تاریخ انتشار : شنبه 31 اردیبهشت 1401 - 22:40
کد خبر : 88452

شوک زمستانی به بهار بورس

شوک زمستانی به بهار بورس

در ادامه معاملات روز چهارشنبه امروز نیز شاخص کل بورس تهران افت یک درصدی را تجربه کرد. طی روزهای گذشته شاهد انتشار تعداد زیادی از گزارش‌های شرکت‌ها از گروه‌های مختلف بودیم. کارشناسان علت اصلی امروز سهام را در عملکرد ضعیف شرکت‌ها در زمستان ۱۴۰۰ می‌دانند. در این خصوص عملکرد ضعیف‌تر از انتظار پالایشی‌ها در صورت‌های

در ادامه معاملات روز چهارشنبه امروز نیز شاخص کل بورس تهران افت یک درصدی را تجربه کرد. طی روزهای گذشته شاهد انتشار تعداد زیادی از گزارش‌های شرکت‌ها از گروه‌های مختلف بودیم. کارشناسان علت اصلی امروز سهام را در عملکرد ضعیف شرکت‌ها در زمستان ۱۴۰۰ می‌دانند. در این خصوص عملکرد ضعیف‌تر از انتظار پالایشی‌ها در صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده بر قیمت سهام فشار وارد کرد. برخی از نمادها از گروه‌ پتروشیمی نیز عملکرد ضعیفی به بازار ارائه دادند. به نظر می‌رسد همچنان بازار حول صورت‌های مالی ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ شرکت‌ها نوسان کند و در این میان برخی از شایعات به خصوص از پالایشی‌ها شاید بیش از پیش بر سهام اثرگذار باشد.

شاخص کل بورس تهران امروز با افت ۱۵ هزار واحدی همراه شد و فاصله خود را کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد افزایش داد. شاخص کل هم‌وزن به عنوان نماگری که نماینده‌ بهتری برای سهام کوچک‌تر محسوب می‌شود امروز با افت نیم‌درصدی مواجه شد. سنگ‌آهنی‌ها در میان نمادها با بیشترین اثر منفی بر شاخص کل قرار داشتند. در این لیست سهام دیگر شرکت‌ها مانند نوری، پارس و تاپیکو نیز مشاهده می‌شود. جهش قیمت پارس در بازگشایی جلسه معاملاتی قبل و در فضای منفی امروز این سهم را تا صف فروش پیش برد گرچه با حمایت حقوقی‌ها همراه شد. با مشاهده عملکرد ضعیف پتروشیمی بوعلی سینا و فشار فروش در این سهم، نوری نیز با فشار فروش مواجه شد. ارزش معاملات خرد امروز در سطح ۵۷۰۰ میلیارد تومان قرار داشت. گرچه بازار فضای منفی را تجربه می‌کرد اما شدت افت قیمت چندان شدید نبود.

زمستان ضعیف پتروپالایشی‌ها؟

به عملکرد ضعیف‌تر از انتظار پالایشی‌ها در زمستان اشاره شد، گرچه کارشناسان معتقدند که همچنان برای قضاوت در خصوص سودآوری شرکت‌های پالایشی زود است و علاوه بر این بر سطوح رویایی کرک اسپرد شرکت‌های پالایشی در بهار ۱۴۰۰ تاکید می‌کنند.

به شوک سودآوری پایین برخی از شرکت‌های پتروشیمی مانند شکبیر یا زاگرس یا بوعلی اشاره شد. عملکرد ضعیف‌تر از انتظار شرکت‌های پتروشیمی نیز بر شدت فضای منفی بازار افزود. همچنان صورت‌های مالی زمستان، نرخ دلار در بازار آزاد و نیما و همچنین اخبار مذاکرات احیای برجام و وضعیت قیمت‌ جهانی کالاها مهمترین متغیرهای اثرگذار بر نوسان آتی سهام هستند. در این میان در گزارش‌های بعد به بررسی بیشتر صورت‌های مالی زمستان شرکت‌ها با توجه به اهمیت بالای آن پرداخته خواهد شد. در گروه کالای اساسی افت حدود ده درصدی سیمرغ و افزایش تقاضا در غبشهر و زفکا نیز جالب توجه بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....