تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 16:04
کد خبر : 95871

شیوع آبله میمون؛ آیا غرب از پاندمی کرونا درس گرفته است؟

شیوع آبله میمون؛ آیا غرب از پاندمی کرونا درس گرفته است؟

تا کنون بیش از ۱۶ هزار مورد ابتلا به آبله میمون از ۷۵ کشور جهان گزارش شده است. بیشتر این موارد ابتلا در اروپا قرار دارند که به معنی این است که اروپا کانون شیوع آبله میمون است. حدود سه هزار مورد ابتلا در ایالات متحده گزارش شده است. با اینکه آبله میمون با سرعت

تا کنون بیش از ۱۶ هزار مورد ابتلا به آبله میمون از ۷۵ کشور جهان گزارش شده است. بیشتر این موارد ابتلا در اروپا قرار دارند که به معنی این است که اروپا کانون شیوع آبله میمون است. حدود سه هزار مورد ابتلا در ایالات متحده گزارش شده است. با اینکه آبله میمون با سرعت شیوع ویروس کرونا، منتقل نمی‌شود اما اگر به شکل موثری کنترل نگردد، ترکیب کووید-۱۹ و آبله میمون به یک شرایط جدید در غرب تبدیل شود. بدتر از آن اینکه نوع برخورد غرب با پاندمی کووید-۱۹ به گونه‌ای بود که به سختی مردم می‌توانند درباره آبله میمون احساس خوش بینی داشته باشند.
با گذشت بیش از دو سال از جولان پاندمی کرونا، ایالات متحده و اروپا که تصمیم به همزیستی با آن را گرفتند، در حال مشاهده تداوم افزایش موارد ابتلا به کرونا هستند.
کشورهای غربی روش‌های متعددی را برای همزیستی با ویروس اتخاذ کردند اما دلیل همه این روش‌ها یکسان است یعنی نتوانستند راهحل موثری برای مبارزه با پاندمی کرونا پیدا کنند، بنا بر این به سمت سیاه‌نمایی راهبرد کووید صفر پویای چین رفتند.

آنچه مشاهده کرده‌ایم نامعقول بوده است چرا که گروهی از فراری‌ها همقطاران خود را که هنوز در حال مبارزه هستند، به باد انتقاد گرفته‌اند. این رویکرد بهداشت و زندگی مردم ساکن غرب را در خطر قرار می‌دهد.
به دلیل اینکه غرب کانون شیوع آبله میمون است، اهمیت زیادی برای آن قائل شده است. اخیرا،‌ انگلیس، بلژیک و آلمان که همگی شمار روزافزون مبتلایان به آبله میمون را گزارش داده‌اند، توصیه قرنطینه ۲۱ روزه را برای افرادی که مبتلا به این بیماری تشخیص داده شدند، صادر کرده‌اند.

با این وجود، تصور می‌شود چنین قرنطینه‌هایی برای جلوگیری از انتشار آن کافی نیست زیرا ویروس آبله میمون دوره نهفتگی طولانی مدتی دارد.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا هم در حال بررسی یک واکنش اضطراری بهداشت عمومی به شیوع آبله میمون است. اما ایالات متحده چه تدابیر جلوگیری و کنترلی اتخاذ خواهد کرد؟ آیا بررسی‌های اپیدمیولوژیکی روی کسانی که مبتلا شده‌اند، انجام خواهد داد؟ آیا برای کاهش خطر ابتلا قرنطینه اعمال خواهد کرد؟ بایدن اخیرا گفته است برای مقابله با آبله میمون در این کشور نیازی به قرنطینه وجود ندارد.

«شِن یی» استاد دانشکده روابط بین‌الملل و امور عمومی دانشگاه «فودان» چین در مصاحبه با «گلوبال تایمز» گفت اینکه سازمان بهداشت جهانی شیوع آبله میمون را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام می‌کند نشان دهنده این است که تدابیر جلوگیری و کنترلی غرب ناکافی و ناکارآمد بوده است.
«سونگ لوجِنگ»، محقق مستقر در پاریس، معتقد است دلیل اصلی واکنش ناکافی غرب به آبله میمون، سیاسی است.
وی گفت: رهبران در غرب مانند رهگذران هستند. بعد از یک یا دو دوره مثل یک کارگر، استعفا می‌کنند و می‌روند. فکر و مشغله‌ آنها فقط روی منابع شخصی‌اشان متمرکز است. در نتیجه علاقه ندارند تصمیمی بگیرند که به بهای از دست رفتن آرای آنها تمام شود.
بر خلاف پاندمی کووید-۱۹، هیچ گونه فاکتور چینی در شیوع آبله میمون وجود ندارد. بنا بر این، جای مانور کمی برای غرب به منظور سوءاستفاده از این موضوع و انداختن تقصیر آن به گردن دیگران وجود دارد.

«شو لیانگ» استادیار دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن در مصاحبه با «گلوبال تایمز» گفت اگر آبله میمون در غرب غیرقابل کنترل شود، ممکن است ساختار قدرت در برخی کشورهای اروپایی را تغییر دهد.
ماه گذشته، ویروس فلج اطفال در برخی نمونه‌های فاضلاب شهر لندن شناسایی شد. درست هفته گذشته، اولین مورد ابتلا به فلج اطفال که در دهه گذشته بی‌سابقه بود، در ایالات متحده گزارش شد. از آبله میمون گرفته تا فلج اطفال، شماری از بیماری‌های خطرناک که زمانی بر آنها غلبه شده بود راه خود به غرب باز کرده‌اند. هنگامی که یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام می‌شود، در واقع رویکرد اخلاقی طبقه نخبه جامعه را نیز به بوته آزمایش می‌گذارد.

آنچه مسلم است این است که غرب از پاندمی کووید-۱۹ هیچ درسی نگرفته و در عوض همان اشتباهات گذشته را تکرار می‌کند. ماهیت ویروس ثابت کرده که غرب در برابر تراژدی‌های مرگ و زندگی تکرارشونده مصونیت ندارد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....