تاریخ انتشار : دوشنبه 10 بهمن 1401 - 15:35
کد خبر : 113658

شروع توفانی ۲۰۲۳ با پرتوی امید

شروع توفانی ۲۰۲۳ با پرتوی امید

وال‌استریت ۶ ماه اول پرتلاطم را برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کند؛ اما خوش‌بینی فزاینده به کاهش تورم، کند شدن سرعت افزایش نرخ بهره و بازگشایی چین همچنان وجود دارد. اقتصاددانان هشدار داده‌اند که در حالی که بانک‌های مرکزی با تورم مبارزه می‌کنند، چین اقتصاد خود را پس از محدودیت‌های کووید-۱۹ بازگشایی می‌کند و جنگ اوکراین

وال‌استریت ۶ ماه اول پرتلاطم را برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کند؛ اما خوش‌بینی فزاینده به کاهش تورم، کند شدن سرعت افزایش نرخ بهره و بازگشایی چین همچنان وجود دارد.

اقتصاددانان هشدار داده‌اند که در حالی که بانک‌های مرکزی با تورم مبارزه می‌کنند، چین اقتصاد خود را پس از محدودیت‌های کووید-۱۹ بازگشایی می‌کند و جنگ اوکراین اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق می‌دهد، سرمایه‌گذاران باید برای یک سال پرتلاطم دیگر در بازارهای مالی آماده شوند.

بر اساس پیش‌بینی‌های وال‌استریت، نیمه اول سال جدید احتمالاً متلاطم خواهد بود، زیرا بازارهای جهانی بزرگ‌ترین سقوط خود از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ در سال گذشته را داشتند. اما انتظار می‌رود که S&P 500 ایالات متحده، سال ۲۰۲۳ را کمی بالاتر از آغاز سال به پایان برساند. میانگین هدف ۲۲ استراتژیست مورد نظر بلومبرگ، شاخص S&P 500 در پایان سال ۲۰۲۳ به ۴۰۷۸ امتیاز رسیده است که حدود ۶ درصد بیشتر از پایان سال ۲۰۲۲ است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو امریکا افزایش نرخ بهره خود را در سال جاری کند کند، زیرا چشم‌انداز اقتصاد امریکا بدتر می‌شود. تورم ایالات متحده از اوج خود در تابستان گذشته کاهش یافته است، در حالی که سلسله افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲ نیز بازار مسکن را خنک کرده است.

برایان رز، اقتصاددان ارشد امریکایی در مدیریت ثروت جهانی UBS گفت: ما معتقدیم که دوره رشد زیر روند اجتناب‌ناپذیر است و ریسک‌های رکود اقتصادی بالا هستند، زیرا تأثیرات عقب‌مانده سیاست‌های پولی سخت‌تر در اقتصاد تأثیرگذار است.

مایکل آنتونلی، مدیرعامل و استراتژیست بازار در بانک سرمایه‌گذاری بیرد، پیش‌بینی کرد که فدرال رزرو به چرخه پیاده روی خود در ماه فوریه پایان می‌دهد و پس از یک افزایش نرخ دیگر، «دکمه مکث» را می‌زند. او همچنین انتظار دارد که بازار سهام ایالات متحده در طول سال ۲۰۲۳ رشد کند و اشاره کرد که دو سقوط متوالی «بسیار نادر» است.

آنتونلی به Yahoo Finance Live گفت: درباره بازارهای سهام آیا اوضاع بهتر می‌شود یا اوضاع بدتر می‌شود؟ فکر می‌کنم سال آینده کمی بهتر خواهند شد. فکر نمی‌کنم دستاوردهای بزرگی داشته باشیم، اما فکر می‌کنم سال آینده تا حدودی مثبت باشد. دویچه بانک رکود اقتصادی در سال جاری را پیش‌بینی می‌کند که به بازارهای مالی ضربه خواهد زد.

تحلیلگران دویچه بانک در اواخر گذشته در World Outlook خود در سال ۲۰۲۳ می‌گویند: ما شاهد کاهش ۲۵ درصدی بازارهای سهام از سطح امروزی هستیم که در زمان شروع رکود ایالات متحده امریکا شروع شد؛ اما پس از آن تا پایان سال ۲۰۲۳ به‌طور کامل بهبود می‌یابند، با این فرض که رکود تنها چند چهارم طول بکشد. استراتژیست‌های راسل اینوستمنس معتقدند که رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۳ محتمل به نظر می‌رسد و بازارهای سهام ممکن است با مشکل مواجه شوند؛ اما همچنان امیدوارند که بهبود اقتصاد جهانی تا پایان سال در افق باشد.

سال سخت در انتظار اقتصاد

رییس صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که امسال سخت‌تر از سالی است که پشت سر می‌گذاریم و یک سوم اقتصاد جهان در رکود است. کریستالینا جورجیوا گفت: به این دلیل است که سه اقتصاد بزرگ – ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین – همه به‌طور همزمان در حال کاهش هستند. یک رکود جهانی می‌تواند بانک‌های مرکزی را وادار کند تا برخی از افزایش شدید نرخ بهره را که در سال گذشته اجرا شد، معکوس کنند. نیکولای اشمیت، اقتصاددان ارشد بین‌المللی در شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری T. Rowe Price، پیش‌بینی می‌کند که بانک‌های مرکزی در اوایل نیمه دوم سال ۲۰۲۳ سیاست‌های پولی را کاهش خواهند داد.

ما شاهد فرو رفتن جهان در رکود جهانی در سال ۲۰۲۳ هستیم. اشمیت گفت: به عنوان پوشش نقره‌ای، بذرهای کاهش قابل توجهی از تورم را می‌کارد. تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری جفریس رکود جهانی را در سال جاری پیش‌بینی می‌کنند، اما انتظار دارند آسیا از رکود آشکار جلوگیری کند. این منطقه می‌تواند از تجدید حیات گردشگری بهره‌مند شود، زیرا گردشگران چینی به آرامی شروع به بازگشت از سفر می‌کنند. شرایط اقتصادی جهانی همچنان رو به وخامت است؛ زیرا تورم همچنان بالاست و شرایط بازار تنگ‌تر می‌شود. با این حال، آسیا می‌تواند بهترین حالت بد باشد و از رکود آشکار جلوگیری کند.

تحلیلگران Jefferies می‌گویند که در شوک‌های گذشته ریزش دات‌کام و GFC [بحران بزرگ مالی]، آسیا به سرعت بازگشته است و ما انتظار داریم که در سال ۲۰۲۳ نیز همین کار را انجام دهد. تصمیم چین برای کاهش محدودیت‌های Covid-19 در ماه گذشته می‌تواند تنش‌های زنجیره تامین جهانی را کاهش دهد، اما ممکن است منجر به افزایش تقاضا برای کالاها و انرژی شود و بر فشارهای تورمی بیفزاید.

انتظار می‌رود بانک انگلستان در ماه‌های آینده دوباره نرخ بهره بریتانیا را افزایش دهد و نرخ بهره بانکی در تابستان از ۳٫۵ درصد فعلی به ۴٫۵ درصد برسد. شاخص FTSE 100 بریتانیا یکی از معدود شاخص‌های سهام بزرگ‌تر بود که در سال ۲۰۲۲ رشد کرد و تقریباً ۱ درصد رشد کرد.

ایپک اوزکاردسکایا، تحلیلگر ارشد Swissquote Bank، پیش‌بینی کرد که عملکرد بهتر FTSE 100 ممکن است تا سال جدید ادامه یابد. او گفت: اگر بازگشایی چین به دلیل افزایش قیمت‌های انرژی و کالاها، تورم دیگری را به همراه داشته باشد، FTSE 100 می‌تواند به ارایه سرپناه خوبی برای کسانی که می‌خواهند در برابر تورم جهانی مبتنی بر انرژی برای تعدیل اثرات منفی محافظت کنند، ادامه دهد. البته، بزرگ‌ترین شرکت‌های بریتانیایی منعکس‌کننده اقتصاد زیربنایی بریتانیا نیستند، بنابراین عملکرد خوب FTSE 100 این واقعیت را تغییر نخواهد داد که شرکت‌های کوچک‌تر و متمرکز داخلی احتمالاً همچنان از تورم بالا، رکود و شاید یک سال دیگر رنج خواهند برد. آشفتگی سیاسی مانند یک گیلاس در بالا، او هشدار داد.

کوین بوشر، CIO در گروه خدمات سرمایه‌گذاری Ravenscroft، امیدوار است که با پیشرفت سال، محیط اقتصادی مطلوب‌تر شود و بازارها را بهبود بخشد. بوشر گفت: اگرچه چشم‌انداز همچنان مشکل‌ساز است، اما قیمت دارایی‌ها باید دوباره بهبود یابد، زیرا کاهش تورم به بانک‌های مرکزی اجازه می‌دهد تا انقباض پولی خود را با نرخ‌هایی که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال کاهش یابد، متوقف کنند.

پل گلاور، مدیرارشد سرمایه‌گذاری در NFU Mutual، با اشاره به نشانه‌های دلگرم‌کننده مبنی بر اینکه تورم ممکن است به اوج خود رسیده باشد، پیشنهاد کرد که سال ۲۰۲۳ می‌تواند سرمایه‌گذاران را شگفت زده کند. وی افزود که بازار بریتانیا می‌تواند از درآمد بین‌المللی قابل توجه خود و پتانسیل پیشنهادهای خرید برای شرکت‌های بریتانیایی بهره‌مند شود.

اقتصاد روسیه در حال حاضر وارد رکود شده است و بحران اقتصادی آن احتمالا در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. اقتصاددانان بانک برنبرگ می‌گویند: پوتین پس از آغاز یک جنگ بی‌رحمانه، راه آسانی برای خروج ندارد. اوکراین و جهان آزاد در مقابل او ایستاده‌اند. هزینه‌های جنگ، زهر آهسته تحریم‌ها، فرار بخش‌هایی از نخبگان شهری و هزینه‌های فزاینده سرکوب، تا زمانی که پوتین در قدرت باقی بماند، بدتر از روسیه خواهد بود.

بازگشت به بازار اوراق قرضه

گاوهای بازار اوراق قرضه برای اولین آزمایش بزرگ سال ۲۰۲۳ آماده هستند. خزانه‌داری‌ها در این ماه با پیش‌بینی گسترده‌ای که فدرال رزرو به پایان افزایش نرخ بهره نزدیک می‌شود، افزایش یافت زیرا تورم کاهش می‌یابد و شرایط مالی سخت‌تر باعث سرد شدن اقتصاد می‌شود. در هفته آینده، با اعلام آخرین تصمیم بانک مرکزی و انتشار گزارش ماهانه بازار کار، معامله گران متوجه خواهند شد که آیا این احتمال وجود دارد یا خیر.

سرمایه‌گذاران به دلیل افزایش بازدهی در میان انتظارات مبنی بر اینکه رکود اقتصادی فدرال رزرو را مجبور به توقف افزایش‌های خود و سپس تغییر سیاست‌های پولی در اواخر سال جاری می‌کند، به سمت اوراق قرضه بازگشته‌اند. بازدهی معیار ۵ و ۱۰ ساله در ژانویه حدود ۴۰ واحد پایه کاهش یافته است زیرا مدیران پول و صندوق‌های بازنشستگی همچنان به انتقال وجوه از سهام به اوراق با تاریخ طولانی ادامه می‌دهند.

الکساندرا ویلسون؛ الیزوندو، رییس سرمایه‌گذاری خرده‌فروشی چند دارایی در مدیریت دارایی گلدمن ساکس، گفت: مدیران دارایی با موجودی‌های نقدی بزرگ وارد سال شدند و اندکی در حال حاضر قبل از اینکه دیر شود وارد شوید وجود دارد. سرمایه‌گذاران نشانه‌های کاهش تورم جهانی، برخی داده‌های ضعیف‌تر را مشاهده می‌کنند و اگر تاریخ راهنما باشد، نشان می‌دهد که نقاط عطف می‌توانند ناگهانی باشند.

این وضعیت صعودی در این هفته زمانی که سرمایه‌گذاران بخش‌های بزرگ‌تری از فروش بدهی‌های جدید خزانه‌داری را خریداری کردند که معمولاً دیده می‌شود، تاکید شد و بازدهی را که نزدیک به بالاترین محدوده مشاهده شده در ۱۵ سال گذشته باقی می‌ماند، قفل کردند. در سطوح فعلی، اوراق خزانه به عنوان یک محافظ جذاب در برابر رکود تلقی می‌شود. با شرکت‌هایی مانند Intel Corp، نشانه‌های چنین کندی در حال افزایش است.

آماده‌سازی برای چشم‌انداز ضعیف‌تر و تحت فشار قرار گرفتن مصرف‌کنندگان. انتظار می‌رود این چشم‌انداز اقتصاد کلان، با حمایت از نیروهای دوگانه تعدیل فشار قیمت‌ها و رشد اشتغال، بازدهی معیار را محدود نگه دارد. در مواجهه با آن، معامله‌گران سوآپ به این صورت قیمت‌گذاری می‌کنند که فدرال رزرو نرخ معیار خود را – در حال حاضر در محدوده ۴٫۲۵درصد تا ۴٫۵درصد – در روز چهارشنبه یک چهارم درصد افزایش می‌دهد و پس از آن تنها یک حرکت دیگر در سال جاری انجام می‌شود.

در روز جمعه، معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو به پایین‌ترین نرخ سالانه در بیش از یک سال گذشته کاهش یافت. در فوریه در ۳، اقتصاددانان مورد نظر بلومبرگ انتظار دارند که وزارت کار گزارش دهد که رشد حقوق و دستمزد در ژانویه به ۱۹۰ هزار کاهش یافته است که از ۲۲۳هزار در دسامبر کاهش یافته است. سایر اطلاعات کلیدی منتشر شده شامل شاخص هزینه اشتغال و ارقام فرصت‌های شغلی، به همراه شاخص‌های اشتغال و قیمت در نظرسنجی‌های ISM از فعالیت‌های تولیدی و خدماتی است.

اگر جروم پاول، رییس فدرال رزرو، انتظارات معامله‌گران را عقب‌نشینی کند، انبوه ارقام، بازار خزانه‌داری را در معرض خطر عقب‌نشینی قرار می‌دهد. در نشست دسامبر فدرال رزرو، مقامات اعلام کردند که سیاست در طول سال ۲۰۲۳ در اوج ۵٫۱ درصد بدون انتظار کاهش نرخ خواهد بود، که پیش بینی تندروانه‌تر از قیمت‌گذاری بازارها است.

ویلسون الیزوندو از گلدمن گفت: تنش بین بازار و برآورد فدرال رزرو از سیاست وجود دارد و ممکن است در سه تا شش ماه آینده حل شود. «شوق خرید اوراق خزانه احتمالاً ادامه خواهد داشت»، مگر اینکه «تورم ثابت‌تر شود» و انعطاف‌پذیری بازار کار باعث شود مردم فکر کنند «فدرال رزرو ممکن است برای شکستن پشت بازار کار نیاز به سیاست محدودکننده داشته باشد».

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....