روز سه‌شنبه مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در این مراسم به خروج از رشد منفی سرمایه‌گذاری در سال گذشته اشاره داشت. مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی هم در این مراسم اظهار کرد که اوراق بیمه اتکایی به زودی از طریق بازار سرمایه برای تامین شرکت‌های بیمه منتشر می‌شود. رئیس شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران هم در این مراسم از راه‌اندازی ابزار جدید برای انتقال پول بین ایران و روسیه خبر داد.

 با توجه به تعطیلات روزهای گذشته و همچنین مراسم افتتاحیه نمایشگاه، روز اول این رخداد کم‌رمق برگزار شد. اما براساس گفته رئیس شرکت نمایشگاه‌های ایران این نمایشگاه با رشد ۲۰۰درصدی در تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال قبل امسال شاهد حضور ۱۳۶شرکت در رشته‌های بورس، بانک و بیمه است که البته تعداد غرفه‌های ایجاد شده به اندازه ۲۶۰شرکت است. البته پس از اتمام افتتاحیه، جمعیت حاضر در نمایشگاه افزایش چشمگیری داشت؛ اما انتظارات برای استقبال از این نمایشگاه بیشتر بود. بسیاری از شرکت‌های حاضر به‌ویژه شرکت‌های حوزه بورس برنامه‌ها متفاوتی را برای تشویق و جذب افراد به بازار سرمایه تدارک دیده‌ بودند.

مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور مقاماتی از جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرعامل شرکت فارابی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، رئیس کل بیمه مرکزی، معاون امور بانکی و بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی و اصحاب رسانه برگزار شد.

خروج از سیاه‌چاله رشد منفی سرمایه‌گذاری

در این مراسم سیداحسان خاندوزی از رشد نسبت مانده تسهیلات به سپرده در کشور خبر داد و اظهار کرد: در نظام بانکی، نسبت مانده تسهیلات به سپرده‌ها از ۲/ ۸۳ درصد در اسفند۱۴۰۰ به ۱/ ۸۵ درصد در اسفند سال قبل رسید که این مورد استفاده بیشتر فعالان اقتصادی از تسهیلات را نشان می‌دهد. خاندوزی با اشاره به افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در دریافت تسهیلات اذعان کرد: همزمان مطالبات جاری ریالی از ۸/ ۴درصد اسفند۱۴۰۰ به ۴/ ۴درصد در اسفند۱۴۰۱ رسیده که مقداری بهبود داشته است. تسهیلات خرد از ۱۳درصد به ۱۵درصد رسیده است. از سوی دیگر در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات بانکی به ۱۶۵درصد نیز افزایش یافته است. او درخصوص افزایش سرمایه‌گذاری در کشور بیان کرد: در سال گذشته هماهنگی با بازیگران‌ مهمی صورت گرفت و از رشد سرمایه‌گذاری منفی ۵ در سال ۱۴۰۰به رشد ۷/ ۷درصد سال گذشته رسیدیم و بر این اساس از سیاه‌چاله رشد منفی سرمایه‌گذاری خارج شدیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با نقش سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل تورم بیان کرد: غیر از سیاست‌های سلبی که فقط نقدینگی را کنترل می‌کند، نیازمند سیاست ایجابی از بخش اعتبارات هستیم. اگر قرار است رشد تولید داشته باشیم، نمی‌توان حضور موسسات مالی ناتراز را تحمل کرد و برای سامان‌دهی این‌ موسسات توافق خوبی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی صورت گرفته است. وی یادآور شد: دولت اصرار داشت که اولویت با تولید و سرمایه‌گذاری باشد. بر این اساس تعدادی معافیت به بهای از دست رفتن بخشی از درآمد دولت لحاظ شد. این اقدام با هدف توسعه سرمایه‌گذاری انجام شده است.

در این دولت اولویت همه اقدامات اقتصادی با سرمایه‌گذاری است و در زمینه سرمایه‌گذاری بسیاری از شرکت‌ها مشمول معافیت‌هایی خواهند شد و بسیاری از شرکت‌ها در سال گذشته نیز از معافیت استفاده کردند تا افزایش سرمایه‌گذاری داشته باشند. وزیر اقتصاد اظهار کرد: مسیرهای دیگری هم برای افزایش سرمایه‌گذاری وجود دارند که یکی از آنها  این است که بانک‌ها مجوز سرمایه‌گذاری مستقیم پیدا کردند. سرمایه‌گذاری‌های بدون اولویت‌بندی قابل قبول نیست. او با تاکید بر نقش صندوق توسعه در ایجاد رشد و شکوفایی در حوزه تولید افزود: در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار طرح خوبی در این حوزه تصویب شد.

به‌عنوان وزارت اقتصاد مخالف دست‌گردانی صندوق توسعه ملی در پروژه‌های جاری هستیم و بهترین کار این است که صندوق توسعه ملی دست‌اندرکار ایجاد صنایع جدید و مجموعه‌های بزرگ اقتصادی باشد. در این راستا ورود سرمایه‌گذاران بیمه‌ها نیز می‌تواند ۵ضلعی توسعه سرمایه‌گذاری در کشور را تکمیل کند. ترکیب بین ابزارهای صنعت مالی در این نمایشگاه‌ می‌تواند این موضوع را محقق کند تا با پیشنهاد قابلیت‌های موجود، اقتصاد کشور را نیز ارتقا دهد.

پررنگ‌تر شدن نقش بیمه‌ در کشور

همچنین در این مراسم، مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی هم حضور داشت و درخصوص نقش بیمه در اقتصاد نکاتی را عنوان کرد. او درباره افزایش نقش بیمه در کشور گفت: در قسمت فروش بیمه در سال۱۴۰۱ به میزان ۱۷۵درصد رشد داشتیم و خسارت پرداختی نیز ۵۵درصد رشد داشت. او در ادامه درخصوص سرانه بیمه‌نامه در کشور گفت: سرانه بیمه‌نامه با ۱۰درصد رشد به رقم ۸۶۱ بیمه‌نامه به ازای هر هزار نفر در کشور رسید. رئیس کل بیمه مرکزی با ارائه آمارها افزود: در سال گذشته صنعت بیمه ۵۰درصد رشد داشت که ۷۰درصد آن به بخش خصوصی مربوط می‌شد. وی ادامه داد: در سال قبل ۲۶میلیون و ۵۰۰هزار وسیله نقلیه را تحت پوشش قرار داده‌ایم که ۲۰هزار همت ارزش آن است. در سال گذشته ۵۰۰میلیارد یورو ریسک پوشش صنعت بیمه بوده است.

او درخصوص بیمه‌های درمان افزود: بیمه‌نامه‌های درمان در سال گذشته با رشد ۱۷درصدی به ۲۰میلیون نفر رسید، بیمه‌نامه زندگی با رشد ۷درصدی به ۳۰میلیون فقره رسید. همچنین افراد بیمه‌شده در کشور به بیش از ۳۶میلیون نفر رسیدند. رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه افراد تحت پوشش حوادث ۵درصد رشد داشتند، بیان کرد: رشد ۱۰درصدی در بیمه‌نامه نشان‌دهنده این است که این صنعت ظرفیت گسترده‌ای دارد و صنعت بیمه با اصل نقدشوندگی پیگیر است. از دیگر برنامه‌های عملیاتی معرفی بازنشستگی تکمیلی است. بهزادپور با بیان اینکه سال گذشته مجوز انتشار اوراق توسط شرکت‌های بیمه‌ای از بازار سرمایه دریافت کردیم، اظهار کرد: امسال اوراق بیمه اتکایی از طریق بازار سرمایه توسط شرکت‌های بیمه منتشر می‌شود.

وی افزود: در دنیا شرکت‌های بیمه‌ای بیش از ۳۷میلیارد دلار اوراق سررسیدنشده منتشر کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای‌که در سال۲۰۲۲ حدود ۱۱میلیارد دلار اوراق جدید از سوی شرکت‌های بیمه در دنیا منتشر شد. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه سیداحمدرضا علایی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان اهمیت معرفی ابزارهای مدرن در صنعت مالی کشور گفت: طی توافقاتی که با روسیه داشته‌ایم امروز یک ابزار مالی جدید بعد از یک‌سال تلاش دوجانبه در این نمایشگاه برای انتقال پول بین فعالان اقتصادی دو کشور رونمایی می‌شود.این نمایشگاه تا روز جمعه، ۱۹خرداد دایر خواهد بود.