تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مرداد 1401 - 17:37
کد خبر : 96783

سومین بورس دنیا بدون حضور جدی سرمایه‌گذار خارجی

سومین بورس دنیا بدون حضور جدی سرمایه‌گذار خارجی

بورس شانگهای سومین بازار سهام بزرگ جهان از نظر ارزش بازار با ۶.۵ تریلیون دلار با ۱۵۰۰ شرکت پذیرفته شده در سال ۲۰۲۱ است. این بورس، بزرگترین بازار سهام آسیا است. اقتصاددان: بورس شانگهای SSE یک بورس اوراق بهادار مستقر در شهر شانگهای چین است. این بورس، یکی از سه بورس اوراق بهادار است که

بورس شانگهای سومین بازار سهام بزرگ جهان از نظر ارزش بازار با ۶.۵ تریلیون دلار با ۱۵۰۰ شرکت پذیرفته شده در سال ۲۰۲۱ است. این بورس، بزرگترین بازار سهام آسیا است.

اقتصاددان: بورس شانگهای SSE یک بورس اوراق بهادار مستقر در شهر شانگهای چین است. این بورس، یکی از سه بورس اوراق بهادار است که به طور مستقل در سرزمین اصلی چین فعالیت می‌کند؛ دو بورس دیگر، بورس اوراق بهادار پکن و بورس اوراق بهادار شنژن هستند. بورس شانگهای سومین بازار سهام بزرگ جهان از نظر ارزش بازار با ۶.۵ تریلیون دلار با ۱۵۰۰ شرکت پذیرفته شده در سال ۲۰۲۱ است. این بورس، بزرگترین بازار سهام آسیا است.

برخلاف بورس هنگ کنگ، بورس شانگهای هنوز کاملاً به روی سرمایه گذاران خارجی باز نیست و اغلب به دلیل کنترل حساب سرمایه توسط مقامات سرزمین اصلی چین، تحت تأثیر تصمیمات دولت مرکزی قرار می گیرد.

اقتصاد چین

پرجمعیت‌ترین کشور جهان با جمعیت بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر، یکی از مهم‌ترین بازیگران عرصه سیاست و اقتصاد جهانی به شمار می‌رود و یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را داراست. بر اساس داده‌های رسمی اداره ملی آمار چین، اقتصاد این کشور با این جمعیت، در سال ۲۰۲۱ رشد ۸.۱ درصدی داشت. در سال ۲۰۲۱ به طور کلی ارزش تولید ناخالص داخلی در سراسر جهان ۹۴ هزار میلیارد دلار بوده که ارزش تولید ناخالص داخلی چین در این سال ۱۶.۸۶ هزار میلیارد دلار بوده که به تنهایی برابر با ۱۷.۹درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان است.

جایگاه GDP چین در میان ۱۰ کشور برتر دنیا در سال ۲۰۲۱

سومین بورس دنیا بدون حضور جدی سرمایه‌گذار خارجی

صادرات و واردات چین در سال ۲۰۲۱

بر اساس آمار گمرک، کل ارزش واردات و صادرات تجارت کالاهای چین در سال ۲۰۲۱ به ۳۹ تریلیارد و ۱۰۰ میلیارد یوان رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۱.۴ درصد رشد کرده است. در این میان، میزان صادرات ۲۱ تریلیارد و ۷۳۰ میلیارد یوان بوده و ۲۱.۲ درصد رشد داشته، همچنین میزان واردات ۱۷ تریلیارد و ۳۷۰ میلیارد یوان بوده که ۲۱.۵ افزایش یافته است.

در سال ۲۰۲۱ میلادی، با محاسبه واحد دلار، میزان واردات و صادرات چین به ۶ تریلیارد و ۵۰ میلیارد دلار رسیده و برای نخستین بار از ۶ تریلیارد دلار فراتر رفته است.

صادرات و واردات چین در سال ۲۰۲۱ (به میلیارد یوان)

سومین بورس دنیا بدون حضور جدی سرمایه‌گذار خارجی

پیشینه بورس شانگهای

شانگهای اولین شهر سرزمین اصلی چین است که شاهد ظهور سهام، معاملات سهام و بورس است. معاملات سهام در شانگهای در اوایل دهه ۱۸۶۰ آغاز شد. در سال ۱۸۹۱، انجمن کارگزاران سهام شانگهای یا همان شکل اولیه بورس اوراق بهادار در شانگهای تأسیس شد.

در دهه ۱۹۲۰، با تأسیس بورس کالای اوراق بهادار شانگهای و بورس اوراق بهادار چینی شانگهای، شانگهای به عنوان مرکز مالی خاور دور ظاهر شد: جایی که سرمایه گذاران چینی و خارجی می توانستند سهام، اوراق قرضه و معاملات آتی را معامله کنند. در سال ۱۹۴۶، بورس اوراق بهادار چینی شانگهای به شرکت بورس اوراق بهادار شانگهای تغییر نام داد. در سال ۱۹۴۹، تمام مراکز معاملاتی اوراق بهادار بسته شدند.

از سال ۱۹۸۰، بازار اوراق بهادار چین همزمان با اصلاحات و گشایش کشور و توسعه اقتصاد بازار سوسیالیستی رشد چشمگیری داشت. در سال ۱۹۶۰ عرضه اوراق خزانه از سر گرفته شد. در سال ۱۹۸۴، سهام و اوراق قرضه شرکتی در شانگهای و سایر مناطق منتشر شد. در ۲۶ نوامبر ۱۹۹۰ بورس شانگهای تأسیس شد و در ۱۹ دسامبر همان سال فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

سومین بورس دنیا بدون حضور جدی سرمایه‌گذار خارجی

ساختار مالی بورس شانگهای

اوراق بهادار فهرست شده در SSE شامل سه دسته اصلی سهام، اوراق قرضه و صندوق می‌شود.

اوراق قرضه معامله شده در SSE شامل اوراق خزانه (T-bond)، اوراق قرضه شرکتی و اوراق قرضه شرکتی قابل تبدیل است. بازار اوراق قرضه SSE فعال ترین در نوع خود در چین است.

دو نوع سهام در بورس شانگهای منتشر می شود: سهام “الف” و سهام “ب”. قیمت سهام A به ارز محلی یوآن رنمنبی است، در حالی که سهام B به دلار آمریکا قیمت‌گذاری می شود.

در ابتدا، تجارت سهام A فقط به سرمایه‌گذاران داخلی محدود می‌شد؛ در حالی که سهام B برای سرمایه‌گذاران داخلی (از سال ۲۰۰۱) و خارجی در دسترس است.

پس از انجام اصلاحات در دسامبر ۲۰۰۲، سرمایه‌گذاران خارجی اکنون (با محدودیت‌هایی) مجاز به تجارت در سهام A تحت برنامه سرمایه‌گذار نهادی خارجی واجد شرایط (QFII) هستند که به طور رسمی در سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی شد.

بورس شانگهای از سیستم های تجاری و زیرساخت های ارتباطی در سطح جهانی است که می تواند از عملکرد کارآمد و پایدار بازار اوراق بهادار شانگهای پشتیبانی کند. و دارای یک سیستم خودتنظیمی موثر است که می تواند عملکرد منظم و منظم بازار اوراق بهادار شانگهای را تضمین کند. با این مزایا، بازار اوراق بهادار شانگهای هم از نظر اندازه و هم از نظر تعداد سرمایه گذاران به سرعت رشد کرده است و بورس را به یکی از نماینده ترین بازارهای سرمایه در حال ظهور تبدیل کرده است. بر اساس آمار فدراسیون جهانی بورس ها (WFE)، تا پایان سال ۲۰۲۰، این صرافی از نظر کل سرمایه بازار، کل گردش مالی و سرمایه جذب شده به ترتیب در رتبه های ۳، ۴ و ۲ قرار گرفت و به یکی از صرافی های برتر تبدیل شد.

شاخص‌های بورس شانگهای

شاخص ترکیبی SSE که همچنین به عنوان کامپوزیت شانگهای شناخته می شود، رایج ترین شاخص مورد استفاده برای انعکاس عملکرد بازار SSE است. اجزای تشکیل دهنده شاخص ترکیبی SSE همه سهام فهرست شده (سهم A و سهام B) در بورس اوراق بهادار شانگهای هستند.

این شاخص در ۱۵ جولای ۱۹۹۱ راه اندازی شد. در پایان سال ۲۰۰۶ این شاخص به ۲۶۷۵.۴۷ رسید.

از دیگر شاخص‌های مهم مورد استفاده در بورس های شانگهای می‌توان به شاخص SSE ۵۰ و SSE ۱۸۰ Index اشاره کرد.

ساعات و روزهای معامله در بورس شانگهای

SSE هر دوشنبه تا جمعه برای معاملات در دو جلسه معاملاتی باز است.

جلسه صبح با قیمت‌گذاری متمرکز رقابتی از ساعت ۰۹:۱۵ تا ۰۹:۲۵ آغاز می شود و با مناقصه متوالی از ساعت ۰۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ ادامه می‌یابد. پس از آن جلسه مناقصه متوالی بعد از ظهر از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۰۰ شروع می‌شود.

این بازار در روزهای شنبه و یکشنبه و سایر تعطیلات اعلام شده توسط SSE تعطیل است.

این روزها شامل عید سال نو، عید چینی (به مدت ۵ روز)، روز کارگر (به مدت ۳ روز)، جشنواره قایق اژدها (به مدت ۲ روز)، جشن نیمه پاییز و روز ملی چین (به مدت ۵ روز) می‌شود.

سومین بورس دنیا بدون حضور جدی سرمایه‌گذار خارجی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....