تاریخ انتشار : دوشنبه 25 فروردین 1399 - 19:01
کد خبر : 7873

سهم هر کد بورسی از شستا چقدر خواهد بود؟

سهم هر کد بورسی از شستا چقدر خواهد بود؟

سازمان بورس سهم هر کد بورسی از عرضه اولیه شستا را نهایتا ۱۰ هزار سهم در نظر گرفته، اما همیشه در فرآیند عرضه اولیه مقدار کمتری به هر کد بورسی اختصاص پیدا می‌کند. تعداد کل سهام قابل عرضه شستا هشت میلیارد سهم است که به طور مساوی بین سفارش‌دهنده‌ها تقسیم می‌شود. آخرین آمار از مشارکت

سازمان بورس سهم هر کد بورسی از عرضه اولیه شستا را نهایتا ۱۰ هزار سهم در نظر گرفته، اما همیشه در فرآیند عرضه اولیه مقدار کمتری به هر کد بورسی اختصاص پیدا می‌کند. تعداد کل سهام قابل عرضه شستا هشت میلیارد سهم است که به طور مساوی بین سفارش‌دهنده‌ها تقسیم می‌شود. آخرین آمار از مشارکت حدود یک میلیون و ۹۵۰ هزار نفر از سهامداران در عرضه اولیه شرکت صبا تامین حکایت داشت. با این حساب اگر در عرضه اولیه فردا دو میلیون نفر برای خرید شستا سفارش ثبت کنند، کل هشت میلیارد سهم بین آن‌ها تقسیم شده و به هر کد بورسی تقریبا چهار هزار سهم با قیمت ۸۶۰ تومان تعلق خواهد گرفت که ارزش آن حدود سه میلیون و ۴۴۰ هزار تومان خواهد بود. با این حساب لازم نیست حتما هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای خرید شستا سفارش ثبت کنید. چراکه پیشبینی می‌شود نهایتا کمتر از نصف این رقم به هر کد معاملاتی تعلق بگیرد. از طرف دیگر کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند و اگر مشکلی بابت تامین بودجه هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی ندارید، می‌توانید تا سقف در نظر گرفته شده سفارش ثبت کنید.

توجه داشته باشید که اگر قرار باشد به هر کد بورسی نهایتا چهار هزار سهم تعلق بگیرد، تفاوتی بین فردی که پنج هزار سهم فردی که ۱۰ هزار سهم ثبت سفارش کرده وجود نخواهد داشت. پس لازم نیست نگران سهمیه‌تان باشید.
ارزش سهام شستا واقعا چقدر است؟
قیمت تعیین شده برای هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ۸۶۰ تومان تعیین شده، اما کارشناسان با بررسی دارایی این شرکت، ارزش سهام آن را مبلغ بیشتری برآورد می‌کند. بررسی اعداد و ارقام حسابداری این شرکت نشان می‌دهد ارزش ذاتی هر سهم شستا تقریبا هزار و ۶۰۰ تومان است.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، آخرین اطلاعات از پورتفوی شستا نشان می‌دهد این شرکت سرمایه‌گذاری حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان ارزش افزده بورسی دارد. حقوق صاحبان سهم ۱۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده و مبلغ ارزش افزوده از شرکت‌های غیربورسی به حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد که نشان می‌دهد خالص ارزش روز دارایی شستا رقمی حدود ۱۳۱ هزار میلیارد تومان است. برای همین شستا بزرگترین هولدینگ ایران لقب گرفته است! اگر این ارزش افزوده ۱۳۱ هزار میلیارد تومانی را بین ۸۰ میلیارد سهام این شرکت تقسیم کنیم، ارزش ذاتی هر سهم شستا به حدود هزار و ۶۴۰ تومان خواهد بود. با توجه به اینکه سازمان بورس قیمت سهام شستا در روز عرضه اولیه را حداکثر ۸۶۰ تومان در نظر گرفته است، می‌توان گفت: سهام شستا با ۵۰ درصد ارزش واقعی به سفارش‌‎دهنده‌ها فروخته می‌شود. البته از آنجایی که نقدینگی لازم برای خرید سهام شستا بالا است، نمی‌توانیم انتظار سود دو برابری از این عرضه اولیه داشته باشیم.

زلزله عرضه اولیه شستا در بازار بورس
معاملات بورس از اول هفته تحت تاثیر عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی قرار گرفته. فشار فروش سهام به خصوص در شرکت‌هایی که اسفندماه وارد بورس شده بودند کاملا قابل مشاهده است. طوری که صفوف خرید آن‌ها به کلی جمع شده و حالا خیلی‌ها برای فروش سهامشان از یکدیگر سبقت می‌گیرند. همانطور که پیشبینی می‌شد، امروز آغاز معاملات با کاهش چشمگیر شاخص همراه بود. طوری که در لحظه بازگشایی بازار در ساعت ۹ صبح، شاخص کل سه هزار واحد کاهش پیدا کرد و کار به جایی رسید که در فاصله یک ربع از آغاز معاملات، ثبت سفارش‌ها با اختلال مواجه شد. اختلالی که تا حدود یک ساعت ادامه داشت و نهایتا با رفع آن در ساعت ۱۰، شاخص کل دوباره ریزش پیدا کرد و از ۶۲۴ هزار واحد به ۶۱۷ هزار واحد رسید. سهامدارانی که به دنبال جمع کردن پول برای عرضه اولیه فردا بودند، سهامشان را به فروش گذاشتند تا این ریزش هفت هزار واحدی به عنوان اولین زلزله شستا در بورس شناخته شود. هرچند در ادامه با بازگشایی نماد‌های متوقف شده مثل فارس، شاخص کل جان دوباره گرفت و در نهایت افزایش هزار و ۹۰۰ واحدی در کارنامه امروز بازار ثبت شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....