تاریخ انتشار : یکشنبه 3 آذر 1398 - 14:14
کد خبر : 2850

سه دلیل احتمالی افزایش قیمت بنزین که قانع کننده نیست

سه دلیل احتمالی افزایش قیمت بنزین که قانع کننده نیست

تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین به لحاظ اقتصای، اجتماعی و سیاسی اتفاق خوبی نبود زیرا به نظر می‌رسد این تصمیم با کار کارشناسی و پشتوانه‌های فنی لازم اتخاذ نشده است. در مقطعی که کشور تورم بالایی دارد دولت هنوز نتوانسته شرایط اقتصادی قانع کننده‌ای را برای مردم فراهم کند. به نظر می‌رسد دولت

تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین به لحاظ اقتصای، اجتماعی و سیاسی اتفاق خوبی نبود زیرا به نظر می‌رسد این تصمیم با کار کارشناسی و پشتوانه‌های فنی لازم اتخاذ نشده است. در مقطعی که کشور تورم بالایی دارد دولت هنوز نتوانسته شرایط اقتصادی قانع کننده‌ای را برای مردم فراهم کند. به نظر می‌رسد دولت به سه دلیل ممکن است به سمت همچین تصمیمی رفته باشد.

گرانی بنزین به بهانه افزایش یارانه نقدی

یکی اینکه بخواهد یارانه بیشتری را به مردم بدهد که باید توجه کرد که مگر یارانه‌هایی که پس از طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها در سال ۸۹ به مردم داده شد چقدر کارساز بود؟ این روش پرداخت یارانه نقدی با واکنش‌های متعددی همراه بود و کارشناسان این روش را ناموفق می‌دانند. بنابراین اگر افزایش قیمت با این هدف انجام شده، کاری نادرست بوده است.

سوخت ارزان در ایران، دومین بهانه افزایش قیمت‌

دومین دلیل احتمالی افزایش قیمت بنزین، ارزان بودن انرژی در ایران عنوان می‌شود که باید توجه کرد که در ایران سطح درآمدهای مردم هم پایین است. بنابراین ما زمانی می‌توانیم از قیمت واقعی خدمات در کشورصحبت کنیم که به همان اندازه به مردم دستمزد پرداخت کنیم. وقتی شرایط کشور شرایط مناسبی نیست، نرخ بیکاری بالا است و ظرفیت‌های بازار کار کاهش پیدا کرده است، نباید انتظار داشته باشیم که قیمت‌های واقعی انرژی را مردم پرداخت کنند و اگر این نیت هم در تصمیم دولت بوده قابل قبول نیست.

جبران کسری بوده با بنزین ۳هزارتومانی

سومین دلیلی که برای توجیه افزایش قیمت سوخت از سوی کارشناسان مطرح شده این است که امسال که دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی با کسری بودجه مواجه است با این کار به دنبال جبران آن بوده است. ما باید این شاخصه را با مولفه های اقتصادی بسنجیم. اگر دولت نتواند درآمدهای مردم را افزایش دهد با گران شدن کالاها و خدمات تورم در آن سر طیف ایجاد می‌شود یعنی دولت تلاش کرده که بجای اینکه کسری بودجه برایش تورم ایجاد نکند دست به افزایش قیمت‌ها به زند در حالی که این کار خود باز هم تورم ایجاد می‌کند.

همچنین دولت خود اذعان می‌کند که این افزایش قیمت حداقل بین ۴تا۵ درصد تورم ایجاد می‌کند و باید دقت کرد برخی آثار روانی تورم ایجاد شده قطعا بیشتر از ۵درصد خواهد بود و این درحالیست به نظر نمی‌رسد دولت بتواند آثار تورمی حاصل از این تصمیم را کنترل کند.

در مجموع هیچ کدام از این سه دلیل برای افزایش قیمت انرژی قابل پذیرش نیست و در حال حاضر به دلیل گرانی هایی طی یکی دو سال اخیر ایجاد شده ایت وضعیت اجتماعی افراد هم مناسب نیست و دیدگاه‌های روانشناختی و جامعه شناختی هم تایید می‌کند که دولت نباید در شرایط فعلی تصمیماتی را اتخاذ کند که رفتار مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....