تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 20:10
کد خبر : 35766

سکوت اعضای منتخب فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان پس از ۳ سال شکست ؟!

سکوت اعضای منتخب فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان پس از ۳ سال شکست ؟!

پس از گذشت حدود سه سال از برگزاری نخستین انتخابات در صندوق ذخیره فرهنگیان که در زمان وزارت محمد بطحایی برای تعیین دو نفر در « هیات امنا » و یک نفر « بازرس » با تبلیغات فراوان برگزار شد ؛ این سه نفر سکوت و انفعال خویش را شکسته و در رسانه ها به

پس از گذشت حدود سه سال از برگزاری نخستین انتخابات در صندوق ذخیره فرهنگیان که در زمان وزارت محمد بطحایی برای تعیین دو نفر در « هیات امنا » و یک نفر « بازرس » با تبلیغات فراوان برگزار شد ؛ این سه نفر سکوت و انفعال خویش را شکسته و در رسانه ها به ذکر مطالبی در مورد این صندوق پرداخته اند .

اقتصاددان: پیشنهاد تعیین « بازرس » برای صندوق ذخیره فرهنگیان نخستین بار توسط « مدیر صدای معلم » در نشستی که تشکل های فرهنگیان در دی ماه سال ۱۳۹۲ با مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان وقت ( شهاب الدین غندالی ) برگزار کردند ارائه گردید .

« علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم در این نشست چنین بیان کرد :

« این موسسه اقتصادی با این تعداد عضو و سرمایه ، فاقد رکنی به نام ” بازرس ” است !

در آن جلسه ، به ایشان پیشنهاد دادم که در صورت امکان ، از میان سهام داران صندوق ، حداقل ۳ نفر به عنوان بازرس انتخاب شوند

پس از گذشت حدود سه سال از برگزاری نخستین انتخابات در صندوق ذخیره فرهنگیان که در زمان وزارت محمد بطحایی برای تعیین دو نفر در « هیات امنا » و یک نفر « بازرس » با تبلیغات فراوان برگزار شد ؛ این سه نفر سکوت و انفعال خویش را شکسته و در رسانه ها به ذکر مطالبی در مورد این صندوق پرداخته اند .

پیشنهاد تعیین « بازرس » برای صندوق ذخیره فرهنگیان نخستین بار توسط « مدیر صدای معلم » در نشستی که تشکل های فرهنگیان در دی ماه سال ۱۳۹۲ با مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان وقت ( شهاب الدین غندالی ) برگزار کردند ارائه گردید .

« علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم در این نشست چنین بیان کرد :

« این موسسه اقتصادی با این تعداد عضو و سرمایه ، فاقد رکنی به نام ” بازرس ” است !

در آن جلسه ، به ایشان پیشنهاد دادم که در صورت امکان ، از میان سهام داران صندوق ، حداقل ۳ نفر به عنوان بازرس انتخاب شوند

« صدای معلم » در این مدت در گزارش های و یادداشت های متعددی از سکوت و انفعال این سه عضو منتخب در صندوق ذخیره فرهنگیان انتقاد کرد .

این رسانه در ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در گزارشی نوشت :

« جلسه هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در یکم اردیبهشت ماه ۹۹ در وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید .پیشنهاد تعیین « بازرس » برای صندوق ذخیره فرهنگیان نخستین بار توسط « مدیر صدای معلم » در نشستی که تشکل های فرهنگیان در دی ماه سال ۱۳۹۲ با مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان وقت ( شهاب الدین غندالی ) برگزار کردند ارائه گردید

تنها چیزی که در پرتال قابل رویت است انتشار ۱۸ عکس از این نشست است بدون هیچ گونه توضیحی .

مطابق معمول ، رسانه ها نیز به این نشست ها دعوت نمی شوند و البته وزارت آموزش و پرورش به بهانه ” کرونا ” بیش از ۲ ماه است که نشست های رسانه ای با خبرنگاران را تعطیل کرده است اما نشست های ستادی این وزارتخانه با رعایت ظاهر پروتکل های بهداشتی در جریان است .

علی رغم اعتراض « صدای معلم » به عنوان تنها رسانه منتقد این تصمیم تاکنون پاسخی به این مطالبه داده نشده است .

آن گونه که تصاویر بر می آید اعضای هیات امنا به اتفاق وزیر آموزش و پرورش در این نشست حضور دارند اما سه نفر اعضای انتخابی ( ۲ نفر عضو هیات امنا و یک نفر بازرس افتخاری ) این صندوق از طریق ویدئو کنفرانس با این جلسه در ارتباط هستند .

این ۳ نفر که با حمایت مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و البته با مشارکت کم تر از ۲۳ درصدی فرهنگیان در انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان به آن جا راه یافته اند ؛ تاکنون گزارش مدون و شفافی از عملکرد ۲ ساله خویش به معلمان ارائه نکرده اند . ( در آن انتخابات از ۸۸ هزار فرهنگی فقط ۱۸۰ هزار نفر مشارکت داشتند . )

« صدای معلم » پیش تر در گزارشی تحلیلی از موضاع سازمان برنامه و بودجه در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان انتقاد کرد .

این رسانه نوشت :

” پرسش « صدای معلم » از مسئولان سازمان برنامه و بودجه آن است که چرا دولت تنظیم کننده ی لایحه برنامه پنجم توسعه تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم را در این لایحه نادیده گرفته است ؟

چرا سازمان برنامه و بودجه که به طور منطقی باید پیرو و بسط دهنده سیاست های دولت باشد به رأی ۱۵ دی ۹۷ از دیوان عدالت اداری اعتراض کرده است ؟ مگر نه آن که دیوان عدالت اداری به نفع معلمان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان و اجرای قانون رای داده است ؟

حال پرسش ما این است که صحبت های آقای جهانگیری در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان را باید پذیرفت و یا عملکرد سازمان برنامه و بودجه را ؟

رئیس جمهور لایحه “شفافیت” مصوبه هیات وزیران به تاریخ ۲۵ / ۲ / ۱۳۹۸ را در تاریخ ۱ / ۴ / ۱۳۹۸ به مجلس تقدیم کرده است.

در این لایحه واژه شفافیت به صورت زیر تعریف گردیده است:

” وضعیتی که در آن اطلاعات، صلاحیت ها، رفتارها و عملکرد های موسسات مشمول در زمان مناسب و با کیفیت مناسب در معرض دسترسی و استفاده اشخاص ذینفع یا عموم مردم یا مراجع نظارتی قرار می گیرد.”

لایحه شفافیت در دو سطح تکالیف عام و اختصاصی مهمترین حوزه‏‌های شفافیت را مورد توجه قرار داده که در سه دسته «شفافیت وظایف، اختیارات، مأموریت‏‌ها و صلاحیت‌‏ها»، «شفافیت فرآیند‌های سازمانی» و «شفافیت اطلاعات سازمانی» تقسیم‌بندی شده است. ”

انتظار می رود مسئولان سازمان برنامه و بودجه و نیز وزیر آموزش و پرورش و شورای معاونین اش به ویژه معاون برنامه ریزی و توسعه منابع در این مورد مواضع شفاف خود را اعلام کنند . ”

واکنش هیات امنا و هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان تاکنون در این مورد شفاف نبوده است .

« صدای معلم » در ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ در گزارشی از نامه ی جمعی از هنرمندان و سینماگران برای آزادی ” محمد امامی ” متهم اختلاس از بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و نوشت :

پرسش « صدای معلم » از امضاکنندگان این نامه آن است که از کیسه چه کسی و یا کسانی برای خودشان و این گونه دست و دلبازانه هزینه می کنند ؟

این رسانه ضمن سپاسگزاری از مواضع مسئولانه و مطالبه گرانه خانم حکمت در این موارد ، از مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه ” صندوق ذخیره فرهنگیان ” می خواهد تا ضمن شفاف سازی و توضیح در این مواردی که گزارش به آن اشاره کرده است پی گیر حقوق و مطالبات قانونی معلمان در این صندوق باشند .

همچنین از نمایندگان مجلس و نیز قوه قضائیه انتظار می رود تا ضمن درک دغدغه معلمان و بر اساس ” قانون ” رفتار نمایند . ”

واکنش مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان و ۳ نفر اعضای انتخابی فرهنگیان در این مورد نیز تاکنون سکوت بوده است . »

بهرام پارسایی نماینده پیشین مجلس در تذکری که به آقای بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش داشت از عملکرد این سه نفر از اعضای منتخب فرهنگیان انتقاد کرد .

« صدای معلم » در گزارشی به تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ نوشت :

« بهرام پارسایی » پیش تر در تذکری به وزیر آموزش و پرورش ضمن انتقاد از تعلل وزارت آموزش و پرورش در تشکیل سازمان نظام معلمی در مورد عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان گفته است :

” مورد بعدی درباره به کارگیری فرهنگیان در اداره صندوق ذخیره فرهنگیان است که سهام گذاری اصلی آن این قشر فرهیخته و زحمت کش هستند. علی رغم برگزاری انتخابات برای این مهم ظاهرا فقط جنبه شعاری داشته و لازم است وزیر محترم آموزش و پرورش درباره صندوق ذخیره ارزی توضیحات کاملی به مجلس ارائه دهند یا اینکه مجلس و نهادهای نظارتی ورود و نظارت خود را در این بخش که انتظار جامعه فرهنگیان است بیشتر داشته باشد .”

امین‌الله سالاری، لیلی نظرپور و محسن مسعودی نمایندگان فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که در یک سال اخیر در برابر رویدادهای صندوق ذخیره فرهنگیان سکوت کرده اند به اظهارات این نماینده از طریق پرتال وزارت آموزش و پرورش پاسخ داده اند .

« صدای معلم » در یک سال اخیر از عملکرد ضعیف و پرسش برانگیز این نمایندگان انتقاد کرده است .

نکته مهم آن است که این افراد که خود را منتخب معلمان می دانند تاکنون در مورد این انتقادات و پرسش ها سکوت کرده اند .

« صدای معلم » بارها از این ۳ نفر خواسته است اگر نمی توانند کاری انجام دهند و یا اراده ای برای پی گیری امور در جهت احقاق حقوق حقه معلمان و مطالبات قانونی آن ندارند ، بهترین راه ” استعفا ” و کناره گیری است . ”

این ۳ نفر در پرتال وزارت آموزش و پرورش خطاب به آن نماینده مجلس گفته بودند :

« با توجه به تشریفاتی خواندن انتخاب فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره، ضمن رد اظهارات مذکور اعلام می‌نماییم انتخاب منتخبان فرهنگی طی یک روند و فرآیند کاملا شفاف صورت گرفته است.

اعضای منتخب برابر اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان از اختیارات کامل همانند سایر اعضای محترم برخوردار هستند و همچون دیگر اعضا در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های موسسه و نظارت بر صندوق برابر مقررات مربوطه، حضوری موثر و فعال دارند، لذا انتظار می‌رود جنابعالی به‌عنوان فردی فرهیخته و منتقد در اعلام‌نظرهایتان منزلت و شأن منتخبان فرهنگیان را در نظر گرفته و در صورت نیاز به توضیح بیشتر نشست مشترکی با آن‌ها برگزار نمایید.

در پایان ضمن تقدیر از دغدغه جنابعالی در خصوص وضعیت اقتصادی فرهنگیان از حضرتعالی و سایر نمایندگان محترم انتظار داریم طرح‌ها و راه کارهای عملی به دور از هیاهوهای سیاسی (با توجه به وظیفه ذاتی‌تان) جهت ارتقاء سطح معیشت ورفاه فرهنگیان ارائه نمایید. »

محسن مسعودی عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در یادداشتی در روزنامه اعتماد ۲۵ بهمن می نویسد :
« با توجه به عملکرد صندوق مطالبات فرهنگیان در این برهه از زمان این است که در رابطه با ارزش افزوده دارایی‌های صندوق تعیین تکلیف شود و عملکرد صندوق در اتاق شیشه‌ای قرار گیرد که بتوان به راحتی همکاران به اطلاعات مورد نیاز خود در این زمینه دست یابند با توجه به اینکه صندوق می‌تواند در راستای رفع مشکلات معیشتی فرهنگیان گام‌های موثری را بردارد و این مهم با حضور فعالانه فرهنگیان بر سرنوشت خود میسر است. انتظار می‌رود که تعداد فرهنگیان عضو در هیات امنا صندوق ذخیره فرهنگیان از سه نفر موجود که در اقلیت به سر می‌بردند در سال‌های آینده بیشتر شود.»

نخستین پرسش « صدای معلم » از این سه منتخب که پس از یک دوره طولانی سکوت خویش را شکسته اند آن است که چرا این اعضا مسائل را از طریق رسانه ها با افکار عمومی در میان نگذاشتند تا حداقل سهمی به اندازه خویش در تشکیل اتاق شیشه ای ایفا کرده باشند و اکنون با کدامین سرمایه و اعتماد اجتماعی می گویند که تعداد منتخبین بیشتر شوند ؟

آیا دلیل سکوت این اعضا که به گفته خودشان : ” برابر اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان از اختیارات کامل همانند سایر اعضای محترم برخوردار هستند و همچون دیگر اعضا در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های موسسه و نظارت بر صندوق برابر مقررات مربوطه، حضوری موثر و فعال دارند” در اقلیت بودن خلاصه می شود ؟

آیا این سه نفر از قبل نمی دانستند که در اقلیت هستند ؟

این اعضا با چه برنامه و نقشه ی راهی ، راهی صندوق ذخیره فرهنگیان شدند ؟ « صدای معلم » بارها از این ۳ نفر خواسته است اگر نمی توانند کاری انجام دهند و یا اراده ای برای پی گیری امور در جهت احقاق حقوق حقه معلمان و مطالبات قانونی آن ندارند ، بهترین راه ” استعفا ” و کناره گیری است .

لیلا نظرپور، منتخب اول فرهنگیان در این هیات به «اعتماد» می‌گوید روند جلسات متوقف شده و نامه‌های او از سوی وزیر بی‌پاسخ مانده‌اند.

نظر پور می گوید :

« به علاوه ما درخواست وجود شفافیت در کارهای صندوق را داریم. معلمان ما باید از تمام مصوبات هیات امنا آگاهی داشته باشند. الان آقای حاجی میرزایی نوید خیلی خوبی در مورد صندوق می‌دهند اما ما اینها را در مصوبات هیات امنا نداشتیم. همین ارزش مالکانه را گفته‌اند که انجام می‌شود اما تا چه حدی پیش رفته؟

وی در پاسخ به این پرسش روزنامه اعتماد : « با توجه به این تجربه‌ای که درهیات امنا داشتید و همین حرف‌هایی که زدید به نظرتان چقدر آموزش و پرورش تنها بنا داشته نمایشی از حضور معلمان در هیات امنای صندوق داشته باشد؟ چقدر می‌خواهند این نقش شما به عنوان منتخب معلمان واقعی باشد؟ » چنین پاسخ می دهد :
« نه، نمی‌شود گفت نمایشی است. زمانی که ما انتخاب شدیم آقای بطحایی وزیر بود و خیلی سر انتخابات حساس بود. انتخابات با صداقت پیش رفت. بعد هم به ما اختیار تام داده بود. یک بار در جلسه‌ای به ما گفت هر اطلاعاتی که بخواهید تا حقوق کارکنان صندوق باید در اختیارتان قرار بگیرد. اما وقتی یک نفر جایگاهی ندارد سخت است که این حالت را حفظ کند. از وقتی کرونا آمده همه‌چیز دچار مشکل شده. با این همه ما در همین مدت هم برای پیگیری کار معلمان بارها به تهران رفته‌ایم. معلمان آنچه خواسته‌اند را به ما گفته‌اند من هم دو سه نامه به وزیر زده‌ام اما هنوز پاسخی داده نشده. »

پرسش این است که آیا مصوبات هیات امنا ” محرمانه ” بوده و یا آن که منعی برای انتشار آن ها وجود داشته است ؟

آیا این سه نفر که مهر صداقت بر تایید انتخابات زده اند پس از انتخاب شدن هم با فرهنگیان صادق بوده اند ؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....