تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آذر 1400 - 15:07
کد خبر : 71095

شرط عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل

شرط عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل

عربستان سعودی آمادگی خود را برای عادی سازی روابط با اسرائیل به شرط اجرای طرح صلح پیشنهادی ریاض در سال ۲۰۰۲ اعلام می‌کرد. اقتصاددان: « عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل متحد، آمادگی این کشور را برای عادی سازی روابط با اسرائیل به شرط اجرای طرح صلح عربی پیشنهادی ریاض در سال ۲۰۰۲

عربستان سعودی آمادگی خود را برای عادی سازی روابط با اسرائیل به شرط اجرای طرح صلح پیشنهادی ریاض در سال ۲۰۰۲ اعلام می‌کرد.

اقتصاددان: « عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل متحد، آمادگی این کشور را برای عادی سازی روابط با اسرائیل به شرط اجرای طرح صلح عربی پیشنهادی ریاض در سال ۲۰۰۲ توسط تل آویو، اعلام کرد.

المعلمی در بیانیه‌ای به وب‌سایت «عربی نیوز» سعودی اعلام کرد: « موضع رسمی عربستان این است که در صورت اجرای مفاد طرح صلح ارائه شده توسط عربستان سعودی در سال ۲۰۰۲، ما آماده هستیم روابط دیپلماتیکی با اسراییل برقرار کنیم. پایان دادن به اشغال کلیه سرزمین‌های عربی اشغال شده توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷ و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، انتخاب بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن و اعطای حق تعیین سرنوشت به فلسطینیان از شرایط این طرح است».

وی افزود: زمانی که این اتفاق بیفتد، نه تنها عربستان بلکه کل جهان اسلام و ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی ما را در این امر یعنی به رسمیت شناختن اسرائیل و برقراری ارتباط با آن دنبال خواهند کرد.

در ۴ نوامبر گذشته، شبکه تلویزیونی اسرائیلی «کان» گزارش داد که هیئتی متشکل از ۲۰ نفر از سران صهیونیستی در ایالات متحده از عربستان سعودی دیدار و با مقامات ارشد سعودی از جمله وزرا و نمایندگان خاندان سلطنتی در ریاض گفتگو کردند.

«فیل روزن» بازرگان یهودی آمریکایی و از اعضای هیأت مذکور در این خصوص گفت: «سعودی‌ها مردم خود را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل آماده می‌کنند. آن‌ها در اسرائیل یک قدرت بزرگ می‌بینند و تحت تأثیر قدرت دفاعی آن‌ها در منطقه قرار گرفته‌اند».

منابع عبری‌زبان اخیرا خبر دادند که یک هواپیمای صهیونیستی برای اولین بار در فرودگاه بین‌المللی ریاض فرود آمد که این هواپیما متعلق به یک فرد ثروتمند بود که با هواپیمای شخصی خود از فرودگاه بن گوریون پس از اندک زمانی توقف در فرودگاه امان به سمت عربستان سعودی حرکت کرده بود.

روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» نیز اخیرا گزارش داد که «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ریاض روابط خود را با تل‌آویو عادی سازی خواهد کرد، گفته است: «اسرائیل به ثبات منطقه و حرکت به سوی صلح در منطقه کمک کرده است».

با این حال، وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه اضافه کرده بود که عربستان سعودی یقین دارد که تنها راه دست‌یابی به ثبات کامل، حل و فصل مسئله فلسطین است و باید کشور فلسطین به پایتختی قدس تشکیل شود و این کشور خود دارای حاکمیت باشد.

طرح صلح عربی که در اجلاس سران عرب در بیروت، پایتخت لبنان در مارس ۲۰۰۲ توسط همه کشورهای عضو تصویب شد، شامل مقرراتی است که از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی جلوگیری می‌کند تا زمانی که تل‌آویو به بازپس‌دهی حقوق فلسطینی‌ها بر اساس قطعنامه‌های بین المللی متعهد نباشد و از خاک کشورهای عربی که در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده عقب نشینی نکرده باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....