تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آبان 1399 - 12:25
کد خبر : 23183

سوداگری دلالان عامل کاهش قیمت زعفران

سوداگری دلالان عامل کاهش قیمت زعفران

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: همه اقداماتی که وزارت جهاد از ما خواسته به درستی اجرا شده است اما این که چرا نتیجه نمی‌دهد باید در ضعف‌هایی که در زنجیره‌های تولید وجود دارد جست و جو کنیم. به گفته این مسؤول، اعتبار هزار میلیارد تومانی که وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید در بانک‌ها

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: همه اقداماتی که وزارت جهاد از ما خواسته به درستی اجرا شده است اما این که چرا نتیجه نمی‌دهد باید در ضعف‌هایی که در زنجیره‌های تولید وجود دارد جست و جو کنیم.

به گفته این مسؤول، اعتبار هزار میلیارد تومانی که وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید در بانک‌ها وجود ندارد و بانک‌ها در قبال درخواست آنها می‌گویند هنوز چنین اعتباری به دستشان نرسیده است.میری مسأله دیگری را مطرح می‌کند و می‌گوید: حالا با فرض این که اعتباری هم در بانک وجود داشته باشد، همه ما می‌دانیم که بروکراسی پیچیده‌ای در گرفتن تسهیلات از بانک‌ها وجود دارد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از فارس، آنها وثیقه‌های بسیار سنگینی را طلب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که در اکثر موارد خارج از توان وام‌گیرندگان است. مسأله دوم این است که زمانی که سقف وام از یک حدی بیشتر باشد آنها مجوز از تهران می‌گیرند و همین فرایندهای طولانی باعث می شود گرفتن وام کمتر از دو ماه به نتیجه نرسد و طبیعی است که در این مدت فصل برداشت زعفران تمام شده است.میری می‌گوید: این گونه اقدامات باید به نحوی برنامه ریزی می‌شد که به نفع کشاورز تمام می‌شد، وگرنه پس از این که برداشت محصول زعفران آغاز شده این کارها ثمری برای کشاورز ندارد.کاهش قیمت محصولات کشاورزی توسط دلالان و واسطه‌گران به عنوان یک پدیده شوم است که سایه خود را از سر کشاورزان کم نمی‌کند. در مورد طلای سرخ که درآمد سرشاری هم دارد استثنایی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران هم بر این نکته تأکید می‌کند که شرایط فعلی کاهش قیمت زعفران در بازار متاثر از دلالان و واسطه گرانی است که در این فصل از سال تمام کار اصلی خود را رها کرده و به دلالی در این بخش می‌پردازند.این مسؤول می‌گوید: در منطقه خراسان رضوی بعضی افراد با آنکه شاغل هستند اما در طول این دو ماه برداشت زعفران کار خود را رها کرده و محصول زعفران‌کاران را به قیمت پایین از آنها خریداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و به دو دلیل عمده کشاورزان مجبور هستند محصول خود را به قیمت پایین بفروشند؛ نخست این که کشاورز نیاز به این پول دارد و با توجه به هزینه‌های بالا و همچنین فشار اقتصادی مجبور است محصول خود را به قیمت پایین بفروشد اما دلیل مهم‌تر این که دستگاه‌های جداسازی کلاله وجود ندارد و زمانی که آنها در طول روز تولید بیشتری داشته باشند چون ماندگاری این محصول بیشتر از ۲۴ ساعت نیست، مجبور هستند به دلال به قیمت پایین‌تری بفروشند. راهکار این است که به هر نحوی وزارت جهاد کشاورزی، دستگاه‌های جداسازی کلاله برای این کشاورزان فراهم کند.براساس این گزارش،به نظر می‌رسد بی‌توجهی به محصول ارزآور کشور یعنی زعفران وجود دارد. کشاورزان طلای سرخ در بین بروکراسی اداری بخش دولتی و بخش خصوصی گرفتار شده‌اند. تصمیمات لحظه‌ای و بدون توجه به اجرای درست آنها تبعات سنگینی را برای این بخش ایجاد کرده است و نتایج آن ضعیف شدن روز به روز کشاورزان و فربه شدن دلالان و واسطه‌ها است.جای این پرسش بسیار مهم از تصمیم‌سازان و فعالان خصوصی این حوزه باقی است که وقتی زیرساخت‌های تغییر یک رویه نیمه کارآمد وجود ندارد چرا باید با تغییر رویه آن را تبدیل به یک رویه ناکارآمد کرد؟ آیا این وظیفه دولت است که همه رویه‌های خود را تعطیل کند و کار را به بخشی بسپارد که حداقل آمادگی برای انجام کاری را ندارد و بعد وظیفه ایجاد زیرساخت‌ها برای آن بخش را هم بر عهده بگیرد؟

ع
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....