تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 - 12:19
کد خبر : 112241

صفر تا صد کمبود گاز در خراسان جنوبی

صفر تا صد کمبود گاز در خراسان جنوبی

افت شدید فشار در شبکه توزیع و خطوط انتقال گاز مشکلاتی را در حوزه گاز رسانی خراسان جنوبی ایجاد کرده که مسئولان در این زمینه تدابیری را اتخاذ کرده اند تا بخش خانگی با قطعی گاز مواجه نشود.  این روزها دمای هوا در خراسان جنوبی به منفی ۲۰ درجه نیز می‌رسد. بسیاری از کوه‌های استان

افت شدید فشار در شبکه توزیع و خطوط انتقال گاز مشکلاتی را در حوزه گاز رسانی خراسان جنوبی ایجاد کرده که مسئولان در این زمینه تدابیری را اتخاذ کرده اند تا بخش خانگی با قطعی گاز مواجه نشود.

 این روزها دمای هوا در خراسان جنوبی به منفی ۲۰ درجه نیز می‌رسد. بسیاری از کوه‌های استان پوشیده از برف است و برودت هوا فعالیت حضوری مدارس و ادارات دولتی را نیز به تعطیلی کشاند.

اما آنچه این روزها برای مردم خراسان جنوبی بیش از هر چیز نگران کننده شده، افت فشار گاز است. موضوعی که در بسیاری از مناطق استان بحث قطعی گاز را به دنبال داشته و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد.

در نقاطی که این افت فشار جدی‌تر بوده است، مردم به سراغ تهیه سوخت جایگزین رفتند و یا به یاد ایام گذشته از کرسی استفاده کردند.

هر چند خدمات نظام در گازرسانی حتی به دورترین نقاط خراسان جنوبی غیر قابل انکار است و تنها در دولت سیزدهم به ۴۰۰ روستای استان گاز رسانی شده ولی وضعیت این روزهای شبکه گاز در خراسان جنوبی سؤالاتی را در اذهان مردم به وجود آورده است که باید به آن پاسخ داد.

سه جایگاه برای توزیع سوخت جایگزین در نظر گرفته شده است

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،   فاصلی فرد، فرماندار بیرجند  اظهارکرد: خوشبختانه تا به امروز قطعی منطقه‌ای در بیرجند نداشتیم و قطعی های موردی گاز نیز به خاطر افت فشار گاز صورت گرفته است که در برخی از ساعات تجربه کردیم.

وی در مورد راهکارهای تأمین سوخت جایگزین نیز بیان‌کرد: پیش بینی سوخت جایگزین برای سطح شهر بیرجند انجام شده است و سه جایگاه در خیابان عدل، خیابان دولت و خیابان موسی بن جعفر برای توزیع سوخت جایگزین شهروندان در نظر گرفته‌ایم.

فرماندار بیرجند گفت: همانطور که مطرح شده است برای مدیریت مصرف انرژی مدارس خراسان‌جنوبی تا پایان هفته به صورت غیرحضوری فعالیت آموزشی خود را ادامه خواهند داد.

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز  اظهارکرد: گلخانه‌های خراسان جنوبی از دو – سه روز گذشته از سوخت دوم استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سرمازدگی گلخانه‌ها به خصوص در شهرستان قاینات را شاهد بودیم، افزود: این موضوع به خاطر خاموش کردن یک مشعل رخ داده است.

صفر تا صد کمبود گاز در خراسان جنوبی| چه تدابیری اتخاذ شد؟

مرغداری ها به سمت سوخت جایگزین رفته اند

جعفری با اشاره به اینکه فقط مجتمع گلخانه خوسف در خراسان‌جنوبی به خاطر نداشتن مشعل، مشکل تامین سوخت دارد، گفت: مرغداری‌ها نیز از مدار مصرف گاز خارج شده و به سمت سوخت جایگزین حرکت کرده‌اند.

رحمان محمودی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی نیز  اظهار کرد: همانطور که بارها تأکید کرده ایم راه عبور از این شرایط مدیریت مصرف انرژی است.

وی با اشاره به اینکه در ۲۶ دی ماه نیز مصرف گاز طی ۲۴ ساعت منتهی به آن در خراسان جنوبی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب بوده است که نسبت به شبانه روز قبل از آن پنج درصد کاهش داشته است، بیان کرد: این موارد نشان دهنده همراهی مردم و اصناف در صرفه جویی مصرف انرژی است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: ۲۰ گروه نیروهای تخصصی شرکت گاز از استان‌های همجوار وارد خراسان جنوبی شدند.

هنگام قطعی موردی با ۱۹۴ تماس بگیرید

محمودی اظهارکرد: از این ۲۰ گروه تخصصی، ۶ گروه در شهرستان طبس، چهار گروه در شهرستان بشرویه و ۱۰ گروه دیگر در شهرستان‌های فردوس و سرایان برای کمک به مجموعه گاز استان برای تعمیرات و وصل ایمن گاز استقرار یافته‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر فشار شبکه گاز استان پایین اما پایدار است، افزود: اگر قطع گاز در جایی رخ می‌دهد به خاطر افت فشار است چرا که ما به هیچ وجه گاز را قطع نخواهیم کرد.

اگر قطع گاز در جایی رخ می‌دهد به خاطر افت فشار است چرا که ما به هیچ وجه گاز را قطع نخواهیم کرد

وی افزود: در صورت قطعی موردی گاز مردم با ۱۹۴ (امداد گاز) تماس بگیرند تا نیروهای امدادی شرکت گاز بلافاصله مراجعه کرده و گاز آنان را وصل می‌کنند.

علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز با اشاره به خدمات گسترده نظام در حوزه گازرسانی بیان کرد: در حال حاضر در خراسان جنوبی همه جمعیت شهری و روستایی از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی با تأکید بر اینکه افت فشار گاز یک موضوع فنی و تخصصی است، گفت: این موضوع ربطی به کم کاری و یا کمبود گاز ندارد بلکه به واسطه گستردگی شبکه گاز رسانی رخ می دهد.

۹۵ درصد گاز تولیدی را مصرف می کنیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۵۰ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی داریم، اظهار کرد: ایران سومین ذخائر گاز دنیا را دارد اما تنها پنج درصد آن را صادر می کنیم و ۹۵ درصد آن مصرف می کنیم که به اندازه یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر گاز مصرف می کنیم.

عباس زاده با بیان اینکه ایران در تولید گاز مشکلی ندارد بلکه باید در مصرف دقت بیشتری داشته باشیم، ادامه داد: باید اصلاح الگوی مصرف گاز در ایران به یک فرهنگ تبدیل شود.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در نشست مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی اظهار کرد: براساس آخرین آمار فشار گازی که از خراسان رضوی وارد خراسان جنوبی می‌شود باید بالای ۶۰۰ پی. اس. آی باشد.

وی با اشاره به اینکه این آمار در حال حاضر ۱۷۸ پی. اس. آی است، بیان کرد: ورودی گاز در شهرستان طبس نیز با کاهش محسوس به ۵۸ و در سرایان به ۵۰ رسیده است.

صفر تا صد کمبود گاز در خراسان جنوبی| چه تدابیری اتخاذ شد؟

توزیع ۲۹۰ هزار لیتر نفت سفید در بین مردم

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با تلاش جهادی شرکت گاز استان علی رغم افت فشار قطعی سراسری گاز در خراسان جنوبی نداریم، یادآور شد: ذخیره‌سازی خوبی از لحاظ سوخت جایگزین در استان صورت گرفته و تاکنون بیش از ۲۹۰ هزار لیتر نفت سفید و ۲۱۳ هزار لیتر گازوئیل در بین مردم توزیع شده است.

مشکلات افت فشار بدلیل سرمای شدید هوا و افزایش مصرف است و ربطی به وزارت نفت و پالایشگاه ها ندارد

قناعت ادامه داد: خراسان جنوبی سرمای کم سابقه ای را تجربه می‌کند که در ۱۵ سال اخیر نظیر نداشته و در برخی مناطق استان دما تا منفی ۲۰ درجه هم گزارش شده است.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات افت فشار بدلیل سرمای شدید هوا و افزایش مصرف است و ربطی به وزارت نفت و پالایشگاه ها ندارد، گفت: حداکثر تولید روزانه گاز در کشور ۸۵۰ میلیون متر مکعب است اما در شرایط فعلی با سرمای هوا، مصرف گاز در کشور به بیش از هزار و ۱۰۰میلیون مترمکعب رسیده که در کشور بی سابقه است.

قناعت با اشاره به اینکه سرمای شدید هوا باعث شد که حتی ترکمنستان که گاز دو استان گلستان و مازندران را بدلیل دور بودن از خط انتقال گاز جنوب کشور و مقرون به صرفه بودن برای ایران، تأمین می‌کرد، صادرات خود را قطع کند، گفت: در این سرمای شدید هوا، این دو استان کشور هم که قبلاً از ترکمنستان گاز می گرفتند به شبکه انتقال گاز شرق کشور اضافه شدند و فشار پایین تر آمد.

وی به برخی سیاست های غلط از جمله منحل کردن شرکت ذخیره نفت و گاز در کشور در دولت قبل اشاره کرد و گفت:این شرکت، نفت و گاز کشور را برای موقعیت های بحرانی ذخیره می‌کرد که دولت قبل آن را به طور کامل منحل کرد و در این زمینه کوتاهی هایی صورت گرفت‌، وگرنه امروز باید بخشی از گاز از این منبع تأمین می شد.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر لزوم الگوسازی فرهنگ درست مصرف کردن گاز در کشور، گفت: موضوع صرفه جویی در مصرف گاز در بین مردم عادی بیشتر تا خواص رعایت می شود.

با توجه به اینکه اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی کاهش مجدد دمای هوا در روزهای پایانی هفته جاری را پیش بینی و هشدار سطح نارنجی صادر کرده است، تا روزهای ابتدایی بهمن ماه همجنان شاهد استقرار توده هوای سرد در خراسان جنوبی خواهیم بود.

این نکته یعنی همچنان باید مدیریت مصرف انرژی را داشته باشیم تا با کمترین مشکلات از این روزهای سرد عبور کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....