تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مرداد 1399 - 20:23
کد خبر : 13604

ضرورت آموزش فرهنگ سهامداری

ضرورت آموزش فرهنگ سهامداری

حسن فهیمی‌راد، معاون سابق بورس در گفتگو با اقتصاددان افزود: اگر دولت در نظر دارد تا نقدینگی در اختیار مردم را در جهت بهبود زیرساخت‌ها و رشد اقتصادی به کار ببرد باید توجه بیشتری به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دست اول عمرانی که دارای طرح‌های توجیهی هستند و در اولویت اجرا قرار دارند، داشته باشد. افراد

حسن فهیمی‌راد، معاون سابق بورس در گفتگو با اقتصاددان افزود:

اگر دولت در نظر دارد تا نقدینگی در اختیار مردم را در جهت بهبود زیرساخت‌ها و رشد اقتصادی به کار ببرد باید توجه بیشتری به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دست اول عمرانی که دارای طرح‌های توجیهی هستند و در اولویت اجرا قرار دارند، داشته باشد.
افراد به جای معاملات سفته‌بازانه باید به سرمایه‌گذاری پایدار روی بیاورند

بازار اولیه، حلقه مفقوده تامین مالی در کشور است

اگر دولت در نظر دارد تا نقدینگی را در جهت بهبود زیرساخت‌ها و رشد اقتصادی به کار ببرد

باید توجه بیشتری به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دست اول عمرانی که دارای طرح‌های توجیهی هستند داشته باشد

اگر دولت در نظر دارد تا نقدینگی در اختیار مردم را در جهت بهبود زیرساخت‌ها و رشد اقتصادی به کار ببرد باید توجه بیشتری به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دست اول عمرانی که دارای طرح‌های توجیهی هستند و در اولویت اجرا قرار دارند، داشته باشد. این امر سبب می‌شود تا سرمایه‌های مردم از طریق شرکت در پذیره نویسی پروژه‌های تعریف شده در چرخه اقتصاد به حرکت درآید. نکته حائز اهمیت در این روش کاهش نقش بازار پول و بر داشتن بخشی از بار تامین مالی از دوش نظام بانکی به عنوان بزرگ‌ترین منبع تامین بنگاهای اقتصادی کشور است. از نمونه‌های موفق در این زمینه می‌توان به اجرای پروژه تونل مانش که بریتانیا را به فرانسه متصل می‌کند، اشاره کرد. در این پروژه هیچ یک از دولت‌های ذی نفع، نقشی در تامین مالی طرح ایفا نکردند. فهیمی راد تاکید کرد: باید توجه داشت که بازار اولیه متفاوت با عرضه‌های اولیه است که هم‌اکنون در بورس صورت می‌گیرد. شرایطی که مردم به‌طور مستقیم به سرمایه‌گذاری‌هایی نظیر آنچه گفته شد، ترغیب شوند سود حاصل از راه‌اندازی و به ثمر نشستن طرح در مقایسه با آنچه که آنها به عنوان سرمایه‌گذاری اولیه پرداختند در بیشتر اوقات در حدی است که بتواند سرمایه‌گذاری یاد شده را برای آنها جذاب کند. وی افزود: در حال حاضر انتظار می‌رود به جای حمایت زبانی با انجام و تقویت ساختار‌های جذب سرمایه، حمایت عملی از اقتصاد کشور و بازار سرمایه انجام شود. ارتباط این موضوع با بازار سرمایه در آنجا نهفته است که مردم را به سرمایه‌گذاری بلندمدت عادت می‌دهد و آنها را از سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت باز می‌دارد.

آزمون بزرگ شورای عالی بورس

معاون اجرایی سابق بورس تهران در ادامه در خصوص ورود سهام عدالت به بازارسرمایه گفت: فکر می‌کنم که در حال حاضر شورای عالی بورس در معرض بزرگ‌ترین آزمونی قرار دارد که از بدو تاسیس بازار سرمایه در ایران شاهد آن بوده است. ایجاد ظرفیت برای ورود سهام یاد شده به چرخه معاملات نیازمند کار کارشناسی جدی و بدون مصلحت اندیشی‌های کوتاه‌مدت است. حسن فهیمی‌راد گفت: در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر از آحاد مردم سهامدار سامانه یادشده هستند انتظار می‌رود که حجم عظیمی از معاملات وارد بازار سهام شود. در حال حاضر باید دید که آیا زیرساخت‌های بازار سرمایه از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری آمادگی مواجهه با این حجم از عرضه و تقاضا را داراست یا خیر.

لزوم توجه ویژه به بازارگردانی

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان جریان نقدینگی وارد شده را به گونه‌ای مدیریت کرد که در صورت کاهش قیمت احتمالی در آینده افراد همچنان در بازار سرمایه بمانند و مانند ادوار گذشته از بازار خارج نشوند، گفت: نقد شوندگی نخستین عاملی است که در بازار سرمایه باید مورد توجه قرار بگیرد در عرضه سهام عدالت باید تدابیری اندیشیده شود که بازارگردانی متناسب با حجم سهام وجود در بازار انجام شود تا اعتماد عمومی نسبت به بازار سرمایه خدشه‌دار نشود. دارایی‌های بانک‌ها در بازار سرمایه نیز یکی از عواملی است که می‌تواند به متعادل شدن جریان عرضه و تقاضا در این بازار کمک کند. از این روی وظیفه بازارگردان یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی است که باید در بازار سرمایه از سوی عرضه‌کنندگان سهام به رسمیت شناخته شود و امنیت سرمایه‌گذاری به صورت بلندمدت در بازار سهام تامین شود. حسن فهیمی‌راد در پایان گفت: در حال حاضر وضعیت سرمایه‌گذاران موجود در بازار به شکلی است که ممکن است با کوچک‌ترین عرضه‌ای از روند آتی بازار بترسند از این رو نیازمند آن هستیم که در سطح کلان برای مثال دولت و سازمان خصوصی‌سازی صندوقی ابداع شود که دارایی‌های عرضه شده را در صورت لزوم حمایت کند و جریان عرضه و تقاضای آنها را به گونه‌ای مدیریت کند که همواره نقش شوندگی بازار سرمایه تامین شود.

ع/ تعادل

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....