تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 11:53
کد خبر : 32264

صنعت نساجی در برزخ بروکراسی

صنعت نساجی در برزخ بروکراسی

علیمردان شیبانی عضو هیأت مدیره صنایع نساجی ایران گفت: سال‌ها پیش ۲۷۰ هزار تن حجم صادرات پنبه کشور بود، اما در سال‌های اخیر میزان تولید پنبه در کشور ۵۰ تا ۶۰ هزار تن است. به گزارش اسکناس، صنعت پوشاک و نساجی کشور، یک صنعت خصوصی است که حدود ۱ میلیون نفر بصورت مستقیم در این

علیمردان شیبانی عضو هیأت مدیره صنایع نساجی ایران گفت: سال‌ها پیش ۲۷۰ هزار تن حجم صادرات پنبه کشور بود، اما در سال‌های اخیر میزان تولید پنبه در کشور ۵۰ تا ۶۰ هزار تن است. به گزارش اسکناس، صنعت پوشاک و نساجی کشور، یک صنعت خصوصی است که حدود ۱ میلیون نفر بصورت مستقیم در این صنعت به کار مشغول هستند و این صنعت با مشکلات عدیده ای روبرو است و از زمانی که بیماری کرونا در کشور، شیوع پیدا کرده است؛ مشکلی بر مشکلات گذشته این صنعت اضافه شد و در واقع زخم تولیدکنندگان و فعالان صنعت پوشاک و نساجی کشور، عمیق تر شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اسکناس، در حال حاضر میزان مصرف پنبه کشور دو برابر میزان تولید این محصول در کشور است به همین دلیل تولیدکنندگان با تعرفه گذاشتن بر واردات این محصول صنایع نساجی دچار مشکل شده اند هر چند به گفته محرابی، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت همه این صنایع با ظرفیت کامل مشغول به کار هستند. باید توجه داشت که صنعت پوشاک و نساجی کشور، دارای پتانسیل بالایی در اشتغالزایی و عاملی برای جهش تولید است و دستیابی به این امر در گرو این است که دولت، مانع واردات بی ‌رویه و قاچاق پوشاک و نساجی به داخل کشور شود.

عدم فروش مشکل پیش روی صنعت پوشاک

در همین خصوص نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: وی تصریح کرد: صنعت پوشاک و نساجی کشور، قبل از شیوع بیماری کرونا در کشور با مشکلاتی، نیز، روبرو بود ولی شیوع این بیماری، مزید بر علت شد و مشکلات این صنعت را بیشتر کرد و دولت برای بهبود شرایط صنعت پوشاک و نساجی کشور، وعده هایی به تولیدکنندگان و فعالان این صنعت داد و متاسفانه، تاکنون، به وعده های خود عمل نکرده است و این صنعت، همچنان با مشکلات بسیاری روبرو است. وی افزود: حدود ۱ میلیون نفر در زنجیره تولید صنعت پوشاک و نساجی کشور، فعالیت دارند و حدود ۳۰۰ هزار نفر آن در حرفه فروشگاه داری فعالیت دارند و در حال حاضر، این تعداد، بازار فروش مناسبی ندارند و وقتی فروشگاه ها و مغازه های عرضه پوشاک فروش نداشته باشند در واقع کارخانه ها و تولیدی های این صنعت نمی توانند به تولید خود ادامه بدهند و اگر دولت، برای برطرف شدن مشکلات موجود این صنعت، تصمیماتی اتخاذ نکند فعالان این صنعت با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند که تعطیلی تولیدی ها و کارخانه ها یکی از تبعات آن است. شهریاری اظهار داشت: صنعت پوشاک در حال حاضر با مشکل عدم فروش روبرو است و با توجه به تصمیماتی که دولت درخصوص تامین ارز واحدهای تولیدی و صنعتی گرفته است در آینده، نیز این صنعت در زمینه تهیه مواد اولیه با مشکلاتی روبرو می شود. وی تصریح کرد: تاکنون، دولت نتوانسته است که به این صنعت کمک کند و بهتر است با دخالت های نادرست و تصمیمات غیرکارشناسی شده، باعث بیشتر شدن مشکلات پیش روی این صنعت نشود و اداره همه امور را به فعالان این صنعت واگذار کند. این عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در ادامه، بیان کرد: با توجه به اینکه، صنعت پوشاک کشور، تاکنون با مشکلات بسیاری روبرو بوده و از حمایت های دولت محروم بوده است ولی توانسته است به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کند و در زمینه ارائه محصولات با کیفیت و مد روز توانسته است جایگاه خود را در بازار به دست بیاورد. شهریاری، افزود: صنعت پوشاک و نساجی کشور، انتظاری از دولت ندارد و خواسته فعالان این صنعت از دولت این است که با تصویب قوانین و تدوین بخشنامه های دست و پاگیر، مشکلات این صنعت را بیشتر نکند. وی گفت: صنعت پوشاک و نساجی کشور، یک صنعت خصوصی است و خوبی بخش خصوصی این است که انتظاری از دولت ندارد و فعالان این عرصه می توانند مشکلات موجود را برطرف کنند در صورتی که دولت از دخالت های خود دست بکشد.

کارخانجات ریسندگی با ظرفیت کامل کار می‌کنند

در همین خصوص افسانه محرابی با بیان این که کارخانجات ریسندگی در بحث تحویل نخ ها؛ نقد پول می‌گیرند و یک ماه بعد تحویل می‌دهند افزود: سال گذشته ظرفیت ریسندگی کارخانجات ۴۸ هزار تن بود و ظرفیت تولید پوشاک نیز حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است که همه مشغول به کار هستند. وی گفت: سال گذشته ۱۲۰ هزار تن پنبه برای صنایع نساجی نیاز داشتیم که با توجه به افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی در پایان سال گذشته، ۹۸ هزار تن واردات و ۶۰ هزار تن نیز پنبه تولید داخل مصرف شد. محرابی افزود: به دلیل افزایش نرخ ارز؛ پنبه وارداتی گرانتر است و نیازی به تعرفه ندارد. وی گفت: اکنون که قیمت واردات پنبه ۱۰ هزار تومان گران‌تر از پنبه تولید داخل است، افزایش تعرفه؛ هیچ توجیهی ندارد. مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت افزود: البته واردات پنبه نیز به دلیل تحریم دشوار است و بر این اساس به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده ایم هر چه پنبه تولید کنند، می‌خریم. محرابی گفت: در سال ۹۷ تقاضای بسیار زیاد و کاذب برای مواد اولیه صنایع نساجی در پتروشیمی وجود داشت، اما با ظرفیت سنجی واحد‌های پلی استر، نیاز واقعی مشخص شد. وی با بیان این که تولید پتروشیمی‌ها بسیار بیشتر از نیاز صنایع نساجی است، افزود: برای پتروشیمی تندگویان کف عرضه را مشخص کرده ایم که هفته‌ای شش هزار تن است. محرابی گفت: عرضه مواد اولیه صنایع نساجی به وسیله پتروشیمی‌ها مناسب نبود در حالی که این روند باید مستمر و هفتگی باشد. وی افزود: در ۹ ماهه گذشته پتروشیمی تندگویان ۳۲۰۰ تن در هفته مواد اولیه صنایع نساجی (گرانول پِت) را عرضه کرده و فقط سه هفته این میزان شش هزار و ۵۰۰ تن در هفته بوده است. مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت گفت: پتروشیمی تندگویان گرانول پت را در بورس عرضه می‌کند، اما در قراردادها؛ زمان تحویل یک ماه تا سه ماه است که این روی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد.

میزان تولید پنبه جوابگوی کشور نیست

علیمردان شیبانی عضو هیأت مدیره صنایع نساجی ایران نیز در این برنامه گفت: سال‌ها پیش ۲۷۰ هزار تن حجم صادرات پنبه کشور بود، اما در سال‌های اخیر میزان تولید پنبه در کشور ۵۰ تا ۶۰ هزار تن است. وی افزود: بر اساس ماشین آلاتی که امروز در کارخانجات نصب شده است باید ۱۲۰ هزار تن پنبه وارد کنیم، اما تولید کنندگان برای واردات پنبه مشکلات بسیاری دارند. شیبانی گفت: پنبه تولید داخل تا گرم آخر در صنایع نساجی استفاده شده، البته ممکن است از نظر کیفیت مانند پنبه مصر نباشد، اما مشکل صنایع نساجی؛ کمبود پنبه است که باید حل شود. وی افزود: تعرفه واردات پنبه پنج درصد در حالی که کشور رقیب نساجی ایران تعرفه واردات پنبه را صفر کرده است، اما ما باید بر اساس ارز نیمایی؛ تعرفه واردات پنبه را بپردازیم. عضو هیأت مدیره صنایع نساجی ایران گفت: کجای دنیا برای واردات مواد اولیه صنایع تعرفه قرار می‌دهند. تعرفه بر واردات پنبه در حالی قرار داده شده است که تولید داخل پاسخگوی نیاز صنایع نساجی نیست. وی گفت: در زمینه تولید مواد پتروشیمی مورد نیاز صنایع نساجی؛ مازاد تولید داریم، اما مواد اولیه پلیمری باید ابتدا در اختیار تولید کننده داخلی برای ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و رونق صادرات قرار گیرد نه این که آن را خام فروشی کنند.  شیبانی افزود: در آذر ۹۸ قیمت یک کیلوگرم پروپیلن در بورس ۹۸۰۰ تومان بود، اما آذر امسال قیمت این مواد اولیه صنایع نساجی به ۳۱ هزار و ۲۸۶ تومان معادل ۴۰۰ درصد افزایش یافت. کدام صنایع پایین دستی این قیمت‌ها را تعیین می‌کند؟ عضو هیأت مدیره صنایع نساجی ایران افزود: افزایش نرخ ارز موجب شده است به تولید داخل توجه و کشاورز برای کشت پنبه ترغیب شود، بنابراین نمی‌توان گفت دلیل اصلی افزایش تولید پنبه؛ سیاست گذاری‌های دولت بوده است.
شیبانی گفت: به جز تولید نخ‌های ظریف، در تولید بقیه نخ‌ها به آسانی می‌توان از پنبه تولید داخل استفاده کرد و صنایع داخلی ظرفیت سالانه مصرف ۸۰ تا ۹۰ هزار تن پنبه داخلی را دارند.

واردات پنبه افزایش یافته است

ابراهیم هزارجریبی مجری طرح کشت پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال‌های گذشته میانگین واردات پنبه ۶۰ تا ۶۵ هزار تن بود، اما سال گذشته ۹۵ هزار تن پنبه به دلیل نیاز صنایع نساجی وارد شد. وی افزود: دلار‌های ارزان و از بین رفتن تعرفه‌ها موجب کاهش کشت پنبه در کشور شد و اراضی زیر کشت پنبه از ۳۰۰ هزار هکتار به ۷۰ هزار هکتار در اوایل دهه ۹۰ رسید، اما جلوی کاهش بیشتر آن را گرفتیم و اکنون در زمینه پنبه به ۴۰ درصد خود اتکایی رسیده ایم. هزارجریبی با بیان این که امسال ۸۰ هزار تن پنبه تولید می‌کنیم گفت: پیش بینی می‌کنیم سال آینده ۱۲۰ هزار هکتار زیر کشت پنبه برود. وی افزود: به دلیل اصلاح بذر‌های پنبه؛ میانگین تولید از ۲۳۰۰ به ۲۷۵۰ کیلو در هکتار رسیده است. مجری طرح کشت پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۵۰ کارخانه پنبه پاک کنی به دلیل حذف تعرفه در سال‌های پیش تعطیل شدند و اکنون فقط ۷۰ کارخانه با ظرفیت کم فعالند.
هزارجریبی با بیان این که فقط الیاف پنبه وارد می‌شود، افزود: تولید پنبه در داخل سه فراورده مهم به جز نیاز صنایع نساجی مانند کنجاله را تأمین می‌کند. وی گفت: قرار است تا سال ۱۴۰۴ نیاز کشور به پنبه را در داخل تولید کنیم، اما صنایع نساجی می‌خواهند این اتفاق سریعتر انجام شود. هزارجریبی افزود: تعرفه گذاری بر واردات برای کشاورز انگیزه ایجاد می‌کند و سرعت رشد تولید پنبه داخلی را افزایش می‌دهد.

مصرف پنبه دو برابر میزان تولید است

علی جدی رئیس کارگروه نساجی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مصرف داخلی پنبه دو برابر میزان تولید پنبه در کشور است. وی با بیان اینکه تا کنون برنامه حمایتی منظم و مستمری برای پنبه کاران تهیه نشده است افزود: اگر می‌خواهیم در تولید پنبه خودکفا شویم باید برای آن راهبرد تعریف کنیم و وزارت جهاد کشاورزی از کشاورز حمایت کند. جدی گفت: تعرفه واردات مواد اولیه در همه کشور‌ها صفر است و ما مخالف تعرفه گذاری برای واردات پنبه هستیم. برای حمایت از کشاورزان باید زمان و میزان واردات کنترل شود.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....