تاریخ انتشار : سه شنبه 29 شهریور 1401 - 10:24
کد خبر : 102018

شرایط نامناسب زائران در مرزهای ایران

شرایط نامناسب زائران در مرزهای ایران

حجم انبوه خودروهایی که در شهر مهران و اطراف آن مستقر شده‌اند، تمام شهر و حومه آن را تبدیل به پارکینگی بزرگ کرده است. برخی خودرو را در خاکی‌ها و یا مزارع نزدیک شهر رها کرده و راهی مرز عراق می‌شوند. شایعات دهان به دهان در تمام شهر پیچیده است. می‌گویند مرز بسته است و

حجم انبوه خودروهایی که در شهر مهران و اطراف آن مستقر شده‌اند، تمام شهر و حومه آن را تبدیل به پارکینگی بزرگ کرده است.
برخی خودرو را در خاکی‌ها و یا مزارع نزدیک شهر رها کرده و راهی مرز عراق می‌شوند. شایعات دهان به دهان در تمام شهر پیچیده است. می‌گویند مرز بسته است و امکان گذر به کشور همسایه نیست.
در نقطه صفر مرزی مشخص می‌شود همان‌طور که شایعات خبر می‌داد مرز بسته است. تعداد محدود سرویس‌های بهداشتی صف‌های طویلی را در اطراف هر یک ایجاد کرده است. باد در زمین‌های خاکی پیچیده و گرد و خاک باعث می‌شود که هر کسی پشت دیوار یا خرابه‌ای پناه بگیرد. خانم مسنی که چادر بر سر دارد گویی به هیچ عنوان قصد ندارد نوبتش را در صف سرویس بهداشتی از دست بدهد و سر جایش مانده و چادرش را روی چشم‌هایش می‌کشد. بیشتر جمعیت حاضر در صف اما به کناره‌های دیواری بلوکی پناه می‌برند.
ظرف‌های نذری در باد به حرکت درآمده و به سر و صورت مردم می‌خورند. آنقدر حجم زباله و ظرف‌های پلاستیکی نذری زیاد است که انگار شهر تبدیل به زباله‌دان شده است. کمی آن‌سوتر بخشی از زباله‌ها را سوزانده‌اند و بویش گویی تمام شهر را فرا گرفته است.
نبود اقامتگاه در مرز مهران باعث شده که بسیاری به خوابیدن در کیسه‌خواب و یا پتوخوابی در پناه دیوارها تن دهند. با وجود تمام وعده‌های مطرح‌شده از سوی مسوولان، تعداد اقامتگاه‌‌ها، سرویس‌های بهداشتی و استراحتگاه‌ها در مرز مهران بسیار محدود است و شرایط فعلی به هیچ‌وجه کفاف جمعیتی میلیونی که از این مرز راهی سفر اربعین می‌شوند را نمی‌دهد.

کمبود مراکز اقامتی در مرز مهران

در سال‌های اخیر با باز شدن مرزهای عراق و برگزاری گسترده راهپیمایی اربعین، گروه بزرگی از مردم کشورمان هر ساله برای شرکت در این مراسم راهی سفر به عراق می‌شوند.
در این میان باز و بسته شدن‌های بدون اعلام قبلی مرزهای منتهی بر عراق، باعث شده که هر سال بسیاری از راهیان سفر اربعین در مرزهای غربی خصوصا در مرز مهران که انتخاب اول بسیاری از مسافران است معطل بمانند. در چنین شرایطی نبود مراکز اقامتی و امکانات رفاهی شرایط سختی را در این شهر کوچک برای زائران رقم می‌زند.
امسال مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام اعلام کرد که به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی و بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، بازدیدهای نظارتی تلفیقی با حضور دستگاه‌های مرتبط به صورت هفتگی در کل استان به ‌صورت منظم و مستمر صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه هدف از این بازدیدها بهبود سطح کیفیت خدمات‌دهی به مسافران و زوار در ایام اربعین حسینی است، گفت: در ایام اربعین، نظارت‌های مستمر بر کیفیت و نرخ خدمات و صنوف مختلف از جمله مراکز اقامتی، پذیرایی بین‌راهی و دفاتر خدمات مسافرتی انجام می‌یابد.
واقعیت اما این است که این نظارت‌ها و سرکشی کردن‌های گاه و بی‌گاه نمی‌تواند جای خالی کمبود امکانات و کم بودن تعداد مراکز اقامتی در مرز مهران را بگیرد. در شرایطی که در پنج سال اخیر مراسم پیاده‌روی اربعین هر ساله برگزار شده از مسوولان امر انتظار می‌رود که با شناخت و درک مشکلات و چالش‌های مناطق مرزی، فکری به حال کمبود اقامتگاه‌ها کنند، اتفاقی که تاکنون نیفتاده است.

ساماندهی زائران در مرز مهران در پی ناآرامی‌های عراق

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ،  امسال در پی بروز ناآرامی‌ها در عراق مرز‌های این کشور به یکباره به روی زوار ایرانی بسته شد. باتوجه به ناآرامی‌های پیش‌آمده در کشور عراق و بسته شدن مرز مهران، اداره کل میراث استان ایلام ناچار شد تمهیداتی را برای اسکان و اقامت زائران در نظر گیرد.
این تمهیدات اگر چه ناکافی و با چالش‌هایی همراه بود اما به هر روی توانست تا حدودی وضعیت نامساعد موجود در مرز مهران را کنترل کرده و از بروز بحران در این شهر مرزی جلوگیری کند.
براساس اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام به دنبال بسته شدن مرزهای عراق ۵۲ زائرسرای فعال، ۳۰ کمپینگ گردشگری، یک هتل و یک واحد اقامتی بین‌راهی در شهرستان مهران به خدمات‌دهی به زائران پرداختند.
باوجود ارائه این خدمات نصفه و نیمه، نباید از نظر دور داشت که بسیاری از زائران اربعین از قشرهای کم‌درآمد بوده و باتوجه به سفر خانوادگی توان پرداخت هزینه‌های مراکز اقامتی برای چند روز را ندارند. در چنین شرایطی استفاده از ظرفیت سالن‌های ورزشی و نصب چادر‌های هلال‌احمر و سایر ارگان‌ها در محوطه‌های مشخص در مرز مهران می‌تواند کلید عبور از بحران باشد. با وجود این امکان تاکنون وزارت گردشگری و سایر نهادها اقدامی عملی برای اسکان موقت زائران در هنگام بسته شدن ناگهانی مرزها نداشته‌اند.

وضع مناسب خدمات در عراق

باوجود تمام مشکلات در مرز‌های زمینی ایران خصوصا مرز مهران، همین که زوار از مرز ایران عبور کنند مشکلاتشان کم شده و دیگر نگرانی بابت تامین محل اسکان و اقامت ندارند. از شیعیانی که با اصرار خواستار پذیرایی از زوار در موکب‌ها و خانه‌ها هستند بگذریم، همین که پای زوار به نجف، کاظمین و یا کربلا برسد امکان اقامت در حسینیه، چادرهای ویژه زوار و حتی در ساختمان‌های اطراف حرم و حتی پارکینگ‌های طبقاتی وجود دارد.
وجود تعداد زیادی از موکب‌های ایرانی در نجف مساله تامین غذا و پتو و جای خواب را برای زائران حل کرده است. در کربلا هم اگر زوار پیش از اربعین برسند می‌توانند در حسینیه‌های اطراف ساکن شوند و پذیرایی عراقی‌ها با غذاهای محلی خود در موکب‌هایشان هم مشکل تامین غذا را حل می‌کند. سرویس‌های بهداشتی متعددی که ایران در اطراف حرم امام علی(ع) ساخته در عین داشتن بهداشت به سبب تعددشان جلوی شکل‌گیری صف‌های طویل را گرفته است. همچنین امکان استحمام برای زائران در کانکس‌های ویژه‌ای که ایران به عراق فرستاده در برخی مناطق عراق فراهم است. کانکس‌هایی که در سال‌های قبل در نجف و کاظمین به ارائه خدمات به زوار پرداخته و همچنان نیز می‌پردازند.

یک بام و دو هوای ایران و عراق

بیشتر کسانی که سفر زمینی به عراق در ایام اربعین حسینی را تجربه کرده‌اند متوجه تفاوت پذیرایی و وضعیت اسکان در دو سوی مرز شده‌اند.
عراق با وجود آنکه کشوری جنگ‌زده بوده و با کمبودهای زیرساختی و جاده‌ای زیادی روبه‌رو است با ایجاد چادر برای اقامت زائران و تخصیص موکب‌هایی به کمک ایران، توانسته به خوبی از پس پذیرایی از زوار اربعین حسینی برآید. با این وجود وضعیت نامناسب پذیرایی از زائران اربعین در مرز مهران به هیچ‌وجه در شأن ایران و ایرانی نیست.
کوچک بودن شهر مهران و کمبود زیرساخت‌ها و کمی امکانات و انبوه جمعیت زوار همه به جای خود، اما امکان ایجاد سیاه‌چادر‌های بزرگ و استفاده از داربست برای ساخت اقامتگاه‌های وسیع در هنگام بسته بودن مرزها حداقل اقدامی است که انتظار می‌رود مسوولان امر برنامه‌ای مشخص برای انجام آن داشته باشند.
از سوی دیگر ایجاد زیرساخت‌های رفاهی نظیر سرویس‌های بهداشتی و کانکس‌های ویژه استحمام از دیگر مواردی است که باید برای تامین نیاز زائران در زمان بسته بودن مرزها در نقاط مرزی مورد توجه قرار گیرد.
به هر روی وقتی تبلیغات رسمی و تلویزیونی هر روز مردم را تشویق به حضور در مراسم اربعین می‌کنند، انتظار می‌رود که پیش‌بینی‌های لازم برای سفر آنها را نیز صورت داده و زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز زوار در نقاط مرزی به خصوص در زمان بسته بودن مرزها در نظر بگیرند.
اگر به شیوه‌ای غیر از این عمل شود و همچون سال‌های قبل مرز مهران بدون ایجاد زیرساخت در ایام اربعین حسینی با بسته شدن ناگهانی مرز مواجه شود هیچ بعید نیست که وضعیت زائران در این شهر مرزی بحرانی شود و با مشکلات جدی برای اسکان و تامین سلامت خود مواجه شوند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....