تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 تیر 1401 - 21:13
کد خبر : 94258

طعنه دو چهره اقتصادی به سید احسان خاندوزی

طعنه دو چهره اقتصادی به سید احسان خاندوزی

عبدالناصر همتی و غلامرضا تاجگردون به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر بازگشت دلار ۴۲۰۰ به نرخ ارز محاسباتی گمرک برای کاهش هزینه واردات واکنش نشان دادند . اقتصاددان: با آغاز جراحی اقتصادی در دولت سید ابراهیم رئیسی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کلید خورد و قیمت کالاهای اساسی افزایش قابل توجهی پیدا کرد. اقدام دولت سیزدهم

عبدالناصر همتی و غلامرضا تاجگردون به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر بازگشت دلار ۴۲۰۰ به نرخ ارز محاسباتی گمرک برای کاهش هزینه واردات واکنش نشان دادند .

اقتصاددان: با آغاز جراحی اقتصادی در دولت سید ابراهیم رئیسی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کلید خورد و قیمت کالاهای اساسی افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

اقدام دولت سیزدهم از همان زمان آغاز با انتقادهایی همراه بود اما تیم اقتصادی رئیسی بر انجام این کار مصمم بود.

غلامرضا تاجگردون که زمانی منتخب مردم گچساران و از فراکسیون اصلاح طلب ها و در مجلس یازدهم اعتبار نامه اش رد شد یکی از منتقدان این طرح بود .

از سوی دیگر عبدالناصر همتی؛ رقیب انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم بارها نسبت به این طرح هشدار داده بود .

حال زمزمه های از بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوش می رسد. روز گذشته خبری به نقل از وزیر اقتصاد منتشر شد که حکایت از بازگشت دلار ۴۲۰۰ به نرخ ارز محاسباتی گمرک برای کاهش هزینه واردات داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم از بازگشت ارز ترجیحی حمایت کرد. این خبر در شرایطی منتشر شد که «صمت» نیز لایحه کاهش حقوق گمرکی را با همین هدف پیگیری می‌کند و آن را به‌صورت لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه کرده و در انتظار پاسخ بهارستان‌نشینان است، حال آنکه وزیر اقتصاد عنوان کرده است که دولت قصد دارد دلار ۴۲۰۰‌تومانی را به نرخ محاسباتی گمرک بر‌گرداند و قرار است لایحه‌ای جدید به‌صورت دوفوریتی در این رابطه به مجلس ارائه شود.

اهمیت این مساله از این جهت است که نرخ محاسباتی ارز در گمرک تاثیر بالایی در هزینه تمام‌‌‌‌‌‌شده تولید دارد و برای آنکه قیمت‌ها در سال‌۱۴۰۱ بیش از این افزایش پیدا نکند، دولت تصمیم به بازگشت نرخ محاسباتی گمرک به نرخ سال‌گذشته گرفته است. وی با بیان اینکه لایحه دوفوریتی جدید با امضای رئیس‌جمهور به مجلس ارسال شده است، عنوان کرده بود به‌‌‌‌‌‌محض اینکه اعلام وصول این لایحه از سوی هیات‌رئیسه مجلس انجام شود، این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حال عبدالناصر همتی در توئیتی به تصمیم جدید خاندوزی مبنی بر بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی واکنش نشان داد و نوشت: قبل حذف ارز ۴۲۰۰ سوال شد ؛ همه ی ابعاد را دیده اید ؟ بعد از ۴ ماه می گویند ارز محاسباتی گمرک باید برگردد به ۴۲۰۰ رقابت کالای داخلی با وارداتی چه می شود؟ بعد ۲ ماه و جهش قیمت کلیه کالاها و خدمات ( به جای ۴ کالای اساسی ) پذیرفتند: زیر ساخت کالا برگ الکترونیکی آماده نمیشه و برگشت قیمت ها به ۱۴۰۰ نشدنی است!

 طعنه دو چهره اقتصادی به سید احسان خاندوزی

غلامرضا تاجگردون هم در صفحه شخصی خود نوشت : جناب آقای خاندوزی اقدام لازمی بود اما ولی ای کاش همان موقع که کارشناسان کشور تذکر داده بودند توجه و اقدام می شد. نه حالا که هم چوب را بخوریم و هم پیاز را.

تاجگردون نوشت : انفجار قیمتی در سال ۱۴۰۱

_ در سال ۱۴۰۱ نرخ حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی از ۴ درصد به ۱ درصد تقلیل یافت و برایب بقیه کالاها همان ۴ درصد است.

_ در سال ۱۴۰۱ نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی از ۴۲۰۰ تومان به عدد بالای ۲۲ هزار تومان (ETS ) افزایش یافت.

 طعنه دو چهره اقتصادی به سید احسان خاندوزی

محاسبه حقوق گمرکی یک کالا حاصل ضرب میزان واردات در نرخ حقوق گمرکی در عدد ۲۲ هزار تومان (ETS ) است.

_ آیا انفجار قیمتی برای کالاهای وارداتی شامل کالاهای مصرفی ، واسطه ای و سرمایه ای . بالنتیجه کل قیمت ها اتفاق نمی افتد.

_ آیا مجلسیان به شکل عام با محاسبه و علم این مصوبه را داشتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....