تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مرداد 1401 - 17:06
کد خبر : 97018

طرح آبخوانداری پروفسور کوثر الگویی برای کشور

طرح آبخوانداری پروفسور کوثر الگویی برای کشور

ایستگاه تحقیقات آبخوانداری کوثر در منطقه گربایگان شهرستان فسا در استان فارس اقتصاددان: (منطقه گربایگان در ۱۹۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز و ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان فسا) قرار دارد. وجه تسمیه آن (گربایگان) از کوه گر که عاری از پوشش گیاهی است، گرفته شده است. این ایستگاه عرصه یکی از نادرترین طرحهای تحقیقاتی کشور

ایستگاه تحقیقات آبخوانداری کوثر در منطقه گربایگان شهرستان فسا در استان فارس

اقتصاددان: (منطقه گربایگان در ۱۹۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز و ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان فسا) قرار دارد.
وجه تسمیه آن (گربایگان) از کوه گر که عاری از پوشش گیاهی است، گرفته شده است.
این ایستگاه عرصه یکی از نادرترین طرحهای تحقیقاتی کشور است که توجه جدی محافل علمی جهان را به خود جلب نموده و سازمان خواروبار جهانی (Fao) آن را به عنوان دیدگاهی نو در آبخیزداری معرفی و اعلام نموده است.
این طرح تحقیقاتی با به کارگیری آبخوان ها که مخروطه های افکنه آبرفتی در خروجی حوضه های آبخیز هستند، به عنوان عرصه مناسب برای پخش سیلاب و طراحی تاسیسات مکانیکی موردنیاز، امکانات عملی جدیدی برای حفظ و استفاده از آبهای خروجی از حوضه های آبخیز را فراهم آورده است.

پخش سیلاب در آبخوان نه تنها به عنوان سدی زیرزمینی کم هزینه که با بهره دهی مناسب می تواند بخشی از آب خروجی را ذخیره نموده و بدون تبخیر و هدر رفت آن را حفظ کند، بلکه با تغذیه ی سفره های پایین دست و پرآب نمودن آنها حیات و باروری دشت های پایین دست را تضمین کرده و از همه مهمتر عرصه پخش سیلاب در آبخوان را که یک ریگ زار لم یزرع است به جنگل و مرتع مشجر تبدیل می کند.

آنچه در گربایگان ایجاد شده در حقیقت بهشتی در دل جهنم است.
در آبان ۱۳۶۱ شنزاری با پهنه ۶۰۰۰ هکتار جهت تغذیه مصنوعی آبخوانی با گنجایش نزدیک به ۱۰ میلیون متر مکعب با هدف تولید علوفه از طریق ایجاد مراتع مشجر توسط استاد ارجمند جناب آقای پروفسور کوثر انتخاب و کار در آن آغاز گردید.

هشت شبکه گسترش سیلاب (حدود ۱۳۶۵ هکتار) از دی ۱۳۶۱ تا اسفند ۱۳۶۶ توسط گروه گسترش سیلاب موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع (آقای پروفسور کوثر، مرحوم حاج محمد پاشالی، ابراهیم بایرامی، اسماعیل رحمانی، کرمعلی طارمی) و با همکاری جهادسازندگی شهرستان فسا احداث گردید.

عملیات کاشت بوته های مرتعی نظیر آتریپلکس لنتیفورمیس (اسفناج وحشی) و درختانی نظیر اوکالیپتوس کامالدولنسیس، آکاسیا سالیسینا و ویکتوریا نیز از ابتدای احداث شبکه ها در دستور کار قرار گرفت.
در سال ۱۳۷۵ طرح توسعه آبخوان داری کوثر با حمایت های ارزنده جناب مهندس امانپور معاون محترم وزیر جهادسازندگی انجام و با افزایش پنج شبکه پخش سیلاب مساحت کل طرح به ۲۰۳۳ هکتار رسید که از دو خشکه رود بیشه زرد و چاه قوچ و آبراهه های آبخیز بیشه زرد آبگیری می شوند.

از ابتدای طرح تاکنون (۱۳۸۶) حدود ۱۵۶ میلیون متر مکعب (بیش از ۱٫۵ برابر حجم آبگیری سد لتیان) آب وارد آبخوان منطقه گردیده است.

تعداد چاه ها از ۱۶ به بیش از ۱۳۵ حلقه رسیده است.
میزان علوفه از ۵۰ کیلوگرم علوفه خشک به بیش از ۶۵۰ کیلوگرم افزایش یافته و با احتساب آبریپلکس های کاشته شده و برگ درختان، این میزان به ۳۰ برابر مقدار قبل از پخش سیلاب رسیده است.

دو همایش بین المللی و بیش از ۵ همایش ملی در زمینه مدیریت پایدار اراضی حاشیه ای خشک در این ایستگاه برگزار شده است.

کشت آبی در منطقه از ۲۸۰ هکتار به بیش از ۳۴۸۲ هکتار افزایش یافته است.

۱۴ پایان نامه کارشناسی ارشد، ۴ پایان نامه دکتری و ۲۰ طرح پژوهشی خاتمه یافته در این ایستگاه به انجام رسیده است.

لازم به ذکر است با توجه به اثرات بسیار مثبت و فایده به هزینه بسیار بالا، این طرح الگوئی مناسب جهت بهره برداری از ۱۳ میلیون هکتار آبخوان های کشور می باشد.

آقای پرفسور سیدآهنگ کوثر عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس متولد۱۳۱۵ شیراز، مدارج کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته خاکشناسی و فیزیک خاک و دکتری را در رشته « روابط آب و خاک» از دانشگاه ایالتی اورگان آمریکا دریافت کردند.
ایشان از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۷۰ در موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع در بخش تحقیقات بیابان و از سال ۱۳۷۰ تاکنون در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس راه پرپیچ و خم ایجاد نگرش نو در مدیریت آب  کشور با طرح تفکر «آبخوان داری» را پیموده اند.

ایستگاه تحقیقات گربایگان فسا الگویی پیاده شده از تفکرات ایشان است و اکنون معروفیت جهانی داشته و به وسیله نهادهای بین المللی مانند یونسکو و برنامه عمران سازمان ملل متحد مورد توجه ویژه قرار گرفته و بدین سبب از سال ۱۳۷۸ به عضویت کمیته جهانی مدیریت تلفیقی اراضی مناطق خشک انتخاب شده اند.

آقای پروفسور کوثر مفتخر به دریافت نشان درجه ۲ از رییس جمهور و دو جایزه مهم بین المللی در زمینه منابع آب از یونسکو و دانشگاه سازمان ملل شده اند.

ایشان با رتبه استاد پژوهش در شهریور ۱۳۸۳ به افتخار بازنشستگی نایل شده اند، اما همانند گذشته در عرصه پژوهشی کشور حضور فعال دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....