این لحظه‌‌ای تعیین‌کننده و فوق‌العاده در انتخابات میان‌دوره‌‌ای بوده است که در آن دموکرات‌‌ها الگوهای تاریخی و پیش‌‌بینی‌‌های نظرسنجی را به چالش کشیدند. البته کنترل مجلس نمایندگان هنوز قطعی نشده است، چند روز پس از روز انتخابات که پیش‌‌بینی‌‌ها مبنی بر اینکه جمهوری‌‌خواهان به قدرت می‌‌رسند، نتیجه به‌دست‌آمده نشان می‌‌دهد، سنا در دست دموکرات‌‌ها باقی خواهد ماند؛ اما جمهوری‌‌خواهان شانس این را دارند که در مجلس نمایندگان به برتری برسند و اکثریت نسبی را از آن خود کنند. پیش‌تر پیش‌‌بینی می‌‌شد که جمهوری‌‌خواهان با قاطعیت مجلس نمایندگان را در دست خواهند گرفت؛ اما اگر پیروزی حاصل شود، این پیروزی اندک خواهد بود. حالا با پیروزی کورتز ماستو در نوادا، دموکرات‌‌ها ۵۰کرسی مورد نیاز خود را برای حفظ کنترل مجلس بالا دستی یعنی سنا را به‌دست آوردند و یک شاهکار بزرگ خلق کردند، آن هم در شرایطی که جمهوری‌‌خواهان فکر می‌‌کردند، دموکرات‌‌ها با رای مردم تنبیه خواهند شد.

پیروزی دموکرات‌‌ها سرمایه سیاسی بایدن را افزایش می‌‌دهد، آن هم در شرایطی که وی قصد دارد برای بار دوم نامزد انتخابات شود. حتی اگر جمهوری‌‌خواهان مجلس نمایندگان را تصاحب کنند و قصد داشته باشند علیه او پرونده‌‌سازی کنند، او می‌‌تواند با کمک دادگستری از این فشار نجات پیدا کند و از پس فشارهای جمهوری‌‌خواهان بر آید.بایدن به خبرنگاران در پنوم پنِ کامبوج گفت: «احساس خوبی دارم و مشتاقانه منتظر چند سال آینده هستم.» پیشتازی اندک کورتز ماستو -‌نیم درصد- به اندازه‌‌ای بوده که پیروزی‌‌اش را آسوشیتدپرس پیش‌‌بینی کند. بیشتر آرای باقی‌مانده برای شمارش برگه‌های پستی بود که عمدتا به سود نامزد دموکرات‌‌ها بوده است. یک سناتور پیروز، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات‌‌ها در سخنرانی در نیویورک، پیروزی حزبش را «تایید دموکرات‌‌ها از سوی مردم آمریکا» خواند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،   وی افزود: «مردم آمریکا جمهوری‌‌خواهان افراطی ضد دموکراتیک از جمله طرفداران جنبش «بیایید آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» را رد کردند.» دور دوم انتخابات ششم دسامبر در جورجیا بین سناتور رافائل وارناک و رقیب جمهوری‌‌خواهش، هرشل واکر، مانند گذشته دیگر حساسیت ندارد. در نهایت پیروزی دموکرات‌‌ها می‌‌تواند قاطعیت آن را بیشتر کند و پیروزی جمهوری‌‌خواهان هم اثر چندانی در کنترل سنا ندارد و فقط می‌‌تواند تا حدودی تسلای خاطر فیل‌‌ها باشد. پیروزی دموکرات‌‌ها در نوادا، همراه با انتخاب مجدد سناتور مارک کلی در آریزونا که اواخر روز جمعه اعلام شد، دیواره‌‌ای را که حالا در غرب به سود دموکرات‌‌ها برپا شده است، تقویت می‌‌کند.

این پیروزی در شرایطی در آریزونا رقم خورده است که بایدن در سال۲۰۲۰ تنها با ۱۰۴۵۷ رای اختلاف توانست آن ایالت را از آنِ خود کند. البته مردم در نوادا، در سال‌های ریاست‌‌جمهوری دموکرات‌‌ها، «نوسانی» ظاهر شده‌اند و گاهی به سود حزب دموکرات رای داده‌‌اند و گاهی به ضرر آنها. کورتز ماستو که شش سال پیش اولین سناتور لاتین‌‌تباز از این ایالت شد، توانست این‌‌بار جمهوری‌‌خواهی را شکست دهد که از حمایت دونالد ترامپ برخوردار بود.

این چگونه رقم خورد؟

شین گلدماچر در نیویورک‌‌تایمز درخصوص این شکست جمهوری‌‌خواهان می‌‌نویسد: در میانه‌های یک روز سپتامبری در یک جلسه مشورتی، نظر دموکرات‌‌ها این بود که در انتخابات باید کمربندهای دفاعی را محکم‌‌تر ببندیم تا باخت سبک‌‌تری رقم بخورد یا آن‌گونه که انتظار می‌‌رفت، موج قرمز سهمگین نباشد. در این جلسه نمایندگان دموکرات درحالی‌که غذای چینی می‌‌خوردند پیش‌‌بینی یک ماراتن را می‌‌کردند؛ اما نظرسنجی‌‌ها، روندها و باقی چیزها نشان می‌‌داد که جمهوری‌‌خواهان یک پیروزی آسان به‌دست خواهند آورد. برای همین شان پاتریک مالونی، نماینده مجلس نمایندگان و رئیس کمیته مبارزات انتخاباتی دموکرات‌‌ها در کنگره، به سمت تخته سفید رفت و دور یک کلمه خط کشید: «باور». مردی که این توصیه را به سبک تد لاسو (شخصیت محبوب تلویزیونی) را انجام داد، روز سه‌‌شنبه شکست خورد. دموکرات‌‌ها همچنان با احتمال واگذاری کنترل مجلس نمایندگان به جمهوری‌‌خواهان روبه‌رو هستند.

با این حال، دموکرات‌‌ها قوی‌‌ترین نمایش میان‌‌دوره‌‌ای در دو دهه اخیر را برای حزبی که کاخ سفید را در اختیار داشت، به‌دست آوردند و مجلس نمایندگان را چنان بر لبه تیغ نگه داشتند که کنترل آن هنوز چند روز پس از بسته شدن رای‌‌گیری نامشخص است. در سنا، دموکرات‌‌ها نه تنها تاکنون کنترل سنا را فعلا با اکثریت نامطمئن حفظ کرده‌‌اند، بلکه این احتمال وجود دارد که در جورجیا نیز که انتخابات به دور دوم کشیده شده است، به سود دموکرات‌‌ها تمام شود و به ۵۱کرسی دست پیدا کنند و از «شر» اکثریت نامطمئن خلاص شوند و دیگر سنا ۵۰-۵۰ بین دو حزب تقسیم نشود. افزون بر این در فرمانداری‌‌ها هم دموکرات‌‌ها بسیار خوب عمل کردند. در حال حاضر ۲۳فرمانداری به دموکرات‌‌ها رسیده و ۲۵فرمانداری نیز نصیب جمهوری‌‌خواهان شده است. نکته قابل توجه این است که دموکرات‌‌ها چندین فرمانداری کلیدی را از آنِ خود کرده‌‌اند.

وسعت موفقیت دموکرات‌‌ها حتی خوش‌‌بینانه‌‌ترین افراد حزب را غافلگیر کرد. حالا جمهوری‌‌خواهان برای مجلس نمایندگان برنامه ریخته‌‌اند تا دست‌‌کم برای پیروزی در یکی از مجلس‌‌ها جشن برگزار کنند. نانسی پلوسی هرچند در انتخابات پیروز شده است، اما جایگاه وی به‌عنوان رئیس مجلس متزلزل شده است. به نظر می‌‌رسد که همه شرایط برای نابودی دموکرات‌ها فراهم شده بود: تورم در بالاترین حد خود در ۴۰سال گذشته بوده، نگرانی‌‌ها درباره جرم و جنایت افزایش یافته، قیمت بنزین صعودی شده و کمترین امید برای تغییر وجود داشته است. اینکه انتخابات میان‌‌دوره‌‌ای تا این حد غیر محتمل رقم خورد، از بسیاری جهات، تابعی از نیروهای خارج از کنترل دموکرات‌‌ها بود. تصمیم دیوان عالی که نیم‌قرن حق سقط جنین را سلب کرد، پایگاه مخالفان جمهوری‌‌خواهان را تقویت کرد. رئیس‌جمهور سابق و نامحبوب و همیشه حاضر، دونالد جی.ترامپ هم در این شکست سهم قابل توجهی دارد. همین موضوع باعث شد تا بایدن بتواند از این خوان عبور کند.