تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 22:29
کد خبر : 97817

سیاست چین برای جبران کاهش جمعیت

سیاست چین برای جبران کاهش جمعیت

در همه کشورها مشاهده می‌کنیم که میزان باروری کل که در حد ۶ تا ۷ بچه بوده، از سال ۱۳۶۵ به بعد این میزان سیر کاهنده پیدا کرده است، البته شتاب این کاهش متفاوت است. برخی کشورها این فرآیند را ۵۰ تا ۱۰۰ سال طی کردند، برخی دیگر مانند کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله

در همه کشورها مشاهده می‌کنیم که میزان باروری کل که در حد ۶ تا ۷ بچه بوده، از سال ۱۳۶۵ به بعد این میزان سیر کاهنده پیدا کرده است، البته شتاب این کاهش متفاوت است. برخی کشورها این فرآیند را ۵۰ تا ۱۰۰ سال طی کردند، برخی دیگر مانند کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله چین شتابشان بیشتر بوده است.
حال اینکه؛ مهمترین اثر و پیامد پیری در جوامع، کاهش جمعیت فعال است که بار تکفل زاید دارد و بر همین اساس هزینه های بهداشتی نیز افزایش می یابد. همچنین به تدریج اگر جمعیت سالمند باقی بماند، رشد جمعیت در ابتدا صفر و بعد منفی می شود. در این برهه اگر از سود دولت ها سیاستی اتخاذ نشود کم کم جمعیت کاهش پیدا می کند.
در برخی از کشورهای توسعه یافته که جمعیت فعال آن کاهش پیدا کرده است و یا رو به کاهش است، دولت ها سعی در جبران آن با ربات کرده اند. البته این ایده تا جایی جبران شده است اما با این اقدام جمعیت کاهش پیدا کرده و منفی می شود به صورتی که قابل جبران نخواهد بود.
در کشور چین، رشد جمعیت هنوز منفی نشده است و به سمت سالمندی و کاهش در حال پیشروی است. سیاست تک فرزندی سال ها در این کشور اجرا می شد اما اکنون خانواده ها با سیاستی که دولت در پیش گرفته است به دو فرزندی و بیشتر رو آورده اند تا این کاهش جمعیت را جبران کنند.
نکته مهم و قابل توجه این است که چین برخلاف برخی کشورها برای قشر سالمند خود تدابیر مختلفی اتخاذ کرده است. یکی از این تدابیر که به صورت آزمایشی در حال انجام است پرداخت به روز حقوق بازنشستگی است. بنابراین با توجه به هزینه های درمانی که همیشه در کشورها سرسام آور است دولت ها باید از سیاست تحلیل اقتصادی استفاده کنند و توجه ویژه چین در این زمینه به سالمندان، برای این است جمعیت پیر جامعه زیر خط فقر نروند.

دکتر شهلا کاظمی‌پور- جمعیت شناس

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....