بازار سرمایه در اردیبهشت‌‌‌‌‌ماه نوسان‌های قابل‌‌‌‌‌توجهی را تجربه کرد و  در  این ماه معامله‌گران با توجه ‌به اصلاح بازار، ناچار به چینش سبد سهام با وسواس و دقت بیشتر بودند.

وضعیت کلی صنایع و شرکت‌های بورسی در اردیبهشت‌‌‌‌‌ماه از لحاظ بازدهی در این جستار موردبررسی قرار خواهند گرفت و به نمادهای مستعد هر صنعت بر اساس پارامترهای بنیادی اشاره خواهد شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  متغیرهایی که در این مطالعه، تحلیل و براساس آنها سهام و صنایع رتبه‌‌‌‌‌بندی شده‌اند عبارتند از: رشد درآمد ماهانه و نرخ محصول اصلی نسبت به ماه مشابه سال‌قبل، رشد درآمد ماهانه و نرخ محصول اصلی نسبت به میانگین ۱۲ماه اخیر، نسبت قیمت به سود و فاصله نسبت قیمت به سود تا میانه تاریخی این نسبت.

در این ماه شاخص‌کل و شاخص هم‌‌‌‌‌وزن پس از صعود روزهای ابتدایی، در ادامه وارد روند اصلاحی شدند و در مجموع تغییر آنها کمتر از یک‌درصد بود. نرخ سود بین‌‌‌‌‌بانکی از ۴۹/ ۲۳درصد با شیبی ملایم به ۷۶/ ۲۳درصد افزایش یافت. نسبت‌های ارزش بازار به درآمد و ارزش بازار به سود، ۴درصد کاهش داشتند.

نسبت قیمت به سود بازار در انتهای ماه معادل ۹/ ۹ بود که ۵/ ۳واحد از میانه بازار بدون درنظرگرفتن داده‌های سال‌های‌۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بالاتر است. نوسان دلار آزاد و نیمایی هم در این مدت کمتر از یک‌درصد بوده ‌است. در مجموع درآمد شرکت‌هایی که تا تاریخ ۱۰ خرداد گزارش داده‌اند، ۴۹درصد نسبت به اردیبهشت سال‌قبل و ۲۳درصد نسبت به میانگین ۱۲ ماه اخیر رشد داشته است.

12 copy

با بررسی پارامترهای معاملاتی و جریان نقدینگی، در مجموع ۱۷۴۰‌میلیارد تومان خروج پول حقیقی به‌ثبت رسید. ارزش معاملات خرد (سهام، حق‌‌‌‌‌تقدم و صندوق سهامی) از محدوده ۱۵همت در ابتدای ماه به ۲۵همت در اوج رسید‌و در آخرین روز ماه به ۱۱همت کاهش یافت. در این ماه مجموعا ۲۷۰۰‌میلیارد‌تومان ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت داشتیم. در بین صنایع، بیشترین بازدهی متعلق به گروه چوب با رشد قابل‌‌‌‌‌توجه ۴۳درصد و پس از آن نساجی، نرم‌‌‌‌‌افزار و قطعات خودرو با بازدهی ۸ تا ۱۰درصد بود. صنایع یوتیلیتی، ماشین‌آلات الکتریکی و فعالیت مهندسی با افت ۹ تا ۱۱درصد شرایط مناسبی را در این ماه تجربه نکردند.

بر اساس متغیرهای تعریف‌‌‌‌‌شده به ترتیب صنایع کانی فلزی، خودرو، کاشی و سرامیک، فولاد و شیرینی‌‌‌‌‌جات در اردیبهشت بالاترین امتیاز را دریافت کردند. بیشترین رشد درآمد نسبت به میانگین ۱۲ ماه قبل هم متعلق به چوب، هتل رستوران و فولاد است. بیشترین افزایش درآمد نسبت به اردیبهشت گذشتههم متعلق به گروه‌های شکر، غذایی و سخت‌افزار است. در ادامه صنایع و شرکت‌ها به‌‌‌‌‌صورت مجزا ریزکاوی خواهند شد.

فلزات سوار بر موج شاخص سرب و روی کم‌‌‌‌‌عیار

امیرحسین احمدی نیا copy
امیرحسین احمدی‌نیا
تحلیل‌گر بازار سرمایه
محسن افشارمنش copy
محسن افشارمنش
کارشناس تحلیل گروه مالی مهرگان (ساتا)

گروه فلزات اساسی که یکی از مهم‌ترین گروه‌های بازار سرمایه به لحاظ ارزش بازار محسوب می‌شود، در فرازوفرود اردیبهشت‌‌‌‌‌ماه رتبه دوم ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. این گروه از منظر بازدهی ‌‌‌‌‌مانند اغلب صنایع، نتوانست اردیبهشت پرتلاطم را به‌‌‌‌‌سلامت پشت‌سر بگذارد و با بازدهی نزدیک به صفر به‌کار خود پایان داد. فولاد، لیدر اصلی گروه فلزات اساسی، به‌رغم تحقق ۲۳‌هزار‌میلیارد‌تومان درآمد که به ترتیب نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال‌قبل ۳۳‌درصد و ۳۲‌درصد افزایش داشت، نتوانست به بازدهی بیش از‌‌‌‌‌ ۴‌درصد دست پیدا کند. در بین شرکت‌های فولاد‌‌‌‌‌ساز این گروه، بالاترین رشد قیمت متعلق به فجر با بازدهی ۲۳‌درصد بود. در این گروه «ارفع»، «کاوه» و «فجر» بر مبنای مولفه‌‌‌‌‌های بررسی‌شده در این گزارش، بهترین عملکرد را از آن خود کردند. درخشش «ارفع» ازآن‌‌‌‌‌جهت بود که در اردیبهشت به رشد درآمد ۱۹۹‌درصدی نسبت به ماه قبل و رشد درآمد ۸۸‌درصدی نسبت به میانگین سال‌ دست‌‌‌‌‌یافت. در شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی، نماد «فرود» به‌دنبال کشف قیمت در بازار دوم، ۲۰۳‌درصد رشد قیمت را تجربه کرد. دومین بازدهی بالا در این گروه متعلق به «فسازان» بود که گزارش خوب آن عمدتا برآمده از افزایش مقدار فروش و به‌‌‌‌‌ویژه فروش از موجودی بود. در گروه‌های مس، سرب و روی و آلومینیوم که در گروه فلزات غیرآهنی قرار دارند، بیشترین بازدهی این ماه به ترتیب متعلق به نمادهای «فباهنر»، «کیمیا» و «فالوم» بود. نماد «فتوسا» در گروه سرب و روی، بعد از انتشار گزارش ۱۲ماهه فراتر از انتظار، چند روز متوالی با صف خرید مواجه شد و رتبه دوم بازدهی را در این گروه به خود اختصاص داد. در گروه مس با ادامه روند کاهش قیمت جهانی مس و ثبات نسبی قیمت دلار، به‌نظر می‌رسد بی‌‌‌‌‌اقبالی خریداران در ماه‌های پیش‌رو همچنان ادامه‌‌‌‌‌دار باشد. با وجود عملکرد قابل‌‌‌‌‌قبول سنگ‌آهنی‌ها در این ماه، نمادهای این گروه با افت قیمت مواجه شدند و «کگهر» با افت ۱۰درصدی رکورد‌‌‌‌‌دار بالاترین افت قیمت در این گروه شد. پیش‌بینی تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو آمریکا و بدبینی‌‌‌‌‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی و به‌‌‌‌‌خصوص چین از دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت جهانی فلزات اساسی بود. همچنین باید منتظر تصمیم دولت در خصوص هزینه‌های انرژی که می‌تواند به پاشنه آشیل برخی از شرکت‌های زنجیره فولاد یا سایر شرکت‌های گروه فلزات بدل شود، بود.

عقبگرد شیمیایی‌‌‌‌‌ها با شایعات دلاری

رضا سلیم copy
رضا سلیم
تحلیل‌گر بازار سرمایه
الناز پورمحمد copy
الناز پورمحمد
تحلیل‌گر بازار سرمایه

در پایان اردیبهشت‌ماه صنایع با ماهیت شیمیایی، ۲۷درصد از ارزش بازار صنایع تولیدی بورس و فرابورس را در برمی‌گرفتند. در این صنعت که از لحاظ ارزش بازار ۱۳‌درصد صنایع تولیدی را به خود اختصاص می‌دهد، نمادهای پارس و مارون بیشترین وزن از ارزش بازار را دارند. در مجموع این صنعت بازدهی منفی ۳‌درصد را نسبت به ماه فروردین به خود اختصاص داد که دراین‌‌‌‌‌بین بیشترین رشد متعلق به نمادهای «شلعاب»، «شاملا» و «شمواد» به ترتیب با ۷۰، ۲۵ و ۲۱‌درصد بود. بر اساس معیارهای درنظر گرفته‌شده، مستعد‌‌‌‌‌ترین نمادهای این صنعت در حال‌حاضر «شملی»، «شگویا»و «شتوکا» هستند. نماد «شملی» نسبت به ماه مشابه سال‌قبل ۱۷۳‌درصد رشد درآمد، ۱۲۴‌درصد رشد مقدار فروش محصول اصلی و ۳۲‌درصد رشد نرخ فروش داشته است. نماد «شرنگی» در کدال افزایش ۲۵‌درصدی نرخ فروش رنگ‌‌‌‌‌های ساختمانی را گزارش داد. در صنعت اوره و متانول که ۶‌درصد از ارزش بازار صنایع تولیدی را تشکیل می‌دهد، نمادهای «شپدیس» و «شیراز» بیشترین ارزش بازار را دارند. در این صنعت نمادهای «شاروم» و «خراسان» نسبت به فروردین‌‌‌‌‌ماه به ترتیب بازدهی ۲۵ و ۲۱‌درصد داشتند. نمادهای برتر این صنعت در حال‌حاضر «شاروم»، «زاگرس» و «کرماشا» هستند. «شاروم» نسبت به ماه مشابه سال‌قبل ۶۶۲‌درصد رشد درآمد داشته که ۸۱‌درصد این درآمد از محل فروش محصول سولفات پتاسیم بوده‌است. مطابق مجمع «شخارک» قیمت خوراک در حال‌حاضر علی‌‌‌‌‌الحساب ۶‌هزار‌تومان اعلام شد و محصولات شرکت از جمله LPG در مرحله ورود به بورس انرژی هستند. صنعت پلیمر نسبت به فروردین‌‌‌‌‌ماه بازدهی ۶‌درصدی را داشت و نمادهای «شبصیر»، «شغدیر» و «جم‌‌‌‌‌پیلن» بر اساس پارامترهای بنیادی درنظر گرفته‌شده قابل‌‌‌‌‌توجه‌‌‌‌‌ترین هستند. در مجمع نماد «جم‌‌‌‌‌پیلن» نام شرکت به پتروشیمی «جم‌‌‌‌‌پیلن» تغییر یافت؛ همچنین مبنای محاسبه نرخ خوراک ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان، هزینه حمل ۲۰۰ دلار و مدت‌‌‌‌‌زمان بهره‌‌‌‌‌برداری از پروژه PDH  ۵/ ۲، سه سال‌اعلام شد. در صنعت روانکار «شبهرن» نسبت به ماه قبل با افت ۱۲‌درصدی همراه بود. بر مبنای معیارهای درنظر گرفته‌شده نمادهای «شنفت» و «شبهرن» دارای وضعیت مطلوب‌تری هستند. صنعت دوده صنعتی نسبت به ماه فروردین با افت ۵‌درصدی ارزش بازار همراه بود، از نظر مقیاس بنیادی «شکربن» در این گروه شرایط بهتری دارد. صنعت یوتیلیتی نیز با افت ۱۱‌درصد ارزش بازار نسبت به ماه قبل همراه بود.

سیمان و چالش برق دوپینگ داروها با افزایش نرخ

محمد نادری copy
محمد نادری
تحلیل‌گر بازار سرمایه

 

علیرضا فرشید copy
علیرضا فرشید
تحلیل‌گر بازار سرمایه

صنعت کاشی و سرامیک با ارزش ۱۵ همت، در اردیبهشت‌‌‌‌‌ماه بازدهی ۶درصدی را به‌ثبت رسانده است. در این میان نمادهای «کترام» و «کساوه» عملکرد بهتری از خود نشان داده و به ترتیب با ۲۰ و ۱۴‌درصد بیشترین و شرکت‌های «کلوند» و «کپارس» با منفی ۴درصد کمترین بازدهی را در این صنعت ثبت کردند. نکته جالبی که در این صنعت می‌توان به آن اشاره کرد، عملکرد «کحافظ» است که با تولید کاشی پرسلانی به‌عنوان محصول اصلی، رشد درآمد ۱۱۹درصدی را به لطف رشد نرخ ۲۰درصدی نسبت به ماه مشابه سال‌قبل ثبت کرده‌است. بازدهی اردیبهشت این نماد یک‌درصد و فاصله‌‌‌‌‌ با میانه نسبت قیمت‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌سود تاریخی ۱۰‌درصد است که می‌تواند جزو شرکت‌های دارای پتانسیل رشد در ماه‌های آتی موردبررسی بیشتر قرار گیرد. مطابق مصوبات مجمع‌‌‌‌‌عمومی سالانه «کسعدی» سود خالص ۱۰۱۷‌ریالی برای سال‌مالی ۱۴۰۱ تایید و سود نقدی ۹۷۵‌ریالی به تصویب اعضای مجمع رسید. صنعت سیمان با ارزش بازار ۱۳۳ همت، بازدهی ماهانه منفی ۳درصدی را به‌ثبت رسانده است. شرکت‌های «سیلام» و «سخوز» عملکرد بهتری از خود نشان داده و با ۲۱ و ۱۸‌درصد بیشترین و شرکت‌های «سصفها» و «سبزوا» با منفی ۲۴ و ۱۹درصد کمترین بازدهی را در این صنعت ثبت کردند. شرکت «سبهان» با تولید کلینکر و سیمان تیپ ۵ به‌عنوان محصول اصلی، رشد درآمد ۲۷۰درصدی و رشد نرخ ۸۴درصدی را نسبت به ماه مشابه سال‌قبل ثبت کرده‌است. صنعت دارو به‌عنوان نماد تفکر دستوری در سطح اقتصاد، در سال‌گذشته درس بزرگی به مسوولان آموخت؛ به‌طوری‌که مجموعه دولت و تصمیم‌گیران اخیرا برای عدم‌تکرار کاهش تولید و کمبود دارو، در حال تسهیل و تسریع در فرآیند دریافت مجوز جهت افزایش نرخ محصولات دارویى باهدف پوشش هزینه‌های ناشى از افزایش بهاى تمام‌شده طى سال‌مالى ١۴٠٢ بوده‌است. این صنعت با شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه، محصول نهایی و بازرگانی با مجموع ارزش بازار ۱۵۱ همت و سهم ۳/ ۱درصد از کل ارزش بازار، بازدهی ۲درصدی ماهانه را به‌ثبت رسانده است. شرکت‌های «دکوثر» و «دعبید» عملکرد بهتری از خود نشان داده‌ و به ترتیب با ۳۹ و ۱۵‌درصد بیشترین و شرکت‌های دکیمی و دیران با منفی ۱۹ و ۱۳‌درصد، کمترین بازدهی را ثبت کرده‌‌‌‌‌اند. «دبالک» با رشد درآمد ۲۹۳درصدی برترین شرکت تولیدکننده محصول نهایی بوده که بخشی از این مهم مربوط به رشد نرخ محصول ۱۵۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل بوده‌است.

چراغ سبز روغنی‌ها زراعی‌‌‌‌‌های بی‌‌‌‌‌حاصل

مهدی کاشی copy
مهدی کاشی
تحلیل‌گر بازار سرمایه
امیر رضایی وطن تبار copy
امیررضائی وطن‌تبار
تحلیل‌گر بازار سرمایه

صنایع زیرمجموعه صنعت غذایی، ارزش بازار حدود ۴ درصدی از صنایع تولیدی بازار سرمایه را تشکیل می‌‌‌‎دهند. بیشترین رشد ارزش بازار نسبت به ماه فروردین متعلق به صنعت روغن خوراکی با ۵‌درصد و بیشترین افت متعلق به صنعت آشامیدنی با منفی ۷‌درصد بود. صنعت کشاورزی و دامپروری نسبت به فروردین‌‌‌ماه بازدهی منفی ۶‌درصد داشت، دراین‌‌‌بین نمادهای «زشگزا»، «زفکا» و «زگلدشت» به ترتیب با ۲۰، ۱۲ و ۱۱‌درصد بیشترین رشد را داشتند. در پایان اردیبهشت‌‌‌ماه، نمادهای «زپارس» و «زدشت» به ترتیب با افت‌‌‌های ۱۹ و ۱۷‌درصد جزو نمادهایی بودند که بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. بر اساس معیارهای در نظر گرفته‌شده، مستعدترین نمادهای این گروه در حال حاضر «سیمرغ»، «سپید» و «زماهان» هستند. نرخ شیر ۱۵ هزارتومانی، مرغ ۷۳ هزارتومانی و تخم‌‌‌مرغ کیلویی ۵۳‌هزار تومان از گزارش‌‌‌های مهم کدال در اردیبهشت‌‌‌ماه بود. در صنعت روغن خوراکی که بیشترین رشد را نسبت به ماه قبل در گروه غذا به خود اختصاص داد، «غکورش» با بازدهی ۷‌درصد پیشتاز بود. با توجه به متغیرهای بنیادی نماد «غپونه» با رشد درآمد ماهانه ۱۵۳ درصدی و رشد نرخ فروش محصول اصلی ۱۹۴درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل وضعیت مطلوبی دارد. در مجمع «غبشهر» مطرح شد که ۹۰‌درصد مواد اولیه به شکل روغن خام از خارج و با قیمت ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان وارد می‌شود و همچنین امسال انتظار افزایش نرخ محصول را ندارند. نمادهای «غصینو»، «غپینو» و «غمینو» در صنعت شیرینی‌‌‌جات بر اساس مقیاس بنیادی نمادهای برتر هستند. باتوجه‌‌‌به مجمع «غویتا» شرکت تصمیم دارد افزایش سرمایه‌ای از محل سود انباشته و سهام جایزه ۳۵۰ میلیاردتومانی داشته باشد. در صنعت غذایی نمادهای «غشهداب» و «غمهرا» به ترتیب با ۱۵ و ۱۴‌درصد بیشترین بازدهی را نسبت به فروردین‌‌‌ماه داشتند و نمادهای «غدانه»، «غزر» و «غچین» دارای شرایط بنیادی بهتری هستند. در صنعت آشامیدنی که بیشترین کاهش ارزش بازار را در پایان اردیبهشت‌‌‌ماه در گروه غذا به خود اختصاص داد، «غدیس» شرایط بنیادی بهتری دارد. در صنعت لبنیات بیشترین رشد متعلق به «غفارس» و «غالبر» به ترتیب با ۲۵ و ۱۳‌درصد و بیشترین افت متعلق به «غشصفا» با منفی ۲۵‌درصد بود. از لحاظ شرایط بنیادی نمادهای «عالیس»، «غگلپا» و «غپاک» پتانسیل بالایی دارند. نماد «غپاک» تجدید ارزیابی زمین برای بهبود ساختار مالی شرکت را در برنامه دارد. در صنعت شکر که در مجموع بازدهی  یک ‌درصد را نسبت به فروردین‌‌‌ماه به خود اختصاص داد، بیشترین رشد متعلق به نمادهای «قپیرا»، «قمرو» و «قصفها» به ترتیب با ۱۵، ۷ و ۶‌درصد بود. بر اساس پارامترهای بنیادی مستعدترین نمادها در این صنعت در حال حاضر «قنقش»، «قصفها» و «قنیشا» هستند. با توجه‌‌‌ به اطلاعات منتشرشده در کدال، نرخ مصوب شکر به‌‌‌ازای هر کیلوگرم، مبلغ ۲۵‌هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. همچنین نرخ چغندر بهاره با عیار ۱۶ به مبلغ هر کیلوگرم ۲‌هزار و ۸۰۰ تومان و نرخ چغندر پاییزه با عیار ۱۵ مبلغ ۲‌هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است.

لاستیک‌‌‌‌‌های پنچر نیروگاه‌های خاموش

آرمین ابراهیمی copy
آرمین ابراهیمی
تحلیل‌گر بازار سرمایه
سیده زهرا جباری copy
سیده‌زهرا جباری
تحلیل‌گر بازار سرمایه

صنعت لاستیک و پلاستیک، با ارزش بازار ۲۹ همت در انتهای اردیبهشت‌‌‌‌‌ماه، در مجموع بازدهی منفی ۴درصدی را به خود اختصاص داد که در این ‌‌‌‌‌بین بیشترین بازدهی‌‌‌‌‌ها مربوط به نمادهای «پلاسک»، «پسهند» و «پکویر» به ترتیب با ۱۷، ۹ و ۳درصد و کمترین بازدهی متعلق به نماد «پدرخش» با منفی ۲۲درصد بود. با توجه ‌‌‌‌‌به اینکه ظرفیت تولید تسمه‌‌‌‌‌نقاله در «پسهند» ۳‌هزار و ۸۰۰‌تن در سال‌ بوده و میزان مصرف تسمه‌‌‌‌‌نقاله در داخل کشور حداقل ۱۵‌هزار ‌تن در سال ‌است، این شرکت تصمیم به افزایش خط‌ تولید برای به حداکثر رساندن تولید تا ۱۰‌هزار ‌تن را در دستور کار قرار داده است. بر اساس معیارهای بنیادی، مستعدترین شرکت‌های این گروه در حال‌حاضر «پاسا»، «پتایر» و «پکویر» هستند که بیشترین رشد درآمد ماهانه نسبت به میانگین ۱۲ماهه قبل را نیز در همین نمادها شاهد بودیم.  در گروه فعالیت مهندسی بازدهی منفی ۱۰درصدی را شاهد بودیم که «رمپنا» با افت ۱۰درصدی بدترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کرد. در این گروه «رنیک» نسبت به سایرین از شرایط بهتری برخوردار است. گروه نرم‌‌‌‌‌افزار بازدهی ۸درصدی داشت که پی‌‌‌‌‌پاد با ۱۵۹درصد صدرنشین گروه و پس از آن سپیدار با ۵۰درصد در رتبه بعدی قرار دارد. در این گروه نمادهای «سپیدار»، «رافزا» و «تپسی» بر اساس پارامترهای بنیادی از پتانسیل بالاتری برخوردارند. همچنین نمادهای «افرا» و «آسیاتک» در گروه ارتباطات شرایط بهتری نسبت به سایرین دارند. «تاپکیش» در گروه پرداخت، این ماه قرارداد فروش با ۲۴۰۰ فروشگاه جانبو  را به ‌ثمر رساند که طبق برآورد شرکت سود ناخالص این قرارداد معادل ۲۵درصد سود سال ‌مالی گذشته است.  صنعت لوازم‌‌‌‌‌خانگی در مجموع ۶درصد بازدهی داشت که بیشترین بازدهی‌‌‌‌‌ها متعلق به «لابسا»، «لپارس» و «گلدیرا» به ترتیب با ۲۸، ۹ و ۸درصد بود. همچنین «لسرما» با منفی ۱۱درصد بدترین بازدهی گروه را به خود اختصاص داد. از «انتخاب» و «لبوتان» می‌توان به‌عنوان نمادهای پرپتانسیل گروه نام برد. در صنعت شوینده بازدهی منفی ۳درصدی را شاهد بودیم که در این میان «شپاکسا» با ۲۳درصد، «شپارس» با ۷درصد و «قرن» با ۵درصد بهترین بازدهی گروه را از آن خود کردند. به ‌نظر می‌رسد نمادهای «کیمیاتک»، «شگل» و «ساینا» که هر سه در ماه اخیر بازدهی منفی یک‌درصدی داشته‌‌‌‌‌اند، بتوانند در ماه‌های آتی عملکرد بهتری داشته باشند. نیروگاهی‌‌‌‌‌ها با منفی ۷درصد عملکرد بدتری نسبت به شاخص‌کل از خود به نمایش گذاشتند. در این گروه تنها «بمپنا» با ۱۰درصد رشد عملکرد مثبتی داشته و سایر نمادها همگی عملکرد منفی داشتند که «دماوند» با منفی ۱۳درصد بدترین عملکرد گروه را به ‌نام خود ثبت کرد، اما این نماد که نسبت به سایرین بیشترین رشد درآمد نسبت به میانگین ۱۲ماه اخیر را تجربه کرده‌ است، از پتانسیل بالاتری نسبت به سایر هم‌‌‌‌‌گروهی‌‌‌‌‌ها برخوردار است و پس‌‌‌‌‌ از آن «بمپنا» و «بگیلان» در رتبه‌‌‌‌‌های بعدی قرار می‌گیرند. تعمیرات اساسی «بکهنوج» نیز در انتهای اردیبهشت‌‌‌‌‌ماه پایان یافت و به‌طور کامل به مدار تولید بازگشت. در صنعت کاغذ و چاپ شاهد بازدهی یک‌درصدی بودیم و دامنه بازدهی نمادها بسیار متغیر بود، به‌طوری‌که «چکاوه» بازدهی ۴۸درصدی و «چکاپا» بازدهی منفی ۱۰درصدی را نصیب سهامداران خود کردند. «چکارن» در این ماه یکی از آپارتمان‌‌‌‌‌های پروژه باغ فردوس خود را واگذار کرد؛ اما به ‌نظر می‌رسد در این گروه نماد «لطیف» پتانسیل بالاتری برای رشد دارد.

نیم‌‌‌‌‌کلاچ خودرویی‌‌‌‌‌ها با قطعات پررونق

محسن سرجهانی copy
محسن سرجهانی
تحلیل‌گر بازار سرمایه
جواد داداشی copy
جواد داداشی
تحلیل‌گر بازار سرمایه
عرفان فکری copy
عرفان فکری
تحلیل‌گر سرمایه‌گذاری فاین‌تک

صنعت خودرو به‌عنوان پرحاشیه‌‌‌‌‌ترین صنعت بازار سرمایه ایران، با ارزش بازار ۲۹۷همت در انتهای اردیبهشت‌‌‌‌‌ماه، توانسته در مجموع بازدهی یک‌درصدی را در مجموع کسب کند و در این میان «خدیزل»، «خزامیا» و «خکاوه» به ترتیب با ۳۱درصد، ۱۸درصد و ۱۴درصد بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشتند؛ درواقع شرکت‌هایی که از بند ‌قیمت‌گذاری دستوری رها بودند در بالای جدول بازدهی قرار گرفتند و نمادهایی نظیر «خودرو» و «خساپا» که در بند ‌قیمت‌گذاری دستوری و انواع مداخلات هستند، در قعر این جدول قرار گرفتند. نماد «خودرو» که به‌‌‌‌‌تنهایی ۳۷درصد ارزش بازار صنعت خودرو را تشکیل داده با بازدهی منفی ۱۰درصد، بدترین عملکرد گروه را داشته است. از نظر پتانسیل رشد، به ترتیب نمادهای «خزامیا» و «خدیزل» از شرایط بهتری برخوردارند. اما در صنعت قطعات خودرو بازدهی بسیار متنوع بود، به‌طوری‌که «خکمک» با ۵۷درصد بالاترین و «خرینگ» با منفی ۵درصد کمترین بازدهی را داشته‌‌‌‌‌اند. همچنین نمادهای «خنصیر» و «ختراک» با ۴۲ و ۲۴درصد به ترتیب در رتبه‌‌‌‌‌های بعدی از نظر بازدهی قرار می‌گیرند. در این ماه نمادهای «خمحرکه»، «خمحور»، «خاذین»، «خچرخش»، «خکار»، «خشرق»، «خدیزل» و «خکاوه» مجوز افزایش نرخ روی محصولات خود گرفتند. «خدیزل» از کامیون فورس ۱۲‌تن خود رونمایی کرد که البته این محصول می‌تواند تاثیر حدود ۳درصدی بر سود ناخالص امسال شرکت داشته باشد. بر اساس پارامترهای بنیادی، نمادهای «خفنر»، «خمحور» و «خمهر» نسبت به سایرین پتانسیل بالاتری دارند و هر سه نماد در ماه گذشته بازدهی منفی یک‌درصدی داشته‌‌‌‌‌اند.

گروه حمل‌ونقل (ریلی، زمینی و دریایی)، با ارزش بازار ۴۳ همت در انتهای اردیبهشت‌‌‌‌‌ماه،  با بازدهی  منفی۴درصد بازدهی کمتر از شاخص کل را محقق کرد. بهترین عملکرد صنعت را نماد «حخزر» با ۴۱درصد از آن خود کرد و پس از آن «حپارسا» و «حآسا» به ترتیب ۱۴ و ۴درصد بازدهی داشتند و سایر نمادهای گروه بازدهی منفی داشتند که بدترین عملکردها را «حگهر»، «حآفرین» و «حتاید» هر سه با منفی ۱۵درصد ثبت کردند. از منظر بنیادی، «حسیر»، «حگهر» و «توریل» که با خرید و انبار قطعات موردنیاز واگن‌‌‌‌‌ها، افزایش ضریب آماده به‌کاری خود را افزایش داده و در سال ‌جاری برنامه خرید ۸۰ لکوموتیو را در دستور کار خود دارند، از پتانسیل بالاتری برخوردارند. در گروه ماشین‌آلات شاهد بازدهی ۹درصدی بودیم که «تکشا» و «تاتمس» بازدهی به ترتیب ۲۶ و ۱۳درصد داشتند و دو نماد «تکمبا» و «تایرا» که کمترین بازدهی را در گروه از خود به نمایش گذاشتند، نسبت به سایرین پتانسیل بالاتری دارند، اما در گروه ماشین‌آلات ‌‌‌‌‌الکتریکی بازدهی دقیقا معکوس و منفی ۹درصد بود و در این میان تنها «بسویچ» توانست ۳درصد رشد کند. همچنین بیشترین پتانسیل گروه، در نمادهای «بنیرو» و «بموتو» به چشم می‌آید.  گروه سیم و کابل هم درمجموع بازدهی خاصی نداشته و تنها نمادهای «بکام» و «بکاب» با ۱۲ و ۳درصد، بازدهی مثبت داشتند و از منظر پتانسیل رشد نیز همین دو نماد که به ترتیب رشد درآمد ۱۵۲ و ۷۲درصد نسبت به ماه قبل داشتند نسبت به سایرین برتری دارند.