تاریخ انتشار : یکشنبه 27 تیر 1400 - 12:53
کد خبر : 54043

سیل آخرالزمانی در قاره سبز

سیل آخرالزمانی در قاره سبز

سیل، غرب آلمان، بلژیک، هلند و بخشی از اروپای مرکزی را فرا گرفته و موجب کشته شدن حداقل ۱۲۵نفر شده است. در عین حال منابع خبری از مفقود شدن هزار نفر خبر می‌دهند. همچنین طغیان رودخانه‌ها، رانش زمین، ریزش خانه‌ها، قطع برق، اختلال اینترنت و گیر افتادن سکنه در میان لجن و آب، شرایطی فاجعه‌بار

سیل، غرب آلمان، بلژیک، هلند و بخشی از اروپای مرکزی را فرا گرفته و موجب کشته شدن حداقل ۱۲۵نفر شده است. در عین حال منابع خبری از مفقود شدن هزار نفر خبر می‌دهند. همچنین طغیان رودخانه‌ها، رانش زمین، ریزش خانه‌ها، قطع برق، اختلال اینترنت و گیر افتادن سکنه در میان لجن و آب، شرایطی فاجعه‌بار را برای آلمان رقم زده است. احتمالا این رویداد را باید بزرگ‌ترین سیل قرن نامید. کارشناسان معتقدند این سیل می‌تواند مهم‌ترین نشانه برای تغییرات آب و هوایی باشد؛ چراکه جو گرم‌تر، رطوبت بیشتری خلق می‌کند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد ،    هر روز بر شمار قربانیان سیل در اروپا و آلمان افزوده می‌شود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز،‌ پس از اینکه بر شمار کشته‌شدگان در آلمان افزوده شد، حالا سوالاتی در مورد سیستم کهنه هشداردهنده در این کشور ایجاد شده است؛ چراکه جان بسیاری از روستاییان آلمانی در خطر است. صحنه‌های ناشی از سیل در اروپای غربی در حالی منتشر می‌شود که تعداد کشته‌شدگان ناشی از این سیل از ۱۲۵ نفر عبور کرده است. وزارت دفاع این کشور  هم «وضعیت فاجعه‌آمیز» اعلام کرده است. در حال حاضر اولویت ارتش آلمان کمک به سیل‌زدگان اعلام شده و دولت در حال تدوین بسته کمک مالی سریع به آسیب‌‌دیدگان است. پرچم‌های ادارات هم به احترام قربانیان نیمه افراشته شده‌اند. طغیان رودخانه‌ها، رانش زمین، ریزش خانه‌ها، قطع برق، اختلال اینترنت و گیر افتادن سکنه در میان لجن و آب، شرایطی فاجعه‌بار را در دو ایالت غربی آلمان رقم زده است که این رویداد، یک رویداد تاریخی توصیف می‌شود. شهرهای حاشیه رودخانه‌ها در این دو ایالت به شدت آسیب دیده‌اند. راه‌های مواصلاتی تخریب شده و خانه‌هایی که در ساعات نخست سیل مقاومت کرده بودند، یکی یکی فرو می‌ریزند. هزاران نفر بی‌خانمان شده‌اند. مرگ ۱۲۵ نفر تا عصر شنبه، ۱۷ ژوئیه محرز شده است. بیش از هزار نفر نیز ناپدید شده‌اند. به گفته نخست‌وزیر ایالتی راین‌لند فالتس، سیل صحنه‌هایی آخر زمانی ایجاد کرده است. اکثریت قربانیان کسانی هستند که موج سیلاب آنها را به سرعت غافلگیر کرد. وزارت دفاع آلمان با اعلام «وضعیت فاجعه‌آمیز» ۸۵۰ سرباز را به مناطق سیل‌زده گسیل کرده است. کرامپ کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان تاکید کرده  که اولویت ارتش کمک‌رسانی به مناطق مصیبت‌زده است و سایر وظایف فعلا معوق خواهند شد. هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان نیز از کمک‌های مالی فوری و گسترده به سیل‌زدگان و آسیب‌دیدگان خبر داد. طبق گفته او طرحی با مشارکت صدراعظم، وزارت دارایی و وزارت کشور برای همین منظور در حال نهایی شدن است. زهوفر افزود، جزئیات طرح پس از برآورد دقیق میزان خسارات اعلام خواهد شد. منطقه ییلاقی «آهر» در راین‌لند فالتس خسارات فراوانی از سیل دیده است. خیابان‌ها را آب گرفته، پل‌ها شکسته شده‌اند و زمین دهان گشوده است. آب، یک مرکز نگهداری معلولان در شهرک سینزیگ را نیز با خود برد. ۱۲ فرد دارای معلولیت در آب غرق شدند. در ایالت نورد راین وستفالن دو شهر کوچک «ارف‌شتات» و «باسم» بیشترین آسیب‌ها را دیده‌اند. سیلاب، بسیاری از ساختمان‌ها در این دو شهرستان را ویران کرده است. به‌دلیل گستردگی فاجعه و اختلال در ارتباطات، برآورد درستی از اوضاع وجود ندارد. یکی از سخنگویان نهادهای مسوول در شهر کلن می‌گوید: «همه دستگاه‌های امدادی و حمایتی در حال هماهنگی برای کمک‌رسانی و مدیریت بحران هستند.» در هر دو ایالت آسیب‌دیده، ستادهای بحران و دفاتر بازسازی و کمک‌رسانی برپا شده‌اند.

از همه ساکنان مناطق سیل‌زده خواسته شده که خانه‌های خود را به‌دلیل خطر ریزش آنها ترک کنند. نقل‌و‌انتقال خانوارها به مکان امن با کمک دولت و خودروهای مخصوص و مجهز صورت می‌گیرد. نجات کسانی که خانه‌های‌شان در آب فرو رفته، با مشارکت سربازان ارتش، امدادگران غیرنظامی و نیروهای داوطلب و به کمک قایق‌ انجام می‌شود. بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان، با کمک هلی‌کوپتر و آمبولانس‌های ویژه تخلیه شده‌اند. با این همه پاره‌ای از سکنه دوباره به خانه‌های در معرض خطر خود بازگشته‌اند. اکثر این افراد می‌گویند حاضر نیستند اموال و دار و ندارشان را در محاصره آب به حال خود رها کنند. با گسترش عملیات امداد، انتظار می‌رود تعداد قربانیان بالاتر برود. رئیس دولت ایالتی راین‌لند فالتس می‌گوید: «نیروهای نجات پیوسته در ادامه تجسس‌ها با اجسادی در زیرزمین‌خانه‌ها روبه‌رو می‌شوند. دیدن این صحنه‌ها برای امدادگران حرفه‌ای و مجرب و داوطلبان کمک‌رسانی تکان‌دهنده است.»

آرمین لاشت، رئیس دولت ایالتی نورد راین وستفالن هم از «فاجعه‌ای با ابعاد تاریخی» نام برده است. بیم آن می‌رود که شمار قربانیان در این ایالت نیز با ادامه جست‌وجوها و امدادرسانی‌ها بیشتر شود. در حال حاضر حدود هزار امدادگر از ایالت نیدرزاکسن به مناطق سیل‌زده نورد راین وستفالن آمده‌اند. نیروهای نجات سایر ایالات آلمان نیز برای پشتیبانی لجستیکی و خدماتی از مناطق بحران‌زده اعلام آمادگی کرده‌اند. امدادرسانی به سیل‌زدگان در حالی ادامه دارد که اوضاع همچنان در مناطق آسیب دیده متشنج و ناپایدار است. با وجود پمپاژ آب توسط ماموران آتش‌نشانی، خطر شکسته شدن و سرریز کردن سد در منطقه «اویسکیرشن» بالاست. ترافیک ریلی در حاشیه رودها و شهرهای سیل‌زده مختل شده و تردد در جاده‌های بسیاری از شهرستان‌ها ممکن نیست.

روز جمعه همه پرچم‌ها در ادارات دولتی راین‌لند فالتس نیمه افراشته شدند. اداره فدرال دفاع غیرنظامی اعلام کرده که به منظور کمک به کار نجات و پاکسازی، تصاویر ماهواره‌ای مناطق سیل‌زده را در اختیار ستادهای حوادث غیرمترقبه و بلاهای طبیعی قرار خواهد داد. در این میان، کمپانی تامین انرژی «‌E-on» اعلام کرد که دست‌کم ۱۶۵هزار نفر در غرب آلمان بر اثر توفان و سیل اخیر درگیر قطع برق بودند. در سال ۲۰۱۳ که رودخانه‌های دانوب و الب طغیان کردند، ۲۱  نفر جان خود را از دست دادند. این واقعه آن زمان «بزرگ‌ترین سیل قرن» نامیده شد. حالا با عبور تعداد کشته‌ها از ۱۲۵ نفر و احتمال بالا رفتن قربانیان، احتمالا این رویداد را باید بزرگ‌ترین سیل قرن بنامند.

کارشناسان به نیویورک‌تایمز می‌گویند سیل اخیر در آلمان می‌تواند مهم‌ترین نشانه برای تغییرات آب و هوایی باشد. مطالعات نشان می‌دهد چنین مواردی افزایش خواهد یافت. دانشمندان می‌گویند که جو گرم‌تر، رطوبت بیشتری خلق می‌کند.

در اروپای مرکزی هم با شکسته شدن درخت‌ها، پل‌ها و بسته شدن مسیرها، امدادرسانی سخت‌تر شده است. بیشترین آسیب‌ها به مناطق روستایی وارد شده است. آلمانی‌ها در حال حاضر در تلاش هستند تا میزان فاجعه را تخمین بزنند. مرکل می‌گوید که خود از حجم عظیم خسارات در شوک است.

این بلای طبیعی در شرایطی رخ داده که آلمان در بحبوحه کارزارهای انتخاباتی برای ماه سپتامبر است. برای همین سیاستمداران خواستار توقف کارزارها تا اطلاع ثانوی شده‌اند. در شرایط فعلی تمرکز سیاستمداران بر این است که چگونه این فاجعه را اداره کنند. آلمان فعلا با بی‌خانمانی صدها خانوار روبه‌رو است.

در بلژیک نیز رودخانه میوس طغیان کرده و روستاهایی را که در مسیر قرار دارد، تحت تاثیر قرار داده است. در این کشور تعداد کشته‌ها به ۲۰ نفر رسیده و ۲۰ نفر دیگر نیز ناپدید شده‌اند. آلکساندر در‌کرو، نخست‌وزیر بلژیک می‌گوید: «ما هنوز در حال تخمین خسارات هستیم، اما این سیل می‌تواند تاریخی‌ترین و فاجعه‌بارترین سیل در تاریخ کشورمان باشد.»

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....