تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 تیر 1399 - 11:52
کد خبر : 12359

طرح بانک ‌مرکزی برای جمع‌آوری پول از بازار

طرح بانک ‌مرکزی برای جمع‌آوری پول از بازار

اقتصاددان: معاون اقتصادی بانک مرکزی خبر داد که این بانک قصد دارد اوراق ودیعه با سررسید ۲ ساله منتشر کند. به گزارش اقتصاددان:به نقل از  روابط عمومی بانک مرکزی، پیمان قربانی گفت: این بانک در راستای مدیریت رشد نقدینگی و کنترل تورم در نظر دارد اوراق ودیعه با سررسید ۲ ساله منتشر کند و براین

اقتصاددان: معاون اقتصادی بانک مرکزی خبر داد که این بانک قصد دارد اوراق ودیعه با سررسید ۲ ساله منتشر کند.

به گزارش اقتصاددان:به نقل از  روابط عمومی بانک مرکزی، پیمان قربانی گفت: این بانک در راستای مدیریت رشد نقدینگی و کنترل تورم در نظر دارد اوراق ودیعه با سررسید ۲ ساله منتشر کند و براین اساس پیشنهاد یاد شده در شورای پول و اعتبار برای بررسی و اخذ مصوبه لازم طرح خواهد شد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در توضیح این خبر اعلام کرد، هر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال انتشار اوراق ودیعه، رشد پایه پولی و نقدینگی را به میزان ۲.۸ واحد درصد کاهش خواهد داد.

وی یادآور شد: ابعاد فقهی انتشار اوراق یاد شده ، قبلاً در شورای فقهی بانک مرکزی به تصویب رسیده و در مهر ماه سال ۱۳۹۷ نیز مجوز قانونی لازم از شورای عالی هماهنگی اقتصادی اخذ شده است.

به گزارش اقتصاددان: در اوراق ودیعه ارزش پول متقاضیان با توجه به نرخ تورم حفظ می‌شود. اوراق ودیعه ابزاری برای اعمال سیاست انقباضی پولی است که بر پایه عقد شرعی ودیعه طراحی می‌شود. شیوه کار این اوراق به این شکل است که صاحبان وجوه‌، منابع خود را جهت حفظ ارزش وجوه، نزد بانک مرکزی به ودیعه می‌گذارند. بانک مرکزی این وجوه را بلوکه کرده (انقباض نقدینگی) و اجازه استفاده از آن را نخواهد داشت. در انتهای دوره، با توجه به میزان تورم، کاهش ارزش وجوه جبران شده و معادل قدرت خرید وجوه ابتدای دوره به صاحبان اوراق پرداخت خواهد شد. به عبارتی بانک مرکزی وجوه را در قالب یک امانت هم از جهت فیزیکی و هم به لحاظ ارزشی (در شرایط تورمی) حفظ می‌کند. ع/اقتصاد نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....