تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آبان 1400 - 16:26
کد خبر : 67577

سیمان و آهن گران می‌ شوند؟

سیمان و آهن گران می‌ شوند؟

در حالی که تورم مصالح ساختمانی در تابستان امسال سه رقمی شده است، صنایع فولاد و کارخانه های سیمان این بار با جیره‌بندی گاز مواجه شده‌اند و احتمال جیره‌بندی برق در زمستان هم وجود دارد. اقتصاددان؛ تابستان‌ها با قطع برق دست و پنجه نرم می‌کنند و زمستان‌ها با قطع گاز. حالا چند روزی می‌شود که

در حالی که تورم مصالح ساختمانی در تابستان امسال سه رقمی شده است، صنایع فولاد و کارخانه های سیمان این بار با جیره‌بندی گاز مواجه شده‌اند و احتمال جیره‌بندی برق در زمستان هم وجود دارد.

اقتصاددان؛ تابستان‌ها با قطع برق دست و پنجه نرم می‌کنند و زمستان‌ها با قطع گاز. حالا چند روزی می‌شود که کارخانه‌های سیمان و فولاد از جیره‌بندی گاز صنایع خبر می‌دهند. هرچند که امسال نه تنها گاز صنایع تامین نشده که تامین گاز نیروگاه‌های حرارتی برق هم با مشکل مواجه شده و احتمال جیره‌بندی هم زمان گاز و برق وجود دارد.

محسن موسوی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی گفته است قطع گاز نیروگاه‌های برق از اواخر تابستان شروع شده است. او به ایرنا توضیح داده که امسال برخلاف هرسال مازوت‌سوزی صنایع زودتر شروع شده و طبق اعلام وزارت نیرو از ۱۷ شهریور سوخت نیروگاه تبریز از گاز مایع به مازوت تبدیل شده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که نرخ تورم در بازار مصالح ساختمانی سه رقمی شده و هم اکنون نرخ تورم مصالح ساختمانی از تورم عمومی پیشی گرفته است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مصالح ساختمانی در تابستان۱۴۰۰ به ۸۸.۴درصد و نرخ تورم نقطه‌ای آن به ۶۵.۲درصد رسید.

زمستان سخت پیش روی صنایع

پیش از این جواد اوجی، وزیر نفت هشدار داده بود که زمستان سختی در پیش است و چیزی نزدیک به ۲۰ درصد سوخت زمستانه نیروگاه‌های برق تامین نشده است. با این شرایط تامین پایدار انرژی به چالش جدی فعالان صنایع، به ویژه صنعت سیمان و فولاد تبدیل شده است. تا آنجا که قطع برق صنایع در تابستان بهای هر پاکت سیمان را تا ۱۰۰ هزار تومان رساند و علیرضا رزم‌حسینی، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در نشست کارگروه تنظیم بازار در مرداد امسال اعلام کرد: میزان برقی که در حال حاضر در اختیار این واحدهاست تنها برای گرم نگه داشتن کوره‌ها کافی است و این اختلال در تولید موجب ایجاد چالش در حفظ بازارهای خارجی و مشکل در قراردادهای داخلی برای صنایع سیمان و فولاد شده است.

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد به اقتصاد آنلاین می‌گوید که صنایع فولاد امسال برای تولید ۳۳ میلیون تن محصول برنامه‌ریزی کرده بود اما قطع برق تابستان، صنایع فولاد را ۱۰ درصد از برنامه تولید عقب انداخت و اگر قطع گاز صنایع در فصول سرد ادامه داشته باشد، احتمال دارد که ۱۰ درصد دیگر عقب‌ماندگی از برنامه تولید اتفاق بیفتد.

او میزان مصرف داخلی فولاد را در حال حاضر حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن برآورد می‌کند و می‌گوید که اختلال در تامین انرژی مورد نیاز صنایع، بیشتر بازار صادراتی فولاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

صنایع سیمان فقط برای ۱۵ روز مازوت دارند

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان هم گفته است کارخانه هایی که در محدوده شمال، شمال شرق و شمال غرب قرار دارند با مشکل و قطعی گاز مواجه هستند. او به باشگاه خبرنگاران توضیح داده است: کارخانه‌های سیمان فقط برای ۱۵ روز مازوت ذخیره دارند.

شیخان در ادامه گفته است: کارخانه‌های سیمان به دلیل موضوع قطع گاز اساسا دوگانه سوز طراحی شده‌اند تا در صورت قطع گاز، با تامین مازوت وقفه‌ای در تولید نداشته باشیم، اما حمل مازوت از مراکز توزیع به کارخانجات سیمان به ناوگان ترابری قوی نیاز دارد. این ناوگان باید همزمان به نیروگاه‌ها هم سرویس بدهند پس ممکن است در تامین مازوت هم وقفه‌ای داشته باشیم.

شیخان گفت: به دلیل قطعی گاز التهابات بازار را خواهیم داشت، اما اختلال بزرگی مثل سال قبل رخ نخواهد داد. زیرا در زمستان نسبت به تابستان مصرف سیمان کاهش دارد.

قیمت مصالح ساختمانی چند؟

در حال حاضر یک پاکت ۵۰ کیلوگرمی سیمان در خرده‌فروشی‌های تهران بین ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان قیمت دارد و قیمت هر کیلوگرم میلگرد ۱۴ به بالا حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است. قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۸ اصفهان هم در بازار تهران سه میلیون و ۵۸۰ هزار تومان است.

خرده‌فروشان بازار تهران می‌گویند که با رفع مشکل قطع برق تابستانی صنایع سیمان و فولاد، قیمت هر پاکت سیمان و میلگرد و تیرآهن در بازار پاییز کاهش داشت.

تفرشی، فعال بازار آهن تهران به اقتصاد آنلاین می‌گوید که در تابستان با قطع برق قیمت هر شاخه تیرآهن بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش داشت که با رفع مشکل برق صنایع در اواخر تابستان، قیمت‌ها دوباره به روال سابق برگشت.

فروشندگان مصالح ساختمانی اما چشم‌اندازی نسبت به بازار زمستان ندارند و توضیح می‌دهند که تاثیر قطع گاز بر بازار با گذشت زمان مشخص می‌شود.

اسماعیل کاظمی‌قهی، رییس انجمن فروشندگان مصالح ساختمانی هم به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد که تاکنون تاثیر قطع گاز صنایع بر بازار محسوس نبوده و نمی‌داند که در زمستان چه پیش می‌آید.

او از برگزاری نشست‌هایی بین انجمن فروشندگان مصالح ساختمانی و تشکل‌های صنفی آهن و فولاد و سیمان خبر می‌دهد و می‌گوید که این تشکل‌ها برای آرام نگه داشتن بازار وارد گفتگوی مشترک شده‌اند.

مسکن حمایتی مصالح ساختمانی را گران می‌کند

در مقابل حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران نسبت به ادامه این وضعیت نگران است و به اقتصاد آنلاین می‌گوید: افزایش بی‌وقفه قیمت مصالح ساختمانی، نرخ ساخت و ساز را به شدت افزایش داده است و بهای ساخت هر مترمربع مسکن را به ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان افزایش داده است.

او در ادامه تاکید می‌کند: وقتی دولت برای تامین گاز و برق صنایع سیمان و فولاد ناتوان است چگونه می‌خواهد در طرح جهش مسکن، ساخت و ساز را به حدود سه برابر رقم فعلی برساند؟

محتشم تاکید می‌کند: با این روال تامین انرژی صنایع، فشار تولید سالانه یک میلیون مسکن بر بازار مصالح ساختمانی موجب جهش قیمت مصالح ساختمانی می شود یا اینکه تحویل مسکن حمایتی به تعویق خواهد افتاد.

در تابستان و هم زمان با قطع برق صنایع سیمان و فولاد، مهر در گزارشی نوشته بود که بسیاری از پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز از جمله آزادراه تهران- شمال به دلیل کمبود مصالح ساختمانی متوقف شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....