تاریخ انتشار : دوشنبه 13 تیر 1401 - 20:40
کد خبر : 93334

شناسایی مشتری (KYC) در کسب و کارها به زبان ساده

شناسایی مشتری (KYC) در کسب و کارها به زبان ساده

خانواده ای را فرض کنید که فرزندشان قصد دارد فرد جدیدی را به عنوان شریک زندگی خود انتخاب نماید. زمانی که چنین فردی توسط فرزندشان به والدین معرفی می شود، تعدادی سوال از طرف خانواده مطرح می شود. مثلا؛ او از چه خانواده ای است؟ پدر و مادرش کیست؟ برای امرار معاش چه می کند؟

خانواده ای را فرض کنید که فرزندشان قصد دارد فرد جدیدی را به عنوان شریک زندگی خود انتخاب نماید. زمانی که چنین فردی توسط فرزندشان به والدین معرفی می شود، تعدادی سوال از طرف خانواده مطرح می شود. مثلا؛ او از چه خانواده ای است؟ پدر و مادرش کیست؟ برای امرار معاش چه می کند؟ شغلش چیست؟ محل اقامتش کجاست؟ و غیره … والدین حتی با پرس و جو در مورد سابقه سلامتی و رفتار کلی خانواده شریک زندگی آینده، برای بررسی سوابق آن فرد بیشتر پیش می روند.
به نظر شما والدین چه کاری انجام می دهند یا می خواهند به آن برسند؟ این سوال ها و کن کاش ها در مورد هویت و کیستی فرد مقابل را KYP”” : “شریک خود را بشناسید” می گویند. همچنین وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می کنیم، فرایند شناخت را انجام می دهیم تا اطلاعاتی در مورد آن شخص به دست آوریم و او را بهتر بشناسیم.
فرایند شناخت طرف مقابل، از احوالات شخصی و خانوادگی فراتر رفته و در کسب و کارها و تجارت نیز استفاده می شود .مخفف KYC عبارت «مشتری خود را بشناسید یا شناسایی مشتری» است و فرآیند تأیید هویت مشتری و ارزیابی خطرات احتمالی مقاصد غیرقانونی برای روابط تجاری است.
فرآیندها/اصول “مشتری خود را بشناسید” نیز توسط شرکت‌های مختلف در هر اندازه استفاده می‌شود و ممکن است نام‌های متفاوتی برای آن بگذارند. کلمات مشابه KYC عبارتند از: “کارمند خود را بشناسید” (KYE)، که توسط کارفرمایان پذیرفته می شود، شریک خود را بشناسید (KYP)، توسط والدین و اعضای خانواده پذیرفته شده است، که در بالا بیان شد، مشتریان مشتریان خود را بشناسید (KYCC)، مشتریان تامین کنندگان خود را بشناسید و تامین کنندگان مشتریان خود را بشناسید (KYCS).
با قوی‌تر شدن رابطه، شناسایی مشتری ادامه می‌یابد. شناسایی مشتری فرآیندی اجباری است که در بسیاری از کسب وکارها مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که مشتریان واقعاً همان کسی هستند که ادعا می کنند. شناسایی مشتری برای بانک‌ها و سایر شرکت‌ها برای رعایت استانداردهای گزارش‌دهی مبارزه با پولشویی ضروری است.
این مطلب به بررسی این موضوع می پردازد که شناسایی مشتری چیست و چگونه KYC مناسب می تواند به کاهش خطر پولشویی کمک کند.
اصول / دستورالعمل های شناسایی مشتری برای جلوگیری از استفاده عمدی یا ناخواسته توسط مجرمان توسط بانک ها و سایر شرکت ها برای فعالیت های پولشویی و تامین مالی تروریسم استفاده می شود. همچنین رویه‌های شناسایی مشتری به موسسات مالی و سایر شرکت‌ها کمک می‌کند تا مشتریان و معاملات مالی خود را بهتر درک کنند تا ریسک خود را با احتیاط مدیریت کنند. شناسایی مشتری درست و کامل، به نظارت بر تراکنش ها کمک می کند. با بررسی رفتارهای مالی حساب مورد نظر، فعالیت های غیرعادی انجام شده توسط مشتری مشخص خواهد شد. غربالگری مناسب در برابر لیست های تحریم شده و شناسایی افراد در معرض سیاسی (PEPS) و افراد در معرض مالی (FEP) همگی به داده های جمع آوری شده در طول فرآیند شناسایی مشتری وابسته هستند.
اگر بخواهیم مکان واقعی مشتریان را بدانیم، آدرس محل سکونت ارائه شده توسط مشتری باید تأیید شود. ارائه آدرس محل سکونت تضمین نمی کند که شخص واقعاً در مکان مذکور بماند. سؤال (اینکه آیا مشتری واقعاً آنجا می ماند یا خیر) فقط زمانی قابل تأیید است که مشتری بدون اعلام قبلی در آدرسی که او ارائه کرده است، بازدید شود. با در نظر گرفتن تعداد مشتریانی که این مؤسسه مالی ممکن است داشته باشد، می‌توان به این فرآیند تأیید دست یافت.
راه دیگری برای مبارزه با پولشویی/ تامین مالی تروریسم از طریق شناسایی مشتری زمانی است که ما KYC را به فرآیندی تبدیل می کنیم که دائماً در حال بررسی است و نه یک رویداد مقطعی. به روز رسانی مداوم اطلاعات در مورد مشتریان به کاهش گزارش تراکنش های مشکوک کمک می کند. موسسات مالی باید راهی برای تشویق مشتریان برای به روز رسانی سوابق خود بیابند. بدین طریق اگر اطلاعات فعلی در مورد مشتریان حفظ شود، به روند تحقیقات و تعقیب آسان مجرمان کمک خواهد کرد.
الزامات شناسایی مشتری یک روش استاندارد در سراسر جهان هنگام معامله با تراکنش های مالی و سرمایه گذاری است. کشورها از نظر اطلاعات دقیق و مستندات لازم برای جمع‌آوری از سرمایه‌گذاران متفاوت هستند، با این حال فرآیندها مشابه و با اهداف یکسان برای محافظت بهتر از صنعت مالی و ارائه حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان است.
اهمیت و مزایای شناسایی مشتری
با در نظرگرفتن الزام قانونی، فرآیند شناسایی مشتری به چندین روش به مؤسسات (ترجیحا موسسات مالی) کمک می کند:
• به وام دهندگان کمک می کند تا با شناسایی سابقه مالی قبلی و دارایی های تحت مالکیت، ارزیابی ریسک را انجام دهند
• تقلبی را که عمدتاً به دلیل پنهان کردن هویت است، محدود می کند
• از پولشویی و سایر فعالیت های ضد اجتماعی جلوگیری می کند
• ثبات و سرمایه گذاری را برای کشور به ارمغان می آورد، زیرا چارچوب مالی را قابل اعتمادتر و ریسک کمتری می کند
• موسسات اجازه می یابند با کاسته شدن شک و تردید، از طرفی به مشتریان خود وام های بیشتری بدهند و از طرفی دیگر سودشان افزایش یابد.
فرآیند شناسایی مشتری هم برای افراد و هم برای سازمان ها انجام می شود. احراز هویت KYC بر اساس تأیید هویت و محل سکونت است. اسناد مورد نیاز برای فرآیند شناسایی مشتری برای افراد شامل اسناد معمولی است که افراد معمولاً از آنها استفاده می کنند، مانند: گواهینامه رانندگی، کارت/شماره تامین اجتماعی، گذرنامه، اسناد صادر شده توسط ایالت یا دولت مرکزی. برای اثبات اقامت، مدارکی مانند؛ قبوض آب و برق مانند تلفن، برق، گاز و غیره. اظهارنامه های بانکی، مدارک استخدامی، قراردادهای مسکن و قراردادهای اجاره مورد بررسی قرار می گیرد.
اگر شناسایی مشتری به درستی، کارآمد و مؤثر انجام شود، به مؤسسات مالی و سایر شرکت‌ها کمک می‌کند تا مجرمان و تراکنش‌ها (فعالیت‌های) آنها را شناسایی، تأیید و گزارش کنند تا کسب‌وکار را از خطر نظارتی، شهرت و انطباق نجات دهند. این فرآیند می تواند برای برخی از مشتریان سنگین و خسته کننده باشد، اما در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ضروری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....