تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 21:27
کد خبر : 44609

سود سهام عدالت پس از برگزاری انتخابات تغییر می‌کند

سود سهام عدالت پس از برگزاری انتخابات تغییر می‌کند

عضو ناظر شورای عالی بورس گفت: سود انباشته شرکت‌های سهام عدالت در استان‌ها در حال حاضر بین ۳۵۰ تا ۴۰۰هزار میلیارد تومان است و انتخابات سهام عدالت، مهم‌ترین انتخابات اقتصادی کشور پس از انقلاب محسوب می‌شود. به گزارش اقتصاددان به نقل از ایلنا، از نیمه اردیبهشت ماه، انتخابات تعیین هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت در

عضو ناظر شورای عالی بورس گفت: سود انباشته شرکت‌های سهام عدالت در استان‌ها در حال حاضر بین ۳۵۰ تا ۴۰۰هزار میلیارد تومان است و انتخابات سهام عدالت، مهم‌ترین انتخابات اقتصادی کشور پس از انقلاب محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایلنا، از نیمه اردیبهشت ماه، انتخابات تعیین هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت در استان‌ها به صورت الکترونیکی در هر استان برگزار می‌شود و سهام‌داران غیرمستقیم سهام عدالت به شرط سجامی شدن و احراز هویت در سایت سهام عدالت می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

از جمعیت حدود ۵۰ میلیون نفری دارای سهام عدالت، ۶۰درصد روش غیرمستقیم را برای اداره سهام خود انتخاب کردند که جمعیت آن‌ها به حدود ۳۰ میلیون نفر می‌رسد که ۳ میلیون متوفی سهام عدالت هم جزو سهامداران غیرمستقیم محسوب می‌شوند.

از ۱۰ سال گذشته که موضوع واگذاری سهام عدالت و ایجاد شرکت‌های استانی مطرح شد تا به امروز، هیات مدیره این شرکت‌ها و نحوه اداره آنها تغییری نکرده اما پس از آزادسازی سهام عدالت و همچنین عملکرد ناموفق این شرکت‌ها در مدل مدیریت پیشین، دولت به ایجاد تغییر و تحول در این شرکت‌های استانی سهام عدالت بود که مهم‌ترین گام آن، تغییر نحوه مدیریت است.

از این رو بستری فراهم شده تا افراد دارای صلاحیت حرفه‌ای در انتخابات تعیین هیات مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت حضور داشته باشند و مردم خودشان مدیران این شرکت‌ها را انتخاب کنند.

محسن علیزاده، عضو ناظر شورای عالی بورس درباره اهمیت برگزاری انتخابات تعیین هیات مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت گفت: موضوع مهمی که اهمیت این انتخابات را روشن می‌کند، این است که سود انباشته شرکت‌های سهام عدالت در استان‌ها در حال حاضر بین ۳۵۰ تا ۴۰۰هزار میلیارد تومان است و انتخابات سهام عدالت مهم‌ترین انتخابات اقتصادی کشور پس از انقلاب محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اهمیت بسیار بالای این انتخابات اما مردم و سهامداران محدودی از برگزاری آن مطلع هستند، ادامه داد: شاید فقط حدود ۱۰درصد سهام‌داران عدالت از اهمیت برگزاری انتخابات هیات مدیره شرکت‌استانی مطلع باشند.

عضو ناظر شورای عالی بورس تاکید کرد: سهام‌داران باید بدانند که اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها، اجازه دارند سهام متعلق به مردم در این مجموعه را در بخش‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کنند که اگر با دانش و اصول اقتصادی آشنا باشند، این شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری‌های مناسب پتانسیل بسیار خوبی برای ایجاد و رونق اقتصادی و تولید در استان‌ها را دارند.

وی ادامه داد: احتمالا ترکیب هیات مدیره در تمام شرکت‌های استانی سهام عدالت پس از این انتخابات تغییر می‌کند.

علیزاده با بیان اینکه مردم با مشارکت یا عدم مشارکت در این انتخابات خودشان سرنوشت دارایی و میزان سوددهی شرکت‌های سهام عدالت را انتخاب می‌کنند، گفت: از این پس سودی که به سهامداران عدالت تعلق می‌گیرد، به نوع فعالیتی که شرکت‌های استانی انجام می‌دهند بستگی دارد. به طور قطع سود شرکتی که وارد فعالیت‌های پتروشیمی شده با سود شرکتی که در بخش ناموفقی سرمایه‌گذاری کرده، متفاوت خواهد بود و این اعضای هیات مدیره هستند که برای محل سرمایه‌گذاری شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند.

عضو ناظر شورای عالی بورس احراز شرایط دواطلبان را یکی از نقاط قوت این انتخابات دانست و اظهار داشت: تمام داوطلبان برای شرکت در این انتخابات، توسط سازمان بورس احراز شرایط می‌شوند. چرا که حتما کسانی باید به عنوان هیات مدیره انتخاب شوند و صلاحیت حرفه‌ای و سوابق آنها تایید و احراز شود.

وی گفت: البته نکته مهم این است که این شرکت‌ها سهامی عام هستند و برگزاری انتخابات آنها از قانون تجارت تبعیت می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....