تاریخ انتشار : سه شنبه 1 شهریور 1401 - 11:38
کد خبر : 98780

سیل به بازار چوب افتاد

سیل به بازار چوب افتاد

سیلاب اخیر علاوه بر خسارت بیش از پنج هزار میلیارد تومان، بازار چوب را در مازندران درنوردید و سبب افت قیمت و رکود در این بازار شد. رکود و خواب بر بازار چوب در مازندران سایه انداخته است و فعالان این صنعت، نقش سیلاب اخیر و آورده های جنگلی ناشی از این حادثه را در رکود بازار موثر

سیلاب اخیر علاوه بر خسارت بیش از پنج هزار میلیارد تومان، بازار چوب را در مازندران درنوردید و سبب افت قیمت و رکود در این بازار شد.

رکود و خواب بر بازار چوب در مازندران سایه انداخته است و فعالان این صنعت، نقش سیلاب اخیر و آورده های جنگلی ناشی از این حادثه را در رکود بازار موثر می دانند.

اگرچه بهره برداری از جنگل با اجرای طرح تنفس سال هاست که تعطیل شده اما این روزها می توان برخی چوب های ممنوعه را در سبد چوب فروشی ها دید که سیلاب آن را از بالادست به پایین دست و حاشیه دریا و ساحل آورده است.

بررسی و پایش بازار چوب در مازندران طی روزهای اخیر حکایت از کاهش محسوس قیمت ها است و انبار دپوی کارخانه ها و چوب فروشی ها از چوب های جنگلی و باغی که براثر سیلاب به پایین دست آورده، پر شده است و این مسله خرید و فروش را تاحدودی راکد کرده است.

 

قیمت چوب آلات پس از سیلاب کاهش یافته است

کیوان متاجی ازفعالان بازار چوب در مازندران که بیش از ۴۰ سال در زمینه خرید وفروش چوب کار می کند،  گفت: کاج، توسکا، صنوبر از مهمترین انواع چوب موجود در کارگاه های چوب بری است که قیمت آن بعد از سیلاب اخیر غرب مازندران افت محسوسی داشته است.

وی با بیان اینکه قیمت فروش چوب آلات از نوع کاج در حال حاضر به ازای هر تن و کتین ۳.۵ تا چهار میلیون تومااان است، افزود: این نرخ به ازای هر اصله کتین با قطر ۱۵ سانتی متر به بالا و طول دو متر و ۲۰ سانتی متر محاسبه می شود.

سیل به بازار چوب افتاد| رکود و کاهش چندمیلیونی قیمت ها

 

کارخانه ها خرید ندارند

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ، وی با اشاره به این که قیمت چوب کاج نسبت به قبل از سیلاب حداقل ۱.۵ تا دو میلیون تن بالاتر بوده است، افزود:علاوه بر این تعطیلی کارخانه هایی نظیر نشتارود، آمل در رکود بازار چوب موثر بوده است و اکنون فقط یک شرکت در ساری فعالیت می کند و برای خرید تمام محصولات توان ندارد.

متاجی با اظهار اینکه فروش چوب صنوبر قبلا به ازای هر تن ۶.۵ میلیون تومان بود و اکنون به پنج میلیون تومان کاهش یافته است، افزود: هیزم و سرشاخه صنوبر نیز بین ۱.۵ تا دو میلیون تومان به ازای هر تن خرید و فروش می شود.

فروش چوب صنوبر قبلا به ازای هر تن ۶.۵ میلیون تومان بود و اکنون به پنج میلیون تومان کاهش یافته است، هیزم و سرشاخه صنوبر نیز بین ۱.۵ تا دو میلیون تومان به ازای هر تن خرید و فروش می شود

این فعال بازار چوب با اظهار اینکه فروش چوب آلات جنگلی نظیر ملج ممنوع است، ادامه داد: بیشتر چوب هایی که در منطقه خرید و فروش می شود از نوع صنوبر است که به صورت چکی تا شش میلیون تومان نیز به فروش می رسد.

وی توسکا را از دیگر انواع چوب آلات عرضه شده در بازار برشمرد و گفت: قیمت هر تن آن بین چهار تا شش میلیون تومان است و بررسی و رصد بازار نشان می دهد که قیمت انواع چوب و آلات بین ۱.۵ تا دو میلیون تومان کاهش یافته است.

متاجی درباره کاهش و رکود بازار چوب گفت: سیلاب اخیر سبب ورود آورده های چوب آلات چنگلی و باغی به پایین دست شده است و کارخانه های چوب نه جایی برای دپو دارند و نه پولی برای خرید.

وی با عنوان اینکه طی دو روز ۸۰۰ تن چوب طی دو روز دپو و جمع کردم، افزود: دیگر جا و انباری برای دپو و انبار ندارم و طی ۴۰ سال اخیر این میزان دپو جمع آوری بی سابقه بوده است.

وی یادآور شد: طی روزهای بعد از سیلاب، فعالان بازار چوب اقدام به جمع آوری چوب آلات آورده شده در حاشیه رودخانه ها و سواحل کردند و این مسئله سبب شده تا بازار خرید و فروش راکد شود.

سیل به بازار چوب افتاد| رکود و کاهش چندمیلیونی قیمت ها

این فعال بازار چوب در مازندران قبلا چوب را از اردبیل و جاهای دیگر هم تهیه می کردیم، افزود: چوب های تبریزی و صنوبر بیشتر از منطقه کجور تهیه می شود.

وی درباره کاربرد و استفاده چوب آلات نیز گفت: کتین های چوب که بیش از ۱۵ سانتی متر به بالا قطر دارند برای مصارف صنعتی و ساخت درب، پنجره و مبل استفاده می شود و کمتر از این سایز نیز روانه کارخانه های چوب و کاغذ و نئوپان می شود.

 

بازار چوب راکد است

متاجی بیشترین بازار فروش چوب را کارخانه صنایع چوب و کاغذ ذکر کرد و گفت: در حاضر کارخانه هایی نظیر آمل، نشتارود، آرین سینا و غیره خرید ندارند و این مسئله سبب شده تا بازار چوب در استان راکد شود و بیشتر نیاز خود را از آورده های جنگلی ناشی از سیلاب تامین کرده اند.

وی گفت: در سیلاب اخیر شاهد آورده های چوبی از نوع نمدار با قطر ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی متر بودیم و ورود این آورده ها بر رونق بازار سایه انداخته است درحالی که عرضه و برداشت این نوع چوب ممنوع و قاچاق است.

اگرچه سیلاب بازار چوب در مازندران را در نوردید اما وفور انواع چوب آلات جنگلی و باغی ناشی از این حادثه تاحدودی در تامین مواد اولیه کارخانه های استان تاثیرگذار بوده است زیرا فعالان صنایع چوب و کاغذ همواره از نبود مواد اولیه و چوب مورد نیاز در رنج بودند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....