تاریخ انتشار : جمعه 11 شهریور 1401 - 14:56
کد خبر : 100015

سلطه گری و تسلط بر جهان از چه طریقی اتفاق می‌افتد؟

سلطه گری و تسلط بر جهان از چه طریقی اتفاق می‌افتد؟

اقتصاددان: حتما قبول دارید که علم ؛ دانش ؛ دانایی و آگاهی ؛ باعث می‌شود تا بر دیگران تسلط داشته باشیم. ابرقدرت‌های جهان از سه طریق بر دنیا حکمرانی می‌کنند. ۱ – زبان ( فرهنگ) ۲ – پول ( اقتصاد) ۳ – تکنولوژی ( علم و دانش). آمریکا با دلار خود و انگلیس با زبان

اقتصاددان: حتما قبول دارید که علم ؛ دانش ؛ دانایی و آگاهی ؛ باعث می‌شود تا بر دیگران تسلط داشته باشیم. ابرقدرت‌های جهان از سه طریق بر دنیا حکمرانی می‌کنند.
۱ – زبان ( فرهنگ)
۲ – پول ( اقتصاد)
۳ – تکنولوژی ( علم و دانش).

آمریکا با دلار خود و انگلیس با زبان خود که بین المللی است بر کشورها حکمرانی می‌کنند و چین امروز نیز به مدد علم و دانش.
چند سالی است که کشورهای عربی بودجه و هزینه هنگفتی را برای بین المللی کردن زبان عربی اختصاص می‌دهند. مثلا اگر شما سوار هواپیمای خطوط هوایی امارات شوید ملاحظه می‌کنید که در مانیتورهای پشت صندلی مسافرین ؛ غیر از زبان انگلیسی همه چیز به زبان عربی هست و این یعنی قد کشیدن برای قدرت و سلطه گری.
ژاپنی ها کارتن فوتبالیستها و ایکیو سان و… را ساختند و فرهنگ کار تیمی را به تمام جهان صادر کردند و امروز فوتبال آنها را به واقعیت در سطح جام جهانی می‌بینیم.

ما برای آنکه یک سروگردن از دیگران بالاتر باشیم حتما می‌بایست مرزهای علم و دانش را در نوردیم. متاسفانه قدرت و ارزش پول ملی ما بدلیل سوء مدیریت‌ها آسیب جدی دیده و برای صادرات داشته های فرهنگی مان نیز دچار چند دستگی و چندگانگی غیر منطقی هستیم و حرفی برای گفتن وجود ندارد. چرا که ما هنوز با مفاهیمی نظیر کوروش و داریوش و… مشکل داریم که جای تحلیل آن در این مقال و مجال نیست.

بیش از چهل سال است بدلایل کاملا غلط از خودروساز های داخلی حمایت می‌کنیم اما دریغ و صد افسوس از صادر کردن یک دستگاه خودرو به اروپای غربی و… براستی ما در کجای فرآیند “جهانی شدن” قرار داریم. ما یک درصد جمعیت جهان را داریم اما حتی یک درصد از سهم اقتصاد جهانی نصیب ما نیست چرا؟!؟ ما چه چیزی کم داریم؟ وسعت خاک؟ جمعیت؟ مغز افزار؟بارها گفته ایم و نوشته ایم که ما برای توانا شدن باید دانا شویم و کلید دانایی در آموزش است. تا مادامی که آموزش در تمام ارکان و جنبه های زندگی فردی و اجتماعی و سازمانی ما جدی و پر رنگ گرفته نشود؛ تسلط و آقایی بر دیگران محال است.

علت عمده داشتن این همه زندانی در کشور؛ اگر ریشه ای بررسی کنیم برمی‌گردد به جهل و نادانی و عدم آگاهی. انواع و اقسام تضادها و تعارضات سازمانی برمی‌گردد به جهل و ندانستن قوانین و مقررات. بسیاری از درگیری‌ها در جامعه برمی‌گردد به عدم آموزش حقوق شهروندی و… ما باید بطور اساسی فکری برای آموزش در این مملکت کنیم ؛ که فردا دیر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....