تاریخ انتشار : یکشنبه 10 آذر 1398 - 14:14
کد خبر : 3179

ضرورت تجدید نظر در اجرای طرح ترافیک جدید/ شهردار فورا تکلیف گود برج میلاد و ایران زمین را روشن کند

ضرورت تجدید نظر در اجرای طرح ترافیک جدید/ شهردار فورا تکلیف گود برج میلاد و ایران زمین را روشن کند

به گزارش اقتصاددان به نقل اقتصادآنلاین؛ محمدعلیخانی روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران توضیح داد: تذکر ما در این مورد این بود که کارخانه سازنده اتوبوس خودش باید متناسب با موتور اتوبوس ها، نسبت به نصب فیلتر جاذب دوده اقدام کند. وی ادامه داد: تذکرات

به گزارش اقتصاددان به نقل اقتصادآنلاین؛ محمدعلیخانی روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران توضیح داد: تذکر ما در این مورد این بود که کارخانه سازنده اتوبوس خودش باید متناسب با موتور اتوبوس ها، نسبت به نصب فیلتر جاذب دوده اقدام کند.

وی ادامه داد: تذکرات اعضای شورا موجب شد تا دست دلال ها از این فرایند کوتاه شود.

به گفته علیخانی، بودجه خرید و نصب این فیلترها از محل اعتباری که شورا در سال ۹۷ پیش بینی کرده بود، تامین شد.

این عضو شورا در خصوص آلودگی هوا و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نیز گفت: مصوبات زیادی در مجلس و دولت برای بحث الودگی هوا وجود دارد که در بخش کوچکی از آن مدیریت شهری مسئولیت دارد که آن را انجام می دهد.

وی ادامه داد: در بسیاری از قوانین مربوط به هوای پاک اسمی از مدیریت شهری وجود ندارد و دستگاه های دیگر متولی هستند و باید پرسید چرا این دستگاه ها به این قوانین عمل نمی کنند و چرا این قوانین اجرا نمی شود.

این عضو شورا در خصوص طرح کنترل الودگی هوا نیز خاطرنشان کرد: این ادعا که اجرای این مشکل الودگی هوا را حل می کند درست نیست و بسته ای از سیاست ها از جمله مصوبات مجلس باید در این خصوص اجرا شود.

وی در خصوص احتمال افزایش کرایه تاکسی تهران نیز گفت: قیمت سوخت افزایش پیدا کرده و به نسبت افزایش بنزین باید کرایه افزایش یابد اما هر تاکسی روزی ۱۲ لیتر سهمیه دارند و باید براساس پیمایش آنها سهمیه اضافه به آنها داده شود.

علیخانی تاکید کرد: ۳ ماه تا پایان سال مانده و فکر نمی کنم در این مدت باقی مانده کرایه تاکسی بالا رود.

لزوم اجرای قانون هوای پاک در خصوص افزایش و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری

در ادامه مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران نیز با اشاره به قانون هوای پاک گفت: مطابق با اصل ۵۰ قانون اساسی درجمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی روبه رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی میگردد، وظیفه ای که ظاهراَ دستگاههای اجرایی، شهرداری ها، سازمانهای مردم نهاد و یک به یک ما هر یک به سهمش از اجرا و پیگیری آن غفلت کرده ایم که امروز گرفتار آلودگی هوا و اثرات ناشی از آن به عنوان تهدیدی برای زندگی جمعی هستیم.

فراهانی افزود: یکی از ابزارهای کاهش آلودگی هوا توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و جایگزین نمودن استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای تک سرنشین و شخصی است.

رئیس کمیته نظارت بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: بر همین اساس مطابق ماده ۹ قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی «وزارت‌کشور موظف است با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)‌، زمینه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای دویست‌ هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از محل منابع درآمدی ماده(۶) این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر نمودن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ بنزینی(هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند».

عضو شورای شهر تهران گفت: علاوه بر این مطابق ماده ۱۰ این قانون «وزارت‌ کشور موظف است از محل درآمدهای عمومی شهرداری‌ها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه (هریک به‌میزان پنجاه درصد)، ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری را به میزان سالانه پنج درصد(۵%) با اولویت کلانشهرها و شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت افزایش دهد».

فراهانی افزود: متاسفانه علی رغم این وظایف قانونی ما شاهد عدم تامین حتی یک دستگاه اتوبوس توسط وزارت کشور پس از تصویب این قانون بوده ایم.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان شد: بر همین اساس به عنوان نماینده مردم شریف تهران با توجه به اهمیت موضوع در اجرای بند۲ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور،درباره «اجرای ماده ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک در خصوص افزایش و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری » به وزیر محترم کشور تذکر می دهم.

او در پایان تاکید کرد: امیدوارم با اقدام به موقع و موثر و اهتمام جناب آقای دکتررحمانی فضلی، وزیر محترم کشور شاهد توجه به اجرای قانون هوای پاک و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری برای ادای حق مردم باشیم.

درباره ایدز با جوانان صحبت کنیم

ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران به مناسبت روز جهانی ایدز گفت:متاسفانه در ۶ ماهه اول امسال، هزار مورد جدید بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند و اگر مساله اجتماعی و تابوهای اطراف این بیماری شکسته شود، میزان شناسایی چندین برابر خواهد شد.

او ادامه داد: لذا مجموعه مدیریت شهری در این مدت حمایت‌های لازم را برای شناسایی این بیماری انجام داده است. اما نکته حائز اهمیت این است

که با توجه به افزایش آمار مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی از طریق روابط جنسی محافظت نشده و تغییرات فرهنگی، اجتماعی و جمعیتی، و همچنین آمار قابل توجه نوجوانان و جوانان ساکن در شهر تهران، لازم است که شهرداری تهران بودجه‌های فرهنگی-اجتماعی خود را در مسیر پیشگیری، مشاوره و تشویق به آزمایش افراد دارای روابط پر خطر با بهره‌گیری از خدمات وزارت بهداشت سوق دهد.

ضرورت رسیدگی به دو گود پر خطر

محمد علیخانی دیگر عضو شورا با اشاره به موضوع گودهای رها شده گفت: با توجه به برگزاری جلسات و پیگیری های مکرر در مورد پایدار سازی و تعیین تکلیف گود رها شده در مجاورت سالن همایش های برج میلاد و با توجه به اهمیت موضوع و مخاطره آمیز بودن این گود و سایر گود های رها شده در سطح شهر تهران همانند گود خیابان ایران زمین به شهردار محترم تهران تذکر می دهم که شخصا موضوع را مورد پیگیری قرار داده، تصمیمات لازم را اتخاذ و نتیجه را اعلام نماید.

وی در ادامه با اشاره به تخلف سازمان تاکسیرانی از تغییر غیر قانونی ماده آیین نامه این سازمان خطاب به مدیریت سازمان تاکسیرانی گفت: با توجه به شکواییه های واصله از شرکت های خصوصی تاکسیرانی مبنی بر الزام این شرکت ها برای دریافت پروانه های متعدد از سازمان تاکسیرانی که ناشی از تغییر غیر قانونی ماده ۲ آیین نامه مجوز تاسیس و فعالیت شرکت های تاکسیرانی است. لازم است دستور فرمایید موضوع تخلف انجام شده به قید فوریت مورد رسیدگی قرار گرفته و ضمن بازگشت به مفاد اصلی ماده مذکور، پروانه های وفق روال قانونی صادر گردد و نتیجه را اعلام نمایید.

کم کاری شهرداری در حوزه مناسب‌سازی معابر برای معلولان

الهام فخاری عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی امروز این شورا با استناد به ماده ۴ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب ۱۳۹۶.۱۲.۲۰ مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۱۳۹۷.۲.۱ به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده است، گفت: به موجب این ماده شهرداری‌ها مکلفند صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان‌ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع‌ های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را به رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن در مورد دسترس ‌پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری، مشروط کنند.

وی افزود: این در حالی است که با گذشت یک سال ونیم و پس از ارزیابی‌های میدانی و دریافت گزارش های ارزیابی از سازمان های مردم نهاد حمایت از حقوق توانیابان می توان گفت شهرداری تهران در اجرای این مهم از جدیت کافی برخوردار نبوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....