تاریخ انتشار : شنبه 7 آبان 1401 - 20:20
کد خبر : 105750

صدای نسل جــــوان شنیده شود

صدای نسل جــــوان شنیده شود

یاسمین طالقانی: اعتراضات اخیر در کشور به نام زنان آغاز شد؛ اعتراضاتی که برخی آن را ناشی از بی‌توجهی به زنان در جامعه دانستند و برخی هم به نام زنان از این اعتراضات سوءاستفاده کردند. از سوی دیگر در این اعتراضات همگان شاهد تغییر مطالبات نسلی بودند یعنی آنچه دهه هشتادی‌ها مطرح می‌کردند برای دهه‌های گذشته

یاسمین طالقانی: اعتراضات اخیر در کشور به نام زنان آغاز شد؛ اعتراضاتی که برخی آن را ناشی از بی‌توجهی به زنان در جامعه دانستند و برخی هم به نام زنان از این اعتراضات سوءاستفاده کردند. از سوی دیگر در این اعتراضات همگان شاهد تغییر مطالبات نسلی بودند یعنی آنچه دهه هشتادی‌ها مطرح می‌کردند برای دهه‌های گذشته غریبه بود. در راستای بررسی آنچه گذشت اعظم حاجی اسماعیلی، دبیرکل جامعه زینب (س) به سوالات «آرمان ملی» پاسخ گفت که در ادامه می‌خوانید.

در اعتراضات اخیر آنچه بیش از همیشه نمایان بود، به حقوق زنان مربوط می‌شد. تا چه اندازه باور دارید زنان در کشور ما از حقوق خود محروم هستند؟

متأسفانه پس از گذشت ۴۳ سال از عمر جمهوری اسلامی و درحالی که همواره امامین انقلاب به مسائل زنان توجه ویژه داشته و توصیه‌هایی کرده و زنان در تمام این سال‌ها در پیروزی انقلاب، و حفظ نظام پیشگام و جلودار بوده‌ و نقش‌آفرینی کرده‌اند، اما همچنان نابرابری‌هایی دیده و احساس می‌شود تا جایی که چند سالی است از فرستاده شدن لایحه منع خشونت علیه زنان به مجلس می‌گذرد اما همچنان در اولویت نبوده و تکلیف آن مشخص نیست مسلما تصویب و اجرای این لایحه بسیار ضروری بوده و می‌تواند همزمان با فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه اجرای آن این لایحه را موثر و لازم دانست از آنجا که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای دین اسلام مناسبات سازی می‌شود (مقدمه قانون اساسی)، مسائل زنان کشور تابع متغیر‌های دینی بوده و هرگونه اصلاح و تغییر اعم از مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حقوقی زنان جامعه متاثر از متغیر دینی است لذا نهاد دینی و نهاد روحانیت لازم است با فقه پویا نگاه نو به مسائل زنان داشته و موضوعات و احکام مربوط به زنان مورد بازنگری قرار گیرد.

در اعتراضات اخیر تغییر مطالبات نسلی مشهود بود. چطور این تغییر باید مدیریت شود که آسیب‌زا نباشد؟

در ابتدای پاسخ به این سوال به حدیثی از امام علی (ع) استناد می‌کنم. حضرت می‌فرمایند : *لا تدبوا اولادکم باخلاقکم فانهم خلقوا بزمان غیر زمانکم یعنی ادب نکنید فرزندان خود را برای زمانی غیر از زمان خودشان. یعنی فرزندان خود را برای زمانه خودشان تربیت کنید. حال آنکه جامعه امروز ما که بیش از چهار دهه را پشت‌سر گذاشته و در این چهل و اندی سال نسل دهه هشتادی‌ها را در جامعه داریم که غالب معترضان را تشکیل می‌دهند و لازم است خواسته‌ها و نظراتشان مورد توجه قرار گرفته و مدیریت شود، همچنان شاهد حضور نسل اول و دوم و سوم انقلاب هستیم که برای نسل جدید تصمیم‌گیرنده بوده و امور کشور را در اختیار دارند مسلماً این شکاف نسلی بحران‌زاست و برای حل آن راهی جز گفت‌وگو و بازنگری قوانین و به روز رسانی تصمیمات و سپردن امور به نسل‌های جوان نداریم. ابتدا لازم است پدر خوانده‌ها بازنشسته شوند. از حدیث مذکور این گونه برداشت می‌شود که با تغییرات زمانه نمی‌توان آنچه را که ۴ دهه قبل و مناسب بوده را به نسل‌های بعدی تحمیل کرد. فقط با گفت‌وگو و شنیدن صدای نسل جوان می‌توان این بحران را مدیریت کرده و کشور و نظام جمهوری اسلامی را از توطئه اجانب و دشمنان حفظ کرد.

فعالیت گسترده گشت ارشاد را چه اندازه ضروری می‌دانید و چرا با فعالیت‌های این گشت در سال‌های اخیر کماکان با بدحجابی مواجه هستیم؟

آنچه که مسلم است گشت ارشاد عملکرد مثبتی نداشته است و این سوال به وجود می‌آید که آیا بقیه قوانین هم نهادی را در کنار خود جهت اجرای آن دارند و چرا فقط برای قانون حجاب اسلامی نهاد گشت ارشاد را به وجود آورده‌اند؟ با وجود اینهمه نهاد فرهنگی با بودجه‌های کلان، گشت ارشاد با چه هدفی تشکیل شده؟ آیا ارشاد با ابزار سخت امکان پذیر است و با توجه به نداشتن پشتوانه قانونی، چگونه می‌تواند مکمل اجرای قانون باشد؟ بنابراین با توجه به ایجاد نارضایتی و آسیب به برخی زنان، بهتر است غیر فعال شده و قانون حجاب نیز مورد بازنگری قرار گیرد. اگر صدا‌ها به موقع شنیده شود تبدیل به فریاد و سپس خشونت نخواهد شد. متولیان امور فرهنگی و اجتماعی لازم است فضایی برای شنیده شدن صدای همه اقشار جامعه بالاخص جوانان و زنان را به وجود آورند تا دیگر شاهد این وضعیت نگران کننده نباشیم.

چندی قبل رئیس‌جمهور به انتقاد از مسئولانی پرداختند که فرزندانشان در خارج کشور هستند. نظر شما چیست؟ آیا درست است در شرایطی که شرایط اقتصادی خوبی در کشور وجود ندارد، مسئولان به فکر راحتی فرزندان خودشان باشند؟ 

سخن بدون پشتوانه مثل چک بی‌محل است. وقتی جوانان این مرز و بوم و نخبگان ما از شرایط برابر با فرزندان مسئولان برخوردار نیستند امید و اعتمادشان کمرنگ می‌شود. دولتمردان لازم است برای کسب اعتماد مردم عملگرا بوده و از وعده‌های بدون پشتوانه پرهیز کنند. لازم است بدون هرگونه ملاحظه‌ای فرزندان مسئولان، به جامعه‌ای که مسئولان با تصمیماتشان به‌وجود آوردند، بازگردند و در شرایط برابر با همه فرزندان این آب و خاک تحصیل‌کرده، ازدواج کنند، فرزندآوری داشته باشند و کسب درآمد و زندگی کنند.

چرا تشکل‌های زنانه مانند جامعه زینب با معاونت زنان رئیس‌جمهور جلساتی را برگزار نمی‌کند تا به ارائه راهکار برای حل مشکلات زنان پرداخته شود؟

جامعه زینب (س) یکبار به دعوت معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری، جلسه‌ای با خانم خزعلی داشته و پیشنهاداتی ارائه داده و اعلام آمادگی جهت همکاری و یاری آن مجموعه داده‌ایم، اما با توجه به اینکه اراده‌ای جهت حل مسائل زنان وجود ندارد جلسات ادامه پیدا نکرده و ارتباط بین معاون رئیس‌جمهور در امور زنان، نمایندگان زن مجلس و احزاب زنان هرگز شکل نگرفته است.  به فرمایش مقام معظم رهبری ؛ جهت حل مسائل زنان نیاز به یک مرکز فرا قوه‌ای داریم و شکل‌گیری این مرکز با حضور نمایندگان زنان سه قوه و احزاب زنان امکان پذیر است. یکی از پیشنهادات از جانب ما که در آن جلسه به خانم خزعلی ارائه شد، همت و اراده جهت تشکیل این مرکز بود در پی اعتراضات اخیر با تصمیم صدا و سیما برنامه‌ای با عنوان شیوه و مناظره بین افراد صورت گرفته که دیرهنگام اما قابل تقدیر است. اما نکته این است که متأسفانه حتی در این برنامه هم که پیرو حوادث و اعتراضات اخیر بوده و مربوط به زنان است، جای زنان صاحب اندیشه، دغدغه‌مند و دارای معلومات و مطالعه در حوزه زنان و از همه مهم‌تر احزاب زنان در این برنامه خالی است. حضور زنان اندیشمند، مردمی‌ و با نگاه فراجناحی به مسائل زنان می‌تواند مرهمی بر زخم‌های به وجود آمده باشد و گام مثبتی برداشته شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....