تاریخ انتشار : جمعه 15 اسفند 1399 - 11:43
کد خبر : 37987

تکذیب شایعه: مرگبار بودن نوشابه کاله

تکذیب شایعه: مرگبار بودن نوشابه کاله

*شایعه – اطلاعیه بیمارستان شهید محمدی بندرعباس جهت عدم مصرف نوشابه و آب معدنی لبنی کاله* متن شایعه: بر اساس اطلاعیه بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، نوشابه ای و آب معدنی جدیدی به نام لبنی کاله مسموم است و ۲ کودک و ۵ بزرگسال به این علت فوت شدند. طبق اطلاعیه بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، نوشابه

*شایعه – اطلاعیه بیمارستان شهید محمدی بندرعباس جهت عدم مصرف نوشابه و آب معدنی لبنی کاله*

متن شایعه:

بر اساس اطلاعیه بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، نوشابه ای و آب معدنی جدیدی به نام لبنی کاله مسموم است و ۲ کودک و ۵ بزرگسال به این علت فوت شدند.
طبق اطلاعیه بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، نوشابه و آب معدنی جدیدی وارد بازار شده به نام و مارک( لاندا و آکوالند) به هیچ وجه استفاده نکنید که ظرف مدت ۷۲ ساعت الی یک هفته ، صد درصد سبب مرگ می شود.

اقتصاددان: به نظر می رسد این نوشابه سمی توسط گروهی غیر مجاز در کرج و به صورت غیر بهداشتی توزیع می شود.فقط (زود بفرستید تو هر گروهی هست) تاکنون استفاده از این نوشابه آب معدنی جان دو کودک و ۵ فرد بزرگسال را در شهرهای تهران، کرج ، قزوین، همدان گرفته است.

به نقل از والدین کودکی که در رستورانی بین راهی و برای رفع تشنگی کودک خود اقدام به خرید آب معدنی … کردم بعد از نوشیدن آب،این کودک بلافاصله دچار حالت تهوع شده و در بیمارستان فوت می کند. خواهشمندم که این مطلب را در تمامی گروهها و…نشر دهید.

پاسخ شایعه:

ادعای تولید آب معدنی آلوده توسط برند های متفاوت در کشور و فوت چندین نفر از هموطنان به واسطه مصرف آن، بصورت شایعات مختلف در بازه های زمانی متفاوت منتشر گردیده است. مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این اخبار را کاملا کذب خواند و گفت: این هشدار های حوزه ی سلامت با عناوین جعلی و منتسب به رییس بیمارستان شیراز، کرمان، یزد و این بار بیمارستان شهید محمدی بندرعباس عنوان گردیده است.

هیچ بیمارستان در کشور اجازه ندارد در هیچ زمینه مرتبط با سلامت عمومی اطلاعیه صادر کند و مردم باید بدانند و آگاه باشند که اطلاعیه هایی از این دست، فقط باید از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت یا سازمان ملی استاندارد ایران صادر شود.

از بین رفتن ۲ کودک و ۵ بزرگسال به دنبال نوشیدن آب معدنی یا نوشابه‌ای خاص، خبر کوچکی نیست که وزارت بهداشت آن را پنهان کند و بعد، فردی با هویت مجهول آن را متوجه شود و در شبکه های اجتماعی برای دیگران بفرستد.

تشخیص ارتباط بین مصرف یک نوع ماده غذایی و مسمومیت و مرگ ناشی از آن نیازمند تشکیل گروه بررسی از سوی وزارت بهداشت، نمونه برداری از ماده غذایی مشکوک توسط آنها، آزمایش ماده غذایی از نظر میکروبی، شیمیایی و سم شناسی در آزمایشگاه های معتبر مورد تایید یا وابسته به وزارت بهداشت و پزشکی قانونی، تطابق یافته های آزمایشگاهی مواد غذایی با علایم بالینی بیمار قبل از فوت یا علایم کالبد شکافی بیمار بعد از فوت، آزمون سم شناسی محتویات دستگاه گوارش فرد فوت شده توسط آزمایشگاه سم شناسی سازمان پزشکی قانونی، و نهایتا ارسال تمام مدارک و مستندات به دادگاه صالحه برای تصمیم گیری به کمک کارشناسان خبره و رسمی دادگستری در حوزه مواد غذایی است.

چنین فرایندی از زمان شروع تا اتمام مدتی طول می کشد و بر فرض که چنین حادثه ای هم رخ داده باشد و افرادی فوت شده باشند، صرف ادعای فردی مبنی بر این که فرزندم فلان برند آب معدنی یا نوشابه را خورده و جان باخته، دلیلی محکمه پسند برای محکوم کردن یک برند یا کارخانه نیست.

چنین شایعاتی به طور معمول برای ضربه زدن به برندها و کارخانه های مواد غذایی ساخته می شود و متاسفانه توسط بسیاری از افراد بی‌اطلاع نیز بدون تحقیق و بررسی، پخش و تکثیر می گردد.

شایعه: مرگبار بودن نوشابه کاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....