تاریخ انتشار : دوشنبه 6 بهمن 1399 - 12:55
کد خبر : 32707

سونامی تعطیلی رستوران‌ها

سونامی تعطیلی رستوران‌ها

رییس اتحادیه رستوران‌داران تهران اظهار داشت: نسبت به زمانی که شیوع کرونا در اوج بود و رستوران‌ها نیز باز بودند، تقاضا کمی بهتر شده ولی در مجموع رستوران‌ها وضعیت خوبی ندارند. در زمان اوج کرونا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش تقاضا به وجود آمد که الان نسبت به آن زمان ۱۰ تا ۱۵ درصد

رییس اتحادیه رستوران‌داران تهران اظهار داشت: نسبت به زمانی که شیوع کرونا در اوج بود و رستوران‌ها نیز باز بودند، تقاضا کمی بهتر شده ولی در مجموع رستوران‌ها وضعیت خوبی ندارند. در زمان اوج کرونا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش تقاضا به وجود آمد که الان نسبت به آن زمان ۱۰ تا ۱۵ درصد بهبود پیدا کرده و افزایش یافته است.

 

به گزارش  اقتصاددان به نقل از اسکناس، سید علی اصغر میرابراهیمی در مورد وضعیت رستوران‌ها بعد از کاهش آمار تلفات کرونا اظهار کرد: اعتماد مردم به رستوران‌ها کاهش پیدا کرده، گرانی اجناس نیز مزید بر علت شده است. مشکلات عدیده‌ای در صنف رستوران‌داران وجود دارد از جمله تهیه اجناس، حقوق کارگران و بیمه. با این حال نسبت به گذشته تقاضا فروکش کرده و مردم کمتر به رستوران‌ها مراجعه می‌کنند. وی افزود: نسبت به زمانی که شیوع کرونا در اوج بود و رستوران‌ها نیز باز بودند، تقاضا کمی بهتر شده ولی در مجموع رستوران‌ها وضعیت خوبی ندارند. در زمان اوج کرونا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش تقاضا به وجود آمد که الان نسبت به آن زمان ۱۰ تا ۱۵ درصد بهبود پیدا کرده و افزایش یافته است. رییس اتحادیه رستوران‌داران تهران تصریح کرد: گرانی هم علاوه بر بی‌اعتمادی حاصل از کرونا در این کاهش تقاضا مزید بر علت بوده است. علاوه بر افزایش حقوق پرسنل، بیمه، مالیات و … مواد اولیه نیز افزایش قیمت زیادی داشته است. رب گوجه فرنگی ۱۶ کیلوگرمی ۲۸۰ تا ۲۹۰ هزار تومان، روغن ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، هر کیلو برنج ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان شده است. جوجه را ۳۰ هزار تومان می‌خریدیم اما الان به ۴۵ هزار تومان رسیده است. میرابراهیمی خاطرنشان کرد: قیمت غذای نهایی که در رستوران‌ها عرضه می‌شود نسبت به قبل از کرونا حدود ۳۵ درصد افزایش داشته، تورم اعلامی هم بیشتر از ۳۲ درصد شده است. ارگان‌های ذی‌ربط کمی به فکر اصناف باشند وضعیت کسب‌وکار اصلا خوب نیست.

تعطیلی ۳۰ درصد رستوران‌ها

در همین خصوص همچنین رئیس اتحادیه رستوران چلوکباب آشپزخانه کباب و حلیم مشهد می‌گوید: اگر همین امروز هم تمامی محدودیت‌ها را برداریم اما خسارات برجای‌مانده تا یک سال آینده هم  قابل‌ترمیم نیست. هنگامی‌که از حسن امیریان می‌پرسیم از زمان کرونا تاکنون چند رستوران و یا کترینگ به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل‌شده است به ما می‌گوید: حدود ۳۰ درصد رستوران‌های ما در این مدت به دلیل هزینه‌های سنگین و عدم همخوانی دخل‌وخرج تعطیل‌شده‌اند و دست از کار کشیده اند.

کاهش ۵۰ درصدی فروش

وی بابیان اینکه محدودیت‌های بهداشتی و از طرفی واهمه مردم از ابتلا به کرونا آن‌ها را از حضور در اماکن عمومی بازداشته است می‌افزاید: این در حالی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رستوران‌های مشهد با نظارت و حساسیت بیشتری دنبال می‌شود اما بااین‌حال رغبت برای حضور در رستوران‌ها بسیار کم است. امیریان بابیان اینکه متأسفانه فروش در این مدت کاهشی ۵۰ درصدی را تجربه کرده است اظهار می کند: باوجوداینکه ستاد مبارزه با کرونا اجازه فعالیت رستوران‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت  را صادر کرده است اما این تصمیم هم نتوانسته خسارت‌های وارده را جبران کند. وی می‌گوید از طرفی برخی از رستوران‌ها نمی خواهند کارگران خود را به دلایل انسانی اخراج کنند و از طرفی هم قادر نیستند هزینه بیمه؛ رفت‌وآمد؛خوراک و حقوق آن را بپردازند و لذا این مشکلات لاینحل مانده است.

ع
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....