تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 تیر 1401 - 21:14
کد خبر : 94265

شین جیانگ‌؛ تجسم تعمیق تعاملات و همکاری‌های خارجی

شین جیانگ‌؛ تجسم تعمیق تعاملات و همکاری‌های خارجی

«مائوهوی» معاون کمیسیون توسعه و اصلاحات منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ، وضعیت کلی تعاملات و همکاری‌های خارجی در شین جیانگ را در سه بعد به ویژه ساخت منطقه کانونیِ «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» معرفی کرد. اول، شین جیانگ مزایای آشکاری در تعمیق تعاملات و همکاری‌های خارجی دارد. شین جیانگ با واقع شدن در پس‌کرانه قاره

«مائوهوی» معاون کمیسیون توسعه و اصلاحات منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ، وضعیت کلی تعاملات و همکاری‌های خارجی در شین جیانگ را در سه بعد به ویژه ساخت منطقه کانونیِ «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» معرفی کرد.

اول، شین جیانگ مزایای آشکاری در تعمیق تعاملات و همکاری‌های خارجی دارد. شین جیانگ با واقع شدن در پس‌کرانه قاره اوراسیا، گذرگاه مهم جاده ابریشم باستانی، درگاه مهم چین برای ورود به غرب و منطقه کانونی کمربند اقتصادی جاده ابریشم محسوب می‌شود. با تعمیق ساخت مشترک ابتکار «کمربند و جاده»، مزایای منحصربفرد شین جیانگ به طور پیوسته ظهور می‌یابد و تغییر و تحول آن از «انتهای» سیاست گشایش به «سرحد» دسترسی به غرب تسریع یافته است.

شین جیانگ با هم‌مرز بودن با هشت کشور همسایه از جایگاه جغرافیایی منحصربفردی برخوردار است؛ این منطقه در تقاطع پل قاره اوراسیای جدید، روسیه-مغولستان-چین، چین-آسیای مرکزی-غرب آسیا و کریدور اقتصادی چین-پاکستان واقع شده است. مزایای قطب حمل و نقلی متصل کننده شرق و غرب و ارتباط دهیِ شمال و جنوب آن مسلم و واضح است.

شین جیانگ غنی از نفت، گاز طبیعی، منابع زغال سنگ و دیگر مواد معدنی است. این منطقه، پایگاه تولید پنبه تجاری با کیفیت در چین است و بزرگترین پایگاه دارای درختان و میوه‌های با کیفیت و پایگاه مهم تولید محصولات دامی محسوب می‌شود.

در عین حال، منطقه آسیای مرکزی که در مجاورت شین جیانگ قرار دارد یکی از مناطق جهان با منابع معدنی بسیار غنی محسوب می‌شود که به توسعه شین جیانگ کمک می‌کند و حمایت خوبی برای تعاملات و همکاری‌ها و خدمات خارجی و یکپارچه شدن با ساخت «کمربند و جاده» فراهم می‌آورد.

شین جیانگ همچنین چهارراه چندفرهنگیِ شرق و غرب است. این منطقه پس از توسعه و یکپارچی طولانی مدت، یک فرهنگ منطقه‌ای و ملی منحصربفرد را شکل داده است. بسیاری از اقلیت‌های قومی در این منطقه از زبان و آداب و رسوم یکسان با کشورهای همسایه استفاده می‌کنند و این دوستی سنتی تاریچه‌ای طولانی دارد. شین جیانگ شرایط فرهنگی منحصربفرد برای ارتقاء تعاملات و همکاری خارجی دارد.

دوم، تعاملات و همکاری‌های خارجی شین جیانگ به نتایج قابل توجهی دست یافته است. در سال‌های اخیر، شین جیانگ به ساخت منطقه کانونیِ «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» به مثابه یک موتور محرکه، اهتمام ورزیده، فعالانه راهبرد گشایش منطقه‌ای خود را به سیاست کلی گشایش به سوی غرب کشور پیوند زده و به شکلی فعال تعاملات و همکاری‌های خارجی را انجام داده و به نتایج ملموس و قابل اتکایی دست یافته است.

شین جیانگ به تقویت تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی با قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ارمنستان، قزاقستان، مغولستان و کشورهای دیگر ادامه داد و مکانیزم کنترل و پیشگیری اپیدمی مشترکی را با کشورهای همسایه راه انداخته و بهبود بخشیده است. این منطقه همچنین با ۲۵ کشور و سازمان بین المللی در زمینه اپیدمی کرونا ۲۱ توافق همکاری امضا کرده است. شین جیانگ با ۱۹۰ کشور و منطقه روابط همکاری اقتصادی راه اندازی کرده و به این محفل دوستانه همکاری اوراسیایی همچنان رو به گسترش است.

«برنامه تحصیل در شین جیانگ چین» به آرامی و پیوستگی در حال اجراست. شمار زیادی از دانشجویان کشورهای همسایه در شین جیانگ تحصیل و زندگی می‌کنند و پل مهمی برای تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

سومین بعد، به اهمیت کلیِ ارتقاء تعاملات و همکاری‌های خارجی شین جیانگ مربوط می‌شود. در مرحله بعدی، ما فعالانه به ابتکار کشور برای ساخت مشترک «کمربند و جاده» پاسخ می‌دهیم که بر اساس مرحله جدید توسعه، اجرای مفهوم توسعه جدید،‌ ادغام با الگوی توسعه جدید،‌ بهره‌گیری کامل از مزایای جغرافیاییِ هم‌مرز بودن با هشت کشور و کانال مواصلاتی اروپا و آسیاست.

شین جیانگ همچنین در ساخت مشترک کمربند و جاده و ایجاد جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشریت تلاش خواهد کرد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....