تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 - 20:08
کد خبر : 85826

سهم یک و سه دهم میلیارد دلاری ایران از بازار بزرگ اوراسیا

سهم یک و سه دهم میلیارد دلاری ایران از بازار بزرگ اوراسیا

پیمان پاک با بیان اینکه بازار اوراسیا بازار بسیار بزرگی است که حداقل ۴۰۰ میلیارد دلار واردات پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است، گفت: از این میزان، سهم ایران سهم بسیار پایین در حدود یک و سه دهم میلیارد دلار در سال گذشته بود. اقتصاددان: علیرضا پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه

پیمان پاک با بیان اینکه بازار اوراسیا بازار بسیار بزرگی است که حداقل ۴۰۰ میلیارد دلار واردات پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است، گفت: از این میزان، سهم ایران سهم بسیار پایین در حدود یک و سه دهم میلیارد دلار در سال گذشته بود.

اقتصاددان: علیرضا پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران شب گذشته (شنبه ۳ اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه بازار اوراسیا بازار بسیار بزرگی است که حداقل ۴۰۰ میلیارد دلار واردات پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است، گفت: از این میزان، سهم ایران سهم بسیار پایین در حدود یک و سه دهم میلیارد دلار در سال گذشته بود.

وی با بیان اینکه ما برای تامین نیازهای این پنج کشور از قبیل مواد غذایی، میوه و تره بار، محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی و محصولات دیگر مزیت نسبی داریم، گفت: از نظر جغرافیایی هم مزیت نسبی خوبی داریم موضوع کریدور شمال ـ جنوب از سال ها و قرن ها پیش مطرح بود و یک مسیر بسیار خوب به عنوان کریدور شمال به جنوب است که در سال های اخیر توجه چندانی به آن نشد.

پیمان پاک با اشاره به اینکه اگر ما این کریدور را در تأمین کالا راه اندازی کنیم نه تنها برای ایران بلکه هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای شرق آفریقا، جنوب شرق آسیا نسبت به مسیری که در حال حاضر از کانال سوئز و دریای سرخ و دریای سیاه می رود تا ۳۰ درصد زمان و هزینه کمتری دارد و یک مزیت نسبی محسوب می شود، گفت: در کنار این موضوع ،بحرانی که طی چند ماه اخیر به وجود آمد یک فرصت ویژه ای را پیش روی ایران گذاشت بعنوان نمونه اگر ۲۴۰ میلیارد دلار واردات روسیه باشد ۸۰ میلیارد دلار واردات این کشور از کشورهای اروپایی و کشورهایی است که از بازار روسیه خارج شده اند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه کریدورها و ارتباطاتی که کشورهایی مثل قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان با کشورهای غربی داشتند این فضا از آنها گرفته شد و مانع در این بازارها از نظر ژئوپولتیکی، انتقال کالا، تأمین کالا با کشورهای غربی و عملاً یک فضای بسیار خوبی برای ما به وجود آمد، گفت: اگر بخواهیم این یک و دو دهم میلیارد دلار را دو برابر کنیم خیلی دور از دسترس نیست البته در سال ۹۴ و ۹۳، اختلافی بین روسیه و ترکیه اتفاق افتاد و بازار از محصولات ترک خالی شد اما ما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی افزود: خالی شدن بازار خود به خود برای ایران مزیت نیست و برای ورود به این بازار باید به زیرساخت ها توجه کنیم همچنین باید عزم جدی در دولت، حاکمیت و حوزه تولید یعنی بخش خصوصی و بخش های نیمه دولتی داشته باشیم البته در کنار این موضوع الزامات متعددی نیاز است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....