تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 12:08
کد خبر : 61119

سه علت نوسانات عجیب بورس در هفته گذشته چه بود؟

سه علت نوسانات عجیب بورس در هفته گذشته چه بود؟

در هفته گذشته بازار سهام درحالی به کار خود پایان داد که شاخص کل افت ۲٫۶ درصدی را تجربه کرده بود. شاخص هم‌وزن نیز که انعکاسی از وضعیت کلی بازار است شرایط بهتری نداشت و در نهایت با کاهش نزدیک به ۳ درصدی همراه گشت. دلیل روند بی منطق بورس چیزی که به وضوح در

در هفته گذشته بازار سهام درحالی به کار خود پایان داد که شاخص کل افت ۲٫۶ درصدی را تجربه کرده بود. شاخص هم‌وزن نیز که انعکاسی از وضعیت کلی بازار است شرایط بهتری نداشت و در نهایت با کاهش نزدیک به ۳ درصدی همراه گشت.

دلیل روند بی منطق بورس

چیزی که به وضوح در بازار هفته گذشته دیده می‌شود، نوسانات بدون منطق و بی ارتباط با وضعیت بنیادی شرکت‌ها بود. به طور مسلم در حال حاضر، بورس بیشتر از وضعیت شرکت‌ها وابسته به قیمت دلار و همچنین شرایط سیاسی کشور است. به نظر می‌رسد تا زمانی که به طور مشخص در مورد برجام تصمیم‌گیری صورت نگیرد و قیمت دلار در یک بازه محدود تثبیت نشود باید منتظر رفتارهای گله‌ای و نوساناتی مانند آنچه در هفته گذشته رخ داد باشیم.

نکته قابل توجه این است که در چند ماه اخیر قیمت ارز نزدیک به چند هزار تومان افزایش یافته و به دلیل همبستگی بورس به دلار، سبب تغییر شرایط بورس و بهبود آن شده است، اما در مدت اخیر نوسانات ارز محدودتر شده و در ازای رشد حدودا ۱۶ درصدی در طی مدت اشاره شده، در هفته گذشته تنها شاهد افت حدودا ۱٫۴ درصدی در بعضی از روزها بودیم، بنابراین ایجاد بازاری تماما قرمزپوش امری غیرمنطقی محسوب می‌شود. در هفته گذشته تنها در روز سه شنبه بازار شرایط مساعدی داشت و آن هم به دلیل افزایش قیمت دلار در طی ساعات بازار بود. کاملا مشخص است که بازار توجه خود را از شرایط بنیادی شرکت‌ها و عملکرد آنها به نوسانات نرخ دلار معطوف کرده است.

قسمت جالب توجه این است که افراد حقوقی معمولا با هدف‌های بلند مدت اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌کنند و بنا بر آینده‌ای که برای آن سهم پیش‌بینی کرده‌اند اقدام می‌کنند بنابراین آنها تنها به دلیل نوسانات قیمت دلار اقدام به فروش نمی‌کنند. به نظر می‌رسد جو هیجانی بیشتر در افراد حقیقی وجود دارد. نکته مهم این است که در مدتی که بورس شرایط مطلوبی داشت برآیند ورود و خروج پول حقیقی همواره روند منفی داشته است.

افزایش ابهامات با قیمت‌گذاری دستوری

به گزارش اقتصاددان به نقل از  بورسان ،   از دیگر نکات مهم هفته پیش می‌توان به رشد قیمت کامودتی‌ها در بازار جهانی و بی توجهی بازار به آن به دلیل ترس از انجام قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد. به نظر می‌رسد صحبت‌های علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس، در خصوص گرانی قیمت سیمان و فولاد و لزوم کاهش قیمت این دو کالا منجر به نگرانی بورس‌بازان شد. سیاست‌ها و برنامه‌های ضد و نقیض درکنار تصمیم‌گیری‌ها و افزایش دخالت در بازار از دیگر مواردی است که مسبب حال بد بورس در تمام دوران بوده است و متاسفانه این فاکتور مهم همچنان به عنوان یک عاملی که فشار فروش را در بازار افزایش می‌دهد بر اکثر نمادها سایه انداخته است.

عرضه‌های اولیه سومین دلیل رکود هفته گذشته

دلیل دیگر شرایط نامطلوب بازار در هفته گذشته تقاضای قفل شده پشت صف‌های خرید دو شرکت تازه وارد کیمیاتک و فجهان است که حجم بالایی از نقدینگی موجود در بازار را به خود جذب کرده بودند. ارزش صف خرید سهم کیمیاتک و فجهان در روز پس از عرضه بالغ بر ۹۱۰ میلیارد تومان بود و این درحالی اتفاق افتاد که ارزش کل صف‌های فروش که به نسبت ارزش بالایی نیز داشت، ۹۶۰ میلیارد تومان بود.

این اتفاق نشان می‌دهد که عرضه اولیه شرکت‌ها در بازار به روش کنونی باعث ایجاد مشکلات مهمی از جمله قفل شدن نقدینگی در پشت سد صف‌های خرید سنگین این سهام است. برای این کار قطعا راه‌هایی وجود دارد که بتوان با روش‌های موجود و رایج در رابطه با عرضه اولیه شرکت‌ها از پیش آمدن این مشکلات جلوگیری کرد. بدیهی‌ترین و البته آزموده‌شده‌ترین راه همان حذف دامنه نوسان است. البته سازمان بورس راه‌های جدیدی برای عرضه اولیه سهام نیز در نظر گرفته است؛ بعضی از این راه‌ها که عموما بر مبنای حراج هلندی استوار هستند شاید بتوانند در تعادل نسبی بازار پس از عرضه‌های اولیه مفید باشند.

از دیگر موارد مهم هفته گذشته اعلام حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی است که بر بعضی از صنایع مانند گروه دارویی تاثیرگذار خواهد بود و همچنین احتمال تصویب واردات خودرو که ممکن است سبب کاهش قیمت خودرو در بازار شود.

شرایط تکنیکالی

از لحاظ تکنیکالی نیز در هفته ای که گذشت شاخص کل روند صعودی کوتاه مدت خود را به سمت پایین شکست و بعد از کمی کاهش دوباره به سمت آن حرکت کرد که می‌تواند پولبکی به آن باشد. از دید تکنیکالی شرایط شاخص کل چندان مساعد نیست و سه اندیکاتور RSI، MACD و ایچیموکو نشانه‌ای از برگشت بازار را منعکس نمی‌کنند.

خلاصه بورس در هفته‌ای که گذشت

قیمت دلار، قیمت گذاری دستوری، عرضه اولیه ها و شرایط تکنیکالی شاخص کل از مهمترین عوامل رکود بورس در هفته گذشته بودند. نشانه‌های این رکود را در افت ارزش معاملات، خروج پول حقیقی و افت شاخص کل می‌توان دید.

ارزش معاملات خرد نیز در چند روز اخیر روند نزولی داشت و میانگین آن در ۵ روز گذشته به ۶٫۸ همت رسید. حقیقی‌ها نیز به جد در سمت فروش قرار داشتند و سرانجام به طور میانگین خروج پول۶۲۵ میلیارد تومانی ثبت شد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....