تاریخ انتشار : شنبه 1 آذر 1399 - 12:39
کد خبر : 24963

سه کشور اروپایی به تعهداتشان در برجام برگردند

سه کشور اروپایی به تعهداتشان در برجام برگردند

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: از سه کشور اروپایی انتظار می‌رود که به جای فرافکنی سیاسی، در جهت پایبندی کامل به تعهداتشان طبق برجام و مصوبات کمیسیون مشترک اقدام نمایند و به اجرای کامل برجام برگردند. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در خصوص

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: از سه کشور اروپایی انتظار می‌رود که به جای فرافکنی سیاسی، در جهت پایبندی کامل به تعهداتشان طبق برجام و مصوبات کمیسیون مشترک اقدام نمایند و به اجرای کامل برجام برگردند. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در خصوص همکاریهای جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ضمن محکوم کردن این مواضع غیرمسوولانه اظهار داشت: از سه کشور اروپایی انتظار می‌رود که به جای فرافکنی سیاسی، در جهت پایبندی کامل به تعهداتشان طبق برجام و مصوبات کمیسیون مشترک اقدام نمایند و به اجرای کامل برجام برگردند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  تعادل ،  سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب قوانین بین‌الملل و کاملا قانونی و مشروع بوده و در راستای حقوق ذاتی لاینفک کشورها دنبال می‌شود. خطیب‌زاده در ادامه عنوان کرد: با خروج ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و تداوم بدعهدی اروپا در زمینه انتفاع اقتصادی ایران از رفع تحریم‌های تعهد شده در برجام، جمهوری اسلامی ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام گام‌های هسته‌ای را برداشته است که کاملا منطبق با برجام است و همواره تاکید داشته است که در صورت اجرای کامل برجام از سوی طرف‌های مقابل، بازگشت پذیر خواهند بود. سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای در شورای حکام درباره فعالیت هسته‌ای ایران، ضمن تاکید بر پایبندی به توافق هسته‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از کاهش تعهدات داوطلبانه هسته‌ای‌اش در پی خروج امریکا از این توافق، ابراز نگرانی کردند. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس، تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) در بیانیه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران مطرح کردند: به عنوان عضوی از برجام (توافق هسته ای) تعهد مداوم خود را به حفظ و اجرای کامل توافق هسته‌ای تکرار می‌کنیم. ما سه کشور اروپایی برای حفظ توافق سخت تلاش کرده‌ایم. ما همواره گفته‌ایم که بابت خروج امریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها بر ایران متاسف هستیم. ما تحریم‌ها را همانطور که در توافق مقرر شده بود لغو کرده و اقداماتی اضافی انجام دادیم تا ایران بتواند تجارت قانونی را از طریق توسعه سازوکار مالی اینستکس دنبال کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اگرچه برخلاف این اقدامات که با حسن نیت انجام شد، ایران اکنون به مدت یک سال و نیم است که تخطی‌هایی متعدد و جدی از تعهدات هسته‌ای‌اش انجام می‌دهد. ما همچنان نگران عملکرد ایران هستیم که منافع مربوط به عدم اشاعه در توافق را از میان بر می‌دارد. پیش رفتن‌ها، تحقیقات و توسعه‌ها عواقبی جدی دارند. سه کشور اروپایی علاوه بر این ادعا کردند: ما نگران هستیم که ایران اورانیوم را بیش از حد ۳.۶۷ درصد تعیین شده در برجام غنی‌سازی می‌کند و به افزایش ذخایر اورانیوم ادامه داده است که اکنون ۲۴۴۳ کیلوگرم است. این دوازده برابر بیش از حد تعیین شده در برجام است. برخلاف برجام، ایران در حال استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته برای تولید اورانیوم با غنای پایین است. ایران همچنین برخلاف برجام در حال غنی‌سازی در تاسیسات فردو است که این محل هیچ کاربرد غیرنظامی معتبری ندارد. این بیانیه می‌افزاید: ایران به انجام دادن تحقیقات و توسعه در چندین نوع سانتریفیوژ پیشرفته که در برجام و برنامه R&D برجام مجاز نیستند، پرداخته است. این شامل فعالیت صدها سانتریفیوژ  IR-2m, IR-4و IR-6 است. ایران همچنین نوع جدیدی از سانتریفیوژهایی را که در برجام مجاز نیستند معرفی کرده است. ایران باید از انجام دادن هر تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته که برخلاف مقررات برجام است، خودداری کند. سه کشور اروپایی در ادامه بیانیه خود گفتند: مهم‌تر از تمام اینها، ایران اعلام کرده است که قصد دارد سانتریفیوژهای پیشرفته را در واحد غنی‌سازی سوخت در نطنز نصب کند. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید می‌کند که این روند آغاز شده است و یک زنجیره سانتریفیوژ  IR-2M و برخی  IR-4ها در این تاسیسات نصب شده است. این گزارش همچنین می‌گوید که این زنجیره‌ها به انباشته‌سازی اورانیوم ادامه خواهند داد. آژانس در ۱۷ نوامبر گزارش داد که روند تزریق گاز اورانیوم هگزافلورید به‌سانتریفیوژهای IR- 2m  آغاز شده است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....