تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 آذر 1399 - 12:42
کد خبر : 25621

صنعت پوشاک گرفتار تامین مواد اولیه

صنعت پوشاک گرفتار تامین مواد اولیه

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از صادرات ۳۵ میلیون دلاری پوشاک از ابتدای امسال تا پایان مردادماه خبر داد و گفت: هرچند آمارهای جدید هنوز جمع‌بندی و نهایی نشده، اما بررسی‌ها حاکی از رشد ۳۰ درصدی صادرات پوشاک تا پایان آبان‌ماه است. کارشناسان پوشاک معتقدند امسال به دلیل ممنوعیت واردات

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از صادرات ۳۵ میلیون دلاری پوشاک از ابتدای امسال تا پایان مردادماه خبر داد و گفت: هرچند آمارهای جدید هنوز جمع‌بندی و نهایی نشده، اما بررسی‌ها حاکی از رشد ۳۰ درصدی صادرات پوشاک تا پایان آبان‌ماه است.

کارشناسان پوشاک معتقدند امسال به دلیل ممنوعیت واردات و همچنین حضور نداشتن برندهای خارجی، شرایط برای برندهای داخلی پوشاک خوب است، هر چند در مجموع بازار رونقی شبیه پارسال در همین زمان را تجربه نمی‌کند، زیرا با توجه به شیوع کرونا حجم تقاضا در بازار کاهش دارد، آنها می گویند فضا برای صادرات در وضعیت فعلی بسیار مناسب است و با پیشرفت پوشاک داخلی و درست شدن زیرساخت های مربوط ایران می تواند سهم عظیمی در بازارهای جهانی خصوصا بازارهای کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان داشته باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  اسکناس، در همین خصوص مجید نامی اظهار نمود: به‌طور قطع تا پایان سال رشد خوبی در صادرات پوشاک در مقایسه با سال گذشته خواهیم داشت. وی بیان‌داشت: این رشد در حالی حاصل شده که صادرکنندگان با وضعیت نابسامانی در نقل و انتقال پول مواجه بوده و هستند، همچنین بخشی از صادرات در هیچ کجا ثبت نمی‌شود.
این مقام صنفی، به حضور تاجرانی از کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و آسیای میانه در کشور اشاره کرد که به صورت ریالی به خرید پوشاک پرداخته و به صورت قانونی یا غیرقانونی به کشورهای خود منتقل می‌کنند؛ این هم نوعی از صادرات است که نفعش به تولیدکننده داخلی نمی‌رسد. وی اظهار داشت: بخش دیگری از صادرات که حجم زیادی را نیز به خود اختصاص داده، به صورت غیررسمی انجام می‌شود. نامی ادامه‌داد: این صادرات، به نوعی قاچاق معکوس است و نظایر آن را در دارو، سوخت، مواد غذایی و غیره نیز شاهدیم و آماری برای آن ثبت نمی‌شود. وی با تاکید بر اینکه باید راه‌های خروج پوشاک از این طریق از کشور بسته شود، خاطرنشان‌کرد: قاچاق پوشاک به خارج کشور حتی از مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی انجام می‌شود، در این زمینه باید کنترل‌ها بیشتر شده تا منافع تولید کنندگان داخلی هر چه بیشتر حفظ شود.
نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران یادآور شد: در سال‌های گذشته، سالیانه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار صادرات پوشاک به سایر کشورها انجام می‌شد و امسال پیش‌بینی می‌شود دست‌کم افزایش ۳۰ درصدی صادرات را شاهد باشیم.  در همین خصوص افسانه محرابی اظهار داشت: صنعت نساجی و پوشاک یک صنعت با اهمیت بالا در ایران و جهان است. این صنعت در بحث اشتغال افزایی، ایجاد ارزش افزوده بالا، توسعه صادرات، خلق ثروت، پویایی اقتصادی، ارز آوری و بسیاری موارد دیگر نقش آفرین است.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این صنعت در شرایط تحریمی می‌تواند کمک بزرگی برای کشور باشد. صادرات صنعت پوشاک طی پنج ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته است. وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه تحریم صنعت نساجی از ۲۰ فروردین امسال از سوی دشمنان کلید خورد، افزود: اقدامات زیادی از جمله تأمین مواد اولیه در جهت اینکه تحریم صنعت مزبور را دچار مشکل نکند در کشور انجام شده است. خوشبختانه با توجه به تلاش‌های صورت گرفته همه شاهد روند رو به رشد در زمینه تولید پارچه و دیگر ملزومات مورد نیاز برای تولید پوشاک در کشور هستند. مضاف بر اینکه وزارت صمت در زمینه واردات مواد اولیه صنایع نساجی و پوشاک هرگونه همکاری و مساعدتی که لازم بوده تاکنون انجام داده است. مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور طی دو سال گذشته در زمینه تولید و صادرات پوشاک جهش خوبی داشته است. وی ضمن اشاره به تشکیل شورایعالی برندهای پوشاک در کشور، افزود: برند سازی در تمامی کالاهای ایرانی به خصوص پوشاک یک ضرورت است. توسعه برندسازی در حوزه پوشاک باید بیش از گذشته در کشور مورد توجه باشد. محرابی یادآورشد: صنعت ایران پوشاک طی چند سال اخیر در بحث برندینگ، مدلینگ، طراحی، مارکتینگ، مهندسی فروش و غیره نیز پیشرفت‌های خوبی را تجربه کرده است. سخنگوی گمرک ایران با تشریح میزان تجارت پوشاک ایران گفت: در ۵ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۴ هزار و ۵۲۷ تن انواع پوشاک به ارزش ۳۵ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۵۲ دلار از کشورمان به بیش از ۲۹ کشور جهان صادر شده و این در حالی است که کشورهای مقصد پوشاک ایران در سال گذشته، صرفا ۴کشور افغانستان، روسیه، عراق و یمن بوده است.
سید روح‌اله لطیفی افزود: پوشاک تولید ایران، به عراق، کویت، استرالیا، ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان، روسیه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، آلمان، کره، ژاپن، امارات، انگلستان، ونزوئلا، ساحل عاج، ایتالیا، ترکیه، کانادا، قطر، عمان، نیجریه، سوئیس، پاکستان، گرجستان، اسپانیا و دانمارک صادر شده است. دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک در خصوص میزان واردات پوشاک نیز عنوان کرد: اگرچه واردات تجاری پوشاک ممنوع است ولی میزان واردات پوشاک در این مدت زمان مشخص کمتر از ۵/ ۲تن و به ارزش ۵۱۴ هزار و ۴۴۱ دلار بوده که غالبا به‌صورت مسافری یا پستی وارد کشور شده است
پیش از این نیزنامی گفته بود: نیاز صنعت نساجی، به‌جز الیاف پلی‌استر که از داخل تامین می‌شود، پنبه، الیاف اکریلیک و ویسکوز نیز از خارج وارد شده و هر گونه توقف در واردات سبب افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها یا کمبود خواهد شد. وی اضافه کرد: نمی توان همه مواد، ملزومات و تجهیزات را دست‌کم در کوتاه‌مدت در داخل تامین کرد، به همین دلیل باید طوری عمل شود که واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید دچار وقفه نشود.
به گفته این مقام صنفی، ماه‌های گذشته برخی ماشین‌آلات و مواداولیه مورد نیاز این صنعت به دلیل بخشنامه های متعدد بانک‌مرکزی در ارتباط با تخصیص ارز، بیان منشا ارز و غیره در گمرکات باقی ماندند و انتظار می‌رود در این شرایط حساس شرایط کسب و کار تسهیل شود، زیرا در غیر این صورت قاچاق توسعه خواهد یافت. نامی اضافه کرد: هفته‌های پس از اتمام تعطیلات عید و قرنطینه، وضیعت خوبی در بازار پوشاک پدید آمد، اما به‌تازگی بازار مجدد افت کرده است.
به گفته وی، امسال به دلیل ممنوعیت واردات همچنین حضور نداشتن برندهای خارجی، شرایط برای برندهای داخلی خوب است، هر چند در مجموع بازار رونقی شبیه پارسال در همین زمان را تجربه نمی‌کند، زیرا با توجه به شیوع کرونا حجم تقاضا در بازار کاهش دارد. نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران خاطرنشان‌کرد: برندهای ایرانی هنوز با بحران جدی روبرو نشده‌اند، اما تامین مواد اولیه به چالشی اساسی فراروی تولیدکنندگان تبدیل شده است.
وی، مهمترین دلایل این چالش را کمبود تخصیص ارز برای واردات مواداولیه و نوسان نرخ ارز برشمرد که علاوه بر زنجیره تامین (از الیاف گرفته تا پارچه)، در نهایت روی قیمت محصولات نهایی تاثیرگذار می‌شود. نامی ابراز امیدواری‌کرد: زودتر گشایش وعده داده شده از سوی مسوولان بانک‌مرکزی اتفاق بیفتد تا نوسان کمتری در تولیدات نساجی و پوشاک پدید آید.
وی خاطرنشان‌کرد: ‌اکنون ارز برای واردات الیاف و ماشین‌آلات وجود دارد، اما به میزان حداقلی تخصیص داده می‌شود. این مقام صنفی گفت: «ارز نیمایی» برای واردات الیاف و «ارز حاصل از صادرات» برای واردات نخ، پارچه و ماشین‌آلات تخصیص می‌یابد، اما ارز حاصل از صادرات با آن نرخ‌هایی که به شکل رسمی اعلام می‌شود، متفاوت بوده و اغلب نزدیک به نرخ‌های بازار آزاد است.
وی گفت: واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت به‌تدریج در حال انجام است، اما ذخیره سازی مواد در انبارها رو به کاهش است و باید جنس جدید جایگزین شود.
فرزاد پیلتن  نیز چندی قبل از برگزاری سومین میز کالا_ کشور عراق با رویکرد بررسی زمینه‌ها، مشکلات، موانع و راهکار‌های توسعه صادرات پوشاک به این کشور و به منظور تلاش برای افزایش سهم صادرات پوشاک ایران در بازار عراق خبر داد. وی افزود: در این جلسه علاوه بر بررسی وضعیت واردات پوشاک عراق از جهان و ویژگی‌های بازار این محصولات در این کشور، زمینه‌ها و راهکار‌های صادرات پوشاک به عراق مورد بررسی و مشورت قرار گرفت.
پیلتن اضافه کرد: عراق سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار واردات پوشاک از جهان دارد که سهم ایران از این میزان حدود ۳۵ میلیون دلار است و بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرات پوشاک ایران به عراق می‌تواند حداقل به ۱۵۰ میلیون دلار افزایش یابد.
مدیر کل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: نبودن شناخت کافی تجار ایرانی از بازار عراق و همچنین تجار عراقی از توانمندی‌های تولیدکنندگان ایرانی، وجود نداشتن ارتباط مستقیم میان تجار دو کشور، نبود قیمت‌های رقابتی و هزینه‌های بالای حضور مستقیم و ایجاد نمایندگی و شعبه در بازار عراق و همچنین فقدان رویکرد صادرات‌محور نزد بنگاه‌های تولیدی و صادراتی و تشکل‌های ذی‌ربط از جمله موانع و مشکلات صادرات پوشاک به عراق محسوب می‌شود که قرار است با محوریت دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران مورد پیگیری قرار گیرد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....