تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 تیر 1401 - 20:42
کد خبر : 93562

شروع ساخت خط ۱۰ مترو از هفته آینده

شروع ساخت خط ۱۰ مترو از هفته آینده

شهردار تهران از شروع به کار ساخت خط ۱۰ مترو در هفته آینده خبر داد و گفت: برای اجرای خط ۱۱، ماه‌ها است که در حال مذاکره با یک مجموعه هستیم و آن خط را نیز تا پایان سال شروع خواهیم کرد. علیرضا زاکانی در همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری شهر تهران که امروز

شهردار تهران از شروع به کار ساخت خط ۱۰ مترو در هفته آینده خبر داد و گفت: برای اجرای خط ۱۱، ماه‌ها است که در حال مذاکره با یک مجموعه هستیم و آن خط را نیز تا پایان سال شروع خواهیم کرد.

علیرضا زاکانی در همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری شهر تهران که امروز در برج میلاد برگزار شد، گفت: کلانشهر تهران، بزرگترین کلانشهر غرب آسیا است و کسانی که در این شهر سکنی گزیدند و کسانی که روزانه به این شهر می‌آیند در یک جغرافیایی قرار می گیرند که ۲۳۷ سال است به عنوان پایتخت ایران و نگینی برای جمهوری اسلامی است؛ شهری که به فرموده رهبر معظم انقلاب، خودش یک کشور است و اثرات آن بر سایر نقاط کشور و سایر نقاط جهان کاملا ملموس است بنابراین به دنبال آینده بهتر هستیم.

او با بیان اینکه شهر تهران حدود ۷۰ هزار هکتار است و در درون خود فرصت‌ها، خوبی‌ها و کمال‌هایی دارد و در کنار آن معایب و نواقصی به عنوان میراث در اختیار ما قرار داده شده که نیاز به یک توجه ویژه دارد، گفت: ما باید از همین معایب و نواقص فرصتی برای آینده بهتر خودمان بسازیم؛ وقتی ناظر به ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و ۴ هزار و ۵۶۰ هکتار بافت فرسوده در درون آن حرف می‌زنیم، می‌توان به بهترین وجه از این تهدید استفاده و آن را تبدیل به فرصت کرد و به جای نوسازی بافت فرسوده، نوسازی شهر تهران را در دستور کار قرار دهیم.

چکیده صحبت‌های علیرضا زاکانی را در ادامه می‌خوانید:

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،  قریب یک پنجم از مساحت شهر در بافت فرسوده قرار دارد بنابراین می‌توان بخش بافت فرسوده شهر را پله‌ای برای نوسازی کل شهر تهران قرار دهیم. تهران نیازمند یک نوسازی است که بر اساس آن هم هویت جدی در ابعاد مختلف برای ما به ارمغان بیاورد و هم رفاه و آسایش برای شهروندان‌ و نمادها و نمودهایی از پیشرفت و مدنیت و ایجاد زمینه تحول را فراهم کند.

اگر به موضوع حمل و نقل عمومی در شهر توجه کنید یکی از الگوهای آن، مترو است که در این بخش، تهران ۳۳۳ ایستگاه مترو در ۱۱ خط دارد که اگر تکمیل شود ۱۰ میلیون سفر را در روز انجام می‌دهد. امروز ۷ خط را به صورت ناقص در ۱۴۳ ایستگاه مورد استفاده قرار می‌دهیم که اولویت اول تکمیل آنها است که مطلوبیت سفر را در مترو افزایش دهیم.

تکمیل ۷ خط به ۷۰ هزار میلیارد تومان و ۴ خط دیگر به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم داریم تا ایستگاه‌های دیگر را در آن ۴ خط فعال کنیم؛ سال ۱۴۲۰ زمانی است که تعیین شده تا این ۱۱ خط در خدمت مردم قرار بگیرد اما در برنامه‌ریزی ها توجه ما به گلوگاه اساسی آن یعنی بحث تامین منابع است چرا که دانش و امکان و ظرفیت‌های شرکت‌های پیمانکاری در کشور وجود دارد.

هفته آینده خط ۱۰ مترو را شروع خواهیم کرد و برای اجرای خط ۱۱، ماه‌ها است که در حال مذاکره با یک مجموعه هستیم و آن خط را نیز تا پایان سال شروع خواهیم کرد.

برای این ابرپروژه‌ها ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیازی است که بر اساس آن بنا است این کار را در ۵ سال تمام کنیم و دغدعه مردم را درباره ترافیک و آلودگی هوا رفع کنیم. کاری که از سه ماه پیش شروع کردیم این است که بر اساس الزامات قانونی که طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی داشتیم ؛ پیرامون ایستگاه‌های مترو بتوانیم یک تغییراتی را ایجاد و با تغییر پهنه، بلند مرتبه‌سازی کنیم. از این ۳۳۳ نقطه ۳۲۵ نقطه آن در داخل تهران و ۸ نقطه در خارج از تهران است. باید بتوانیم تا شعاع ۸۰۰ متر کل پارسل‌ها را بررسی و یک بارگذاری مجدد کنیم که مبتنی بر آن اگر فقط ایستگاه‌های مترو را مد نظر قرار دهیم، ۴۹.۸ درصد تهران متحول می‌شود؛ حاصل بهره‌مندی از این تغییر و ساخت نوسازی و ایمنی شهر است.

امروز توسط سه گسل فعال محاصره شدیم و نیاز به ایمنی شهر داریم، بنابراین این بارگذاری ها در کنار ایمنی، هویت و معماری شهر را متحول می‌کند و کمبود جدی را در مسکن برای ما جبران می‌کند.

بخش هایی از شهر باید در زیر زمین شکل بگیرد. این مسأله هم صرفه و صلاح اقتصادی دارد و هم یک محیط دل انگیز را در زیر زمین برای ما فراهم می کند، برای چنین کاری نیازمند موارد مختلفی هستیم؛ در ابتدا نیازمند دانش هستیم و دست نیاز ما به سمت اهل دانش است. همچنین محتاج تجربه شرکت‌ها و مجموعه‌های دارای مهارت هستیم، علاوه بر این نیازمند سرمایه‌ایم، بنابراین خودمان را یک شریک صادق برای سرمایه‌گذاران می‌بینیم که این مساله از نظر ما بسیار مهم است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....