تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 فروردین 1399 - 12:57
کد خبر : 7697

ضرورت سرمایه‌گذاری همزمان مردم در ۵ بازار موازی

ضرورت سرمایه‌گذاری همزمان مردم در ۵ بازار موازی

شعار سال:علی حیدری گفت: در مجموع سال ۱۳۹۹ سال پر از فرازونشیب همراه با نوسانات بسیار زیادی برای بازار سرمایه است؛ از اینرو به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که در حد امکان سرمایه خود را به ۵ بازار سکه، طلا، ارز، مسکن، بازار سهام و سود بانکی تقسیم کنند. بازار سهام در سال ۹۸ روز‌های خوب

شعار سال:علی حیدری گفت: در مجموع سال ۱۳۹۹ سال پر از فرازونشیب همراه با نوسانات بسیار زیادی برای بازار سرمایه است؛ از اینرو به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که در حد امکان سرمایه خود را به ۵ بازار سکه، طلا، ارز، مسکن، بازار سهام و سود بانکی تقسیم کنند.

بازار سهام در سال ۹۸ روز‌های خوب و مثبتی را پشت سر گذاشت و بسیاری از مردم را بورسی کرد و حتی کسانی هم که از کمترین سواد بورسی برخوردار نبودند را به این بازار کشاند و گرفتن کد بورسی به کار اولویت دار بسیاری از مردم تبدیل شد و کاروبار کارگزاری‌ها را نیز سکه کرد.

در سال ۹۸ بازار بورس رکوردشکنی‌های متعددی را تجربه کرد، رکودشکنی‌هایی که بسیاری را خوشحال و البته پولدار و خیلی از کارشناسان را نیز نگران کرد چرا که معتقدند بودند این بازار را دولت هدایتگری می‌کند و رکوردشکنی‌های آن گره‌ای از گره‌های اقتصاد ایران را باز نمی‌کند.

اما چشم انداز بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ چگونه خواهد بود؟

آیا همچنان باید منتظر رکوردشکنی‌های بورس بود؟ در همین رابطه علی حیدری کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اگر ابتدا خوش بینانه به بازار سرمایه سال ۱۳۹۹ در حیطه بین الملل نگاه کنیم، این حتمال وجود دارد که به علت گسترش ویروس کرونا، ایالات متحده ادامه‌ تحریم‌های ایران را به صورت موقت کنار بگذارد و این خبری مثبت برای بازار سهام می‌شود و می‌توان انتظار داشت که در فروردین، اردیبهشت و حتی خرداد سال ۱۳۹۹ بازار سهام با شتاب بیشتری مسیر صعودی خود را در پیش بگیرد.

بیشتر بخوانید: دولت رکودشکنی‌های بورس را بزرگنمایی می‌کند وی افزود: با همین سناریوی خوش بینانه اگر در حیطه‌ داخلی بررسی شود متوجه آن می‌شویم که چون مجلس در آینده یک دست و یکنواخت است و از اصولگرایان افراطی تشکیل شده است، می‌توان انتظار داشت که در اجرای مصوبات و هماهنگی‌ها، نظم بیشتری داشته باشد و قوانین با نظم بیشتری به مرحله اجرا در بیایند و حتی بعد از انتخابات ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ این احتمال پیش می‌آید که مذاکرات احتمالی بین اروپا و ایران، آمریکا و ایران در مرحله شتاب و عملکرد مناسب تری اجرا شود.

حیدری اظهار کرد: در حالت خوشبینانه می‌توان انتظار داشت که در سال ۱۳۹۹ ابتدا سه فصل بازار سهام به صورت صعودی و در میانه راه این بازار به صورت اصلاحی و بیشتر صعودی طی می‌شود که در پایان سال با نوسانات بیشتر و به سمت اصلاح قیمت و نزولی، آرام پیش می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: سناریوی بدبینانه این است که اگر در حیطه بین الملل بررسی کنیم در این سناریو می‌توان انتظار داشت که آنگونه که ایالات متحده عنوان کرده است، تحریم‌های جدید را به همراه خزانه داری کل از اواخر فروردین ماه اجرا کند که این تحریم‌ها سبب فشار‌های مالی بسیاری بر ساختار بانکی می‌شود از این رو می‌توان انتظار داشت که بازار در یک حرکت شدید به خصوص بازار سهام با یک روند نزولی در ابتدای سال مواجه می‌شود و سپس بعد از آن به خاطر افزایش میزان تورم بازار مجدد در سه ماهه دوم روند صعودی را آرام پیش می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با سناریوی بدبینانه به بعد داخلی آن می‌پردازیم که در بعد داخلی سناریوی بد بینانه می‌توان انتظار داشت که یکی از این احتمالات این باشد که مجلس به دلیل تناقضات اجرایی با دولت فعلی حتی تا مرحله استیضاح حسن روحانی رییس جمهور نیز پیش رود و یا از سوی دیگر افزایش تنش‌های سیاسی بین دولت و مجلس به مرحله بالایی برسد و همین سبب شود که بازار سرمایه بی هدف با نوسانات شدید پیش رود. در مجموع در این سناریوی بدبینانه می‌توان انتظار داشت که ما شاهد یک نزول شدید در بازار سهام و سپس سود‌های مقطعی باشیم.

بیشتر بخوانید: رکودشکنی‌های بورس هیچ تاثیری در اقتصاد نداردحیدری مطرح کرد: در مجموع سال ۱۳۹۹ سال پر از فرازونشیب همراه با نوسانات بسیار زیادی برای بازار سرمایه است از این رو به سرمایه گذاران توصیه می‌شود که در حد امکان سرمایه خود را به ۵ بازار سکه، طلا، ارز، مسکن، بازار سهام و سود بانکی تقسیم کنند.

وی افزود: در مجموع، در سال ۱۳۹۹، چون تحولات اقتصادی خاصی نسبت به بودجه و رویکرد بودجه قرار نیست در عمق جامعه صورت گیرد به همین خاطر می‌توان انتظار داشت که رویداد‌های سیاسی از مسائل اقتصادی پیشی بگیرد و همه‌ رویداد‌های سیاسی بیشتر بر روی بازار سرمایه اثر گذار باشند تا عملکرد‌های اقتصادی.

ارزیابی عملکرد‌ سازمان بورس در سال ۹۸

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه درباره عملکرد سازمان بورس در سال ۹۸ نیز گفت: به طور کلی عملکرد سازمان بورس نشان می‌دهد قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی که به آنان ابلاغ شده است به طور کامل در عمق بازار سرمایه اجرایی شده است و این مسئله باعث نگهداری صندلی آن‌ها برای سال ۹۹ خواهد شد.

حیدری بیان کرد: آنچه که می‌توانستند برای سرمایه گذاری در بازار سهام انجام دهند، انجام دادند هرچند که با ابهامات و نظرات مختلف مواجه شدند، اما می‌توان از دیدگاه سرمایه گذاری حداقل این مطلب را بیان داشت که در انتقال دیدگاه سرمایه گذاران به مقامات بالاتر و حتی وزارت اقتصاد، پویایی و عملکرد مثبتی داشته‌اند.

وی اظهار کرد: تنها انتظاری که برای سال ۱۳۹۹ می‌توان داشت این است که همان رویه سال ۹۸ نیز در سال ۹۹ تکرار شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....