تاریخ انتشار : جمعه 21 خرداد 1400 - 16:41
کد خبر : 49845

صعود قیمت نفت به بالاترین سطح چند ساله

صعود قیمت نفت به بالاترین سطح چند ساله

به دنبال ادامه خوش‌بینی برای افزایش تقاضای سوخت جهانی در آستانه فصل تابستان، قیمت نفت روز جمعه به روند صعودی خود ادامه داد و به بالاترین سطح چند سال اخیر رسید. اقتصاددان؛ به گزارش رویترز، از آنجا که افزایش نرخ واکسیناسیون منجر به کاهش محدودیت‌های بیماری همه‌گیر و به دنبال آن انتظارات برای بهبود تقاضای

به دنبال ادامه خوش‌بینی برای افزایش تقاضای سوخت جهانی در آستانه فصل تابستان، قیمت نفت روز جمعه به روند صعودی خود ادامه داد و به بالاترین سطح چند سال اخیر رسید.

اقتصاددان؛ به گزارش رویترز، از آنجا که افزایش نرخ واکسیناسیون منجر به کاهش محدودیت‌های بیماری همه‌گیر و به دنبال آن انتظارات برای بهبود تقاضای سوخت در اروپا، چین و ایالات متحده می‌شود، قیمت نفت روز جمعه به بالاترین سطح چند سال اخیر صعود کرد و در مسیر دستیابی به سومین سود هفتگی متوالی قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از بسته شدن در بالاترین حد از ماه می ۲۰۱۹ در روز پنجشنبه، ۲۱سنت افزایش یافت و به ۷۲دلار و ۷۳سنت در هر بشکه رسید.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز پس از صعود ۰٫۵درصدی روز پنجشنبه که بالاترین سطح آن از اکتبر ۲۰۱۸ بود، با تجربه ۱۷سنت رشد، به قیمت ۷۰دلار و ۴۶سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس آمریکا انتظار دارد قیمت نفت خام برنت در تابستان سال جاری به ۸۰دلار در هر بشکه برسد. این بانک اذعان داشت از آنجا که عرضه واکسن باعث تقویت فعالیت اقتصادی جهانی و تقاضا برای این محصول می‌شود، رالی اخیر بازار نفت ادامه خواهد داشت.

اداره اطلاعات انرژی در گزارش ماهانه خود گفت که تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس برای تامین تقاضا که قرار است تا پایان سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از بیماری همه‌گیر برسد، باید میزان تولید خود را افزایش دهند.

ناظر بازار انرژی مستقر در پاریس اذعان داشت: “اوپک پلاس باید عرضه خود را افزایش دهد تا بازارهای جهانی نفت به اندازه کافی تامین شود.”

در این گزارش آمده که افزایش تقاضا و سیاست‌های کوتاه‌مدت کشورها با درخواست آژانس بین‌المللی انرژی برای پایان دادن به موجودی جدید نفت، گاز و زغال‌سنگ مغایرت دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت: “گروه اوپک پلاس که ۲۴عضو دارد، به رهبری عربستان سعودی و روسیه، قادر به افزایش عرضه نفت خام به میزان ۱٫۴میلیون بشکه در روز، بیش از هدف مورد نظر خود در جولای ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ هستند.”

تحلیلگران ANZ در یادداشتی خاطرنشان کردند که علاوه بر این، داده‌ها نشان می‌دهد که ترافیک جاده‌ای در آمریکای شمالی و اکثر بخش‌های اروپا به سطح پیش از کووید-۱۹ بازگشته است.

تحلیلگران ANZ گفتند: “بر اساس آمار ارائه شده توسط Eurocontrol، حتی بازار سوخت جت نیز به دنبال افزایش ۱۷درصدی پروازها در اروپا طی دو هفته گذشته، علائم بهبود را نشان می‌دهد.”

به گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه، عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، حجم کامل محموله نفت خام ماه جولای را به مشتریان آسیایی خود عرضه خواهد کرد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره اطلاعات انرژی در روز چهارشنبه، موجودی بنزین در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان، در هفته منتهی به ۴ژوئن ۷میلیون بشکه و ذخایر فرآورده‌های تقطیر شده ۴٫۴میلیون بشکه افزایش یافته، که هر دو مورد بیش از انتظار تحلیلگران بود.

مارگارت یانگ، استراتژیست در DailyFX اذعان داشت: “از آنجا که قیمت‌ها به بالاترین سطح دو و نیم ساله رسیده، این افزایش غیرمنتظره باعث تحریک سودگیری شده است.”

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، با پایبند ماندن بر انتظارات خود مبنی بر اینکه تقاضا در سال ۲۰۲۱، ۵٫۹۵میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت (رشد ۶٫۶درصدی نسبت به سال گذشته)، باعث تقویت دیدگاه تقاضای سالم شد.

اوپک روز پنجشنبه در گزارش ماهانه خود گفت: “به طور کلی، انتظار می‌رود بهبود رشد اقتصاد جهانی، و همچنین تقاضای نفت، در نیمه دوم سال جاری شتاب بگیرد.”

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....