تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 مهر 1399 - 22:23
کد خبر : 21942

سنگین‌ترین رکود اقتصادی در سال ۱۴۰۰

سنگین‌ترین رکود اقتصادی در سال ۱۴۰۰

سنگین‌ترین رکود اقتصادی در انتظار اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۰ در صورت افزایش سود بانکی، رکود طولانی‌تری را شاهد خواهیم بود. نرخ دلار نیما به بالای ۲۶ هزار تومان رسیده که خبر خوبی برای بازار سرمایه است و احتمالا تا مدتی باعث رونق فروش محصولات شرکت‌های بورسی در سال ۹۹ خواهد بود و باعث رونق

سنگین‌ترین رکود اقتصادی در انتظار اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۰
در صورت افزایش سود بانکی، رکود طولانی‌تری را شاهد خواهیم بود.

نرخ دلار نیما به بالای ۲۶ هزار تومان رسیده که خبر خوبی برای بازار سرمایه است و احتمالا تا مدتی باعث رونق فروش محصولات شرکت‌های بورسی در سال ۹۹ خواهد بود و باعث رونق بازار سرمایه تا چند ماه آینده خواهد شد.

اما سرنوشت اقتصادی کشور نه با انتخاب بایدن و ترامپ که به عملکرد دولت و بانک مرکزی بستگی دارد. زمزمه‌هایی در خصوص افزایش سود بانکی شنیده می‌شود، اگرچه که با تورم پیش رو کسی تمایل به سپرده کردن پول خود در بانک ندارد و وجوه خود را در بازارهای مسکن و خودرو و ارز و بورس سرمایه گذاری می‌کند اما با دلیل تغییر ماهیت این بازارها از بازار مصرف به بازار سرمایه‌گذاری (به جز بورس)، شاهد رشد بی رویه‌ی قیمت ارز و خودرو و مسکن و تقاضای سفته‌بازی در این بازارها هستیم که با واقعیت درآمدی مردم تطابقی ندارد.

این تقاضای کاذب با اولین نشانه های رکود اقتصادی ( که هم اینک هم در سطح عمومی تقاضای کالا و خدمات قابل مشاهده است) از بین خواهد رفت . کم کم شاهد افت تقاضای سفته بازی در ملک و ارز و خودرو خواهیم بود که به دلیل عدم کشش قیمتی خصوصا در بازار خودرو و مسکن اتفاق می‌افتد. این پدیده منجر به افت شدید قیمت خودرو، افت و رکود نسبی در معاملات مسکن (برای یک دوره‌ی بیش از یک سال) و کاهش جذابیت ارز برای سرمایه‌گذاری خواهد شد.

پیشنهاد افزایش نرخ سود بانکی تیر خلاصی بر وضعیت موجود خواهد بود و حداقل ۳ الی ۴ سال به طور کامل تولید را فلج خواهد کرد.
به دلیل رکود اقتصادی ناشی از کاهش قدرت خرید مردم، شاهد افت تقاضا در بازار کالا و خدمات خواهیم بود و سرمایه ها وارد سپرده‌های بانکی خواهند شد و احتمالا بازارها هم کمی آرام بگیرند اما اینکار از یک طرف باعث عدم تمایل به تولید (به دلیل نبود تقاضا) و از طرفی باعث رکود بیشتر به دلیل عدم تمایل مردم به سرمایه‌گذاری و رشد ظرفیت تولید خواهد شد. ضمن اینکه پرداخت سود موهوم به سپرده‌گذاران باعث خلق پول و افزایش نقدینگی خواهد شد که چند سال بعد دوباره از سپرده‌های بانکی خارج می‌شود و وارد سایر بازارها خواهد شد و باردیگر نابسامانی ایجاد خواهد کرد.

وضعیت فعلی قیمت‌ها نتیجه پرداخت سود موهوم سال‌های گذشته به حسابهای سپرده است که این عول ویران‌کننده را روز به روز فربه‌تر کرده است.

راهکار چیست؟

راهکار را خود نیک می‌دانید اما اگر به دنبال حفظ قدرت خرید مردم، کاهش نوسانات بازارهای ارز و طلا و مسکن و خودرو هستیم به نظر اقدامات ذیل می‌تواند به بهبود شرایط بازار و بالانس درست بازارها کمک کند:

۱. فعالیت‌های سوداگرانه در مسکن و ارز و طلا و خودرو را (به جز اصناف )مشمول مالیات سنگین کنید. این در دسترس ترین راهکار است که البته به نظر می‌رسد در مرحله‌ی اجرا فشارهای زیادی از سوی دلالان و سوداگران به مجریان وارد می‌کند .

۲. بازار سرمایه را به عنوان کم خطرترین بازار برای کشور به رسمیت بشناسید و راهی را که درست پیش می‌رفت را ادامه دهید. شرکت‌های بورسی به راحتی می‌توانند با توجه به قانون افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم ، بدون از دست دادن مالکیت و اکثریت رای، منابع مالی را از طریق بازار سرمایه وارد شرکت‌ها کنند و هزینه‌های مالی را به طرز چشمگیری کاهش دهند.

۳. به جای عرضه های بی رویه در بورس از طریق سهام عدالت و یا دستورالعمل افزایش شناوری که فقط فشار عرضه را در بورس افزایش داد، توسعه و تشکیل شرکت‌های سهامی عام را سرعت ببخشید. بازار را همواره در تعادل نگاه دارید و اعتماد مردم را خدشه دار نکنید زیرا در سایه یک بورس قابل اطمینان می‌توانید پروژه های بزرگ را از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنید.

معتقدم بورس یک بازار برد-برد است و نقشه‌ی راه جلوی چشم شماست. مردم را از کف خیابان به سر کار خودشان بازگردانید. وظیفه‌ی مردم این نیست که صرافی و مشاوران املاک و بنگاه‌های خودرویی را زیر و رو کنند تا شاید فرصتی برای حفظ ارزش پول خود بدست آورند. مردم نباید نگاهشان به بایدن و ترامپ باشد تا بر اساس انچه که در این شرایط تاثیری بر اقتصاد ما ندارد تصمیم گیری کنند. بگذارید هر کس در هر حرفه ای فعالیت می‌کند زمان خود را بر رشد و توسعه‌ی حرفه‌ی خود صرف کند نه اینکه هراسان و پراسترس به دنبال راهی برای کاهش ضربه های ناشی از گرانی و تورم باشند. این اسمش اقتصاد نیست مسئولین عزیز.

هیچ کشوری با افزایش سود بانکی پیشرفت نکرده است. در هیچ کجای ادبیات اقتصاددان‌ها و تجربه‌های کشورهای موفق، اثری از فواید افزایش سود سپرده‌ی بانکی دیده نشده است. ما هم به کرات سود سپرده را بالا برده ایم آیا نتیجه ای حاصل شده است؟؟

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمدرضا مهرنیان چهارشنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۰۵

با عرض سلام و ارادت
دوست گرامی شما رو اگر اجازه می‌دادند در رأس کارها قرار بگیرید به حتم تا الان کشور را نجات داده بودید . لازم به ذکر است که الان سال ۱۴۰۰ می‌باشد و مردم هم نسبت به بورس بدبین شدند و دیگر هیچ اعتمادی به بورس که قلب تپنده بازار عرضه کشوری است ندارند و خال یک سوال از جناب عالی داشتم شمایی که افزایش نرخ سود بانکی را تیر خلاص به بدنه بخش تولید میدانید بفرمائید بگوئید الانه در کشور بخش تولید به کجا رسیده الان فکر کنم بنظر شما بخش تولید در کشور ما زبانزد عام و خاص شده و از کشورهای پیشرفته دنیا مثل آمریکا و آلمان و بعضاً سویس با آن اقتصادش در راه ایران هستند تا از دولتمندان ما بپرسند شما چه کردید که توانستید در تولید به این حد از پیشرفت و خودکفایی برسید یعنی با این همه شعار و حرفهای چرت و بی پایه و اساس شما هنوز درس نگرفتی و مدام دنبال همچنین سخنان مسخره ای هستید بابا مردم جامعه اونقدر به شما و همسال شما از شب تا صبح ناسزا میگویند که دیگر خسته شدند اگر ما در کشور این چنین مغزهایی داریم پس چرا روز به روز بدبخت تر میشویم خب بسه الله بفرما در میدان از دور نشستید و فقط حرف می‌زنید و چند کلمه و جمله قلمبه اقتصادی که دیگران از آن اطلاعاع ندارند بلغور میکنید و مدام سر ملت و با این حرفها شیر مالی میکنید یعنی شما میگید اگر سود نرخ سپردها بیشتر نشه و بعضاً کمتر هم شود تمام مشکلات بخش تولید یک شبه حل میشود و اگر غیر از این شود فاتح بخش تولید خونده میشه بخدا این چرندیات و جمع کنید الان تقریبا ده ساله که نرخ سود سپرده‌ها تقریبا همین اندازه است و الانه با توجه به نرخ تورم که همه میدانیم از چهل درصد هم بیشتر است اما نرخ سود هیجده درصد است نکنه دوست دارید از این کمتر شود اگر شما دنبال نرخ دو درصدی هستید باید خدمتتون عرض کنم تشریف ببرید ژاپن و اگر چشمتون دنبال این نرخ ها است باید بدانید که آنها همه چیزشون درست است ما هم بدممون نمیاد و میدانیم که نرخ سود بانکی در اصل معنا ندارد اصلا ولی برای چه کشورهایی آن هم باید در نظر داشت کشوری که بعد از جنگ با آن تخریب هم اکنون پیشرفتی دارد که دومین صادر کننده بزرگ دنیاست ما حالا حالاها راه زیاد داریم که به آنها برسیم این و قول میدم که نرخ سود بانک‌ها یا تا شیش ماهه سال یا سال بعد زیاد خواهد شد این و شک نکنید بانک‌ها می‌توانند بعد از کم شدن تحریمها و یا از بین رفتن کلی آنها و بدنبال آن راه افتاد چرخ اقتصادی با افزایش نرخ سپردها تمامی سرمایه های سرگردان را از بخشهای دیگر جمع آوردی کنند و به بخشهای دیگر همچون طلا دلار خودرو ….. ثبات بدهند و خود نیز سود خوبی ببرند با جمع آوری نقدینگی حتی تورم را هم کنترل کنند این امر صد در صد است دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد پاینده باشید خدا نگهدار

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....