شایستهگماری در عرصۀ مدیریّت کشور
یک رهنمود از مولا علی(ع): «یُستَدَلُّ عَلی اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَع: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُروعِ وَ تَقدیمِ الاَراذِل وَ تَاخیرِالاَفاضِل » (میزان الحکمه ج۳ ، ص ۳۹۵ ) چهار چیز دلیل سقوط دولتها شمردهشدهاست: ۱- ضایع کردن کارهای اصلی، ۲ – مشغولشدن به کارهای جزئی، ۳ – برتری دادن افراد پست و ۴ – کنارگذاشتن
یک رهنمود از مولا علی(ع):
«یُستَدَلُّ عَلی اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَع: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُروعِ وَ تَقدیمِ الاَراذِل وَ تَاخیرِالاَفاضِل » (میزان الحکمه ج۳ ، ص ۳۹۵ )
چهار چیز دلیل سقوط دولتها شمردهشدهاست:
۱- ضایع کردن کارهای اصلی،
۲ – مشغولشدن به کارهای جزئی،
۳ – برتری دادن افراد پست و
۴ – کنارگذاشتن افراد با فضیلت.
راز پیروزی اسکندر بر ایران
می گویند اسکندر قبل از حمله به ایران درمانده و مستاصل بود. از مشاوران خود پرسید :
چگونه می شود بر ملّتی که از ملّت من بیشتر می فهمند، حکومت کرد؟
یکی از مشاورانش میگوید:
کتابهایشان را بسوزان ، بزرگان و خرمندانشان را بکش و دستور بده به زنان و
کودکانشان تجاوز کنند.
اما ظاهراً یکی از مشاوران ( به قول برخی ، ارسطو) پاسخ میدهد که :
نیازی به چنین کاری نیست.
از میان مردم آن سرزمین ،آن ها را که نمیفهمند و کمسوادند، به کارهای بزرگ بگمار.
بی سوادها و نفهمها همیشه شکرگزار تو خواهند بود و هیچ گاه توانایی طغیان
نخواهند داشت.
فهمیدهها و باسوادها هم یا به سرزمینهای دیگر کوچ میکنند، یا خسته و سرخورده،
عمر خود را تا لحظۀ مرگ ،در گوشهای از آن سرزمین در انزوا سپری خواهندکرد.
…و عبرتی از تاریخ
میگویند سلطان سنجر سلجوقی پس از شکست و سقوط دولتش به زندان افتاده بود.
دربارۀ علّت سقوط دولت شکوهمند و مقتدر سلجوقی از او پرسیدند. او پاسخ داد:
علّت سقوط دولت مقتدر من این بود که کارها و مسئولیتهای بزرگ و مهم را
به افراد پست و چاپلوس و فرومایه واگذار کردم و مدیران شایسته و توانمند را به
کارهای کوچک و حقیر گماردم!! در نتیجه ملک و مملکت به تباهی و فساد و سقوط
کشیده شد!!
سه نکته فوق بیانگر حقیقتی بزرگ و نکتهای سترگ یعنی لزوم گزینش مدیران لایق
و شایسته برای امور مهم جامعه است. ارزش و اهمّیّت شایستهگزینی در عرصۀ مدیریت
به ویژه در بخش فرهنگی تا بدان پایه ارجمند است که می توان آن را مهمترین عامل
ترقّی یا انحطاط یک ملّت و نظام دانست.
در این گفتمان به نظر میرسد رهنمودهای پیشوایان معصوم(ع) نکته ای را فروگذار
نکرده اند. برای نمونه لحظاتی پای مناره نور و منبر شعور می نشینیم و زلال
رهنمودهای مدیریتی چند تن از رهبران الهی را در جام نیاز می نوشیم و با
گوش جان می نیوشیم :
ما در طول تاریخ و عرض جغرافیا بیش از هر حکومتی داعیۀ دینی و اجرای احکام
الهی داریم ، بنابراین پیش از هر بحثی در محضر و مکتب چند تن از معصومین
بزرگوار (ع) ، پذیرای چند رهنمود مدیریتی باشیم:
۱ – پیامبر اکرم(ص) : اِذا وُسُّدَ الاَمر اِلی غَیرِ اَهلِهِ فَانتَظِرُ السّاعَه
هرگاه کار و زمام امور به دست نا اهلان سپرده شود ، منتظر رستاخیز باش .
۲ – پیامبر اکرم(ص) : لِکُلِّ شَیءٍ آفَهٌ تُفسِدُهُ وَ آفَهِ هذَا الدّینِ وُلاهِ السّوءِ
( نهج الفصاحه، ص ۴۷۸)
برای هر چیزی آفتی است که مایۀ فساد آن می شود و آفت این دین ،
زمامداران و مدیران بد هستند .
۳ – پیامبر اکرم (ص) :
مَن وَلّی عَلی عَشرَهِ کانَ لَهُ عَقلُ اَربَعین وَ مَن وَلّی اَربَعینَ کانَ لَهُ عَقلُ اَربَعَه مِاَه
(نهج الفصاحه ، ص ۵۷۳)
کسی که متولّی امور ده نفر شود ، باید عقل و اندیشه چهل نفر را داشته
باشد و کسی که مدیریت و مسئولیت ادارۀ چهل نفر را بر عهده میگیرد ،
باید عقل و اندیشۀ چهارصد نفر را داشتهباشد.
۴ – پیامبر اکرم (ص) : اگر امّتی کسی را برای زمامداری برگزیند ، در حالی
که داناتر از او در بین مردم وجود داشتهباشد ، کار مردم به طرف سقوط
می رود . ( کتاب سلیم بن قیس ، ص ۱۱۸)
۵ – پیامبر اکرم(ص) : مَن وَلّی شَیئاً مِن اُمورِالمُسلِمینَ فَضَیَّعَهُم ضَیَّعَهُ اللهُ تعالی
( بحار، ۷۲ ، ۳۴۵) و ( ثواب الاعمال و عقابها ، ص ۵۹۱، از محمد علی دخیل)
کسی که امری از امور مسلمانان را متولّی و مسئول گردد ، سپس از عهدۀ
انجام آن برنیاید و ضایع کند ،خداوند متعال نیز او را از رحمت خود محروم میگرداند .
۶ – پیامبر اکرم(ص) : مَن تَقَدَّمَ عَلَیالمُسلِمین وَ هُوَ یَری اِنَّ فیهِم مَن هُوَ اَفضَلُ مِنه
فَقَدخانَ اللهُ وَ رَسولُهُ وَالمُسلِمین ( الغدیر ، ج۸ ، ص ۲۹۱)
هر کس در تصدّی امور، بر دیگر مسلمانان در کارها پیشی گیرد ، درحالی که
می داند در میان آن جامعه از او برتر و بالاتر وجود دارد ، به خدا و رسول
خدا و مسلمانان خیانت کردهاست .
۷ – امام علی (ع) : اَلوَلایاتِ مَضامیرُ الرِّجال ( نهج البلاغه ، کلمات قصار ۴۳۲)
حکومت ها ، میدان آزمایش مردان است.
۸ – امام علی(ع) :
لا تَقَبَّلَنَّ فِی استِعمالِ عُمالِکَ وَ اُمَرائِکَ شَفاعَهِ اِلّا شَفاعَهِ الکَفایَهِ وَ الاَمانَه
( نظام الحکم و الاداره فی الاسلام ، ص ۳۰۱)
ای مالک ! در به کارگیری کارمندان و مدیرانی که باید زیر نظر تو کار کنند ،
هیچ گونه واسطه و شفاعتی را نپذیر ، مگر شفاعت ” کفایت ” و ” امانت ” را .
۹ – امام جعفر صادق (ع) : ما اُبالی اِلی مَنِ ائتَمَنَت خائِناً اَو مُضَیِّعاً
( بحار ، ۷۵ ، ۲۵۰)
کسی را که مسئول کاری می کنم ، چه خیانت کند و چه ضایع نماید ،
فرقی نمیکند .
(یعنی بین خائن و بی تجربه فرقی نیست و نتیجه آن یکی است .)
پیام رسای مجموعۀ این نکات حکیمانه و رهنمودهای جاودانه به ما این است که
متولّیان جامعۀ اسلامی موظّف و مکلّفاند برای ادارۀ امور جامعه ساز و کارهایی پ
علمی و عادلانه بیندیشند و با تنظیم نظامنامهای مُتقن و محکم مدیرانی شایسته
و مسئولانی بایسته برای مسئولیت های مهم و کلیدی کشور برگزینند.
نکته شایان ذکر این است که به قول بزرگان:
« به عمل کار برآید به سخندانی نیست!»
ما در بررسی و ارزیابی ضوابط شایستهگماری در عرصۀ مدیریت از دیگر کشورها
و ملّتهای پیشرفته و موفّق چیزی کم نداریم؛ اما عاملی که موجب پیشرفت برخی
کشورها شده عمل به ضوابط و قوانین است ( هر چند در متن آن نواقصی باشد )
و عاملی که باعث عقبماندگی میشود، عدم اجرای دقیق معیارها و ضوابط قانونی
است ( اگر چه دارای کامل ترین قوانین باشیم).
بنابراین مهم ترین گام در راه بهبود در عرصۀ مدیریت کشور نفی هر گونه رابطه بازی
و بخشینگری و خطبازی است.
امید که این رهنمودهای ارزنده گامی آغازین در پویش این راه بنیادین و مورد قبول
مدیران گزینشگر و متولّیان اندیشور میهن اسلامی قرارگیرد.
از همه فرهیختگان فهیم و فرزانه چشم داریم تا با نقدهای سازنده و رهنمودهای
ارزنده مسئولان را راه نمایند و کاستی ها و کمبودهایشان را بزدایند .
در کسب رضای حق موفق باشید
برچسب ها :اسکندر، ، زمامداران، ، سلطان سنجر، ، سیدعلیرضا شفیعی مطهر ، مدیریت، ، همگام با مدیران موفق،
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰