد: در صورتی که شرکت‌ها تعهدات خود را به بانک مرکزی و گمرک آنجا بدهند، کالاها را ترخیص می‌کنیم و هیچ تولیدکننده و واردکننده‌ای معطلی کالا در گمرک ندارد مگر خودشان نخواهند و اگر در مدت معین اقدام نکنند، جزو کالاهای متروک محسوب و به مزایده گذاشته می‌شود.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه در زمینه کالاهای اساسی موجودی کشور خوب است و مشکلی نداریم و به تدریج نسبت به عرضه و کنترل بازار اقدام خواهیم کرد، افزود: اقدام دیگر این است برای بازرسی و نظارت بر انبارها، عمده‌فروشان و بنکداران با بسیج تفاهمنامه‌ای منعقد کردیم و ۵۰۰۰ نفر همکاری دارند و از شنبه هفته قبل بازرسی‌ها آغاز شده و در صورتی که خلاف ضوابط گرانفروشی باشد، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وزیر صمت با اشاره به اینکه گرانی و گرانفروشی داریم و مردم از گرانفروشی و عدم ثبات قیمت گلایه دارند، گفت: در سامانه جامع تجارت ایران که سامانه پیشرفته‌ای است و ۹ آذرماه افتتاح رسمی خواهد شد، همه سازمان‌هایی که با تولید، واردات و صادرات سر و کار دارند، در این سامانه حضور و دسترسی دارند و می‌توانند کارهای مربوط به فعالیت خود را انجام بدهد.

وی با اشاره به قانون رفع موانع تولید عنوان کرد: این ستاد اختیارات نسبتا خوبی دارد و مصوباتی در استان‌ها اجرا می‌شود اما برخی از مصوبات ابلاغی اجرا نمی‌شد که اخیرا ستاد ملی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تقویت شده و هفته‌ای دو جلسه برگزار می‌کند.

ایجاد مراکز شبانه‌روزی رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری

رزم حسینی با اشاره به اینکه در ۲۱ استان مراکز شبانه روزی رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری ایجاد شده است، تصریح کرد: در سطح ملی نیز برخی مصوبات توسط دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها اجرا نمی‌شد که در کمیسیون ستاد جهش تولید با حضور معاون اول رئیس جمهور مصوبات خوبی داشتیم و طی دو هفته گذشته مقرر شد ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش در اختیار بانک‌ها برای پرداخت به واحدهای تولیدی قرار بگیرد.

وی بیان کرد: در کشور بیش از ۱۰ هزار واحد تولیدی تعطیل و راکد داریم که در دستور کار جدی وزارتخانه قرار دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در زمان حضور در وزارت صمت و قبل از آن در خراسان رضوی با صادرکنندگانی مواجه شدیم که صادرات کرده و متعهد به برگشت ارز به شبکه بانکی بودند اما مشکلاتی ایجاد شد و عده‌ای ارز را برنگردانده بودند و منجر به تشکیل پرونده قضایی برای آنها شده بود.

وی افزود: با مشکلات به وجود آمده با کاهش صادرات مواجه شدیم که برای حل مسائل، جلساتی برگزار کردیم و در آخرین جلسه سیاست‌های مربوط به تجارت داخلی و خارجی، بسته سیاستی بانک مرکزی اصلاح و مقرر شد همه صادرکنندگانی که از سال ۹۸ تعهد برگشت ارز به شبکه بانکی داشتند می‌توانند نسبت به رفع تعهد خود از محل واردات اقدام کنند که حرکت خوبی در حوزه فعالان اقتصادی و افزایش صادرات است.

رزم حسینی تصریح کرد: تخصیص سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی و سیاست‌های ارزی کمک می‌کند در شش ماهه دوم صادرات افزایش یافته و واحدهای تولیدی با ظرفیت بیشتری کار کنند.

وی در ادامه با اشاره به بحث خودروسازان بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند «باید افکار عمومی را اقناع کنیم و مسئولان با مردم گفت و گو کنند»؛ ما نتوانستیم یا نخواستیم به گونه‌ای صادقانه با مردم صحبت کرده و مشکلات را در میان بگذاریم از جمله در مسئله خودرو.

هر ایرانی حق دارد خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب سوار شود

وزیر صمت گفت: هر ایرانی حق دارد خودروی با کیفیت، خوب و با قیمت مناسب استفاده کند که در ۴۰ سال گذشته و حتی در دوران فراوانی ارز نتوانستیم خودروی مناسب به مردم بدهیم به دلیل حمایت بی‌جا از دو شرکت دولتی و انحصار در این دو شرکت، هرگونه دخالتی در این شرکت‌ها کرده‌ایم.

رزم حسینی با اشاره به اینکه با ممنوعیت واردات خودرو، این شرکت‌ها هرگونه خواسته تولید و با هر قیمتی که خواسته‌اند خودرو وارد بازار کرده‌اند و بنده به نیابت از مسئولان قبلی از مردم عذرخواهی کردم، اظهار کرد: اکنون در بازار خودرو سه قیمتی هستیم؛ یک قیمت شورای رقابت، یک قیمت تمام شده به ادعای خودروسازان و یک قیمت بازار است.

وی با اشاره به حضور دلالان در بازار خودرو بیان کرد: اقتصاد ما به دلیل رشد نقدینگی و اژدهای پولی که در اقتصادی است، هر مدتی یک مرتبه به بازار دلار، سکه و زمین می‌رود و یک دفعه به خودرو آمد و کسانی که با پول خودرو بازی کردند، دلالان ملی هستند که دنبال بخشی که سودآورتر است در اقتصاد آشفته ایران می‌روند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در وزارتخانه صمت کمیته مربوط به خودرو را با حضور همه تشکل‌های خودروسازی و خودروسازان تشکیل داده و با همکاری کمیسیون صنایع مجلس طرحی آماده می‌کنیم، اظهار کرد: خیلی امیدواریم بتوانیم انحصار را شکسته و رقابتی در بازار خودرو ایجاد کنیم که در این صورت کیفیت بالا رفته و قیمت پایین می‌آید و مصرف کننده واقعی از خودروی خوب استفاده می‌کند.

وی افزود: اکنون در شرایط سختی هستیم و در جنگ اقتصادی قرار داریم و اگر می‌خواهیم اصلاح راهبردی انجام بدهیم ممکن است به طور کامل نتوانیم، اما سعی کردیم به اصلاح شرایط بپردازیم.

افزایش تولید خودرو در شرکت های سایپا و ایران خودرو تا پایان سال

رزم حسینی تصریح کرد: قرار است تا پایان امسال ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط سایپا و ایران خودرو افزایش تولید صورت بگیرد و با فعال کردن شرکت های خصوصی ممکن است ۱۰۰ هزار خودروی دیگر نیز توسط آنها تولید شود که در این صورت شرایط بازار خودرو بهتر خواهد شد.

مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بهره برداری از پروژه انتقال آب از خلیج فارس به گل گهر بیان کرد: امروز روز بزرگی برای ملت ایران و مردم استان های کرمان، یزد و هرمزگان بود و اتفاق بزرگی افتاد و آب از خلیج فارس به طول ۳۰۵ کیلومتر منتقل شد و تا گل گهر آمد.

وی افزود: همواره چالش آب بین شرکت‌ها و وزارت نیرو بود که شرکت ها با سرمایه گذاری خودشان آب را منتقل کردند که خیلی ها این ایده را غیرعملی می دانستند اما این کار در دولت یازدهم انجام شد و این پروژه یک روز هم تعطیل نشد و هماهنگی بین بخش های مختلف صورت گرفت.

رزم حسینی تصریح کرد: کرمان و یزد استان‌های معدنی هستند و فلات مرکزی معدن خیز است که یا باید مواد معدنی را به کنار دریا منتقل کرده و در کنار دریا فولادسازی اجرا کنند که هزینه های گزافی در حمل و نقل دارد و استهلاک جاده ای ایجاد می شود.

وی بیان کرد: کارشناسان گفتند آب را به معادن منتقل می کنیم که صرفه اقتصادی دارد و خوشبختانه یک پروژه مهم و بزرگ آبی خاکی که در ایران تاکنون سابقه نداشته و در خاورمیانه با این حجم و وسعت اجرا نشده، به مرحله بهره برداری رسید.

تا پایان امسال آب به اردکان و شرکت‌های صنعتی معدنی می‌رسد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا پایان امسال آب به اردکان و شرکت های صنعتی معدنی می‌رسد و حرکت راهبردی جدیدی در ایران به وجود آمد و شرکت‌های صنعتی معدنی می‌توانند از آب پایدار استفاده کرده و دغدغه کمبود آب نداشته باشد.

رزم حسینی با بیان اینکه وزارت نیرو سختگیرانه عمل می‌کند و سهمیه آب صنایع معادن را نمی‌دهد، در حالی که هر مترمکعب آب در صنعت و معدن ۸۶ هزار تن بهره‌وری دارد و وزارت نیرو باید سهم صنعت را افزایش بدهد تصریح کرد: پروژه پتروشیمی کرمان به دلیل اینکه آب ندارد، عقب افتاده و با این طرح مشکل آن حل می‌شود و استاندار کرمان نیز کار این پروژه را پیگیری خواهد کرد.

وی بیان کرد: پروژه جدیدی برای انتقال آب از چابهار به سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و رضوی دنبال می‌کنیم که بانی کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و واحدهای صنعتی و معدنی سرمایه گذاری را آغاز کرده‌اند و انشاءالله کار را انجام می‌دهیم.

وزیر صمت گفت: براساس فرمایش مقام معظم رهبری و برنامه های توسعه همواره تاکید بر جایگزینی معادن به جای نفت یا کسب درآمد از هر دو مطرح بوده اما در حوزه اکتشافات معادن کشور عقب هستیم و یکی از سیاست های وزارت صمت تمرکز بر اکتشافات است ضمن آنکه باید عنوان کرد در این حوزه در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاقات خوبی افتاده است.

فرصت سه ماهه وزارت صمت به معادن غیرفعال

وی بیان کرد: مساله دیگر معادنی است که در دست افرادی است که اهلیت یا سرمایه کافی ندارند و اخیرا اعلام کرده‌ایم این افراد طی سه ماه باید نسبت به فعال کردن معدن اقدام کنند و در غیر این صورت مجوز و پروانه معدنی توسط وزارتخانه لغو می‌شود و برآورد می‌شود با این کار ۱۳ هزار معدن و پهنه معدنی آزاد خواهد شد.

رزم حسینی افزود: کرمان از استان‌های برتر معدنی کشور است و باید کار در این استان نیز اجرایی شود و اکتشافات افزایش یابد و یکی از تکالیف شرکت‌های معدنی مشارکت در اکتشافات است و اخیرا یک معدن بزرگ طلا در مرز استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان کشف شده که در آینده نزدیک اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد.

وی در پایان با اشاره به اینکه کرمان شایستگی این را دارد برخوردار باشد که متاسفانه محرومیت‌هایی به ویژه در جنوب استان وجود دارد، گفت: برنامه‌هایی برای توسعه صنعت در جنوب داریم و معادن امیدبخشی در جنوب استان کرمان وجود دارد و فعال کردن و بهره برداری آنها در برنامه‌های ماست.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....