تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 آبان 1401 - 12:30
کد خبر : 105486

عبور بی‌دغدغه گاز روسیه از ایران

عبور بی‌دغدغه گاز روسیه از ایران

نخستین محموله سوآپ ایران و روسیه بارگیری و تحویل شد تحولات اخیر بازار انرژی و تحریم شدن روسیه معادلات انرژی را در جهان تغییر داده است. در چنین شرایطی تحلیلگران می‌گویند که اگرچه روسیه همواره ایران را رقیب گازی خود می‌دانست اما حالا شرایط تغییر کرده است و روسیه چاره‌ای جز همراهی ایران در بازار

نخستین محموله سوآپ ایران و روسیه بارگیری و تحویل شد

تحولات اخیر بازار انرژی و تحریم شدن روسیه معادلات انرژی را در جهان تغییر داده است. در چنین شرایطی تحلیلگران می‌گویند که اگرچه روسیه همواره ایران را رقیب گازی خود می‌دانست اما حالا شرایط تغییر کرده است و روسیه چاره‌ای جز همراهی ایران در بازار جهانی گاز ندارد.
تا پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب علیه این کشور، روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گاز به اروپا بود و تمایلی به همکاری ایران در فروش گازش نداشت. حالا هم اصل این رقابت باقی است و مسکو قطعا نمی‌خواهد ایران به‌هاب گازی در منطقه تبدیل شود و در آینده به تصاحب بازارهای این کشور مبادرت کند. با این حال شرایط تغییر کرده است. مسکو تحت تحریم قرار دارد و نمی‌تواند گازش را به اروپا صادر کند و ایران نیز با در اختیار داشتن زیرساخت‌های لازم برای سوآپ گاز این کشور و قرار گرفتن بین روسیه از یک‌سو و کشورهای خریدار گاز از سوی دیگر، امکان سوآپ گاز این کشور یا خرید آن و فروشش به سایر کشورها را دارد. برخی کارشناسان اذعان دارند، همکاری ایران در زمینه فروش گاز روسیه منافع اقتصادی و سیاسی خوبی برای کشورمان خواهد داشت.
ایران امکان ترانزیت گاز روسیه را دارد و کشورهای شرق آسیا از قبیل پاکستان، افغانستان، ترکیه، ارمنستان و عراق که همگی نیازمند گاز هستند، تقاضای بسیار بالایی دارند و زمینه را برای اجرای این سیاست ایجاد کرده‌اند. سوآپ گاز روسیه می‌تواند قدم مثبتی در راستای نزدیک شدن ایران به هدفش مبنی بر تبدیل شدن به ‌هاب انرژی و گازی منطقه باشد. به این ترتیب، ایران فرصت فوق‌العاده‌ای برای استفاده از موقعیت استراتژیک خود و ایجاد روابط پایدار اقتصادی و سیاسی با دیگران به دست می‌آورد. سوآپ یا خرید گاز روسیه و فروش آن به دیگر کشورها، علاوه بر توسعه روابط خارجی و در‌هم‌تنیدگی روابط ایران و کشور مقصد صادراتی، درآمدهای ارزی پایدار و جدیدی برای ایران خواهد داشت. همچنین با اجرای این سیاست مشاغل مختلفی ایجاد می‌شود و امکان توسعه ظرفیت‌های بلااستفاده کشور نیز به وجود می‌آید.

فرصت مهم برای ارزآوری

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ، پرویز محمدنژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس  می‌گوید: «البته قرارداد سوآپ گازی با روسیه را می‌توان با دیگر کشورها هم منعقد کرد. امروز دنیا نگاه ویژه‌ای به پتانسیل‌های انرژی ایران دارد و قراردادهایی مثل قرارداد ایران و روسیه نیاز اصلی کشور ما است. در حال حاضر نیز مساله تجارت با گاز روسیه برای ایران، حکم استفاده از یک فرصت مهم را دارد تا بتوانیم به ‌هاب انرژی منطقه تبدیل شویم و روابط دو و چندجانبه مستحکمی با کشورهای منطقه ایجاد کنیم.او اضافه می‌کند: از دیرباز، بحث تجارت، یکی از موضوعات اساسی برای ارتقا و تثبیت اقتصاد کشورها بوده است و جمهوری اسلامی ایران چون پتانسیل عظیمی در حوزه نفت و گاز دارد، همواره به دنبال این بوده که از این مزیت برای کسب درآمد استفاده کند.عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه امروز دنیا نگاه ویژه‌ای به پتانسیل‌های انرژی ایران دارد و قراردادهایی مثل قرارداد ایران و روسیه نیاز اصلی کشور ما است، تصریح کرد: هر چند تحریم هستیم اما پیمان‌های دو‌جانبه ترجیحی، بهترین راه‌حل هم برای ارزآوری و هم برای دور زدن تحریم‌ها است، اما متاسفانه دولت‌ها خیلی به آن توجه نمی‌کنند.
در مناطق آزاد به لحاظ قانون خاصی که حاکم است می‌توانیم قراردادهای دو‌جانبه ترجیحی را بدون هیچ‌گونه ممانعتی ببندیم و سال گذشته بحث قرارداد ایران و ترکمنستان را داشتیم که رییس‌جمهور به اتفاق وزیر نفت، سوآپ گازی را بستند که اقدام خوبی خصوصا بعد از محرومیت و مخدوش شدن رابطه ایران و ترکمنستان بود. بنابراین ارتباط خوب ایران و روسیه، می‌تواند نظر کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای را به سمت ایران جلب کند.
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به قطع صادرات گاز روسیه به اروپا گفت: یکی از بازارهایی که می‌گشتیم تا آن را تصاحب کنیم، اروپا بود و امروز راه ساده‌ای برای بستن قرارداد داریم هرچند اروپا پیش‌دستی کرده و بخشی از آن را از طریق قرارداد با دیگر کشورها، تامین می‌کند اما باز هم برای تامین کامل انرژی خود به کشورهای دیگر نیاز دارد.
محمدنژاد با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در تقویت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی، گفت: برخلاف تفکر بعضی از گروه‌های سیاسی که به گونه‌ای دیگر شعار می‌دهند، اما این نگاه در دولت رییسی وجود دارد که این‌گونه قرارداد را با کشورهای منطقه در حوزه‌های مختلف منعقد کند. ما نیاز شدید به ارز برای کنترل تورم و بازار داریم و کمیسیون انرژی هم بسیار از دولت حمایت می‌کند تا این قراردادها را گسترش دهیم و به سرانجام برسانیم.این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دیپلمات‌های ما باید اطلاعات بیشتری داشته باشند تا بتوانند در کشورها نقش بازی کنند، چراکه دنیا بر پایه سیاست می‌چرخد و اقتصاد به تنهایی معنا ندارد بلکه در کنار سیاست است که می‌توان به اهداف رسید. لذا نقش دیپلمات‌ها خیلی مهم است که بتوانند بستر را فراهم کنند.او همچنین در خصوص تبدیل ایران به ‌هاب انرژی منطقه گفت: سال‌های گذشته باید این اتفاق می‌افتاد چون ما موقعیت جغرافیایی خوبی داریم. بعد از «هارتلند» بحث «مرکز مرکز» مطرح شد که مرکز مرکز، «ایران» بود. اما شاید ضعف دولتمردان بود که خیلی به آن توجه نداشتند و طرح‌های بلندمدت ما همیشه دار نقصان است. در حال حاضر نیز مساله تجارت با گاز روسیه برای ایران، حکم استفاده از یک فرصت مهم را دارد تا بتوانیم به ‌هاب انرژی منطقه تبدیل شویم و روابط دو و چندجانبه مستحکمی با کشورهای منطقه ایجاد کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....