تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مرداد 1401 - 14:29
کد خبر : 96287

ضرر ویلموتس برابر با حقوق ۳۱ میلیون کارگر؟!

ضرر ویلموتس برابر با حقوق ۳۱ میلیون کارگر؟!

قبل از انقلاب فیلمی از تلویزیو ن ایران پخش شد ، به نام مرد شش میلیون دلاری  چرا وزرا و دولت های گذشته همچون مربی فوتبال  مدیر استخدام نکرده اند برای اداره وزارتخانه و شرکتهای زیر مجموعه خود که بتوانند گل بزنند بجای اینکه مثل صنعت خودرو سازی گل بخوریم و… اقتصاددان: درزمان ریاست فدراسیون

قبل از انقلاب فیلمی از تلویزیو ن ایران پخش شد ، به نام مرد شش میلیون دلاری  چرا وزرا و دولت های گذشته همچون مربی فوتبال  مدیر استخدام نکرده اند برای اداره وزارتخانه و شرکتهای زیر مجموعه خود که بتوانند گل بزنند بجای اینکه مثل صنعت خودرو سازی گل بخوریم و…

اقتصاددان: درزمان ریاست فدراسیون فوتبال آقای مهدی تاج بابت مربی تیم ملی آقای ویلموتس ایران باید میلیونها یورو پرداخت شود ، این مبلغ جدای از پرداختی ها به وکلای خارجی و ایرانی است.

طبق گفته آقای تاج دکتر روحانی رئیس جمهور و وزیر ورزش و جوانان و شورای عالی امنیت ملی در جریان قرارداد ویلموتس بودند

فراکسیون ورزش و اصل نود مجلس موضوع را پس از محکوم شدن ایران در دادگاه بین المللی اوایل مرداد ماه ۱۴۰۱ پیگیری می کنند که هشت نفر هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و رئیس وقت آقای مهدی تاج باید در دادگاه پاسخگو باشند و….گویا آقای تاج گفته به دستور آقای سلطانی فر وزیر وقت ورزش و جوانان با آقای ویلموتس قرار داد منعقد شده و همه هشت نفر عضو هیئت رئیسه فوتبال پای قرار داد را امضاء کردند و…

آقای احسان قاضی زاده هاشمی عضو فراکسیون ورزش و جوانان مجلس گفت این مبلغ نباید از طرف دولت و جیب ملت پرداخت شود و پس از طی مراحل قانونی در دادگاه و اثبات مقصرین باید هیئت رئیسه اسبق فوتبال خود راسا مبلغ دستمزد ویلموتس را پرداخت کنند و…

از قوه قضائیه درخواست می کنیم کاسبان تحریم را به بهانه تحریم که آقای تاج فرمودند حقوق ویلموتس را از محل سپرده فیفا پرداخت می کردند ( که در اصل پول بیت المال بوده ) ، را مورد بررسی و تحقیق دقیق قرار دهند و…

بازی شطرنج مهدی تاج برای برائت با نامزد شدن جهت انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در تاریخ ۸/۶/۱۴۰۱

افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به انقلاب رابطه مستقیمی با امثال این پرونده ها دارد.

حکمرانی و مدیریت یک علم پیچیده است

۱۴۰۰ به بعد حکمرانی : فقط بر پایه اندیشکده محور حرفه ای مردمی

مجمع اندیشکده های بین المللی مجازی ایران

خلاصه ماجرا در گفتگوی صدا و سیما با احسان قاضی زاده هاشمی عضو فراکسیون ورزش و جوانان مجلس مورخ ۷/۵/۱۴۰۱

احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی درباره پیگیری‌های قضایی پرونده مارک ویلموتس اظهار داشت: موضوع این پرونده از مجلس قبل در دستور کار قرار گرفت و اواخر مجلس دهم و در مجلس یازدهم پیگیری شد. آن زمان با پیگیری‌های که مجلس در کمیسیون اصل ۹۰ داشت – و هنوز هم کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر است – و چه در سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت، پرونده‌ای تشکیل شد. قریب به دو سال گذشته، به این دلیل به پرونده رسیدگی قضایی صورت نگرفت و این هشت نفر عضو هیئت رئیسه احضار نشدند و صدور کیفرخواست در دادسرا صورت نگرفت که همه منتظر رأی نهایی CAS بودند.

وی افزود: برخی از آنهایی که آن زمان از هیئت رئیسه حمایت می‌کردند، صرفاً به این دلیل بود که ما روند رسیدگی را در نهادهای داخلی به حالت تعلیق در بیاوریم و رأی را در CAS پیگیری کنیم تا بتوانیم در این پرونده برائت بگیریم. اکنون رأی نهایی صادر شده و قریب ۱۷ ماه CAS آن را ماه به ماه به تأخیر انداخت و اکنون که رأی صادر شده، دست نهاد قضایی ما برای رسیدگی به پرونده باز است. دستگاه‌های نظارتی در همان زمان راجع‌ به این پرونده ورود کردند، برای هشت نفر گزارش و ایراد اتهام وارد کردند و سازمان بازرسی گزارشی را به دادسرای تهران داد و اکنون مراحل رسیدگی در دادسرا با صدور رأی نهایی CAS شروع خواهد شد.

این نماینده مجلس که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی هم در کمیسیون اصل ۹۰ به‌عنوان مرجع رسیدگی به شکایات و حفظ حقوق عامه ورود می‌کند و با پیگیری‌های مجلس و بازرسی کل کشور از وزارت ورزش و جوانان، معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان هم درخواست رسیدگی سریع و عاجل را بابت حفظ حقوق عامه از مرجع قضایی خواسته است.

قاضی‌زاده هاشمی در واکنش به این مسئله که مهدی تاج اعلام کرده فسادی وجود نداشته و آیا این مسئله قابل پذیرش است، گفت: راجع به این پرونده چند صحبت است که یکی درباره ماهیت قرارداد بوده، یکی درباره انعقاد آن و یکی هم راجع به خود قرارداد. آقای ویلموتس یک سال و نیم تا دو سال قبل از قرارداد با تیم ملی ایران، از تیم ساحل عاج اخراج شده بود که از شش مسابقه چهار شکست داشت. مبلغ قرارداد او سالیانه ۶۰۰ هزار یورو در سال بود که به صورت ماهیانه حقوق ۵۰ هزار یورو می‌گرفته است. چطور می‌شود فردی با ۶۰۰ هزار یورو قرارداد سالانه، قراردادی دو میلیون و ۲۳۰ هزار یورویی می‌بندد که برای سه و سال نیم حدود هشت میلیون یورو می‌شود؟!

وی در ادامه به مبالغی که به مارک ویلموتس پرداخت شده و در آینده پرداخت خواهد شد اشاره کرد و افزود: ما دو میلیون و ۲۳۰ هزار یورو پرداخت کردیم، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو به اضافه پنج درصد سود تأخیر خواهیم داد و حتی رأی نهایی CAS درباره وکلا نیامده است و دستمزد گروه وکلا هم که دو گروه بودند، گروه اول سوئیسی و گروه دوم، ایرانی و اسپانیایی را نداده‌ایم. با هزینه دادرسی و جرایم، حداقل شش میلیون یورو باید بدهیم. جالب است که گفته‌اند پول را فیفا می‌دهد، اما فیفا از کدام منبع می‌دهد؟ فیفا از منبع پول فوتبال ایران می‌دهد که باید برای تیم ملی، باشگاه‌ها، فوتسال، فوتبال ساحلی، فوتسال زنان و … بدهیم که همه برای توسعه فوتبال ایران است. آن منابع هم برای فوتبال ایران است و متعلق به یک شخص و دو شخص نیست.

عضو فراکسیون ورزش مجلس درباره اینکه تاکنون ۱۸۰ میلیارد تومان ضرر قرارداد با مارک ویلموتس بوده که افزایش هم خواهد داشت و این مبلغ حقوق ماهیانه ۳۱ میلیون کارگر است و این پول از جیب ملت ایران خواهد رفت و آقای تاج گفته است جای او باید کسی که ویلموتس را پیشنهاد کرده است به دادسرا معرفی شود، گفت: منظور او وزیر ورزش وقت است. وزارت ورزش در دولت جدید، خواهان رسیدگی به اقدامات وزارت ورزش در دولت سابق شده است و مجلس هم حمایت می‌کند. ما نقش مسببان، آمران و مباشران را می‌بینیم، اما ما قاعده حقوقی داریم. مگر اینکه، سبب قوی‌تر از مباشر باشد. وقتی از این سمت افرادی آمر بودند و دستور دادند، افرادی مباشرت کردند و این هشت نفر عاقل و بالغ بودند. این نبوده است که بگویند بدون عقل و بلوغ لازم به این موضوع رسیدگی کردیم. اکنون هم دفاع کردند و می‌گویند ما قرارداد خوبی بستیم و هر هشت نفر پای این قرارداد می‌ایستیم.

وی در واکنش به این مسئله که تاج گفته است تا زمان پابرجا بودن تحریم‌ها می‌توان پرداخت را به تعویق انداخت، اظهار داشت: صحبت از پرداخت پول از منابع فیفا می‌کنند، اما این پول متعلق به مردم ایران و جامعه ورزش ایران است و متعلق به یک فرد نیست. این منافع کشور است. یک مربی آمده و تلاش کرده است و به هر دلیلی ما به جام جهانی رفتیم که براین اساس پاداشی به ما رسیده است. آیا باید عددی از این پاداش را برای قرض سابق بدهیم؟ این پول باید برای مسیر آینده باشد. ما این را از ابتدا گفتیم، مسببان این قرارداد، چه آمر چه مباشر، باید از منابع و جیب خودشان این پول را بدهند.

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: اگر یک کارمند اداره جزء تخلفی را انجام دهد، خودش را محکوم می‌کنند، ساختمان آن اداره را مصادره نمی‌کنند یا از محل منابع و بودجه عمومی آن پول را پرداخت کنند یا از حساب آن اداره در جای دیگری، پول را بلوکه کنند و بدهند. اینجا اگر قصوری باشد، مقصران باید آن را پرداخت کنند. رئیس قوه قضاییه و رئیس جمهور اخیراً صحبتی داشتند که حتی با ترک فعل هم، باید فرد ترک فعل کرده پاسخگو باشد. اینجا که خود فعل است، حتی اگر بپذیریم مقصر علم و عمدی نداشته و دلایل و عواملی وجود داشته است که همان زمان مطرح شد شبکه‌هایی در این بین سود می‌بردند. ما در اینجا می‌دانیم که قصور قطعی است، اما دستگاه قضا مقام تشخیص دهنده است، با این حال افکار عمومی، رسانه‌ها و مردم مطالبه داشتند. شما یک گزارش مردمی بیاورید که کسی از این قرارداد حمایت کرده و بگوید عاملان مصونیت دارند. ما باید به افکار عمومی، رسانه‌ها و مردم پاسخگو باشیم. دستگاه قضایی هم خودش را با این قیدی که گذاشته بود و برخی خواسته بودند منتظر رأی نهایی CAS باشیم، اکنون رأی نهایی مسیر رسیدگی آن را باز کرده است.

عضو فراکسیون ورزش مجلس در واکنش به این مسئله که آیا ورود به موضوع قضایی پرونده انتخابات فدراسیون فوتبال تحت تأثیر قرار می‌گیرد، گفت: به هیچ وجه و من دیدم دوستان گفتند دخالت نهادهای قضایی و شبه قضایی و نهادهای دیگر؛ امروز که ما صحبت می‌کنیم، هیچکدام از این هشت نفر سمت رسمی در فوتبال کشور ندارند و آخرین آنها یک نفر بود که همین چند هفته پیش برکنار شد. هیچکدام سمت رسمی ندارند که بحثی را پیش بکشند اگر با ما برخورد قضایی شود یا مورد سؤال قرار بگیریم، نهادهای بین‌المللی مثل AFC یا فیفا ورود می‌کنند، چون هیچکدام درون فدراسیون فوتبال ما سمت ندارند. رأی CAS هم مسیر را برای رسیدگی باز کرده است.

وی تصریح کرد: برخی صحبت دولت و مجلس را پیش می‌کشند که ما خواهان مبارزه با فساد هستیم و پای آن ایستاده‌ایم و نهاد قضایی هم مرجع رسیدگی‌کننده است. قوه قضاییه نهاد رسیدگی‌کننده و بازرسی است و بازرسی‌کننده آنهم مدعی است و همه در جایگاه مدعی‌العموم پیگیری می‌کنند. افرادی اقدامات خود را به این مجلس یا دولت منتسب نکنند و دولت جدید هم خواستار رسیدگی بوده است. همانطور که معاون وزیر ورزش استناد کرده و اگر در دولت یا وزارت ورزش قبل کسی دستوری داده است، خودش باید در مراجع ذی‌صلاح پاسخگو باشد.

مهدی تاج (زاده ۱ بهمن ۱۳۳۸ در اصفهان)؛ رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود؛ او بر حسب کسالت در ۸ دی ۱۳۹۸ استعفا داد اما مجددا در تیرماه ۱۴۰۱ برای انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت نام کرد. او پیش از این سابقه عضویت در هیئت مدیره باشگاه‌های ذوب آهن اصفهان و سپاهان اصفهان و فجر سپاسی شیراز و پرسپولیس را دارد و همچنین مدیرعامل باشگاه سپاهان نیز بوده‌است. وی از سال ۱۳۸۰ به مدت ده سال مدیر مسئول روزنامه جهان فوتبال بود. او از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ در سمت معاونت فروش و عضو هیئت مدیره شرکت فولاد مبارکه اصفهان بوده‌است. همچنین او از مه ۲۰۲۰ عضو کمیته اضطراری کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌باشد.

مصاحبه مرداد ماه ۱۴۰۱ با تاج

مهدی تاج در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال و پرونده مارک ویلموتس، عنوان کرد: بیشتر از کاندیداتوری دوست دارم درباره پرونده ویلموتس صحبت کنم چون حق مردم است در این خصوص بدانند اما سکوت ۳ ساله‌ای داشتیم. سکوت من در این خصوص این بود تا روز چهارشنبه وقتی رای آمد باید سکوت می‌کردم چون هر چه می‌گفتیم مورد بهره‌برداری وکلای او قرار می‌گرفت. یک نفر ۳۷۳ بار درباره ویلموتس صحبت کرده و اینکه ترکمنچای بوده و مسائل دیگر. منافع ملی ایجاب می‌کرد سکوت کنیم حالا امروز در اولین فرصت است صحبت کنم.

پس از لوپتگی و رنار به ویلموتس رسیدیم

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال افزود: ما دوران خوبی در فدراسیون و تیم‌های ملی فوتبال داشتیم. زمانی که می‌خواستیم ویلموتس را بیاوریم کی‌روش سرمربی بود، اظهارنظر متفاوتی وجود داشت. برنامه ۹۰ آن زمان پیامکی گذاشت شما با چه مربی موافقید؟ داخلی یا خارجی که اکثریت گفتند خارجی. آن زمان یکی از گزینه‌های ما لوپتگی بود که جلساتی با او و با حضور سفیر داشتم. نمی‌دانم چرا یک دفعه نظرش برگشت اما مسئله بیماری پدرش را مطرح کرد و گفت سرطان دارد و نمی‌تواند به ایران بیاید.

تاج گفت: وقتی با لوپتگی قرارداد منتفی شد و وقتی مبلغ را هم گفت به این نظر رسیدیم که نمی‌شود: به سراغ رنار رفتیم. آقای ترابیان با او صحبت کرد و قرار شد رنار به ایران بیاید اما بعد از جام ملت‌های آفریقا. او گفته بود شهریور می‌آید و ما آن زمان دیدار دوستانه داشتیم به این نتیجه رسیدیم از این گزینه بگذریم. سفیر ما با سرمربی اسلواکی صحبت کرد و گفته بود نمی‌تواند بیاید. در نهایت به سراغ ویلموتس رفتیم.

موافقت با قرض ۲ میلیون یوریی

وی افزود: زمانی که ویلموتس با ما قرارداد بست قبلا سرمربی بلژیک بود و موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌هایی هم داشت. او در سال ۲۰۱۶ میلادی قرارداد بسته بود با مبلغ ۱٫۲ میلیون یورو و ما ۲۰۱۹ میلادی با ۲٫۲ میلیون یورو قرارداد بستیم. اعلام کردند شما پول نداشتید چرا با مربی خارجی قرارداد بستید؟ همان زمان با تحریم‌هایی که داشتیم و ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد همه چیز تشدید شد. ما زمان کی‌روش مبلغ قرارداد را از محل پول فیفا می‌دادیم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال با اشاره به نامه‌های نوشته شده برای قرارداد با ویلموتس از محل شستا، گفت: آقای سلطانی‌فر و رئیس جمهور با درخواست ما برای قرض ۲ میلیون یورو و اینکه ۱۰ میلیون دلار از فیفا طلب داریم موافقت کردند و قرار شد مبلغی را قرض بگیریم. ما به بانک مرکزی، مدیرعامل گل‌گهر و … مذاکره کردیم. همه اینها به شورای امنیت ملی رفت و قرار شد این پول را قرض بگیریم تا از محل طلب فیفا پرداخت شود

وی خاطرنشان کرد: اگر لوپتگی را هم می‌آوردیم می‌شدیم پرونده فساد لوپتگی یا هیرو. من قرارداد را منتشر می‌کنم و اگر حقوقی‌ها یک ایراد گرفتند قبول می‌کنم. از همین امروز پیشنهاد می‌کنم اگر کسی به فساد پی برد جای آن صدا و سیما نیست، دادسراست چون صدا و سیما و رسانه‌ها نمی‌توانند کسی را محکوم کنند. در کمیته اخلاق فیفا به ما برائت داده و ایران هم همین طور. کسانی که به خاطر پرونده ویلموتس ناراحت هستند به دادسرا شکایت کنند چون همه ما ۸ عضو هیات رئیسه آن را امضا کرده و پای آن ایستاده‌ایم. این را برای کسانی می‌گویم که می‌گویند نمی‌توانند از خون شهدا و فساد بگذرند!

تاج درباره حضور در انتخابات و برنامه‌هایش، خاطرنشان کرد: من شنیدم نامه‌ام آمده و باید با مجلس تعامل داشته باشیم، بدون تعامل با دولت هم نمی‌شود فوتبال را اداره کرد. باید مشکل را حل کنیم تا اساسنامه تصویب شود. بحث استقلال و پرسپولیس هم مطرح است و آنها از لیگ قهرمانان حذف شدند. ای اف اسی به ما اعتماد کرده اما ما این اعتماد را از بین بردیم.

ویلموتس گزینه خوبی نبود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر به عقب برگردید دوباره ویلموتس را انتخاب می‌کنید، اظهارداشت: خیر ابدا! من کسانی را می‌آورم که ما را ۲ بار به جام جهانی برده‌اند. من تایید می‌کنم که ویلموتس گزینه خوبی نبود.

تاج درباره اینکه آیا منظورش کارلوس کی‌روش است، گفت: منظورم مدل کی‌روش است ولی بله می‌تواند خودِ کی‌روش هم باشد.

تاج درباره اینکه آیا اگر بیایید اسکوچیچ را نگه می‌دارید، یادآور شد: اسکوچیچ مربی خوبی است و من تا به حال او را ندیدم. تیم ملی شرایط بسیار سختی دارد.

مهدی تاج؛ از فدراسیونِ پوشالی ۵ ستاره تا روزگار سیاه تیم‌های ملی

مهدی تاج در حالی همواره و در همه جا از فدراسیون ۵ ستاره که محصول فدراسیون قبلی بود صحبت می‌کرد که تیم‌‌های ملی تحت مدیریت او به وضعیت بدی دچار شدند.
مهدی تاج به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در تاریخ ۸ شهریور ماه ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده است. حضور تاج در انتخابات پیش رو مانند سایر نامزدها منوط به احراز شرایط است، اما با توجه به بند ۳ ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال و محدودیت حضور در هیئت رئیسه بیش از سه دوره متوالی یا متناوب، صحبت از قانونی است که مانع حضور مجدد تاج در فدراسیون فوتبال شود.

بررسی این قانون و اجرای آن برعهده کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال است که باید به صورت مستقل عمل کند. کمیته‌ای که گفته شد در همان روز نخست، سه نفر از نامزدهای مشهور ریاست فدراسیون (علیرضا اسدی، امیررضا واعظ آشتیانی و محمد آخوندی) را به دلیل نقص مدرک و نداشتن فرم امضا شده اعضای مجمع حذف کرده و با این کار انتظارها را از خود بالا برده است. هر چند درباره حذف نفرات فوق نیز حرف و حدیث فراوان است و برخی اعتقاد دارند باید به این سه فرصت تکمیل مدارک داده شود.

بدون توجه به اینکه چه اتفاقی در کمیته بدوی انتخابات رخ خواهد داد، بد نیست نگاهی به کارنامه مهدی تاج در دوران ریاستش بر فدراسیون فوتبال بیندازیم؛ نگاهی فنی به کارنامه او که چه فدراسیونی را از علی کفاشیان تحویل گرفت و چه فدراسیونی را به سرپرستی حیدر بهاروند و سپس ریاست کوتاه شهاب‌الدین عزیزی خادم تحویل داد.

شروع کار مهدی تاج از ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ بود و با توجه به دو دوره حضورش به‌عنوان نایب رئیس اول و نایب رئیس دوم علی کفاشیان در دو دوره متوالی تصور می‌شد که او تسلط بالایی داشته باشد و روند رو به رشد فدراسیون را ادامه دهد.

شروع کار علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال با ناکامی صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی همراه بود که آن ناکامی هم دلایل خاص خودش را داشت، اما شکستی بزرگ در کارنامه رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ثبت شد. با این حال صعود به جام جهانی فوتبال زیر ۱۷ سال ۲۰۰۹ نیجریه و صعود به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی نور امیدی برای موفقیت فوتبال بود.

توجه به فوتبال پایه و تبدیل شدن فوتسال و فوتبال ساحلی ایران به قدرتی بلامنازع در آسیا و جهان جزو دستاوردهای مهم ریاست کفاشیان بود که با صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تکمیل شد. شاید اگر اختلافات درونی میان تیم ملی بزرگسالان و تیم زیر ۲۳ سال نبود، صعود به المپیک ۲۰۱۶ برزیل هم در دسترس بود تا حسرت همیشگی فوتبال ایران به پایان برسد، اما درگیری‌های بی‌پایان کارلوس کی‌روش با این تیم فرصت استفاده سردار آزمون و علیرضا جهانبخش را از تیم محمد خاکپور گرفت تا تیم او در آستانه صعود به نیمه نهایی و نزدیک شدن به المپیک، از دور رقابت‌ها حذف شود. در عین حال نباید ناکامی در دو جام ملت‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ را که هدفی بزرگ برای فوتبال ایران است، از کارنامه کفاشیان پاک کنید.

آقای تاج اما زمانی سکاندار فوتبال ایران شد که تیم ملی فوتسال ایران به جام جهانی ۲۰۱۶ صعود کرده بود، تیم‌های نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی خود را از سال‌ها قبل آغاز کرده بودند و در همان شش ماه نخست ریاست تاج به جام جهانی ۲۰۱۷ هندوستان و کره جنوبی رسیدند و کار فدراسیون به یک سال نرسیده، تیم ملی فوتبال ساحلی هم مانند دوره‌های قبل به جام جهانی رسید تا سال ۲۰۱۷ در تاهیتی حضور داشته باشند. تیم ملی فوتبال هم تقریباً ۱۳ ماه پس از ریاست مهدی تاج به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه راه یافت که پایه‌های این تیم هم در دوره قبلی فدراسیون گذاشته شده بود.

با این حال این موفقیت‌ها و رسیدن به پنج جام جهانی که زیر نظر فیفا برگزار می‌شود، بخش رسانه‌ای فیفا را مجاب کرد تا در ستایش موفقیت‌های فوتبال ایران و در تیتری کاملاً ژورنالیستی به فوتبال ایران لقب «پنج ستاره» بدهد. در ادامه می‌توانید تاریخ و نحوه صعود تیم‌های مورد اشاره فیفا به پنج جام جهانی مختلف را ببینید:

صعود تیم ملی فوتسال به جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا: فوتسال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۶ ازبکستان (۲۱ بهمن تا ۲ اسفند ۱۳۹۴)
صعود تیم نوجوانان به جام جهانی فوتبال زیر ۱۷ سال ۲۰۱۷ هندوستان: مسابقات فوتبال زیر ۱۶ سال آسیا ۲۰۱۶ هندوستان (۲۵ شهریور تا ۱۱ مهر ۱۳۹۵)
صعود تیم جوانان به جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال ۲۰۱۷ کره جنوبی: مسابقات فوتبال زیر ۱۹ سال آسیا ۲۰۱۶ بحرین (۲۲ مهر تا ۹ آبان ۱۳۹۵)
صعود تیم ملی فوتبال ساحلی به جام جهانی ۲۰۱۷ تاهیتی: قهرمانی فوتبال ساحلی آسیا ۲۰۱۷ مالزی (۱۴ تا ۲۱ اسفند ۱۳۹۵)
صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه: انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه (۲۱ خرداد ۱۳۹۴ تا ۱۴ شهریور ۱۳۹۶) صعود ایران ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ رقم خورد
نکته جالب اینجاست که تاریخ صعود پنج تیم مختلف تحت نظر فدراسیون فوتبال ایران به جام‌های جهانی مختلف نشان می‌دهد که این موفقیت‌ها در چه دوره‌ای پایه‌گذاری شده و کفاشیان چگونه چنین برنامه‌ریزی را انجام داده، اما فدراسیون تحت هدایت مهدی تاج سعی کرد با مانور رسانه‌ای روی «پنج ستاره» بودن این موفقیت را به سود خود مصادره کند. هرچند واقعیت زمانی عیان شد که تیم‌های تحت مدیریت و برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبالِ مهدی تاج پا به مسابقات گذاشتند.

فدراسیون به اصطلاح «پنج ستاره» پس از پشت سر گذاشتن دوره موفقی که میراث به دست آمده از مدیریت قبلی بود، باید تیم‌های مختلف خود را روانه مسابقات می‌کرد. تیم ملی فوتسال ایران که همیشه جزو قدرت‌های بلامنازع آسیا بوده و در دنیا هم زبانزد است، در سال ۲۰۱۸ قهرمانی‌های متعددش در آسیا را تکرار کرد. تیمی که سال ۲۰۱۶ در کلمبیا روی سکوی جهانی رفت و به مقام سومی جام جهانی رسید، اما می‌توان گفت ناکامی تیم ملی فوتسال در جام جهانی ۲۰۲۱ نتیجه عدم پشتوانه‌سازی در فوتسال بود. تیم زیر ۱۶ سال ایران که فینالیست و نایب قهرمان سال ۲۰۱۶ بود، در مسابقات قهرمانی آسیا سال ۲۰۱۸ حتی نتوانست از گروهی که اندونزی، هندوستان و ویتنام در آن حضور داشتند صعود کند. تیم زیر ۱۹ سال ایران در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۱۸ حضور نداشت و در مسابقات انتخابی حذف شد که شیوه حذف آن هم با افتضاحی مدیریتی همراه بود.

فوتبال ساحلی که در یک دهه اخیر تبدیل به یکی از قدرت‌های جهان شده بود و در جام جهانی ۲۰۱۷ تاهیتی هم روی سکوی جهانی رفت و به مقام سوم دست یافت، در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ پاراگوئه با حذف ناباورانه مقابل عمان از رسیدن به جام جهانی بازماند. نتیجه‌ای که باعث شد به دلیل لغو مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۱ روسیه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، فوتبال ساحلی ایران دو جام جهانی متوالی را از دست بدهد و از سطح اول فوتبال ساحلی دنیا دور بماند.

شرایط تیم ملی فوتبال هم با انتخاب اشتباه مارک ویلموتس از سوی مهدی تاج به گونه‌ای پیش رفت که فدراسیون علاوه بر تحمیل خسارت سنگین مالی بابت قرارداد با مربی بلژیکی، با شکست مقابل بحرین و عراق در آستانه حذف در مرحله پیش مقدماتی قرار بگیرد. اتفاقی که می‌توانست مانع از صعود ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ شود که با تغییرات مدیریتی در فدراسیون فوتبال، در نهایت تیم ملی نجات یافت و صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ را رقم زد.

مروری بر آنچه که در دوره مدیریت مهدی تاج در فدراسیون فوتبال گذشت، به خوبی نشان می‌دهد که چه اتفاقاتی در فوتبال رقم خورده است. هرچند ایرادهای قانونی و مالی خود مقوله‌ای جداگانه است که چگونه پاداش ایران از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به صفر رسید و میلیون‌ها دلار پول از حساب ایران در فیفا خارج شد (به این موارد در صورت لزوم به طور کامل پرداخته خواهد شد). با این حال آنچه در این مقال می‌گنجد رساندن فوتبال «پنج ستاره» به روزگار سیاهی بود که این ستاره‌ها یکی یکی یا خاموش شدند و رنگ خاکستر به خود گرفتند یا در آستانه خاکستر شدن بودند. حال سؤال این است که مهدی تاج با به جا گذاشتن چنین کارنامه‌ای از خود، چگونه توانسته بار دیگر با خود کنار بیاید که وارد کارزار انتخابات شود؟

قضاوت با شما ملت شریف ایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....