تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مهر 1399 - 13:04
کد خبر : 20782

طعم گرانی برنج در سفره مردم

طعم گرانی برنج در سفره مردم

دبیر انجمن برنج درباره آخرین وضعیت بازار برنج اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج با کیفیت، خوش طعم و خوش پخت درب کارخانه ۲۴ هزار تا ۲۵ هزار تومان است که با احتساب هزینه بوجاری دوم، کیسه گیری و حمل و نقل در خرده فروشی تهران نباید بیش از ۲۶ تا ۲۷

دبیر انجمن برنج درباره آخرین وضعیت بازار برنج اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج با کیفیت، خوش طعم و خوش پخت درب کارخانه ۲۴ هزار تا ۲۵ هزار تومان است که با احتساب هزینه بوجاری دوم، کیسه گیری و حمل و نقل در خرده فروشی تهران نباید بیش از ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،«جمیل علی زاده شایق» افزود: بسیاری از مغازه داران اذعان می‌کنند که هزینه‌های حمل و نقل بالاست، در حالیکه کرایه یک کامیون ۱۰۰ تنی از آمل به کرمان یک میلیون تومان است که اگر بر ۱۰ هزار تن بار تقسیم شود، رقم کرایه چندان بالا نیست. به عبارت دیگر محاسبه کرایه حمل و نقل از سوی مغازه داران همانند محاسبه ماشین‌های خطی است که با گرانی بنزین، نرخ کرایه به ازای هر نفر را به همان میزان افزایش می‌دهند.
علی زاده شایق ادامه داد: رصد‌ها از فروشگاه‌های تهران نشان می‌دهد که هر کیلو برنج با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود، این درحالی است که کیفیت آن با برنج شمال قابل قیاس نیست.
این مقام مسئول با انتقاد از بی توجهی دولت به تولید داخل بیان کرد: دولت تمام هم و غم خود را برای واردات گذاشته است و به هیچ عنوان به فکر تولید داخل نیست که مصداق این امر در میزان واردات کاملا مشخص است.
به گفته وی، سوداگران برنج کم کیفیت و ارزان قیمت وارداتی را با برنج شمال اختلاط می‌کنند و سپس با نرخ‌های بالا عرضه می‌کنند چرا که به دلیل مسائل تحریم کشور‌هایی همچون هند و پاکستان، اقدام به عرضه برنج با هر کیفیتی می‌کنند و کشور ما هم به سبب تهاتر با پول نفت چاره‌ای ندارند.
دبیر انجمن برنج ادامه داد: تازمانیکه آشفتگی بازار واردات درست نشود، دودش به چشم تولید داخل می‌رود.
وی با اشاره به اینکه قیمت برنج در مقایسه با دیگر اقلام چندان بالا نیست، بیان کرد: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت برنج در مقایسه با دیگر کالا‌ها، رشدی نداشته است.
دبیر انجمن برنج در پایان تصریح کرد: امسال پیش بینی می‌شود که حداقل تولید با احتساب برنج محلی، کشت رتون، دوباره کشت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهد بود که با گروه اقتصادی و بازرگانی، هزینه تولید برنج را با احتساب سود عادلانه برای برنج کاران محاسبه کرده ایم.
در حالی که کالا‌های اساسی سبد خانوار یکی پس از دیگری تحت تاثیر عوامل مختلف همچون نوسانات نرخ ارز، حذف ارز دولتی، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، دستمزد و …، جهش چندبرابری داشته اند تا از قافله گرانی‌ها عقب نمانند، برنج هم به عنوان یکی از محصولات مهم استراتژیک پس از گندم از این ماجرا مستثنی نیست.
بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که هر کیلو برنج هندی با قیمت ۱۶ هزار تا ۲۰ هزار تومان، برنج پاکستانی ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان و برنج ایرانی ۲۳ هزار تا ۳۷ هزار تومان عرضه می‌شوند که نسبت به ماه‌های قبل رشد قیمتی چشمگیری داشته اند. برخی مسئولان قیمت ۳۰ هزار تومانی برنج ایرانی در مقایسه با برنج خارجی را منطقی می‌دانند.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....